Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1256 ggr
kajsai
1

Gå lös

hej, jag har en hund som inte vill lyssna på kommando men jag vill lära henne att gå lös hus ska man träna den på att gå lös?

Maja2
5

Har du gått någon kurs med din hund? Om inte, så rekommenderar jag det. Där kan du få hjälp av en instruktör som får se er tillsammans, och jobba utifrån det. 

Hur länge har du haft hunden? Hur gammal är den?

kajsai
0

nej jag har inte gått någon kurs hon fyllde ett år den 3 januari i år

och har haft henne från påsk förra året.

Susanna_w
3

kontakt, kontakt och åter kontakt :) Det var iaf det som jag tränade på.  Skvallerträning är jätte bra. Och allt sånt kan du lära dig på kurser, kontaktövningar, hundspråk etc.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Maja2
2

Som #3 säger så handlar det om kontakt framför allt, och att hunden ska se dig som någon det lixom löns vara nära. Ett boktips är "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt, men som sagt, kolla upp var i närheten du kan gå någon kurs tex i vardagslydnad

Susanna_w
2

Ett tips är också att gå i lång långlina. Innan jag kunde ha min hund lös hade jag långlina för jakt på 15M, har den fortf då jag inte har honom lös där man inte får ha dom lösa i vår kommun. Men då kunde jag göra helomvändningar utan att säga till vilket har gjort att han håller koll mer på mig, om han var upptagen i något satte jag mig ner och dutta i marken som om jag hade hittat något för att väcka hans intresse. Är du intressant, finns det inget som är intressantare - Oftast.  Min hund kan helt stänga av, dvs att jag skulle nog kunna ge honom en käfftsmäll (vilket jag så klart inte gjort!) utan att han skulle sluta göra det han höll på med men det har blivit bättre, nu märker jag vilket humör han är på om jag släpper honom lös men det går 9 ggr av 10 ;) Det som har hjälpt mig är att vara superrolig, vara jätte intressant och träna kontakt!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

pv60
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gå fot med en godis i knuten hand. Ett första steg till full uppmärksamhet.
Öva stanna, sitt gå fot med en godis som belöning varje gång och MASSOR med beröm. Sen sitt och stanna kvar medans du backar en bit. Inkallning och godis och beröm. Sen utökar du det hela med hjälp av fantasin. T ex hoppa upp på en sten eller bänk. Sitta fint och vänta = godis och beröm. Kom ihåg att det ALDRIG ska vara obehagligt att komma till dig, även om det har tagit lång tid med långa omvägar. Det har fungerat på våra två som går fot lösa, sida vid sida. Äldsta 3 år, valpen 6 mån. Det blir ganska korta stunder och sträckor för vi bor på landet och traskar mest i skogen. VI skulle istället behöva åka in till stan och öva på koppelträning🤪….(nån gång ska väl det bli av…)

Du kan även träna lite inomhus. Göm dig nånstans, bakom en dörr eller i ett annat rum. Ropa in hunden och ge massor med beröm.

Lycka till

kajsai
0

Tack för alla bra tips 🙂 jag ska försöka med allt och gå lite kurser. 🙂.

kajsai
0

vet ni vilken kurs som är bäst att gå jag tänker på rallylydnad för nybörjare men vad tycker ni ?

Maja2
3

#8 Jag skulle börja med en vardagslydnadskurs …. för att senare börja rallylydnad :)

kajsai
0

okej tack så mycket 🙂