Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: avel-genetik
Läst 308 ggr
Hollies1996
0

Stamtavla i FIC?

Hej,
Jag söker efter en hane att para min hund med och fick då svaret av en person att hennes hane inte har stamtavla i skk utan i fic, är det någon som vet vad det betyder och om man på något sett kan hitta hundens stamtavla? Tex via chip nr. Vill inte bli lurad om det är så att hunden ej har stamtavla.

Mitchika
1

Menar personen/du FCI?

https://www.skk.se/sv/om-skk/det-har-ar-skk/skks-organisation/fci-utlandska-klubbar/

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A9d%C3%A9ration_Cynologique_Internationale

I såna fall låter det ytterst märkligt då SKK är medlemmar i FCI, så en hund som har stamtavla i SKK har genom det stamtavla i FCI då detta är den internationella kennelklubbsorganisationen. Eller är hennes hund importerad och därför registrerad och har stamtavla i ett annat lands kennelklubb?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

FCI - Fédération Cynologique Internationale FCI är en internationell sammaslutning av kennelklubbar. Idag är mer än 80 länders kenneklubbar anslutna, varav S...
Hollies1996
0

Ja antar att hon menade fci:)
Ja hon påstår att den har stamtavla där men den finns inte i skk (sökte via chip nr)
Så tänkte om man kan söka via chip nr i fci ifall den är importerad typ

Mitchika
0

#2: Vad jag vet (någon får jättegärna rätta mig om jag har fel) så har inte FCI ett eget register eller registreringssystem när det kommer till individuella hundar.

Dom registrerar kennelnamn för alla medlemsländerna, men alla registreringar av individuella hundar görs av respektive medlemslands officiella kennelklubb. I Sverige så är detta SKK.

Jag hittar åtminstone ingenting om att FCI skulle ha något eget form av register eller en egen unik stamtavla som inte är kopplat till en kennelklubb när jag söker runt och letar. Jag kan ha letat på fel ställen, men det känns som om något sådant borde vara ganska stort och lätt att hitta i såna fall.

Personligen tycker jag att det där låter jätteskumt och jag hade letat efter en annan hane.

Hollies1996
0

Okej, enligt jbv är hennes hund registrerad som blandras och eftersom hon inte har ett bevis på att den är renrasig att skicka så utgår jag från att den är blandras. Samtidigt vet jag att hon avlar på en blandras hane med sin tik som är reggad i skk, är inte det emot reglerna?

Mitchika
0

#4: Emot vilka regler, tänkte du? Är personen registrerad uppfödare inom SKK?

När du köpt en hund så äger du den och du får göra vad du vill med denna egentligen så länge som du inte vanvårdar eller skadar det. Det inkluderar blandrasavel.

Hollies1996
0

#5: ja registrerad uppfödare inom skk

Herveaux
1

#6: Det är emot SKK's regler att en reggad uppfödare bedriver medveten blandrasavel. Det bör anmälas till SKK och leder då till uteslutning för uppfödaren.

Att hunden har "stamtavla hos FCI" är en stor varningsklocka och rent hittepå. En importerad hund med stamtavla får med sig en sk exportstamtavla från hemlandets kennelklubb.

// Harley

Lona
1

Vad gäller det för ras/er? Det finns några som är godkända av andra länders (FCI-anslutna) kennelklubbar men inte i SKK, om man uttrycker det lite luddigt kanske man kan få det till "registrerad i FCI". (Låter rätt osannolikt, i synnerhet om hunden står som blandras hos Jordbruksverket.)

Det finns också ett fåtal mer eller mindre fristående klubbar som ändå är associerade till FCI men det är som sagt just ett fåtal.

Att avla på en hund som inte är reggade korrekt i FCI/SKK är som sagt inte tillåtet om du är uppfödare inom organisationen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mitchika
1

#6: Ja, som Herveaux och Lona säger, då är det emot reglerna. Jag trodde inte det rörde sig om en registrerade uppfödare då det förekom avsiktlig blandrasavel. Men då finns det ju en god chans att det rör sig om en importerad hane.

Frågan är dock varför hunden inte korrekt registrerats i SKK i såna fall då det inte bör några som helst problem om hunden är registrerad i någon annan rasklubb ansluten till FCI.

Det enda andra jag skulle kunna komma på är om hunden har en otillåten färg, pälsteckning eller annat oönskat, men jag har för mig att FCI har samma krav och regler för alla kennelklubbar oavsett land?

Nej, jag håller fast vid det jag sa innan. Det här låter extremt skumt och den där uppfödaren skulle jag inte lita på alls när det gäller den hanen.

Hollies1996
1

Ja alltså den här personen har nog gjort bort sig för mig nu😂 hon har skickat falsk stamtavla och försöker lura mig på en valp hon annonserat ut, som är renrasig men pappans stamtavla är falsk😬 människor…

Lona
1

#10: Ooops! Det hade ju varit smartare av henne att säga redan från början att hunden är en blandras… 😁
Fast alltid lurar hon väl nån!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hollies1996
1

#11: precis 😅

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.