Avel Border/Golden
Jag håller på med avel på Korsning mellan Bordercollie och Golden. Vi har haft ganska många kullar och tycker att det blir väldigt trevliga hundar. Jag tycker att det skulle vara roligt att höra om det finns fler som föder upp korsningar med liknande raser. Alla våra tikar är HD röntgade och Armbågsröntade med utmärkta resultat. Valparna blir jättebra Agilityhundar men också bra sällskapshundar, ett par har lärt sig kantarellsök och några tävlar lydnad.

Jag har ingen av dessa raser, men vill ändå säga att hundarna på bilden är super gulliga =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har själv haft den blandningen,och måste säga att det är otroliga fina hundar med dessa raser i :)
Lina som jag hade sist vart 15 år,hade henne alltid lös,följde mig vart jag änn gick och var med mig överallt..köpte henne av min bror som hade många kullar efter Linas mamma och dessa Valpar var verkligen eftetraktade..skulle jag köpa en hund nu så skulle det bli med dessa två raser i,nu har vi en renrasig Golden och hon är också jättefin ,men ingen blir som Lina var..hon finns alltid i mitt hjärta :)

jättesöta valpisar

Ja, hundarna blir lika Bordercollie fast mjukare, mer sociala och inte så rastlösa. En jättelättlärd hund, mina 5 tikar lyssnar alla på mig oc jag höjer nästan aldrig rösten. Riktiga kompisar som helst är med överallt. Absolut inga tuffa hundar, man får vara vänlig men som alltid konsekvent. Kul att någon haft en sådan korsning
Guinness som valp på bild. har nu haft en kull Valpar och kommer att para till våren

Jag har en hane av denna blandning, men det är även flate i han oxå och golden är långt tillbaka (hans mormors mor var golden). Han är en kanon trevlig hund!!!
Jag har ju haft planer innan att köpa en valp av ts, men det blev ist min "lilla" Yatzi som snart är 8 månader och blandning mellan golden/labbe och flate. Men det verkar vara VÄLDIGT trevliga hundar ts föder upp, så bli inte förvånad om min lilla flock utökas med en valp där ifrån sås småning om… (jag bor ju rätt nära ts oxå.
Bild på min hane Teddy!
#6 vilken läckerbit :o)
Häftigt med border-teckning och golden-färg…
Så ska en blandis se ut :o)

#7 TACK!!!
Det är rättt många som har kommit fram och sakt att han är snygg vovve (även många som tror att han är renrasig). Jag blir så stolt när jag får höra hur fin folk tycker att han är.
Yes, vi "föder upp" blandningar med BC. Har två tikar, kullsystrar, 50% BC, 25% Collie och 25% Norsk buhund. Har precis haft en kull i somras och planerar en till nästa sommar. Har redan kö på valparna i kullen så det är bara att hålla tummarna för att valparna får "rätt kön" :-D
Vårt mål med vår "avel" är att få fram BC-liknande hundar utan vall i, som kan passa bra som assistanshundar och till tävling agility/lydnad.

#9 HÄRLIG bild!
Min tanke är ju oxå att "föda upp" bc blandning. Men det kommer ju att dröja något år ännu, då min tik bara är 8 månader. Min blandning kommer då att vara bc, golden, flate och labbe.
Jag ljög lite i mitt inlägg. Jag skrev att jag har två tikar, vilket inte riktigt är sant. Jag har två tikar som jag kan ta kullar på, men så har vi ju gamla mormor också, så tre tikar har vi sammanlagt!
#10 Tack! Mina hundar älskar att busa och jag älskar att fota dem när de så gör. Men jag är inte riktigt vän med min kamera så därför blir bilderna lite suddiga. :-(

#11 Vilken ras(er) parar ni då era tikar med?

Nej, gù så läcker!!! En sån läckerbit skulle jag oxå vilja ha!!! Fast jag har redan 3 st läckerbitar förstårs!
Ja visst är han "cool". Fast så lagom skoj var det att hålla honom ren. :-)
#0: Hej! Avlar du fortfarande på bordercollie golden blandning?
Mvh
Catrin
#18: Hej och välkommen till iFokus!
TS har inte varit aktiv här på många år så du får nog tyvärr inget svar.
Hoppas förstås att du blir kvar här ändå! 😀
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com