Journal från Veterinär
Jag äger en hund som jag var till veterinären med, jag var då gift men ensam ägare till hunden. Jag var med men vi uppgav den jag var gift med kontaktuppgifter och namn. Nu några år senare vägrar Blå stjärnans veterinärklinik i Göteborg att ge mig journalen på grund av att det inte är mitt namn som står i journalen. De säger att i princip kan vem som helst komma in med ett djur och ge det en behandling och sen har ägaren inte rätt att få veta vad djuret behandlas för. Om detta stämmer vill jag varna alla som går dit med en sambo eller liknande. Det som hänt är att jag inte längre kan ha kontakt med mitt ex pga hot. Mitt ex skulle absolut inte ge sitt godkännande till att jag skulle få ut journalen.
Det gäller ju inte bara Blå stjärnan. Samma gäller för alla kliniker. Journalkopior lämnas endast ut till den som är registrerad som ägare i deras register. Om en annan klinik vill ha journalkopia måste vi först kolla med den hos oss registrerade djurägaren om det är okej. Det är inte klinikens fel, det handlar om GDPR.