Hur många blaningar?! och vilka?
- Hur många raser tycker ni det är okej att blanda i en hund?
- Hur många raser och villka har just din hund?
- villka raser bör man INTE blanda?
villka raser är likgiltiga ? som då är bäst att blanda?

Mina svar:
- Det kan bero en hel del på en massa olika faktorer som tex syftet med aveln, hur olika raserna är, mm.
- Min hund har 4 raser, lapsk vallhund, pitbull, amstaff, dobermann.
- Det finns ingen enskild ras som jag anser att man inte ska blanda med, men däremot så tycker jag inte att man bör blanda tex en rottweiler med en chihuahua, mest pga den enorma storleksskillnaden.
Det finns så mycket annat som jag personligen anser vara viktigare att titta på då det gäller avel, tex hälsa både hos föräldradjuren och även leden bakåt, syftet med aveln, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
okej, tack för svar, nej de förstår jag ju.. små och stora hundar bör ju inte paras!
men jag har hört att man inte ska blanda rottis,schäffer och dpbberman… för dom kan bli agresiva med mer.. är de bara en myt eller?
Min blandning borde man inte blanda igen om man värkligen inte vill ha en arbetshund med en STOR motor, å de e ganska så jobbigt…
å inte alltid man kan trötta ut honom häller.
Men njaa de beror på hur hundarna är jag ahr ju sett än 12 blandning om de inte va 14, man såg alla raserna i hunden, den hade ben tassar svans osv så såg man vilken ras den tillhörde å den va större än en grando, å inte alls rolig att möta på, men de va ägarens fel i detta fall (sommånga andra)…
så nej va försiktig med att blanda i raser

#2 Man bör nog vara noga med att bara avla på hundar med bra psyke/temperament men också vara väldigt noga med att se till att avkommorna hamnar hos folk som verkligen vet vad det är för hund de köper, allts som har läst på ordentligt om alla de raser hunden har i sig och verkligen är beredd att jobba med sina hundar både motion och mentalaktivering.
För i typ minst 9 fall av 10 där hunden visar problembeteenden så är det ägaren som gjort fel från början, alltså inte hunden det är fel på.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
oj 12- 14 st, det var ju en hel del kan jag tycka… själv tycker jag inte man ska bland allt för många… emn alla är ju olika!
jo, det kan nog stäma det du säger, att det är ägarens fel.
4 jo de e kalrt, gibson va ju sån så förra ägern lömna han pga av att han va i sin trotsålder å andra saker med, men ja e glad för honom men ja tycker inte man ska blanda så som dem gjorde om man ibnte vill ha en hund med en stor å enorm motor, så alltså folk som gillar att träna å hålla på, kan dem gärna få blanda dem raser han ahr i sig om dete så..
men nej, vissa borde inte avla på..
* Hur många raser tycker ni det är okej att blanda i en hund?
-Beror på.
T.ex. samma typ av hundar, Parson Russel och Jack Russel är ju så pass lika, att en liknande ras till gör väl ingen skada..
Dock håller jag mig nog till 50/50-korsningar om man ska blanda.
* Hur många raser och villka har just din hund?
-Min tik har jag inte den blekaste om. Varken ras eller antal.
Min ahen är en trevögskorsning mellan labrasor, golden, och flatcoated retrivier. Renrasig pappa, labrador retrivier.
* villka raser bör man INTE blanda? villka raser är likgiltiga ? som då är bäst att blanda?
-Ja, det självklara. Raser av olika typ. Alltså en schäfer med en am.staff t.ex. Men det finns ingen enskilld ras jag finner omöjlig att mixa med någon annan.
-Hundarna ska, om inte dela ursprung, i alla fall ha samma användning, m.m.
Ex. Golden retrivier/labrador, eller golden retrivier/flatcoated retrivier..
Gärna dela grupp, psyke, "arbete".
-Sen så håller jag ju med AnneN - Att hälsa och annat är ju viktigare än just raser, när det gäller mixar.
okej..
tack för svar! 

Hur många raser tycker ni det är okej att blanda i en hund?
Hur många raser och villka har just din hund?
villka raser bör man INTE blanda?
villka raser är likgiltiga ? som då är bäst att blanda?Antalet raser har inte så stor betydelse, egentligen, så länge hunden mår bra, har ett stabilt temperament och friska föräldrar.
Min ena hund har jag ingen aning, eftersom hon är en gatuhund från Spanien. Den andra är 90 % chihuahua och 10 % lhasa apso.
Tycker inte man bör blanda raser i olika storlek och användningsområde.
tex. blanding mellan stora, tunga hundar (Berner sennen m.fl) och
bruks-/jakthundar. Man bör heller inte blanda tex. Tax och Dalmatiner.
Hur många raser tycker ni det är okej att blanda i en hund?
Jag tycker så länge man avlar friskt har gjort undersökningar på båda fäderdjuren och även vet vad man blandar kan den innehålla fler raser än 2.
Hur många raser och villka har just din hund?
Våran hund skulle vara 2 raser man det måste vara en till i henne pga hon har vitt (då varken Softis eller Glen ger vitt så är en till med i leken)
villka raser bör man INTE blanda?
Svår fråga det är mer vad man gillar personligen. Men jag vill någ ge ett ONT ÖGA till blandrasuppfödare som inte ger info om hur raserna är. Jag ser ofta rottis,amstuff,bullterrier blaningar på omplaceringsannonser även jack russel så många fattar någ inte att de kan få en hund som kräver en hel del. Och det är uppfödaren som ska ge den informationen.
Bästa det är samma visa smaksak. Jag ser gärna en pudelblaning småhundar är söta men jag väljer görna en 40 cm/mellans stor hund.
* Hur många raser tycker ni det är okej att blanda i en hund?
* Hur många raser och villka har just din hund?
* villka raser bör man INTE blanda?
*Det beroro på vilka raser det är tycker jag. Men 3-4 raser tycker jag inte borde överstigas.
*Zac är Schäfer/Samojed och Mini är jackrussel/foxterrier och papillon.
*Skulle inte köpa en blandning meller typ roweiler/dobermann eller andra starka raser. En sån ras tycker jag är okej men det finns gränser.
Sen inte heller för många terrieraser i en och samma hund.
Okej, tack för era svar.. själv tycker jag 2 -4 st inte mer än 4 iaf, men det blir nog hund av det med (om de är mer än 4st asså), menar mer bara om jag skulle köpa en bladning hade jag helst bara velat 2 raser, max 4 st.

1. 2-3 raser kan väl vra lagom.
2. Min vovve har 3 raser i sig. Dock väldigt liten andel av en av dem. Båda föräldrarna var i stort sett papillon/chihuahua och liknade chihuahua ganska mycket båda två. mamman hade lite gener från tibbe i sig vilket resulterade i en lite trubbigare nos.
3. Jag tycker att man ska blanda förnuftigt. Om man vill para en jakthund så kan väl en annan jakthundsras vara lämplig. Två mentalt och typmässigt lika raser är enlikt mig bättre än att korsa två helt olika raser. Självklart är ju det viktigaste av allt att avelsdjuren är friska och sunda i kropp och själ.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Inte för många raser.. max 4 ev 5 kanske, men friska djur är ju viktigast.
Azlan är det 2 raser i Saluki och Afghan = 100% vinthund. Enligt vissa böcker användes Saluki för att få fram Afghan, så de raserna är ganska nära släkt, vilket jag tror är bra kombination.
Vill man ha hunden till ett speciellt ändamål tex bruks så är det ju bra om sånna raser ingår som gillar sånt, annars kan olika egenskaper komplettera varandra också som tex min Shy som var Schabrador/Greyhound. Han hade viljan och intresset att lyda, lära sig saker, var väldigt följsam och lättlärd + att han kunde hålla sig lugn som vinthundar… Han hade det bästa av alla 3 raserna!
Man får läsa in sig på raserna som finns i en valp, så man är lite förberedd på hur den kan bli, vad gäller storlek, jaktintresse, arbetsvilja m.m
OCH…. naturligtvis ska INTE dvärgraser korsas med STORA hundar.
Sen finns det ju jägare som vill att hunden ska jaga ett specifikt djurslag tex min "gube" gillade att jaga små vilt, men Pontus och Pley som vi hade på den tiden… 80 talet, Var det Norrbottens spets, Norsk buhund och Smålands stövare i, så de jagade allt de fick tag i, så det var väl inte så lyckad kombination som jakt hundar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#0: Hej! Köpte mig en valp, blandrashund i september förra hösten. Hon har hunnit bli 1 år och 4 månader vid skrivandets stund.
I våras fick jag ett tips om att man kan ta DNA prov på mer än skumma bovar.
Dyrt var det, men sagt och gjort, gick och väntade nyfiket i över en månad, så kom svaret.
Hon hade 8 raser i sig.
Jag viste hon var blandras, men detta resultat? Det stående skämtet "det är en fyrvägskorsning ", blev ännu mindre roligt. Och ordet rondellhund hade fått en helt annan innebörd för mig.
Raserna i % då
- 29,9 Keeshound
- 39,8 Retriever (Golden, Flat Coated, Labrador)
- Schäfer 10,6
- Tax 9,5
- 7,1 American Pit Bull Terrier
- 3,1 Belgian Shepherd
Ni undrar säkert hur hon är i sättet, jag gissar att ni inte nöjer er med svaret
alldeles alldeles underbar, men det är hon.
Tror att keeshoundens och de 3 retrieverraserna präglar hennes lynne mest. Det kan ni Googla.
Och frågan som lockade mig till denna tråden " hur många raser kan man ha i en blandrashund" svarar jag - Ingen aning, och tillägger med glimt i ögat.
Hundens beteende beror ju oftast på ägaren :-)
// Ove