Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 4659 ggr
[Marinafarina]
0

Använda Halti/Nosgrimma

Hej på er!

Jag har innan berättat om min blandras rotti/Labbe som gör utfall i form av stress när han ser andra hundar, och när han då blir enormt exallterad så går det ut över kopplet och ibland även mig.

Har nu börjat vår kurs nere på brukshundklubben och där fick jag rådet att skaffa en halti/nosgrimma, för att först och främst inte bli rädd när han håller på och på så sätt kunna arbeta bättre med honom utan att mina känslor spelar in ( förmodar då att de menar att han ej kan bita mig) och ljust för att han inte ska få sån kraft mot den andra hunden.

Jag har aldrig användt en halt, har idag en VGW sele på honom, och det blir lätt att han trasslar in sig när han håller på!

Jag skulle vilja höra era åsikter om detta dressyrredskap, har läst att det kan skada, men hur hade ni bettet er?

AnneN
2

Jag skulle aldrig sätta halti på en hund med tanke på skaderisken, det är ju inte bara risker om man själv rycker i kopplet utan det räcker med att hunden drar i det för att riskera nackskador.

Jag hade nog personligen valt att avbryta kursen där och uppsöka instruktör som jobbar med mjuka metoder och kan hjälpa att träna hunden utan redskap som riskerar att ge hunden allvarliga skador.

Har du provat Skvallerträning med hunden?

Önskar lycka till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Marinafarina]
1

jag har provat Skvallerträning, men det funkar som sakt inte när han ser en annan hund, han blir helt fast.

Jag har provat tränar som har just den metoden men det hjälper inte, deras lösning på bitande var att ignorera men det funkar inte, han drar i kopplet och snurar runt mig och jag kan inte bara släppa kopplet för då springer han fram och ska hälsa på den andra hunden.

Kan vill helst inte ha Halti iheller, men jag måste finna en lösning, för mina armar och händer blir helt förstörda och man tycker ju inte promenaden blir rolig om man blir biten hela tiden, förstår samtidigt att han inte varit hos mig så länge (2 mån), men jag vill ju visa från början att detta kanske funkade innan men det är inte rätt betende..

AnneN
2

#2 Om du bara haft hunden i 2 månader så antar jag att du inte hunnit testa metoderna speciellt länge, kan ibland ta flera månader innan man märker resultat och med omplaceringshundar kan det dessutom ta upp mot 1 år innan de aklimatiserat (stavas?) sig helt till det nya hemmet med regler, miljöer och allt annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fejhn
2

Istället för halti kan du ju faktiskt använda munkorg, då behöver du inte vara rädd att han ska bita dig? Tränar man in att använda munkorg blir du ju lugnare och hans koppeltjafs borde bli lättare att hantera, tänkte eftersom du inte haft hunden så länge? 
Jag skulle bli rädd om min hund skulle hålla på att bita mig hela tiden, och då blir det lätt en ond cirkel.

Munkorg är ingen universal-lösning men antar att han är så uppe i varv när bitandet kommer att han inte riktigt vet vad han gör, och egentligen är det väl ingen ide att träna då efterso han ändå inte kommer att ta in nånting.

på vilket avstånd kan han se hundar utan att bli helt tokig? och på vilket avstånd äter han väldigt gott godis? skulle börja  träna där. :)

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Kalli
2

Alltså, när kopplet inte är spänt är väl inte heller haltin det? Den dras väl åt runt munnen när hunden drar eller har jag missat något? Så risken finns ju, om han är benägen att omdirigera sitt beteende och gå på dig och bita att kopplet inte kommer vara sträckt och då kommer haltin inte ge något skydd i det hänseendet. I så fall skulle jag också rekommendera en bra sittande munkorg.

[Marinafarina]
0

okej, trodde att halti gjorde att de inte kunde öppna munnen lika mycket och på så sätt inte bita?

Jag har idag en VGW sele då jag blev rekomenderad det först

Kalli
1

Jag utgår från att hunden kan hässja åtminstone när inte haltin är åtdragen något annat vore ju djurplågeri om man använder haltin ofta. Så även om det inte är möjligt får hunden att öppna munnen lika mycket som utan halti (om så är fallet) så har jag svårt att se att det helt skulle förhindra att hunden kan bita.

[Marinafarina]
0

okej, jag tackar för alla info ni gett mig :)

Uppskattar verkligen det…vill inte göra något som inte är bra för min hund

Kickan90
1

Prova en Vgw sele, ibland kan vissa hundar som har någon form utan osäkerhet/aggressivitet bli mer "heta på gröten vid halsband o munkorg om de ej blir tränade med positivitet".

har en hund som är osäker på mötande o hälsning o där använder jag en vgw sele o de går kanon vi kör även på Skvallerträning :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Marinafarina]
0

skrev tidigare att jag redan använder en sån :D

Den hjälper på så sätt att han inte blir lika stark och jag orkar hålla honom.

Fick rekomendation av en uppfödare igår att prova ett retriverkoppel + min sele, så jag kan göra en lite knyck åt sidan vid ögonblicket.

Kickan90
0

#10 jaha okej :) det måste jag ha missat då ^^
nej använd inte sånt, det skapar bara obehag och det kan även bli att han blir för stark när du inte är med båda kopplena.
jag har en som inte är så glad för främmande (de hon inte känner) vi har tränat sedan juni/juli och nu börjar folk kunna stå bredvid henne även hälsa o ta på henne utan konstigheter.

då har jag bara använt selen och godis. kan förklara lite hur jag tränar och kan ju säga att om Du ger det en chans först så kommer du se stor skillnad snabbt. för de låter som att våra hundar ändå är ganska lika.

först o främst så tar jag godis som hunden älskar, ex min skinkost på tub. den använder jag samt klickers.

EX. jag går på gatan och får hundmöte, ser hur min tittar på dom och blir lite stel. jag klickar och ger henne godis medans dom går förbi.
vid varje hundmöte när hunden ser någon så klickar jag så tillslut kommer hon att "leta" efter hundmöte och titta på mig precis som yes, nu får jag godis. håller ej hårt i kopplet utan har det kort och löst.

har även lagt till "nu går vi", då vänder jag mig och när hon följer med så klickar jag o ger henne godis.

Medarbetare på

[Marinafarina]
0

okej, men det är som Skvallerträning eller?

Kickan90
0

#12 japp, är det något du undrar mer över träningen så hör av dig.
tänkte försöka fixa en film senare på hur jag o Kenzo tränar inom skvallerträningen :) detta går så bra att hon till o med har fått godkänt att gå en spårkurs bland andra hundar o människor.

Medarbetare på

[Madde&Rico]
0

TS Har du klickat in hunden riktigt ordentligt och har tillräckligt bra belöning? Har du dessutom förstått riktigt ordentligt vad skvallerträningen går ut på och hur man gör?

T ex. om hunden ser en annan hund och du klickar men hunden reagerar inte. Stoppa in godiset i munnen på hunden.

Jag har hållt på i några veckor med Skvallerträning med min rottis och det är helt otroligt vilket resultat vi har fått! Dock stressar jag inte igenom det utan jag vill befästa allt riktigt ordentligt!

Är fortfarande på steg 1, men vi börjar bli redo för steg 2. Oftast vänder han sig till mig innan jag har hunnit klicka ens.

Jag började med att klicka in honom inomhus i några dagar, väldigt korta pass. Någon minut i taget ca 5 gånger om dagen. Sen började vi ute, tränade enbart kontakt. Vilket ledde till att han bara var intresserad av mig. Vi tränar fortfarande kontakt på varje promenad och det kommer vi alltid att göra. På köpet har jag lyckats klicka in det perfekta fotgåendet. :)

Ska tillägga att jag också använder VGWbälte, mitt absolut bästa köp någonsin! Men den styr inte honom, klickern styr honom. ;)

[Marinafarina]
0

han är inklickad ordentligt, använder den till nästan allt.

Klicker i all ära, men jag har enorma problem med honom vid hundmöten så i det läget vi är tror jag inte det funkar som det ska.. Vill använda Skvallerträning men tror jag måste börja någon annanstanns innan jag tar tag i den metoden.

Jo älskar också selen, blir ju lättare att hålla emot när han väl gör sina utfall.

Kickan90
1

#15 men det är just vid dom stora problemen som du kommer att se de stora förändringarna ganska snabbt :) men om han är klickerstränad så är det bara att sätta igång, själv så har jag barnvagn o 2 hundar som jag tränar samtidigt när vi e ute o går (den ena får också godis även om jag tränar den andra). så inget är omöjligt bara att invänga hundmöte och börja träna :)

ja o när han gör sina utfall så skall du försöka locka honom med godiset gärna något som är riktigt smaskigt och när han nästan tar godiset klickar du och sedan förstärker du de mer osv.

ska försöka få ihop en video på min under helgen :) kanske lättare att förstå då hur jag menar ^^

Medarbetare på

[Forest]
1

Jag rek att du tränar mycket på kontaktträning eftersom hunden är så pass ny för dig och kontakt är alltid trevligt att man kan ha med sin hund. Jag har själv tagit en vuxen och unghund/valp som var omplacering och det ända jag gjorde var att träna på inkallning och kontakt ibörjan sen har man lekt en massa för skapa ett bra band, efter detta kommer träning.

Kickan90
0

#17 men Skvallerträning är en slakt kontaktträning där man inte ignoererar poblemet och blandar det med bus o godis ;)
detta skapar ett starkt band och jag har alltid lekt med min hund o ibland tagit omvänder för de hon tyckte var "obehagligt" men nu tar hon själv kontakt med mig även om ja ibland får visa henne m godis o kontakt att jag är här o att jag ser mötandet.

-------------------

TS, ska be min sambo försöka filma idag när han slutar, bara hoppas att det inte är för mörkt ;)

Medarbetare på

[Forest]
0

18 så sant så.

Tina har redan skrivit en bra artikel + film på hur hon tränar in skallerträning http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning

Kickan90
1

#19 det har jag missat :)

lät väldigt bra, ska kika in videon senare.
är ju alltid spännande att se när man gör lite olika saker med olika hundar inom Skvallerträning.

Medarbetare på

[Forest]
0

20 har du lite mer tips så filma gärna o lägg in det här och i den tråden med vettja eller helt enkelt hur du gör o hur det ser ut, tycker det är kanon bra att se filmklipp Glad

Kickan90
0

#21 jaha så ni vill se mer ^^ hihi

vi trodde att de inte behövdes :P men ajja får se om jag kan ta tränarens video som jag fick utav honom. men dock så är den ju lite "snabbspolad" ^^ men kan fixa eget mot helgen är så himla svårt att filma med mobilen när sambon kommer hem för de är så mörkt :(

Medarbetare på

Maja2
3

Ts, då du haft hunden såpass kort tid, skulle jag lägga ner mest tid och krut på att få en bra kontakt och kommunikation med hunden innan jag överhuvudtaget försöker träna tillsammans med andra hundar.

[EmmaSofieRoos]
0

Använder man haltin rätt så är denna bättre ergonomiskt än ett halsband. denna beror på att halsband sitter över nackkotorna och skulle halsbandet dras åt i väldigt fart och dessutom stanna stumt så blir det en förslitning på nackkotorna. Detta "problem" slipper du med halti då hunden inte belastar kotorna på det sättet. MEN om man drar till haltin i ett snabbt ryck så kan man knäcka kotorna på det sättet men jag skulle vilja säga att man på något sätt blir redo om man ser att det kommer en hund på håll och därmed kunna reglera att inte hunden kommer att "explodera" och därmed inte få en snabb ryckning i haltin. Så om man ska använda halti så bör man lära sig HUR man använder den innan. Och kom ihåg att ALDRIG rycka till utan dra tillbaka hunden försiktigt. Och här kan man vara försiktig eftersom hunden inte kommer speciellt långt innan huvudet viker sig mot dig.

[Marinafarina]
0

#23, vi tränar på brukshundklubben grundkurs, så det är ju inte så att vi tränar med andra utan vi är runt andra hundar.

Maja2
2

#25 Jo, jag förstod det, men tänkte att det kanske är lite för tidigt? Ni har kanske inte fått någon riktigt bra relation än?

Hur fungerar han i övrigt, när ni inte är på brukshundsklubben?

[Marinafarina]
0

Han är jätteduktig med allt UTOM när han ser en hund, han håller på var som när han ser en hund.

Jag känner mer att jag valde att gå en kurs för att lära mig hur jag ska träna honom och skapa en bra kontakt. Detta är min första egna hund så jag vill inte göra fel, därför jag sökte mig ner där.

Maja2
0

#27 Det kanske skulle passa Dig/er bättre med någon privat instruktör åtminstone några gånger, så att du kan få träna UTAN att andra hundar är där?

[EmmaSofieRoos]
1

Tragglar med samma problem och IDAG slog det mig en idé eller vad man ska kalla det . Men jag mötte en hund idag och min hund blir inte rolig men i mitt fall och som jag tror i mångas fall så är det att man själv blir väldigt nervös för man ser framför Sigvard som kan kommas ske. Gör så att du stannar på sidan och låter den mötande hunden gå förbi. Du vänder ryggen till så att du själv inte kan se den (ett sätt för dig att bli mindre nervös) sedan korrigera hunden där . Bryt hundens fokus på den mötande hunden. Knäpp med fingrar, hoppa eller ja vad som helst, hoppas du förstår :P och ställ dig ivägen så hunden bara ser dig. bara du bryter. Men det viktigaste att komma ihåg är att själv slappnar av och det märkte i alla fall jag att jag gör om jag inte ser den andra hunden. Hunden kan bli lite chockad då den kanske är van att DU har fokus på den andra hunden och nu helst plötsligt har du inte det. Är ju inte säker på att funkar för dig men man kan ju prova.