Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1166 ggr
rosahalsband
0

hjälp med utfall emot djur..?

Hej! Jag har en schäfer(75%)/labrador(25%) på snart två år, jag vet och har försökt "skvallerträna" på allt intressant i hennes väg, Det har varit allt ifrån cyklister, till barn, till djur, till hundar m.m. Jag har fått kontroll över allting förutom just katter, igelkottar, harar m.m. Jag vet inte vad jag ska göra, jag stannar henne såfort jag ser och söker kontakt, fungerar super, men såfort vi ska fortsätta gå så sitter djuren kvar och det blir utfall, börjar bli tröttsamt så jag vet inte hur jag ska göra, ska jag vända om eller undvika problemen?
Funderar på att besöka någon med hundvana katter för att hon ska vänja sig, men samma sak där, såfort jag kommer hem till någon med katter skäller hon och ska jaga dom så oftast blir katterna väldigt rädda och det känns rätt onödigt, jag får ingen kontakt som helst med henne när "utfallen" börjar emot djuren och det har inte skett med något annat jag tränat med. Hon skulle aldrig skada djur, hon vill bara hälsa och se vad det är för något. När hon var yngre fick hon hälsa på illrar och katter och hon skällde men vid nosning gick det super och hon blev tyst, men nu när hon är större blir djuren räddare så ja tips skulle jag uppskatta!

(skriver samma inlägg här som på hundar.ifokus) :)

Lööv
0

Just katter är lite riskabelt. Jag har både hund och katt.  Katten brukar klösa hunden ordentligt på nosen för att visa vem som bestämmer. Och då går hunden undan sedan. Men det kan tyvärr göra en vovve blind.

Agera därför möte med ett djur du känner och använd dig av en kasse med ölburkar. Då  hon rycker kastar du påsen  mellan hunden och det andra djuret.

Jag har använt flexi kopplet och ett bestämt Nej. Och jag behöver nu vid 3 års ålder bara säga Nej.

Två års äldern är en testålder så jobba på. Det blir bättre runt 3 år och ännu bättre med en 5 åring. Lite kraft tag har man igen senare. Lyccka till

Är inne på min fjärde golden/ bordercollie.    Blossas Matte

rosahalsband
3

tack för tipset! men jag tänker inte använda ett skrämsel föremål som påse med burkar. jag distrarherar hellre med godis och tränar hårt och om och om igen på Skvallerträning. Jag har ju redan tränat upp skvalkerträning x antal gånger då min mamma förstört all träning igenom att vara ouppmärksam och för "sig själv" för att lyssna.

AnneN
1

Skvallerträning är en bra metod, men om du känner att den inte fungerar fö er vid just dessa tillfällen kan du testa att redan innan hon låser sig och gör utfall börja träna enkla saker tex sitt, ligg, stanna, fot, vacker tass, slalom mellan benen, snurra, osv bara för att hon ska få något helt annat att tänka på medan ni passerar djuret.

Man kan även testa att ge hunden en uppgift under promenader, tex bära något i munnen (apport/leksak), klövjeväska.

Eller leka sig förbi djuret, jag brukar vara hundvakt till en rottistik som gör utfall mot andra hundar (osäker, ej agressiv) och med henne fungerar det att leka med kampleksak tills man passerat den mötande hunden. I början fick man bokstavligt talat trycka in leksaken i munnen på henne, men tillslut så började hon själv ta kontakt för att få leka när hon såg en annan hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

rosahalsband
0

#3 Skvallerträning har funkat men inte hållit! jag ska testa det! ska köpa en väska i slutet av månaden också så hon ska få något att bära under promenader :) tränade inomhus idag med kontakt och gå fot, eftersom min mamma fixat så allt är om på noll med min hund så har hon även blrjat göra utfall emot människor i mörker men idag när jag hade med mig godis och körde all in med fokus så klarade hon av en människa som såg sådär hemskt skum ut i mörkret! Svåraste med djur är ju när de rusar iväg i rädsla, det är ju naturligt att de ska jagas enligt henne och det är lite svårt att alltid vara beredd, och svåraste är att man inte kan träna det när man känner för det, man måste ju vänta på djuren eller leta efter som själv :(