Litet äventyr.
Hej! Idag var jag ute i skogen med min 12 månaders hund i skogen, han var lös hela tiden och det var första gången som han var lös så länge. Han var hur duktig som helst och jag tänkte hela tiden: Det här ska jag skriva på iFokus.
När vi nästan var ute ur skogen och skulle gå på en stig så såg jag en kvinna så jag sa till min hunda att stanna vilket han gjorde. Jag skulle precis koppla fast honom och då springer det såklart förbi ett rådjur från ingenstans!
Min hund sticker efter och jag ropar på honom men han hade stängt av öronen. Jag blev lite paff att han stuckit men tänkte: jag hittar honom snart.
Mycket riktigt, när jag gick ut ur skogen och kom på en stig var han på andra sidan skogen så jag ropade på honom, och han kom.
Jag kopplade fast honom och sa till honom: Fy, så där gör man inte! så han la sig på ryggen för att visa att han var underlägen.
Sedan gick vi hem!
Hädan efter ska jag nog ha 5 meters lina på honom ifall att :)
Men jag tycker ändå han var duktig som faktiskt kom när jag ropade på honom efter han stuckit! Är glad att jag hitta honom!
Kan man träna bort hans jaktinstinkt eller minska den?
Varför fya en hund som kommit på inkallning?
Ingen kommentar ang att hunden lös
För att han jaga ett rådjur? jag vill inte att han ska göra det!
# 2 Men det vet ju inte hunden, den uppfattar att du fyar när den kommer tbx.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tror att han fattar att han gjorde fel eftersom att han inte riktigt vågade se mig i ögonen osv. Sedan la han sig på ryggen.
Men vet någon hur man kan träna bort hans jaktinstinkt?

#4 Skvallerträning rekomenderar jag och nej hunden förstår inte att den blir fyad för att den jagade då den kommer tillbaka blir den fyad då den kommer så tror den att det är det den blir fyad för.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kan tillägga att fram till den 20 augusti måste man ha hunden under sådan kontroll så att den hindras från att kunna jaga efter vilt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Aja, alla tror olika!
Men tack för tipset med skvallerträningen.
Ts, tråkigt att du tror att en hund förstår fyande i det där läget. Att hunden lägger sig på rygg betyder bara att den vill visa att den är undergiven, den har inte lärt sig ett dyft och förstår inte alls varför du fyar.
Var är det för ras/raser i din hund? Att träna bort jaktinstinkt kan gå, åtminstone till viss del, men du måste bereda dig på att det är mycket jobb med det. Att sticka iväg efter ett springande djur, blir självbelönande för hunden, så det gäller att träna det så att hunden aldrig får möjlighet att jaga på egen hand.
Oj jag menade att han var undergiven när han la sig på ryggen.. Men om han har sprungit i väg hur ska jag då säga till honom att han gjort fel? Jag kan ju inte bara låtsas som ingenting i alla fall?
Det är : Bolognese, Shih tzu, cavalier king charles spaniel, griffon och skye terrier.
Ja, han la sig på rygg för att du skällde på honom, inte för att han visste att han gjort något fel.
Enda gången du kan låta barsk och missnöjd, hade varit om DU kom fram till HONOM, dvs Inte när Han kommer tillbaka till dig. Aldrig då, eftersom han ju faktiskt gjorde RÄTT i den situationen - han kom när du ropade.
Lär dig hundens tecken i tid, när han är "på gång". Avled uppmärksamheten. Hoppa, skutta, spring, ge godis. Vad som helst som är roligare än det där som rörde sig "där borta"…
Belöna ALLTID återkomsten med översvallande mottagande och beröm. Det ska vara KUL att komma på inkallning.
10# jag behöver inte skälla på honom för att han ska lägga sig ner på ryggen. När han är lös på vårat landställe och gjort något och vi säger stanna, då lägger han alltid sig ner på ryggen om det är något dumt han gjort.. Men okej, ska tänka på det om det händer igen då ska jag inte "skälla" på honom osv..
11# Rådjuret kom från ingenstans, min hund såg inte heller rådjuret sen kom den och då hade jag ingen chans att stoppa honom, då rådjuret var 3-4 meter ifrån oss och sprang förbi.. Eller jo jag ropade på honom men som sagt han lyssnade inte då.
#12 Det låter i mina öron inte riktigt bra om han lägger sig på rygg när ni säger stanna … Stärk hans självkänsla med aktiviteter som NI styr istället för att släppa honom lös så att han gör saker som enligt er är "dumma"