Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1650 ggr
Tusen
0

Konstig hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår 4-åriga blandrastik är ingen fantast av varken mat eller sk. hundgodis. Detta gör det oerhört svårt för oss att dressera henne med hjälp av godis.

Har ni också hört talas om sådanna hundar eller kanske t.o.m. har en egen?

Har ni något bra tips på hur man ska kunna belöna sin hund för att få den lydig. Eller på något annat sätt kan aktivera hunden då hon är en väldigt aktiv liten tjej.

Hon kommer t.ex. när man ropar på henne men ser hon en katt eller hare så är hon okontaktbar och bara rusar efter katten/kaninen.

Hon är också duktig att gå i koppel utan att dra men hon fixar inte att gå fot.

Sen kan hon göra några små trix men skulle vilja lära henne fler.

Annars är det en jättetrevlig, positiv och supersnäll individ.

[Bullen300]
0

man kan ju berömma hunden på olika sätt. t.ex rösten,klappar och peppar(eller hur man nu säger det) och man kan ävem berömma med en leksak. Testa vilken slags beröm hon gillar så ska det nog funka :)

Tusen
0

Det gör vi Skrattande men hur ska man kunna kalla in en hund som föredrar att jaga en katt framför att få en klapp?Obestämd

SyntHare
0

Har hon ingen leksak som hon verkligen, verkligen tycker om? Kanske med pip i som distraherar när hon fått syn på något. Eller spring åt motsatt håll så att hon måste följa efter för att kolla vad du håller på med.

Min yngsta hund kommer dock inte heller på inkallning i sådana situationer, däremot är han väldigt duktig på stanna kvar så att jag kan gå fram till honom och koppla honom. Jag vill givetvis att han ska komma på inkallning också men jag vet att han får lite knäck i öronen när han får syn på något och då föredrar jag nog att hinna koppla honom innan han sätter efter katten/haren. Så det kan ju vara värt att testa att be henne stanna kvar istället om problemet fortsätter att hon springer efter djuret Glad

Va fin hon var förresten, vad är det för raser i henne? Glad

[Bullen300]
0

annars kan ni börja skvaller träna

Tusen
0

#3 Hon har tennisbollar som hon gärna springer efter men ser hon något att jaga är hon helt okontaktbar. Hon varken ser eller hör något annat än det hon tänker jaga. Skitjobbigt faktiskt.
Oj, det är några raser Flört Hon har border collie, golden, lab, stövare, karelsk björnhund (tror jag det heter) och så var det nåt mer som jag inte minns just nu. Så 6 !!!! olika raser har hon i sig. Ha-ha! Skrattande

#4 Jag vet inte så mycket om Skvallerträning men är inte det att de ska skälla när de har uppmärksammat något?

AnneN
0

#5 Skvallerträning är att hunden ska när den ser något komma till dig för att få belöning istället för att tex skälla eller jaga.

Finns en jätte bra artikel om just Skvallerträning här, innehåller även ett videoklipp.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Bullen300]
0

jätte bra träning om man vill kunna ha hunden lös :)

Tusen
0

#6 Men hur ska det gå till när det är just det som är problemet? Hon är ju okontaktbar och ointresserad av allt annat. Hon är inte intresserad av någon belöning. Rynkar på näsan

Hon är jätteduktig på att ha lös annars. Vi bor på landet och hon är lös nästan jämt. Hon kan kommandon som stanna, vänta, gå bort och kom hit. Men allt detta gör hon utan belöning (förutom en smekning och lite beröm då) Godis och mat intresserar som sagt inte henne. Bara tennisbollen som man ibland kan använda för att avleda hennes uppmärksamhet från sånt man inte vill att hon ska göra t.ex. hoppa upp och hälsa på folk hon känner igen.

AnneN
0

#8 man får börja att träna kontakt, sedan träna på avstånd i koppel från det hon vill jaga så hon inte hinner bli fixerad.

Ni får försöka lista ut vad just er hund ser som belöning, inte alla hundar är intresserade av godis, leksaker klappar eller röstberöm, en del ser det som belöning att kanske få gå och nosa på en intressant fläck, gillar hunden att tex jaga hare så kanske det kan vara värt att ha en hartass i fickan som hon kan få bära på som belöning.

_**/Mvh Anne

Tusen
0

#9 Ja, det kanske skulle funka. Har tänkt på det också. Får införskaffa en riktigt lång lina så hon tror att hon är lös och sen vara supersnabb när hon ser något. Glad

[Bullen300]
0

du kan ju annars försöka öva på ögonkontakt.

Jag har oxå en hund som inte är så kontaktbar men jag försökte med att öva ögonkontakt och då märkte jag att hon gillade att man berömmde med rösten och det funkar.

vad är det hon gillar att göra när ni är ute?

AnneN
0

#10 ja precis, och kom ihåg att även kalla in emellanåt även om det inte är något så hon inte bara förknippar inkallning med att det händer något spännande, tex en katt, hare eller liknande.

_**/Mvh Anne

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Ja, så gör vi och då kommer hon som ett skott. Hon är jätteduktig då, men….Obestämd

#11 Svårt med ögonkontakt då hon är både blind och döv vid dessa tillfällen. Annars tränar vi på både ögonkontakt och annat. Och hon får alltid beröm när hon gör rätt, även om det inte är i form av något ätbart. En klapp, röstuppmuntran eller en bolllek.
När vi är ute är hon lycklig bra av att få vara med. Hon älskar att jaga bollar men hon älskar allt utomhus. Bara en promenad gör henne helt lycklig. (Hon går som sagt mest lös) men hon gillar när hon får springa med då vi cycklar, eller rider och kör våra ponnysar. Hon är mycket aktiv. Glad Hon är gärna med oss i båten också.

På den här bilden är hon kopplad då hon springer brevid vagnen men ibland är hon lös också.

Maja2
2

Hunden gör vad som lönar sig för den, dvs det hunden finner lönsamt gör den gärna om.

Det gäller att hitta vad HUNDEN ser som belöning, och använda det. Vad har ni provat i mat/godisväg? Testat rått kött, köttfärs, lever, kyckling?

Annars kanske ni kan spinna vidare på tennisbollen som belöning?

Tusen
0

#14 Ja, förmodligen är det inte mycket som slår att jaga hare eller katt. Skrattande

I matväg har vi nog provat ALLT. Hon äter inte ens vår mat om hon inte har sett att vi ätit från tallriken först. Den hunden är nog omöjlig att förgifta. Inte ens färskt kött äter hon om inte katterna provsmakat först. (Våra katter jagar hon inte för de springer inte undan. Då är det inge kul tydligen Flört) Hon tröttnar rätt fort på att äta också, så har hon fått några bitar så är hon nöjd. Ibland får hon kattorrfoder som godis. Det gillar hon så länge hon måste göra konster. Skulle vi mata heenne med det utan att kräva något (t.ex då man ska trigga in för klicker) så går hon därifrån. Hon gillar heller inte att leta efter mat eller godis. Helt ointresserad av det, helt enkelt. Rynkar på näsan

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Är precis hemkommen efter en tur där hon fått gå både lös och i långt band (tvättlina). Naturligtvis skötte hon sig exemplariskt hela rundan men så träffade vi heller inte på någon katt eller hare. Suck!  Men vi ska fortsätta att träna på.

Maja2
0

#15 Men då verkar det vara jaktlekar hon kan se som belöning? Testat det?

Tusen
0

#16 Ja, det gillar hon men hur ska jag testa det?