Halti
Jag funderar på att köpa en halti till min vovve men jag vill gärna veta ett par saker först som jag hoppas ni kan svara på =)
Vad tycker ni om halti?
Bra eller Dåligt, Varför?
Vilka storlekar finns det och hur vet man hur stor den ska vara? (jag kan inte ta med hunden och testa)
Hur mycket kostar dem och vilken anser ni är bäst, om där finns olika märken?

Läser du denna artikel så ser du iallafall min åsikt om halti och andra anti-drag redskap.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Okej ska kolla på den =)
Får man fråga lite ts, hur gammal är din hund o varför funderar du på halti?
#1 Bra artikel, där skrivs det jag tycker också.
#3 Han är 10 månader och i hans förra hem fick han göra vad som helst så han kan inte gå så bra i koppel. han drar så att han stryper sig själv, speciellt när han gör utfall. Jag har sett folk som använder halti och det verkar fungera bra och så rekommenderade min kompis det då hon hade testat det på sin drever som drar som tusan. Nu i haltin försöker hon inte ens att dra. =)
5 då kan jag rek att du tränar mer kontakt med honom. Använder du klicker? Om du gör det så ha med dig klicker o gott godis ut, börja med säg hans namn reagerar han "klick" o belöna forsätt med det, tillslut kommer han säkerligen fatta vitsen med att gå o ha mer kontakt eftersom han blir belönad av det. Sen tränar du mer rätta positonen allså när han går sidan på dig klick belöna :) Snart kommer han fatta även denna vits. För slippa strul vid hundmöten så träna mycket kontakt träning o belöna sen hundmöten med honom att få han hålla kontakten belöna belöna belöna. :) Jag vet flera som andvänder hanti men själva problemet är ju kvar. Så jag ser ingen vits med den fixgrejen, det är snabb lösning men som sagt problemet kvarstår.
Vad gör du mer med honom?
Jag skulle först och främst testa en VGW-sele, utöver det har Forest kommit med bra råd. Får jag fråga vad du testat hittills utan att han slutat dra i kopplet?
#6 Jag tar till mig din idé och jag övar med kontaktövningar, men han är väldigt lätt distraherad så vi jobbar med det.
Jag har börjat så smått att springa/jogga med honom men eftersom han fortfarande är valp vill jag inte pressa för mycket. Sen har jag med honom i skolan och på hunddagis då jag går HUND på gymnasiet. Det är ju också väldigt bra träning för honom.
#7 Jag har testat halvstryp och har just nu helstryp vilket har fått honom att gå lite bättre, men eftersom jag inte har haft honom sålänge heller. Jag har inte testat sele då jag inte är så förtjust i dem. Jag tycker inte man får kontakt med hunden på samma sätt. Med alla de hundar jag har gått med som har haft sele har jag inte fått kontakt, men med de som har haft vanligt halsband har jag fått riktigt bra kontakt med såvida de inte har haft flexikoppel.
#8 KOLLA PÅ VGW-BÄLTE !!!
#8: Alltså, att bara byta halsband lär ju inte hunden att gå fint. Har du testat att visa honom vad du vill? Att belöna när han gör rätt istället för att försöka förhindra att han drar genom obehag? För min hane fungerade det att stanna och när han backade så att kopplet inte längre var spänt belönade jag, använda även klicker för bättre effekt.
När det gäller selen är det ett bra hjälpmedel om han är så stark att han riskerar att dra omkull dig. Den hjälper också vid utfall i och med att hunden istället för att få kraft framåt vänds mot dig och om han då söker kontakt kan man belöna för att öka chansen för ett sånt beteende.
#10 Ja jag vet att byta halsband inte hjäper, det var inte så jag menade, jag tränar ju med honom dagligen på att visa vad jag vill och få honom att gå fint. Han går fint om där inte kommer en hund eller att man går med någon annan person. då drar han och gör utfall mot hunden. Han vill ju bara leka men ha blir ju stressad av det och jag vill att han ska slappna av. jag kan hålla honom vid utfall om jag står still men om man försöker gå så håller han på att fälla en.

#11 Testat skvallerträning?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#12 Ja jag har testat det, men vi gjorde inga framsteg inom det tyvärr =(
jag har halti till min hund , har använt den 2 gånger gick mkt bättre tack vare mina axlar gör mindre ont tack vare den=) men den passar inte alla att använda en
#14 vad finns där för storlekar, kan man spänna in och ut dem, hur vet man vilken storlek man ska ha. Hur ska man mäta hunden för att få reda på storleken? =)
Jag hade halti till min hund en vinter (då det var exremt halt), hon gjorde extrema utfall mot hundar i osäkerhet och det var nog seriöst en gåva från himlen. Tack vare haltin så har min hund nu slutat göra utfall och är nu säker i hundmöten, med hjälp av träning då, såklart. Sålänge den används på rätt sätt så tycker jag du kan prova!
#16 Okej tack, känns bra att höra att den funkar för någon iallafall. Självklart kommer jag ju att träna med honom samtidgt som jag använder haltin och jag kommer defenitivt att använda den på ett säkert sätt =)
Vgw selen är inte som vanliga selar.
Tycker den är ypperlig.
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
Jag förstår inte hur man kan ha/ sämre kontakt med en hund i sele än med en hund i halsband? Annat än att man kommunicerar via koppel till halsbandet, genom små motdrag eller ryck.
Om det inte fungerat med Skvallerträning så har du förmodligen gjort fel. Kommunikation etc tränas im först utan störningar o sen utökar man störningarna succesivt, lär ni er inte sånt på hundgymnasiet?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Precis som TS har jag svårt för att få bra kontakt med hundens kroppsspråk i sele. Jag som kan min hund utan och innan, använder sele till henne vid drag, och vår kontakt med varandra minskas.
Saker som fungerar bra till vissa människor och hundar, fungerar mindre bra till andra, så är det bara.
Även jag har försökt med Skvallerträning med min hund (även om hon inte bryr sig om andra hundar) men träningen (som jag för övrigt gjorde precis så som alla andra skriver att dom gör) gav oss ingenting, så jag slutade efter ett par månader.
SOm sagt, allting fungerar inte för alla.
Och nej, vi har inte tränat på Skvallerträning på vår skola, vi ha röht inte kommit så långt i utbildningen att vi har börjat träna där, vi håller på att gå igenom olika hundars kroppsspråk och psyke.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#19 Ja Denice svarade så bra på dina frågor att jag inte direkt har något att tillägga. =)
Förstår inte varför hundägare har så svårt att ta tag i problemet istället så sätter vi massa hjälper på hunden. Kan dom inte hjälpa den på skolan? Massa hundar, förhoppningsvis kunnigt folk. (blir faktiskt lite orolig)
Ta hjälp av en duktig hundtränare!!!
Vadå skvällerträning funkar inte? Har du rätt belöning för hunden för att den ska tycka du är tillräckligt attracktiv för att avstå från att göra utfall eller dra i kopplet eller vad nu helst hunden gör. Att få hunden att sluta med en sak är att erbjuda något som är bättre än det.
Hundar gör det dom får samt det dom har behållning av att göra.
DRAR i kopplet- Kommer framåt
utfall mot andra hundar- den hunden försvinner längre o längre bort (även om det är matte/husse som drar den bort från den den gör utfall emot.)
TA TAG I PROBLEMET
sen är faktiskt halti farligt om den är felutprovad samt används på fel sätt.
#22 Förstår inte varför du kommer med en sådan radänga, när hon bad om era åsikter om halti, vad ni tycker om själva haltin.
Inte era åsikter om att hon ska skippa den, hur hon ska träna, att hon ska ta hjälp av en tränare.
Utan just om åsikter om haltin.
Typ: Jag tycker att den är dålig därför att…
Tycker folk ska läsa vad TS skriver innan dom skriver svar 
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#22 Jag kan försäkra dig om att jag tar tag i problemet. Dessutom vet jag att haltin kan vara farligt om man använder den på fel sätt men det var inte det jag frågade om.
Jag bad om era åsikter om haltin och inte en massa kommentarer om vad jag ska göra och vad jag inte ska göra.
Jag gav min åsikt om vad du skulle göra. TA TAG I PROBLEMET!!! Att skaffa en halti är inte att ta tag i problemet den hindrar ev bara att den gör det o problemet är kvar när du tar bort den. Jobba med din hund så att ni får en kommunikation!!
Samt att jag upplös om att den var farlig.
Eller ska jag svara korekt
JAg tycket en halti är dålig just för att den fel använd är dålig o att problemet kvarstår om man tar bort den.
Varför kan du inte ta med hunden o prova ut. I dom flesta hund/djuraffärer får man faktiskt ta med hunden in. För du bör verkligen prova ut den om du nu ska ha en.
#25 Jag har köpt en halti och han gör fortfarande utfall men nu kan jag åtminstonde hålla honom och han drar inte alls när han går vanligt. Självklart kommer jag att fortsätta JOBBA med honom, jag är inte dum.
jag vet att man inte bara kan anta att det ska funka och sen när man börjar använda vanligt halsband igen så är man tillbaka på ruta ett. Jag jobbar och kommer att fortsätta jobba fast med haltin som hjälp. Jag vet hur man använder en halti på ett säkert sätt och jag skulle aldrig få för mig att stå och rycka i den så att jag skadar honom.
Jag vet att haltin KAN vara farlig om man använder den fel, men det kommer jag inte att göra.
Tänk på tonen!
#27 Ber om ursäkt Michaela.
Tycker om Haltin.
Väldigt sällan jag behövt använda den. Men det är ett bra redskap tycker jag då jag använt den!