Få bort skällande/vaktande
Hej!
Som de flesta vet här inne så har jag en sankt bernhardstik som heter Lillan.
Lillan har dåligt självförtroende som vi har försökt bygga upp men har inte gott så bra. Hon är lättlärd annars men hennes självförtroende mot andra hundar och mot främmande människor har inte blivit bättre. Testat många olika metoder.
Idag när jag var ute & matade kaninerna så hörde jag Lillan skälla helt plötsligt. Då ser jag grannen komma gående med deras hund. Lillan sprang längs med vårat staket och skällde. Morrade inget bara skällde. Var rädd att hon skulle hoppa över. Lillan lyssnar annars på mig men inte nu, inte förräns jag kom nära så slutade hon och gick undan. Bad såklart grannen om ursäkt.
Vet dock inte om det är hunden hon skällde på eller om det var killen som gick med hunden. För går vi förbi deras hus och Lillan ser hunden i hundgården piper hon lite men hon skäller inte. Och hunden säger inget mot Lillan.
Hon vaktade sin mark, men hur ska jag få bort detta? Vill att hon ska vakta huset såklart, speciellt eftersom jag är själv hemma om dagarna. Men hur ska jag få henne att sluta skälla på förbi gående? Hinner jag se någon komma så hinner hon inte göra så mycket, då sköter hon sig bättre men vill kunna ha henne ute (såklart med henne hela tiden) utan att hon ska skälla och bära sig dumt åt.
Hon har blivit sådan är sedan hon blev attackerad av 2 hundar.
Är vi ute och går skäller hon inte på folk, piper lite men inte mycket mer.
Hennes självförtroende har alltid varit låg, enda sedan hon föddes.
Grejen är, är det någon hon känner, så beter sig hon inte så här.
Hur ska jag träna upp detta?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vilka metoder har du testat?
Har du testat att helt ignorera henne när hon skäller och sedan berömma/belöna då hon är tyst?
Har du testat skvallerträna henne?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Ja det har jag testat. Grejen är att hon bara skäller när någon går förbi, hon är så fokuserad på dem så hon ignorerar mig.
Hur skvallertränar man? Aldrig testat :)

#2 leta bland artiklarna, där finns en om Skvallerträning 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Ok ska koka där. Tack ^^,