jaga cykel
Ebba jagar cycklar som cyklar förbi oss. hon är alltså livsfarlig då hon springer i mot dom och "anfaller". så va ska jag göra? ibland hinner jag inte höra cyklen när den kommer bakom mig(sitter i rullstol svårt att höra saker bakom en då)
sen har jag ett till problem,, Ebba Älskar att jaga katter.(tappade henne igår bara för att jag 1 inte la märke till tiger(katten) och då slåt ebbas flexi handtag på mitt lillfinger (megablåmärke) och hon som e i höglöpet, iaf en kompis sprang efter henne då(som tur var) .)
hur ska jag få henne att sluta jaga katter utom hus?För mina armar kommer snart inte orka hålla imot sånt(plus mina leder kommer att "låsna"/tappa" sitt fäste om Ebba fortsätter så….några ideer?
Sätter den på denna grp
En väldigt sur Ebba i hage..(början av löpet, blod över allt annars)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du klicker? Isf kan jag säga att Skvallerträning kan hjälpa dig få bukt på båda problemen. Jag har dok fått bort lite kattjagande genom själv leta upp katten därefter säger jag stanna vill hon jaga mer säger jag starkt nej belönar genom hitta på annat kanske jaga boll,pinne gör något Enja gillar. Då blir det vi gör detta o struntar i katten. Gör dig mer intresant än att jaga katten. Vad gör du mer med lilla Ebba? Om du kan så gå görna på kurs jag tror säkert att du kan visa alla att även en rollstolsbunden tjej kan minnsan ett o annat på kurs du kan få lite bra tips även där :) Otroligt söt är hon och får slippa få löpblod lite här o där kan tikskydd hjälpa :)
OT nu : Vi har skaffat kattunge efter vi fick lite mer bukt på kattjagandet men Enja vill igentligen bara leka med katter, men våran kattunge jagar hon ine o anser den lite små läsking men kattungen vill gärna leka brottarleken med henne o ta Enjas svans. Enja pussar gärna kattungen o tvättar den, börjar bli söta ihop bara att hon itne gärna vill att den sover hos henne än den är lite läbbig att ha så nära 
Just med katter gjorde jag så att jag lät Seth titta på dem. Jag höll emot så han inte stack mot dem, men stod stilla och lät honom tröttna själv. När han vände bort huvudet eller rörde sig på något sätt bortåt belönade jag snabbt. Jag klickar också direkt när han ser katten som i Skvallerträning.
2 lite som Skvallerträning låter det som, tycker det var väldigt smart lösning du kört med 
#3 ja lite blandning av skvaller och passivitetsträning blir det nog. Seth var tokig i katter innan, det är möjligt att han dödat någon under sin tid som gatuhund. Men ligger de stilla nu tröttnar han ganska fort. Såklart, springer de är de roligare men han tröttnar även där och söker kontakt.
har ingen klicker.,Ebba vill liksom leka med katterna. men cyklarna vill hon jaga iväg.
Ebba leker med min katt här hemma(när katten retar ebba)
har börjat med lite hjärnspel åt ebba(roligt tycker hon) och innan hon började löpa så gick vi låååånga prominader i skogen där hon fick vara lös. försöker lära henne lite tricks meninte så lätt med en ovillig flicka xD
jo jag försöker få henne att sitta och kolla på sakerna ist. inte alltid hon vill det dock. efter som kattsvanar e roliga att leka med hela tiden =)

Skvallerträna kan man göra även om man inte använder en klicker och det är ett utmärkt sätt att få hunden till att sluta jaga saker ute.
Här finns en bra artikel som beskriver med både text och video hur man skvallertränar 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
nu så har man skaffat en klicker=) får den förhoppningsvis i veckan =)
köpte den för 20kr och frakten e med räknad xD