Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1174 ggr
[Vargnatt-]
0

Hjälp med slickande

Hej på er!

Det är en sak jag och Aramis behöver lite hjälp med. Det är så att när vi är ute och går så kan han ibland hitta fläckar på backen som han börjar slicka på, och då är det otroligt svårt att få bort honom från dem. Det här gör promenaderna lite jobbiga så jag skulle verkligen bli glad för tips på hur jag ska kunna träna bort det.

AnneN
0

Aha, ett problem som känns väldigt välbekant då jag haft hanar, värst har det varit när det funnits löptikar i området Foten i munnen

Mitt tips är att skvallerträna så att hunden istället för att fastna vid dessa fläckar kommer till dig och talar om att den hittat en fläck och därmed får beröm + belöning, på samma sätt som man skvallertränar för att de inte ska dra iväg mot andra hundar, folk, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Hur ska jag träna det bäst så han inte tror att det är slickandet han får belöning för?

AnneN
0

#2  Jag har använt mig av klickertänket (använde inte klickern i sig förr) och då snabbt som attan berömt och belönat direkt jag sett att hunden markerat att det finns en fläck genom att nosa på den.

Efter ett tag så har det då automatiskt blivit att hanen markerat att där är en intressant fläck, genom att nosa ca 1 sekund och sedan kommit till mig för att få belöning istället för att fastna vid fläcken.

Detta kräver ju då givetvis att man hittar något att belöna med som hunden tycker är intressantare än tikkiss, tex koktlever har varit räddningen för mig.

_**/Mvh Anne

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min tik nosar väldigt länge på samma ställe, så jag lärde in kommandot "let's go!". Det är alltså att jag fortsätter att gå och ger belöning när hon följer efter självmant, dvs i sekunden hon själv väljer att följa med. Jag tränade in det med sele så det kunde dras lite symboliskt för att hon skulle följa med. Klicker eller ett "bra" har båda fungerat.

Annars är Skvallerträning ett bra förslag, så länge man kan skilja på vanligt sniffande och en fläck innan det börjar slickas. Jag brukar låta mina hundar sniffa så länge de går fint innan, och avbryter detta genom det hurtiga "let's go!" då vi fortsätter promenaden.

[Vargnatt-]
0

#3 Jag får försöka leta rätt på något riktigt intressant godis Glad, det jag testat hittills har inte alls varit mer intressant än de fläckar han hittar och ska slicka på.

#4 Ja jag vill att han ska få nosa, det har jag inget alls emot. Bara det inte blir den där besattheten av en fläck som jag får kämpa för att få bort honom från. Det är jobbigt och förstör lite under promenaderna Rynkar på näsan.
Tror det med att lära in ett kommando som du gjort kan vara bra, måste bara igen hitta något godis som är riktigt gott och bra då så han vet att det väntar gott när han väljer att gå från fläckarna självmant.

AnneN
0

#5 Om det är svårt att hitta godis som han gillar riktigt mycket så kanske du kan använda dig av andra belöningar istället? tex någon leksak

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

#6 Ja jag får kanske ge det ett försök igen :) Testat det förut men det var ett ganska bra tag sedan

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 5 Jag drar lite i kopplet symboliskt, och när man märker att kopplet blir slakt och hunden själv väljer att komma ger jag klick/bra och sen belöning. Kommandot säger jag precis när jag börjar gå. Oftast bryr sig mina inte om godis om nosarna redan är nere i de senaste nyheterna från kvarterets hundar Flört Leksak kan fungera bra, fast mellan mina två blir det tjafs om dem och de kan åka ut i vägen, så jag har valt att använda mig av godis.