Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 4312 ggr
ramgona
0

kritik

reggade mej på en chihahua sida pga att jag då den 27 skall få en blandis chihu ,, men ack så mycket dynga jag fick där  Obestämd dom  tyckte att en renrasig chihahua är bättre än en blandras .. och att den skall ha stamtavla då är den värd nåt :( jag var oerhört ledsen av detta … jag tycker att alla hundar är lika värda…  o så med att avbetala en hund det gillades inte då heller på denna sida … :( dom sa att sku spara ihop till en renrasig som då kostar en 12000 min kostar då 8000 vilket jag då inte tycker är så billigt men i alla fall det var ej det den tråden ens handla om utan  att jag då sku skaffa en blandis chihahua.. jag tog väldigt illa vid mej jag kommer att älska denna hund oavsett om han är renrasig eller ej o det spelar mej ingen roll om han ej har stamtavla för jag menar man umgås ej med stamtavlan utan hunden … ville bara tala om detta

**//Ramona **

http//www.raakisliv.blogspot.com

läs gärna :D

Fridaaaa
0

Tycker med att alla hundar är lika mycket. Visst rasrena hundar med stamtavla är mer värda pengamässigt men en blandras är minst lika mycket värd personlighetsmässigt.

Här är alla välkomna, renras som blandras! Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh vad jag känner igen det du säger, det finns dom som anser att en blandis är ingen hund Obestämd undra vad de är då? Här är du varmt välkommen, själv har jag renrasig dvärgpudel som jag är fodervärd till och haft en underbar blandistik som tyvärr fick tas bort i förtid pga sjukdom.  Jag hoppas du bjuder på lite söta bilder på din lille med, är det en hane lr en tik du skaffat? Glad

[nataschaj]
0

Just renrasiga vavvor är sämre i mentalt än blandisar, vet massa uppfödare som avlar på ikke bra hundar (mentalt) på vavvor.

Oftast e blandras vavvor bättre.

Men sen vet ja 1 jätte bra seriös uppfödare i Jönköping som föder upp bra vavvor!.

Bry dig inte om dem andra!

AnneN
0

Tyvärr så är rashundsfolk ofta väldigt anti mot blandraser, speciellt om det är blandning med en ras som ligger dem varmt om hjärtat.

Vet själv hur det kan vara och speciellt på forum där folk sitter skyddade bakom en skärm och kanske vågar häva ur sig mer otrevliga kommentarer än om man hade mött dem öga mot öga.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Veero
0

Usch blir så sur när sånt händer! hund som hund!

Jag ser alla hundar lika mycket värda, dock har jag blivit dåligt bemött här pga att min hund kommer från spanienObestämd Som om hon skulle vara mindre värd då? Jag la ner 18.000kr på att få hit hunden, 17 år och betalade allt själv! Och jag ångrar inte det en sekund, jag har världens goaste hund nuGlad Hon hade ett dåligt liv och jag gav henne bättre liv nu, än att sitta instäng i en gård hela dagarna utan människo kontakt! Hon reste som handbagage så hon slapp stressen med att sittta bland bagaget. hon tog resan väldigt bra Glad

Jag kunde ha fått en renrasig stamtavle hund för dessa pengar, men valde en spansk gatuhund :) Ångrar det inte en sekund!

ramgona
0

#2 det blir en hanne …  och jo lägger in bilder sedan

#5 jag anser att alla hundar har lika värde jag blev så

ledsen igår pga  hur kan man säg sånna saker dom sa till mej

som tex kalla int din hund chihahua eller chihahua blandis kalla den bara sällskaps hund och älska den  :/ men det är

ju chihahaua i hinden altså grrrrrr.. o detta var int på chihahua sidan utan på vovve sidan som det sades :( så man undrar

är man nånstans mer välkommen om man har en blandis hund ?  jo jag vet chihahua är ej rätt stavat bara det är ditåt så förstår ni :) …  jag trodde att den sidan jag var på för chihhauan varför just folk som har chihahuan i sin hund men tydligen så är det  inte … jag känner mej så ledsen för dessa

hundar som blir mindre värda bara pga sin rasblandning

i mina ögon kommer fix att vara vilken hund som hellst

o bästa med allt han e min  min som jag själv har köpt :) vissa ansåg att jag sku spara ihop för en renrasig men vem säg att den sku va bättre än en blandras nu kan den bli sjuk

den med jaja undras bara över människor ibland hur dom tänker

[iurochskur]
0

Och jag måste säga att Lunas ägare (kennel) är one of a kind. Hon ägde till en början bara blandisar och numera är majoriteten renrasigt. MEN hon anser att en hund är hund och lika mycket värd blandras som renras. Precis min åsikt med. Och man behöver inte bli stroppig för man har en renrasig hund. Jag är ägare till både renras och en blandis och jag älskar dom båda två. Jag skäms inte en cm över min lilla älskling på tre raser. Här inne kan du vara lugn att dom tar emot dig med öppna armar och utan fördomar.

Kram och välkommen hit igen!

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min dotter har den här lille söte filuren :)  Han är en chiblandis, mamman är chihuahua-tax och pappan chihuahua. Hon fick en utskällning av en som föder upp chihuahua, för att dottern sa att det var en chihuahua med lite tax.   Det är som AnneN säger tror jag, de som har en ras varmt om hjärtat, har svårt att acceptera att den rasen blandas. Men självklart kommer du att älska din krabat oavsett :) :)

Lycka till!

SaraC
0

Alla hundar är lika mycket värda, oavsett ras eller blandras.

Sedan kan man ju ha åsikter om avel, men det har ju inget med "värdet" av en individ att göra.

Lycka till med hunden!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

precis, dock har folk svårt att förstå skillnaden.

≧◔◡◔≦

ramgona
0

#8 AAWWWWWW så söt han är ju  de väl inge fel på den där hunden lika bra som renrasig … jag tycker bara att vissa folk sätter sin ilska på fel personer det är väl int vårt fel som köper hundarna att dom mixar … men vi kanske stöder dess verksamhet men jag tänker int det så jag har bara alltid haft blandras hundar…. sen att detta råkar nu vara en chihuhaua blandning är väl kännsligare ämmnen än annan hund tror jag  ja-a jag vet ej men  jag älskar den hunden jag får o lägger upp en bild på han  :)

SaraC
0

#10 Ja, tyvärr blir det många missförstånd där. Många tar kritik mot blandrasavel personligt, som att det är ett påhopp på "deras" hund.

[Forest]
0

9 tycker det var bra skrivet :) Ibland tillhör även vissa renrasiga hundar i detta. Så jag tycker den passar in överallt det du skrev :)

8 Maja inte visa den där lilla grisnosen FlörtKyss

11, Himmla söt liten gosak du skaffat. Kyss

SaraC
0

#13 Absolut! Det är ju knappast så enkelt så att all renrasavel är perfekt Glad

zickan
0

Jag har en blandras på tax,dalmatin,nakenhund, köpt som valp av kompis för 2000<:-. För min del och alla som någonsin mött honom. Så är han värd extremt mycket. När han var 4 skaffade jag en bullterrier tik. Renrasig, med stam och extremt bra utställningshund.
Nu kommer jag då aldrig ge iväg en hund. Men OM det skulle hända att jag endast kan ha en hund kvar. Så är det den renrasiga bullterriern som åker och blandrasen stannar.

Blandras brukar även sägas vara friskare över lag än renrasigt. Dock kan det vara en myt. Men för min del stämmer det :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ramgona
0

#15 det stämmer så väl det att blandisar är friskare jag hadde en blandras i 4 år han vart aldrig sjuk men han väl blev det så vart det ajössen men han vart ju förgiftad så de vart därför han dog annars sku han ju ha levt  men  jaja.. min mamma har då en av bröderna till min hund som dog och han har aldrig vart sjuk och är i dag 7  år  o så har hon en anna blanras o hon har ej heller vart sjuk så jag tror på de att blandisar är friskare …  måst påpeka att jag ej ennu fått min  valp hem han kommer den 30  denna mån till osss är sååååååå spännande .. kram

mco92
0

Håller med 9# och 10# .

Självklart är alla raser lika mycket värda, oavsett sort.

Men det gynnar verkligen inte deras (chihuahuamänniskornas) avel att man köper en chihuahuablandis för 8000 kr. Då blir man purken!
De gör ett jätte jobb och vill få fram renrasiga hundar med fin stam, medans en andra massa oseriösa uppfödare blandar med dem kors och tvärs för att tjäna pengar…

Och sen så är det ju därför så bra att just detta forumet finns, för oss med BLANDRAS hundar.
Jag förstår fullt ut att t.ex ett golden retriver forum inte vill ha massa golden/labbe/schäfer blandningar på sitt forum eftersom det förmodligen är GOLDEN psyket/temprament/avel/utställning de vill prata om.

Ta ingenting personligt. Men avel borde vara så mycket hårdare för att inte få en massa oönskade djur, för det finns det..

/Från en som Älskar sin blandrasvovve mer är något annat.

Sophey
0

Det ar ju sa otroligt sorgligt nar folk kritiserar om sanna lojliga saker som blandras avel.

Medarbetare på matlust

Banankaka320
0

Det enda jag kan reagera på är om man blandar fel raser så skelettet blir konstigt och dåligt, eller så mentaliteten blir för jobbig. Men jag skulle aldrig kasta skit på ägaren, eller på någon. Bara upplysa att det inte var så supersmart isåfall :o

Ex. Såg i ngn tidning att en chihuahua(hane) hade parats med en rottweiler(hona) … dem valparna skulle nog bli jättekonstiga :o

zickan
0

#19 jag har ju en del av sådan dum parning. Min hanes mamma hade ju föräldrar som var renrasig dalmatin och tax.
Att min grabbs mamma fick ett skumt löp efter sitt första löp som missades dumt nog. Tjuvparning. Så blandades det in en renrasig nakenhund i det hela.
Dock vart resultatet på min grabb väldigt bra. Ende är att han är rätt kraftig över bröstet och huvudet lite mindre än vad det kanske skulle vara. Även naken på magen så vintern kan bli lite kall utan täcke. Kan se lite knasigt ut när man tänker på det. Men han fungerar ypperligt bra och frisk/stabil.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sophey
0

Vad sags om denna blandras?
Schafer, tax, engelsk staffordshire bullterrier, vastgotaspets Tungan ute

Medarbetare på matlust

AnneN
0

#21 Som individ har jag ingen uppfattning om dem då jag inte träffat en sådan blandning, men medveten avel mellan de raserna skulle jag inte se som seriöst.

_**/Mvh Anne

Workingdog
0

#21 Ja du..

Den här blandningen hittade jag när jag sökte på Dogue De Bordeaux. Slår nog alla jag har hittat iaf..

Mamman är 50%Västgötaspets/50%Shetland sheepdog och pappan renrasig DDB..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Fridaaaa
0

#23 Såna blandningar är jag helt emot. Raserna ska vara lika anser jag, helst samma rasgrupp. Visst det kan säkert bli bra individen men nej till för konstiga blandningar.

Karmatarerskanise
0

Håller med 9.

Workingdog
0

#24 ja jag menade ju också att jag tycker det är helt sjukt? Aldrig att jag skulle tycka det var en bra blandning ;o Den slog alla hemska blandningar jag har hittat!

/Mvh Jennifer

Fridaaaa
0

#26 Ja jag förstod att du menade att det var en konstig blandning, uttryckte mig kanske lite fel Glad

Workingdog
0

#27 jaha haha :P Du kanske jag missuppfattade dig ^^ Haha så kan det gå!

/Mvh Jennifer

Fridaaaa
0

#28 Lätt hänt ibland ^^,

SaraC
0

#15/#16 Ja, blandraser är generellt friskare i första generationen men sedan är det ingen skillnad, och då blir det svårare att hålla koll på föräldradjuren när det inte finns några registrerade hundar att titta på. Det innebär alltså att så länge blandraser ska vara friskare så måste det också finnas renrasiga hundar.

Jämför man med försäkringsbolagens statistik så är inte blandraser friskare än rasrena hundar.

[Forest]
0

30, kan bli skit även 1a ledet det tåls att fler o fler läser på just rasernas vanligaste sjukdommar och att fäderdjuren har gjort rastypiskatester för att öka chansen att få friska Valpar och köpa sig en så frisk valp man bara kan. Tror inte dom är friskare än nån annan hund men det finns ju raser som helt klart är väldigt friska.

AnneN
0

Tillägg till #30 För att avkommorna ska vara friskare i första ledet så krävs det att de dessutom är av en blandning där raserna inte har samma rasbundna sjukdomar.

_**/Mvh Anne

L8sson
0

Du ska inte ta åt dig, de är speciella dessa chihuahua folk, du kanske skaffar en hund för ett helt annat bruk än vad de gör. Jag kan berätta ut min syvinkel att jag skaffar renrasigt då det blir enklare för mig när jag tävlar. Jag behöver inte skaffa Tävlingslicens som man behöver med blandras, det kostar. För mig med renrasigt så är det bara att tuta och köra, smidigt enligt mig. Jag är emot en viss blandrasavel men inte alls emot blandraser, om ni förstår dessa personer som parar sin tik med vad som helst för att tjäna pengar avel.. Det är folket det är fel på inte hundarna, för hundarna har inget att säga till om då det är vi som gör dom till vad de är.

Tycker att du ska vara stolt att inte behöva vara i den sjuka chihuahua världen, den kan vara hemsk ibland. Min åsikt! Och då har jag vänner med renrasiga chihuahor ;)

mco92
0

Tror nog inte att det är något fel på renrasiga chihuahuors ägare.
Man värnar om rasen, så enkelt är det. Och det är väl klart att man vill kämpa för det.
Och jag lovar att det gäller alla rasuppfödare oavsett om det gäller hästar eller hundar…

L8sson
0

#34 det är det jag menar, man blir rätt låst när det gäller din egna ras.

MoaL
0

Jag håller med #9.

Jag har ingenting emot blandrashundar som individer, de kan vara exakt hur underbara som helst. :) Det jag har något emot är dels när det blandas raser med helt olika personligheter, egenskaper och behov, det ofta låga priset på valparna, oseriositeten hos de flesta "uppfödarna" samt oseriositeten hos de flesta köparna. Bara för att just han eller hon eller du tar jättebra hand om din hund, går det tusentals hundar på din kärlek som INTE får ett bra liv, som hamnar hos struliga ägare, missbrukare, bråkstakar, och så vidare och så vidare. Som åker runt på blocket, hamnar hos nya ägare flera gånger per år, misshandlas, vansköts, eller till och med dödas, bara för att de är billiga och lätta att få tag på.

Till TS: Din hund kommer säkert att bli hur underbar som helst. Gläd dig åt honom, och bry dig inte om de som klagar på din hund. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Achatina
0

Chihuahuor sjunker i pris just nu, de renrasiga är nere och nosar på pris runt 8000kr nu medan de flesta andra raser är uppe över 10000kr. Den nya innehunden, Pomerianian är uppe i ett pris på 15000-25000kr/st.

ramgona
0

#36 jooo du  jag är sååååååå glad i övermorron   flyttar han hem ti oss ooooo vad jag väntar på de  denna vecka har gått såååååååå långsamt kan ni tro hehe … jag bryr mej int vad dom igentlligen tycker men de ba synd att blandraser är så illa bemötta där … det väl inte hundarnas fel att dom har blitt blandraser  utam dom ska ju sätt sin ilska på uppfördarna .. ja regga mej där för att min hund är chihu … i mina ögon är han de … älskar han precis som han är o sku aldrig nånsin ens tänk tanken att byt ut han mot nåt ni vet säkert vad jag menar .. ha en bra dag  :)

[Zorita]
0

Detta påminner mig så mycket om filmen Marmaduke. Om ni inte sett den, gör det! Väldigt kul för hundägare och kanske särskilt för ägare till blandisar…