Gå vidare efter traumatisk händelse?
Idag när jag var ute i skogen med mina hundar sprang två av mina hundar fram till en främmande kvinna. Inte bra, och helt och hållet mitt fel. Kvinnan var dessutom allergisk vilket gjorde det än värre.
Vi bor på landet och normalt sett träffar vi bara grannen och hennes hundar i skogen, därför brukar jag passa på att träna med hundarna lösa. Nu var det cocker-killens tur att träna inkallning med lina, så jag sa "hopp och lek" till de två andra för att skapa lite störning. Är hundvakt åt min systers 13-åriga döva Golden, så hon stod bredvid och tittade på.
Hundarna rusar iväg jagandes varandra längs vägen och två sekunder senare hör jag ett rop från denna kvinna som befinner sig bakom en krök tio meter bort.
Jag rusar ditåt (samtidigt som jag kallar på hundarna) och ser hur hon står och slår med ett par gåstavar efter hundarna. Jag kallar in hundarna och sätter dom ner och kvinnan passar på att ge den ena hunden en sista hälsning med spetsen på staven. Tyvärr tar jag tag i min hund i nackskinnet i efterhand, vilket förstås också är skitdumt. Hon har ju redan gjort som jag bad om och var dessutom redan rädd pga kvinnan. Tyvärr fick jag mer eller mindre panik.
Det hela är över på några sekunder och därefter får jag en riktig utskällning av kvinnan. Under denna utskällning vaggar syrrans Golden fram mot kvinnan och ställer sig ca två meter ifrån henne och tittar (och ca två meter framför mig). Jag säger förstås att tyvärr är hunden döv, och menar enbart med det att hon inte lystrar på inkallning. Då vänder kvinnan på klacken och går.
Jag är fortfarande upprörd. Jag är arg på mig själv för att jag inte var snabbare (fattade först inte att det var en människa eftersom jag inte såg henne), jag är arg på mina hundar för att de sprang fram till en främmande människa och jag är arg på den här kvinnan för att hon slog mina hundar.
Ovanpå allt detta är den ena hunden en omplaceringshund som i sin tidigare familj blivit misshandlad. Det har tagit oss flera år att få henne att lita på människor och bli "hund" igen. Och så händer det här och det är mitt fel. ![smiley35.gif]
Så frågan är nu - hur ska jag gå vidare? Det står helt still i huvudet. Är det någon som har ett tips eller råd hur man gör efter en så här traumatisk situation? Den var traumatisk för alla inblandade - inte bara för mig och mina hundar, utan även för kvinnan och jag vill ju förstås inte att det här händer någonsin igen!

Verkar någon av hundarna traumatiserad efter denna händelse? I så fall på vilket sätt?
Kanske kan du skvallerträna hundarna så de inte springer fram till folk utan istället kommer direkt till dig då de ser andra människor.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En del förstår inte alls att de faktist kan göra hundar mer rädd=mer farliga när dom huttar med något mot en hund. Det är väl ganska logist enligt mig att jag med skulle slå bort staven i detta fall. Jag säger som 1 Skvallerträning är bra till mycket :)
#2 Är en människa rädd tänker den inte alltid logiskt utan reagerar instinktivt. Speciellt om det kommer två djur mot en.
3 oja det vet jag med.

#1 Jag försökte ta det lugnt efteråt. Kopplade dom inte utan de fick gå bredvid och bakom mig. Körde några inkallningar med godis och mycket beröm. Kopplade dom sen som vanligt när vi kom fram till vägen. Det är svårt att säga om de vart traumatiserade eller inte - kanske var det värre för mig…
Jag antar att det kommer visa sig vid nästa "människomöte".
Har funderat på Skvallerträning, men har varit lite osäker på hur jag ska kunna öva det. Dels eftersom jag har tre hundar och dels eftersom det är sällan vi träffar på någon överhuvudtaget i skogen.
Ett alternativ är att åka upp till hundklubben på den fria träningen och göra det då. Det har jag inte har tänkt på innan att jag kan göra, men det slog mig nu att det borde ju gå.
Där finns det dessutom gott om snälla människor som säkert ställer upp och hjälper till.
Jag testade Skvallerträning på den stora tjejen men då spottade hon bara ut godiset, men det är några år sedan nu så det kanske kan funka.
Tack för stödet. Är lite lugnare nu… 

#5 Börja med att träna in det genom att gå med dem en i taget, kanske kan du vid träningstillfällena ta någon bekant till hjälp som agerar mötande person eller åka till något ställe där det är lite mer folk.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du säger att när du testade Skvallerträning på den stora tjejen så spottade hon bara ut godiset, så kom ihåg att en Belöning är vad HUNDEN uppfattar som belöning.
I övrigt så tror jag faktiskt att Du blev mer uppskrämd än hundarna. Jag tror att du kan andas ut och ta det lugnt :)