Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 7910 ggr
Emmieline
0

Söker :hundhjälp

hejsan

ja jag söker hjälp med min 8 måndarers valp.
Hon är rädd för allt. och då menar jag allt.
och lyssnar bara ibland innom hus men skäller på människor som kommer in och när hon e ute skäller hon på allt som rörsig dvs hundar, människor och vagnar. och hon har svansen mellan benar när de kommer nån. visst hon blir bättre men det e inte snällt mot henne att hon ska vara så rädd.

Ebba som hon heter är född och uppvuxen i en hundgård mitt ute i ingenstanns , och var ej van vid allt ljud som finns inne. numera skäller hon inte på allt inne men på alla som kommer in. skäller , svanesen underbenar och kryper ihop och försöker gömma sig

ute drar hon i kopplet om man har kort på henne. hon skäller på människor, och hundar är hon livrädd för.
Inga andra än familjen knappt vi kan få gå med henne. vissa sätter hon sig ner och ser ut som en envis ko och vägrar röra sig, samma sak om det är nån ute när man ska ut med henne, om det kommer nån då , då vill hon bara in och fort ska det bara gå. min mamma ser inte problemet men både ja och min styvpappa ser det
Ebba är min mamma's baby men Ebba är min hund.
Mamma är väldigt duktig att oja sig när Ebba e rädd och upppmuntrar betendet men jag tilllåter inte det, men det e svårt när jag sitter i rullstol har begränsad rörlighet.

och nu tänker nog flera av er, vrf skaffade hon en hund när hon inte kan ta hand om den. jo Ebba ska bli min assistenthund, och jo jag kan ta hand om henne, men hon är rädd och drf ber jag om hjälp.

vet nån om nån som bor nära vansbro i dalarna som kan komma och jhälpa oss? mest av mig, jag orkar inte hålla i mot länge sträckor när hon drar och får ont i handleden. jag vill att hon ska lyssna på mig,
jag vet vad ja ska göra men det är svårt för mig att göra det, jag vet att om jag inte vill att hon ska gå framför och så då ska man ta ett steg framför henne men ja kan inte, jag kan inte bara vända om med henne för jag har större vändnings radie, så snälla jag ber er hjälp mig, min mamma ser inte problemet, men vi andra gör det.

snälla

[iurochskur]
0

Det låter som om hon behöver proffisionell hjälp. Det verkar ligga en hel del bakomliggande problem i hennes beteende.

Låter toppen om hon ska få bli din assistans hund, ett bra mål för din hund.

För det första så kan jag varmt rekomendera er att söka på google efter hundpsykolog eller hundinstruktör i erat område eller runt omkring.

Din mamma behöver lära sig att man aldrig förstärker ett oönskat beteende genom att trösta hunden för det gör saken värre.

Din hund behöver hjälp nu innan det blir ett invant beteende hos henne. Din hund är ung än så det finns hopp för henne.

Jag håller tummarna för att du får ordning på hunden, för din och hennes skull.

Denna kommentar har tagits bort.
[Yezz-an]
0

Har inga tips att ge dig. Förutom att du ska leta upp en instruktör i närheten som kan komma hem till er och hjälpa till.

Min kusin sitter i rullstol. Hon får hjälp med sina två assistenthundar från landstinget (tror jag det var… eller kanske från kommunen). Hon går på vidareutbildningar och dom har också tillgång till veterinär.
Kanske du också är berättigad till det.

Jag tänker på dig och håller tummarna för att det kommer att gå bra.

PetraKarin
0

Jag håller med de andra om att du måste ta kontakt med en hundpsykolog eller dylikt för att få hjälp med detta.

Som du säger är det jätteviktigt att inte ömka hunden. Så länge din mamma fortsätter att trösta henne när hon blir rädd kommer hon att fortsätta vara rädd. Jag märker detta med min valp som är lite harig, ja är jättenogrann med att berätta för mina hundvakter hur de ska bete sig med henne. En dag upptäckte jag att hon inte betedde sig som vanligt, då visade det sig att en hundvakt hade utsatt henne för läskigheter och sen tröstat henne trots att jag bett denne att låta bli sådant. Eftersom detta var en engångshändelse kunde jag få tillbaks min hund till vanligt men jag märker tydligt skillnaden och vad stor roll små saker kan spela.

Sen tycker jag att du ska satsa hårt på miljö- och socialträning som är anpassad till hunden. Alltså undvik att utsätta henne för läskiga saker och människor tills du vet att hon är redo på det. Använd stora avstånd och mycket positiv förstärkning. Ta gärna hjälp av en vän (om du har möjligheten) som är lugn trygg, har erfarenhet av hundar och kan hjälpa dig att hålla hunden om du inte orkar.

[Forest]
0

Hej! vad trist att det inte får bort Ebbas rädsla nu kan jag säga att hon är i en ålder där hon kanske upplever mycket farligare än vad det är. Vad är hon för blandras?

Detta med rädslan måste man få bukt på, jag fjolla lite när våran valp var liten det vill säga bar henne ute lite helt i onödan visa det sen eftersom hon då upplevde att saker var ju farliga matte ger tryggheten :-/ Så efter det slut på bärandet. Om jag inte minns helt fel så lär du Ebba söka skydd på dina fotstöd? Där kan du börja med peta ner henne låt henne inte kliva upp fören du säger nu är det okej.  Och be din mamma lägga av med ömka henne hon förvärrar mycket. Jag tor inte det är så svårt o bli av med Ebbas problem, har du provat Skvallerträning? Där har du en del o hämnta sen kan du lära ut lite bra knep som även du har hjälp av sen typ hämnta olika saker lär henne lite låt henne andvända hjärnan o beröm mycket för det som är rätt o inte tillrättavisa felen. Jag har klicker det är något jag med kan rek när du lär in olika moment. Lycka till!

Emmieline
0

Ebba har pudel,shitzu, phalane och coton de tulear

har slutat med att låta henne lägga sig där för att det visar bara att hon ska vara rädd. så hon har inte fått gömma sig där nu mera.

får testa skvallerträningen. så jag ska bara igrnonera dom dåliga sakerna tillsvidare? i viss utsträckning?

tror ni det räcker i början att jag bara sitter ute med henne ute på gården (bor i lghten) där det kommer bilar och folk och hundar bara för att hon ska se dom det är en bra bit mellan vägen och bilarna? eller ska jag försöka gå på ställen där jag inte möter andra hundar och människor?(lite svårt dock får bara gå på andra tider bara)

har hittat en som har hundkurser och är utbildad hundtränare nära mig så ja ska ta kontakt med henne och höra med henne om hon kan hjälpa mig att komma på andra sätt att visa Ebba att det inte är farligt och att hon kan lita på mig och att jag är hennes ledare, så jag kan börja gå på assistenthund utbilidiningen med henne utan att hon freakar ut.

Mamma lyssnar inte på mig, Ebba är mamma's baby. och det är Aldrig nåå fel , men jag ska försöka arbeta med mamma om det mera , min pappa hjälper mig med att få mamma att förstå bättre, det e segt att få henne att förstå men men.

Tack för alla tips<3

PetraKarin
0

Ja det låter bra, att bara titta på långt håll på läskiga saker, bara sitt i lugn och ro till en början, ge godis om hon slappnar av.

Ja att ignorera dåliga beteenden är en bra taktik. Så länge de inte är självbelönande.

Jättebra att du tar kontakt med en instruktör!

Ja ta hjälp av din pappa och undvik att din mamma umgås med hunden, för så länge hon behandlar den som hon gör förstärker hon dens rädslor och problembeteenden.

[Yezz-an]
0

Underbara raser du har i henne Glad Tycker det låter som du tänker rätt när du beskriver att du börjar med att bara sitta med henne och att hon då på avstånd får se bilar, människor m.m.

Kör det som en positiv grej för henne. Ge henne en liiten bit gott-gott för varje buss, vagn, bil, människa, hund hon ser. Då kommer hon lära sig att buss/ vagn/ bil/ människa/ hund = smakar gott Glad

Till slut kommer hon känna att allt det där farliga (som ni tränat på) inte längre är något farligt, utan det är något bra som hon vill se för det smakar gott-gott.
Alltså kommer hon i framtiden tycka att buss, bil m.m. är något positivt.

Prata med instruktören om din mammas beteende. Instruktören kommer kunna hjälpa dig att prata med mamma och få henne att förstå vad hon gör för fel.

Ge inte upp. Det här kommer gå bra.
Lycka till! Glad

nisse_bla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hm. helt ärligt så verkar det inte som hon är rätt hund för sådana upgifter… men ett tips från mig!!! börja med att bara du ger henne mat. Be henne sitta före innan hon får maten å hon får inte tjuva hon ska sitta kvar tills du säger att det är okey…  låt henne aldrig gå ut före er genom dörren… på promenaden ta kanske med en pip leksak… å när hon blir upphettsad sätt ner henne så hon sitter …. å låt henne inte titta på tex hundar. ta istället fram leksaken å avreagera henne! oftast så ser ju den passerande människan med hund att din hund är rädd.. & går en omväg… lika dant med människor.. stanna låt henne sitta å använd något somm hon gillar för att avreagera…  för att hon inte ska bli rädd av folk som kommer tiller… det bästa sättet är att låta de som kommer hem på besök bara gå å sätta sig & totalt ignorera hunden… lovar att ni kommer se skillnad ganska snabbt i det sist nämnda

Mvh Linda..Glad

[Forest]
0

7 det är någ så att din mamma är en mammig person även mot dig tyärr så brukar inte alltid mammigamammor vara vidre bra lyssnare när det gäller inse att de gör gullandet/daltandet fel :P Trist men så är det, så om du hittar en hundtränare be den prata med din mamma om detta. Kanske hjälper det mer. En sak du kan göra är kanske se om någon bra hundperson (här inne) finns i din närhet vem vet kanske är riktigt bra på hundar :)

MoaW
0

jag hade gärna försökt hjälpa dig om du bott närmre, det är ju svårt att hjälpa till via text. Du kan gå in på immi.nu och söka på dalarna, där har du både hundinstruktörer och hundpsykologer

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Emmieline
0

Lite uppdatering på Ebba

Idag går det mkt bättre med Ebba och min mamma har skärpt tills sig nu när hon har märkt att det inte e en hund man ska vara "mammig" på.

Idag går Ebba mkt bättre i koppelet och drar nästan inge

och när jag har henne och vi möter nån hund så skäller hon lite men hon slutar mkt fortare numera. vi kan gå förbi människor och hundar utan att hon reagerar på dom ,lite tittning gör hon men skäller inte.(tur det xD har öronvärk xD)

hon har slutat skälla inne, här iaf, hos mamma så skäller hon *suck*
men hon har blivit en så kallad "fönsterhund" så hon sitter gärna i fönstret och har då skällt 1-2gånger på nån så jag har tagit bort den tillgängligheten åt henne när jag e hemma för att fönstret håller henne annars lugn när man lämnar henne ensam(jag har låtit en granne lyssna och höra om Ebba skäller undertiden).

hon är fortfarande rädd för andra hundar och främlingar men vi jobbar på det för fullt. och det går bara framåt (ibland backåt men oftast frammåt)

Så snart ska jag anmäla mig och Ebba och mamma på kurs^^

PetraKarin
0

#13 Vad roligt att höra!
Det betyder ju att du gör rätt ;)

AnneN
0

#13 Vad roligt att höra att det går framåt för er Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

13. Kanon kul o höra framsteg o bra att din mamma har skärpt sig :) Har du nån som hjälper er med ebba?

Emmieline
0

det finns en i Nås som håller kurser tydligen. Så så snart snön e borta ska jag ringa henne och fixa en kurs åt oss^^

[Forest]
0

17 tänkte eftersom du har rölesehinder kan du inte få något slags bidrag då hon ska bli lite din servicehund? Jag skulle se dig som hundägare som fördel menar du kommer ut o du har ett intresse/något o göra :)

Emmieline
0

#18 hur söker man sånt?

[Forest]
0

19 jag vet inte Skäms kolla kanske med färsökringskassan de kanske vet vart man söker sånt?

[Driva]
0

Kontakta dessa, de utbildar sina egna hundar för att assistera: http://www.assistanshundar.se/