Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1426 ggr
[Forest]
0

Ad/hd rönka för agillity

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har funderat på prova på agillity då kurs men sen bara ibland som träning. Ska man rönka hunden? Jag har en ras som jag har för mig inte behövs rönkas innan avel, men är agillity så påfrestande att rönka är nästan ett måste?

Har även funderat på rallylydnad eftersom det kan man mer köra hemma o ha skojj med.

AnneN
0

Har rasen inga ledproblem varken med höfter, knän (patella) eller armbågar och hunden inte visat några problem med lederna så tycker jag inte du ska behöva röntga om du inte tänker satsa stenhårt på agilityn.

Av vad jag kan se på pudelklubbens hemsida så kan de mindre pudelraserna (antar att det är pudeln du menar) drabbas av patellaluxation och legg-perthes som jag då tycker att du bör kolla upp innan du går agilitykurs, för ja Agility är påfrestande för lederna och en hund som har ledproblem bör undvika Agility eller träna det i ett mycket lugnt tempo.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

1 tack för svaret. Glad Hon kommer att kollas för patellaluxation och legg-perthes pga avelsysfte. Jag pratade idag med brukshundsklubben o vi kom väl fram till att det är mer rallylydnad som kan passa mig, Enja passar till allt eftersom det är fröken positiv. Flört Men tusen tack för ditt svar.

AnneN
0

#2 Ja rallylydnad är jätte roligt, har gått en kurs i det och planerar att gå fortsättningskurs och skaffa Tävlingslicens så jag kan tävla lite i det med Velvet Skrattande

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

3 jag har läst en del o tränat lite på hemmaplan vissa saker. Jag tror det är en sport som kan passa oss både fart o konsentration. Vad kul att du gillar sporten jag kan tänka mig att Velvet är bra på det med verkar så lydig o fin samtidigt full av bus o engergi :)

AnneN
0

#4 Ja hon älskar det, fast hon tycker ju det mesta vi hittar på är kul så länge hon får beröm och/eller belöning då och då Skrattande

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

5 hon låter som Enjas attityd allt är så *** skojj även bajsa är roligt för matte säger ju att man är så bra Flört