valp äter bajs
jag har problem med min 12 veckors
hon äter sitt egna bajs, fick höra av en valpköpare att det kun de bero på b vitaminbrist
har aldrig hört talas om detta
någon som vet något?
*ska köpa vitamintabletter åt henne*

Är det bara om hon bajsat inne (om hon nu gör det) eller är det även ute?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det är ganska vanligt att Valpar äter sitt eget bajs, de ser de vuxna hundarna städa och tar efter. I början blev det tävling om bajset här hemma men så ändrade vi taktik och försökte få kontakt med valpen och belöna när hon tog kontakt istället för att äta bajset, då blev det mycket bättre.
Om det är andras bajs det gäller så vet jag inte. Kolla värden hos veterinär kanske. Eller mera förbudsträning. Eller Skvallerträning på bajset.
Är det katt-, kanin- eller hästbajs är det naturligt att de äter. Det är helt enkelt gott och innehåller näring. Men lite äckligt kanske :P

Tillägg till #2 - hästbajs kan vara väldigt farligt (tom dödligt) för hundar om hästen nyligen blivit avmaskad.
_**/Mvh Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har hört lite annat ang just äta sitt bajs bla en vetrinär som svara på detta hittar den snart :) men jag hittade denna och det är en vetrinär o det är om en valp….
http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/varfor-ater-valpen-sitt-bajs/4242
Hittade den. http://www.hundensochkattens.com/Allers-04/Allers5-04.html det är vissligen vuxenhund det handlar om

Enligt vad en del säger så kan det även bero på att hundens kropp inte kan tillgodogöra sig all näring som finns i torrfodret och därför äter dem bajset för att få i sig den näring som kroppen inte tog upp första gången. Men att börjar man istället ge rå föda (tex färskfoder eller barf) så ska problemet försvinna.
_**/Mvh Anne
Bra inflikande AnneN, hästbajs från nyligen avmaskade hästar kan innehålla ämnen som är skadligt, särskilt för collieraser.
Angående fodret så visst tror jag att det kan vara så att vissa inte tar upp näringen helt, men jag tror inte man måste byta till färskfoder eller BARF då. Det kan räcka att se över innehållet på torrfodret och se till att ge ett som innehåller högvärdigt animaliskt protein och andra ingredienser med hög smältbarhet.
blir lite förvirrad haha
har lagt upp detta på kennel i fokus med :P
har varit hos vet idag. de sa som en annan här att de äter det av olika anledningar, ex att de gör som sin mamma (cola är ju hos mej och är mamman)
men jag blev tipsad att ge henne annanasjuice så jag tänkte testa det :) hon får idag en blandning mellan doggys och bozitas valpfoder då jag håller på att gå över till bozita :)
de andra valparna hade en period då de hade diarre och åt upp bajset. de kunde som sagt inte ta upp alla näringsämnen, men det ordnade vi genom att ge dem mindre mat, men oftare :)
låter inte evoca äta något ute, men lite får hon ju i sig ändå men jag är noga med att avmaska :)
tackar för alla råd jag fått!
kan rekomendera att inte låta sina Valpar äta kattskit! Cola gjorde det som valp och fick alltid diarre, vissa tål det andra inte, men jag avråder ändå då katters avföring även innehåller toxin som kan vara farligt för människor (främst gravida)
9 bra att du var hos vetrinären iaf :) Annanasjuice har jag läst även om banan sa nån det ska tydligen smaka äkligt att äta det på " returen"
Bra att du varnar ang kattskit jag sträcker den varningen lite längre låt ingen hund äta kattskit jag vet flera som blivit mycket dåliga av det dessutom smittar parasiter mellan hund o katt :) Här har jag en kattskitälskare så jag brukar få rensa bort kattskit ofta från våran gård… (grannen har bara 5 st katter som går o gör behoven här+kissar ner dvs saker mycket glad på den grannen *Not* )
Det låter bra 4paws :)
Jag vill bara avråda från att avmaska för ofta.
Avmaskningsmedlet kan då förlora sin funktion och valpens mage kan ta stryk. Kör hellre än kolla masken om du tror att du behöver avmaska oftare än en gång om året.
10# jag låter min tik inte äta skit. tyvärr hade vi många katter som sket på tomten där jag bodde innan. och ni som har hundar vet säkrt att man inte alltid hinner stoppa dem
dock åt hon kattskit igår av misstag, men hon verkar klarat sig mot diare!
ska testa med banan, har det hemma :D
11# enligt apoteket och vet kan man avmaska vartannan vecka. dock kommer jag bara göra det vid behov :)
kan även lägga till att hon haft fast och fin avföring hela dagen :D
12 oja det är därför jag får gå o rensa kattskit varje dag
har även en liten spade jag plockar med o vips så åker många skiter över till rätt trädgård

11 missa svara på ang avmasking det låter himmla knepigt att man kan avmaska dom så ofta för här säger klart o tydligt både vetrinären och tjejerna på vårat apotek att man inte ska maska av hundar för ofta, vi vart rådda till kolla masken test till chanel innan jag maska av henne. Jag vet att detta fanns men inte till hundar eller katter, körde alltid detta test till hästarna. Min vetrinär o apoteket säger så här: djuret kan bli resistenta (lr hur tusan det nu stavas) allså att masken inte dör av avmaskingsmedlet till slut.
#12 Va?! Det låter jättekonstigt att dom sagt det! Jag har aldrig hört någon säga annat än att man ska vara försiktig med avmaskning. För precis som med antibiotika som används för mycket och utan anledning kan bakterierna/maskarna/värdkroppen bli resistent/-a.
Man ska inte behandla om det inte finns något att behandla mot eller om inte hunden ska gå igenom något speciellt, t.ex. Vaccination.
15, håller med har aldrig hört att någon rek så tät avmaskning tvärtom de varnar att maska av i onödan.
#16 Precis.
4paws kanske har blandat ihop det med att uppfödaren ska avmaska valparna och tiken med visst intervall fram till 8 veckors ålder eftersom hon har fött upp Evoca själv. Sen ska valpen avmaskas vid 12 veckors ålder, strax före andra vaccinationen. Efter det ska hundar bara avmaskas vid behov.
16# jag avmaskar bara vid behov :)
17# jag började avmaska vid 3 veckor eftersom det är det som står i uppfödningsböcker :) sen vartannan vecka (dvs 5, 7, 9, 11 och 13)
eftersom min tjej bara äter pinnar ute behöver jag inte avmaska henne förrens det sker någon förändring med detta
18 låter bra att du inte avmaskar så ofta hur ofta man ska avmaska småvalpar vet jag inte.

Hundar ska inte äta katt avföring över huvudtaget då det är farligt för dom och oss människor och om annars är det otroligt ohälsosamt för hundar att få i sig kattsand som drar åt sig vätska och oftast klumpar ihop sig.
Många tänker på kattsand som sand, men det är inte sand utan det är en framställd sand som ska suga upp vätska så om du tänker hur en katt kiss boll blir, tänk dig då hur kattsanden blir i magen på en hund.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
20# jo jag vet, men det var en olyckshändelse :P hon smet in på toa som hennes som lyckades öppna hela tiden :P
som utr var har hon inte blivit lös :P

Olyckor händer. Vi har sju stycken kattlådor utspridda i hela lägenheten och en hund som gärna äter katt avföring.
Det tog oss nästan två år att få henne att sluta. :p
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Våra hundar brukade också roa sig med att knycka lite kattskit.
Mitt tips (för små hundar) är att sätta lådan lite högre upp om det går.. Tex på en stadig pall. Då kommer inte hundarna åt skiten och katterna har ju inga problem med att hoppa högt ;) funkar fint hos oss!
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!