Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 13355 ggr
EmmaVarg
3

Träna amstaff, hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill bygga på muskler på min amstaff/pitbull tik som är 5 månader, självklart vet jag att man inte ska ta alltför mycket när dom e så unga men vad finns det för träning som bygger muskler? inte överdrivet utan bara så det syns att hon är kraftig.

Hört att många som har liknande raser tränar weigh pull , men har ingen utrustning eller vet inga kurser osv.

twinkime
0

Det Finns jätte mánga olika sätt att bygga upp muskler te x gá lánga promenader.  láta hunden springa mycket i uppförsbackar. Men det man skall tänka pá är att inte överanstränga hunden.  Och eftersom din är 5 mánader skulle jag börja ett steg i taget. Sen vet jag dock inte hur tränad din hund är?

För att träna musklerna förbättra konditionen pá hunden och träna upp suksesivt dag för dag.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

EmmaVarg
0

#1 hon är inte alls tränad på något sett, hon leker bara med kamptrasor med vår andra hund, springer,hoppar och rör sig väldigt mycket men inte något speciellt.

sen hör inte detta till men, hon försöker hoppar på alla människor hon ser ute, (av glädje då) men får bara arga blickar  av människorna då dom tror att hon är aggressiv, hur ska jag träna bort det? lockar hon med godis och försöker få ögonkontakt varje gång nån går förbi men hon tar bara godisen och fortsätter hoppa..

twinkime
1

#2 Ett tips är att göra upp ett tränings kalender. Där du gár ut och tränar vid fasta tider. När du märker att din hund orkar gá allt längre utan att vara trött och fortfarande är pigg kan du utöka rundorna lite längre. Viktigt är ocksá att stretcha hunden efter lánga träningspass sá att inte musklerna stelnar.

Alternativ1 :Ja det är inte roligt med arg blickar inte.  Det är som sgat upp till dig som ägare att bestämma hur du vill att din hund skall betee sig. För att träna bort detta beteendet skulle jag träna mer kontaktövningar. Börja inomhus tills hon är 100% fokuserad bara pá dig. Sedan träna där det finns störningar te x nár en person gár förbi.

Alternativ 2: Sedan finns det andra som tränar med att hunden skall sätta sig ner när den försöker hoppa pá andra människor. Tills den lugnat ner sig. Och dá berömmer man hunden

Alternativ 3:Är att träna  Skvallerträning med din hund. Alltsá när din hund ser andra människor skall hon komma till dig och dá berömer du henne.

EmmaVarg
0

#3 hur strechar man en hund?

twinkime
2

#4 här finns en sida om stretching där du kan läsa om hur man stretchar:

Hur man stretchar en hund

tezzla
1

hunden är ung, bara 5 månader! jag hade väntat med det tänket, låt hunden växa klart, ta den till vet och gör en ad/hd röntgen, sen kan du kolla om du har en lokalgrupp inom swba nära dig, åk dit med hunden och prova på Weight pull, se om det är något för er, där får du hjälp/råd med hur du startar, du får låna sele på träning tills du köpt en egen, sen får du lära dig alla stretchingövningar som behövs! du kan besöka en lokalgrupp nu, testa på lätt med din hund, vänja med sele och något bakom, det är mitt tips till dig!

hunden är ung och växer, man ska vara försiktig med för mycket träning när hunden växer, en sak att låta hunden springa lös, gå promenad mm, men att börja med riktigt styrekträning hade jag väntat med, ge hunden tid, dom flesta av dessa blandraser brukar bli rätt högbenta och smala, inte alls som en amstaff, så räkna inte med att den kan bli lika grov, men vältränad kropp kan alla få =)

gå in på swba.net för att kolla lokalgrupper

Karmatarerskanise
0

håller med #6

Gonee
2

Då jag själv har amstaff/ambull vill jag ge dej några råd.

Jag va oxå intresserad av samma sak som du är.. Men jag väntade ganska länge tills jag började med wp med henne. Under månaderna hon inte va ett år så körde vi mycket lydnad, ibörjan va det korta promenader sen ökade vi när vi såg att dom korta inte räckte till. Hon fick springa löst väldigt mycket då ökade hon sin kondition. Idag så går dte knappt trötta ut henne för hon har en himla bra kondis. När hon va ett år började vi cykla med henne. Lugnt och sakta.. Under sommaren blev det ganska mycket bad, hon fick simma och leka mycket i vatten. Vi köpte en helt vanligt sele till henne som hon bara fick använda när vi tränade med henne. SELE = TRÄNING

Vi skaffade ett WP sele ganska tidigt till henne. Hon va ca 8 mån. Då fick hon dra i en petflaska bara för att vänja sig vid ljud. När hon va ca 1,5 år började vi med lättare kätting och däck.. Och idag ett år senare drar hon lättare kätting med. Då vi slutade med wp när hon blev dräktig… Vi började om och nu har vi kört med lättare kätting i 2 månader och vi ska snart ta med lite tyngre vikt.. Såå fort jag ser att hon är i bra form för att börja dra i lättare.. Nu undervintern har hon dragit i pulka med vår dotter i som väger ca 13 kg.. Och det har gått bra.. Fast bara korta stunder..

Ta kontakt med en wp klubb. Du behöver inte träna med dom om du bor långt.. men där kan du få råd och tom låna ett wp sele för att testa om just din hund gillar WP..

localoca
0

håller med 8#

vänta med träningen, kör kondition och lydnad tills hon är misnt 1 år gammal

jag ska dra med min huskyvalp, så jag ska präja in det tidigt. vid 6 ska den få en ny sele varav jag ska koppla en pet flaska till

detta för att den ska vänja sig vid att ha saker bakom sig samt hur man drar på rätt sätt

tänk på att göra det roligt för hunden när ni tränar

du kan även kolla upp med andra hundraser. måste du just köra wp? kanske finns det en annan person som vill dra med sin hund? det blir alltid roligare för båda två, ägare som hund.

att träna hunden i vatten är med ett jättebra tips :)

[Forest]
0

Jag skulle inte träna alls med så ung valp, det är bättre du lär hunden bli trygg o bra i koppel muskler o den biten tycker iaf jag man ska vänta på efter dom är 1 år. Min uppfödare säger att enja pudel är fint musklad då är vi ute o traskar inget annat avanserat pga inte så gammal.

localoca
0

10# vem är ditt inlägg till?

Karmatarerskanise
0

#11 Det är väl ganska uppenbart att det är till TS, eftersom det är det tråden handlar om.

[Forest]
1

11, det är till Ts som vill muskla en 5 mån gammal valp :)

mariapia
0

att vara aktiv med lek och långa promenader är lagomt i den åldern.innan ett års ålder är det inte så bra.de ska vara färdigväxta i kroppen innan man ska börja med att bygga muskler.

Denna kommentar har tagits bort.
Ruski
0

All form av byggnad hos en hund bör väntas med tills den är 18 månader.. först då är leder och ben tillräckligt tåliga.. innan riskerar du endast att förstöra hunden..

Tänk sen att muskler bygger snabbare än leder, så bygg upp ledstyrka innan muskelstyrka..

twinkime
1

#16 Väldigt bra inlägg

[Forest]
0

16 Bra info, kanske TS ska ta o läsa på lite mer om sin ras hur de utecklas och visst bör det finnas bra tips med hur andra amstuff ägare gör  med träning :)

scth
0

Håller med de ovanstående.. Vänta! Det tar sin tid, en 5 mån valp ska inte vara kraftig. Weigt pull bör du vänta med även det tills hunden är färdigväxt.