Hårt snö, svårt att gå!
Hej :)
Jag har en liten hund här hemma som är min egen och jag undrar över varför hon har svårt att gå när det är hårt snö som underlag?
Enja går bra på hård snö, värre när det e djurp mjuksnö eller skare på snön.
Hur går hon på hård snö? Halkar hon? Haltar?

#2 Jag är inte så bra på att förklara men jag ska försöka… När hon går på hård snö så går hon jätteförsiktigt som hon får ont i benen eller så ser det ut som att hon vägrar att gå där så hon vänder, sen stannar hon också.
Hoppas att du hänger med i min förklaring!
Kan vara så att hon bara tycker det känns konstigt.

#4 Ja det kan det ju vara.
Hur gammal är hunden? För jag kom på när Enja var lite hade hon nästan svårt o gå på gruset :) det var lite som att hon var öm om tassarna när hon gick. Och hård snö är inte ofta gämn, kanske samma sak för din vovve?

#6 Hon är 11 snart 12 nästa månad. :)
7 nja då borde hon vara van vid sånt hahah. Hon är itne stelare lr så inte haltar annars tänkte på artios? Men det kanske inte märks på så vis? Jag kan inget om det pga inte har nån som lider av det, hade dok en häst i stallet som hade det. Och det vart ju mycket värre vintern och hårt underlag var inte så bra då sa iaf ägaren.

#8 Nä det har hon inte.
Så då vet du inget annat som det kan bero på?
kan vara att hon ogillar det som 4, men 12 år borde hon vara van vid det tycker jag iaf. 

Det kan vara köldkramp
11, smart du är :) det har ju en hund här

#11 Okej, men är det något som man ska vara orolig för?
13, ne antigen så testar du med smörja in tassarna med fett typ vasselin,tass-salva,försvaretshundsalva mm Funkar inte det? Så kan du testa med köpa små bäbisstrumpor, det finns små strumpor som är mjuka o ganska så tjocka strumpor till nyfödda. Om du hittar så små prova dessa om de hjälper skulle jag fundera på skor, jag har skor till min ena hund och ska skaffa det även till valpen (8mån).
Men just köldkramp brukar man märka av vid en viss grader chanels börjar vid -7 är det kallare är det skor på.

#14 Okej, tack för svaret :)
15 va så lite, alltid värt o prova iaf. Jag prova mig fram i den turordningen som jag skrev men har man småbarn hemma kan man testa ta ett per strumpor av dom. Jag upplever att det är mest framtassarna de fryser mest på.

#16 Ska nog ta och prova det, och se om det hjälper. :)

Finns en salva som heter Fyra ess som ska finnas och köpa på djuraffärer som är sjukt bra (tycker jag iallafall). Annars så kan man ju köpa skor till hunden, men då lär man få lite blickar på sig haha. Men också ett sätt om inte salvan funkar. Men det är ingenting farligt :)
18 ja den var bättre än jaga lätt, men hjälpte inte min tjej dok hjälper den valpen som inte får så kalla tassar. 

#18 okej! tack :)