Varför blandras?
Hur kommer det sig att just du valde en blandras?
Ja du det blir lite svárt för mig att svara dá jag har en renrasig BC. Men tycker blandrashundar är härliga. Skulle absolut kunna tänka mig att ha en blandrashund. 
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
För mig blev det blandras eftersom jag tyckte blandningen lät bra ( killen ville ha den ena rasen och jag den andra) och jag var så "dum" att jag åkte och tittade på valparna ;)
jag är uppvuxen med blandraser :) olika bc blandingar. har varit underbara allihop (utom en, men hon hade blivit misskött i tidigare hem men hon var ändå go)
kollade först på bc bladningar. men det bara fanns en annons ute då. sne hittade jag annonsen siberian husky så jag kollade. det stod stamtavla och allt så jag tingade henne samma kväll
det visade sig senare att hon var en korsning av sibbe och AH, men för mej gör det inget. för jag älskar henne för den hon är
jag kommer nog inte skaffa blandras, gör jag det är det ENBART för utställningsmeriterna.
Älskar blandraser, dem är mer speciella än renraser då det inte finns några riktlinjer eller rasstandard på hunden. Den bästa blandras jag träffat var min mosters st bernard/schäfer som jag hade under 2 års tid. Vilken lyckad blandning!
Kommer nog aldrig sluta med blandis, visst finns det ett par raser jag vill ha rena, just för att dom också är så speciella och unika. Men sålänge jag "bara" vill ha en bästa kompis att träna med så är jag stolt blandrasägare!
Jag älskar hundar oavsett ras. Men nu i detta fallet så valde nog blandrasen mig…hihi. Shanti var ju min systers från början.
Håller med 5,jag har ju en av var fast jag ser inte någon hund som renras eftersom alla är utblandade från början,Spike valde mig kan man säga och jag skulle ge vad som helst för att få samma blandning igen för dom är kanon bra på alla sätt och vis.

När jag s kaffade Alexa för ca 3 år sen så visste jag inte så mycket om ras/blandras och mm.. Jag va nybörjare och valde just henne för att honn va amstaff. Det va de jag ville ha.. Älskar deras utseende, höjd byggnad.. Mer än så visste jag inte om hundar.. Har lärt mej en massa genom året jag har haft henne.. Sen har vi en chihuahuatik en blandras oxå.. Enligt mej och vett ska hon ha lite pincher i sig.. Det sa aldrig uppfödaren.. Men jag tog henne ifrån en uppfödare som inte skötte sin del..
Jag hittade en blandras som min bror antagligen skulle tåla så vi åkt och tittade. Lilla Ozzi var den sista kvar och jag blev kär i han direkt :)

Säger som #6 - har en av varje och båda är lika mycket värda för mig. Blandisen valde mig när jag var o hälsade på valparna. Jag skulle ju inte ha hund
även om jag alltid velat det. Var bara att åka hem och få familjen med i båten. Kunde ju inte lämna den lilla söta åt sitt öde när han just hittat en "ny mamma".
Nu i efterhand skulle jag inte välja en med den blandningen igen men för mig och min familj så är Alfons så underbar man kan vara även om han har sina ideer. Kanske just det som är charmen.
Själv tänker jag nog köpa renras nästa gång. Lite för att jag är intresserad av en renras och dennes egenskaper, och för att man lite mer vet vad man får.
Jag har tagit två omplaceringar och då har rasen/raserna spelat mindre roll eftersom jag ser till individen. Eftersom de flesta omplaceringar är just blandraser gissar jag att det främst kommer bli blandraser även i framtiden. Vid ev. köp av valp kommer jag dock inte välja att stödja blandrasavel.
Jag ville ha en renrasig Australian Shepherd som passade mig perfekt, men dom var och är dyra. Så vi hittade en blandras mellan Australian Shepherd och Samojed. Jag ångrar det inte, men i framtiden så blir det bara renrasiga pga att jag är en utställningsmänniska och man slipper Tävlingslicens kostnaden om man ska tävla annat.
#6 Just samma sak. Jag tänker också välja renras nästa gång, men min blandis är den finaste som finns (så säger ju alla hundägare, jag vet
)

Vi hade tänkt att skaffa en renrasig, vi velade mellan alla möjliga olika raser, men främst så ville vi ha en Shiba. Men då det var lång väntetid hos alla uppfödare vi ringde, som fanns i närheten, vart vi istället intresserade av bc. Hittade en med bc och lite samojed, som vi valde :)
Väljer inte blandras.
Jag tar hem hundar som är i behov av nya hem.
Då råkar ju marknaden se ut så att de är oftast blandraser som kommer till mig. Vissa stannar, vissa inte..
Ska jag köpa en hund som valp blir det en seriöst uppfödd renrasig hund.