Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3357 ggr
NinnaH
0

Beteenden

Beteenden

Jag vill här ta upp två beteenden som min hund har.

Vore tacksam för svar och kommentarer av er!

Varför sprätter han med bak- och frambenen när han har kissat/bajsat?

Svar:

Dominans? Revir? Ni måste ju se mig!! Var finns min Hjärtevän?

CG4A9B.png

Varför vill han skälla/morra åt svarta hundar?

Svar:

Vargens utseende är optimalt för kommunikation: vita kinder, svarta läppar, ljusa ögon med svart kajal, ljusa hår i öronen som är markerade med svart kant, svart rand över ryggen, svart eller vit svanstipp och ljusa ben så man i mörkret kan se hur den rör sig. (Jämför med olika hundraser med fysiska egenskaper som avsevärt försvårar kommunikation.)

En svart hund blir ofta utskälld då andra hundar inte kan tolka dess signaler. En prickig hund kan ses som om den är täckt av stirrande ögon. _Källa: _Sandra Ohlsson på Hundsteg.__

Försvårad kommunikation? Ja, det kan jag hålla med om. Ibland skäller han åt människor som går klädda i mörka kläder och speciellt personer som har huv-luva på sig och inte visar ansiktet så mycket.

CG76E9.png

Mvh NinnaH

---Medarbetare på Blandrashundar.ifokus---

"Människans bästa vän är hunden"

[Forest]
0

Våran tik skäller oxå ibland mer när det är skymmning ute mot mörkare personer med huva gärna en kepa under huvan. Vi har denna vecka gjort ett test genom be några av sonens vänner klä sig så och vart ute med lagom mellanrum från varandra. (mitt på dagen)  De hade fått levergodis att ge även sonen var med. Gissus så glad hon vart när hon märkte att det var ju bara var NI och gottis har ni med. Detta ska vi göra några gg. Men nu bor vi på en gata där lite livat ibland med missbrukare bla. Men jag hoppas att detta ger lite mer resutlat iaf Annars ska det bli Skvallerträning o ta med dessa personer oxå. Jag tror att hundar reagerar på dess eftersom de inte ser ansikten på dom det blir som en mörk skugga och svårlästa på så vis. Lika så med svarta hundar :)

NinnaH
0

#1 vilket jättebra tips! Tack det ska vi prova!

Mvh NinnaH

spikes
0

På fråga 1 så är det så att dom gör det för att sprida sina dofter så långt det går.

På fråga 2 har dom glömt ta med att väldigt långhåriga hundar också kan bli väldigt utskällda,eftersom mötande hund inte kan avläsa ansiktet på dem.

En hund ser kanske en väldigt mörkhyad människa,och ler den människan så får den kritvita tänder som syns lång väg,och hunden uppfattar detta som om människan "visar tänderna" och reagerar därför med ett morr eller en utskällning ibland.

En hund blir normalt väldigt mycket mera uppmärksam på kvällen eftersom det blir mörkare.

Har du provat sätta dig ner och bara hålla händerna framför ansiktet någon gång?,om du gör det så kan du vänta dig att din hund kommer göra allt för att du ska ta bort dina händer…testa får du seFlört

NinnaH
0

#3 Spike, det ska jag testa ikväll!!Cool

Mvh NinnaH

spikes
0

4,Gör det glöm inte beröm när du är klar,då vet hunden att det inte är något konstigt med digFlört

[Forest]
0

även har jag på mig kepa ofta då jag är korthårig o min morgonfrilla ser ut Flört Så kepa och när det är lite blåsigt tar jag på mig jackhuvan, detta bryr sig inte våran hund av alls, visst får hon titta lite extra för få bra ögonkontakt med mig. Händerna har jag provat på samtliga i familjen hon petar bort händerna o slickar i öronen kittla en del, men hon fick beröm o lever godis :)

Och mörka personer reagera hon på i början nu bor det fler här och även så har vi en mörkpojke som brukar hälsa på oss när vi kommer till skolan. Detta har hjälp oss med den biten :)

Får jag fråga en sak om beteende, kanske även du 0 märkt av?

Barn upplever våran valp lite mer svårlästa på kroppspråk, tror jag?!. Hon kan vara orädd osv mot dom men så fort de kommer för nära och är lite livligare barn runt 3 år så vill hon itne dom ska vara för nära. Är det så att Enja nu är rädd att de ska trilla på henne eller skada henne? Barn i den åldern är lite klampliga brukar jag säga.  Vår dotter är inte vidare lugn heller ganska sprallig hoppig tjej på 8 år o jag ser ofta när (dottern) Hjula ,kullerbytta mm så tittar hon lite extra på benen. Jag går ofta o sätter mig en bit ifrån ett dagis o tittar sagt till 2 fröknar varför vi sitter där (så de itne tror jag är en pedo) det har med gett resultat i att hon kan sitta/ligga o bara vara där. Hur kan jag mer träna detta?

spikes
0

6,Det enda du kan göra är att tillåta Enya hålla avstånd då hon ser ut så,en människa som flaxar och beter sig konstigt är ju i deras värld automatiskt konstig,men fortsätt träna som du gör för då vänjer du henne vid att dom kan vara lite mysko ibland,vilket gör att hon observerar i stället för att reagerar.

Barn som är ännu mindre än din dotter kan inte läsa av en hund alls,och hunden anser att dom inte kan tyda så små barn,så för att vara på den säkra sidan så håll livliga småbarn undan,tills dom lugnat sig och låt dom sedan hälsa i lugn och ro,hunden kan markera om den anser att barnen går för långt,och i det fallet är det helt normalt.

Men självklart kan man ju undvika sånt.

[Forest]
0

7 Bra då ska jag göra som jag gör nu jag är ju lite så att hon behöver inte alska allt o alla men ska kunna känna sig trygg i den sitsen jag sätter henne i. Att hon inte gillar att barn klappar henne är upp till mig att säga till barnen se men inte röra Flört  Och vist kommer det sen när hon är lite äldre o lärt sig barnspråk med, har ju flera barn o träna på (som struntar i hundar o katter) dessa är bra att åka till för lite träningens skull Flört Tack för ditt enkla och bra svar Lena

En fråga till Flört Vi är ute och möter upp en till hund för lek o promenad Enja då kan bli lite fundersam att jaha han skäller han vill leka men hon fattar inte det riktigt till 100% medans chanel bjuder då enja på lek o vill få igång henne. Är detta ett sett för chanel o visa att det är coolt vi kan leka ingen fara?  Kan oxå vara så att jag är ute o stannar för prata med någon jag känner, samma visa det lekas lite.

Tränar dom olika men går oxå ut tillsammans med dom så de får sin egentid varje dag vovvarna.

spikes
0

8,Fullt normalt av Enja hon har inte den erfarenheten som Chanel har av att läsa av andra hundar eftersom hon inte är lika gammal.

Det är svårt att säga om det är just det Chanel bjuder upp till lek för utan att ha sett dem live,det kan lika gärna vara så att Chanel rätt och slätt kommer igång och vill leka och vänder sig därför helst till Enja som hon känner innan.

NinnaH
0

#6 Ja, Rikkie är helt hopplös vad det gäller barn.

Han förstår dem inte alls. Och det blir inte bättre av att dom tycker han är så söööt och vill klappa honom.

För det vill han absolut inte. Han skäller hela tiden, och gömmer sig  bakom mig.

Jag tror jag får leta upp några barn och träna med, så kanske han slutar upp att skälla sen. Har bara fått honom en gång att nosa på en liten tjej utan att skälla, så han är nyfiken. Och beröm får han naturligtvis.

Ibland har jag gjort några konstiga flaxande rörelser, bara för att visa honom, att jag också kan vara konstig ….

Då har han bara rynkat på ögonbrynet lite *suck*

Mvh NinnaH

[Forest]
0

10 Gör som jag sätt dig en bit från ett dagis eller lågstadetskola kanske bra o börja med större barn o sen arbeta sig ner lite.  haha kul att du med gör dig lite som en clown Flört Här har någ många sätt mig som lite anorlunda hundägare, men det bjuder jag på.

9, Ja så kan det vara. Hon har ju få vänner o mer har det blivit att hon vågar nu mera leka med fler o bjuder in dom på lek Glad