Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: aktiviteter-allmänt
Läst 2061 ggr
Elega
0

Vad får blandraser inte delta i?

Jag har hört att blandrashundar inte får delta i lydnadstävlingar, finns det något mer de inte får delta i och varför är det så?

AnneN
0

Blandraser får visst tävla i lydnad, men jag har för mig att de inte får tävla i bruks… Är tydligen skillnad på vanlig tävlingslydnad och lydnad som bruksgren.

Vanliga utställningar får de inte vara med i, men speciella blandisutställningar finns på vissa håll i landet.

Har hört att blandraser inte heller får tävla i skydds, men kan ha fel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elega
0

Okej.. undra varför det är så.. Jag förstår ju att det självklart inte kan delta blandraser i utställningarna som de ser ut nu, bättre med kattutställningar som har en huskattkategori. Men då är det bra att blandis finns. Jobbade på den senaste blandisutställningen i Jönköping, skitkul!

Någon mer som vet säkert vad min hund får delta i och inte?

Royalz
0

I allt förutom bruksgrenar.

hundegare111
0

En blandrashund får som sagt delta i alla UTOM bruksgrenarna. MEN då krävs det att man har en Tävlingslicens som man får av SKK mot en engångsavgift på 450kr.

Men en blandrashund får inte något Championat, så den kan tex aldrig bli lydnadschampion.

Jag tycker faktiskt det är lite löjligt, för jag anser att även om man har blandras så ska man ha rätt att ta championat om man lyckats kämpa sig dit. Men det får man tydligen inte vad jag hört.

Det verkar lite som att man inte vill ha konkurrans om championaten av blandrashundar =P

[Forest]
0

4 håller med dig, har man kämpat både hund o ägare så är man lika värdig championatet som renrasig hund, men men :)

[rightPAW]
0

Men man får väl gå kurser inom bruks med blandras?

Min moster gick nånting ånt med henne st bernard/schäfer

Royalz
0

#6 Jo det kan man om det finns platser över. Men först och främst går bruks kurser till dom med renrasiga hundar, sen om man har tur kan man få vara med med sin blandras.

Bunn
0

Rätt knäppt egentligen att renrasiga hundar (som också de framkommit genom olika korsningar) prioriteras högre och anses "finare" än blandraser…

Royalz
0

Det är väll antagligen för att dom inte vill att man ska stödja blandrasaveln genom att köpa en blandras hund. Därför bara rasrena hundar får deltaga. Helt rätt egentligen..

spikes
0

8,Håller med dig helt och fullt i det du säger,det är en av anledningarna till att jag absolut inte gillar brukshundklubben,för på alltför många ställen är det en klubb för inbördes behundran,gissa om jag hade kul åt deras tisslande och tasslande när jag kom med min collie på chäferns dag för många år sedan, och skulle göra ett mh-test,där stod dom och glodde snett till en början,men efteråt hade dom hakan i backen när vi fixade allt bättre än en del chäfrar,har nog aldrig haft så kul åt deras miner som dåGlad.

Gonee
0

Har för mig att jag har hört att blandraser får vara med i allt.. Men inte tävla i något.  Är inte helt hundre på detta nu..

Royalz
0

#11 Dom får vara med i allt och tävla i allt förutom bruks.

Naiz
0

Enligt mej finns det ingen anledning med blandras-avel.

Därav finns det heller ingen anledning att blandraser blir champion osv. Vill man tävla/ställa ut så skaffa en renrasig.

Hur dömer man en hund som har flera raser i sej? Det går inte att få en rastypisk hund. Det man letar efter på utställningar.

(Såg en annons på blocket förut om chihuahua-blandningar såldes för 10.000 kr. När en renrasig kostar 12.000 kr.)

Jag skulle aldrig i hela mitt liv betala flera tusen för en blandras. Det finns så många raser att vi inte behöver flera :)

[Forest]
0

13, lite väl OT antar jag?!  Vill du snacka avel o vad som är mer hund så får du starta ny tråd. Har för mig det redan finns trådar om detta dessutom redan.

Håller med 8.

9, Att din collie fixar MH test är för mig inte så konstigt, och det hade vart bra kul om jag stog så nära att jag hade hört dom trissla o tassla hah ja gösses. Vissa är så insnöade så det är lite synd att de inte tar av sig skyddslapparna för ögonen så ser dom lite bättre med.

Bunn
0

#13 Det finns ju andra syften med att bli champion än att avla?!

Dessutom är ju även "de blåblodiga" hundarna blandraser från början.
I så fall borde man förbjuda all avel, både för rena blandraser och för blandade renraser.

spikes
0

13,I så fall finns det ingen anledning att avla på några raser alls oavsett,för den enda renrasen man kan hitta är vargen,och den får man inte avla på utan speciellt tillstånd eller äga privat heller för den delen.

På denna sida ser vi inte hundarna som renras och blandras,utan som individer som faktiskt oavsett avel är utblandade med vargen från allra första början.

Det man letar efter på utställningar är av människan bestämt att hunden ska se ut på ett visst sätt,alltså inget som är naturligt för hundar egentligen,därav har jag aldrig varit intresserad av utställning även om jag har varit på ett par,för att få en bedömning på mina raser,tävling och träning där alla raser oavsett ursprung är min bestämda åsikt klart bättre.

Och till sist…vill jag ha en hund jag bestämt mig för och som passar mig,så betalar jag gärna det efterom mina hundar är familje medlemmar så kan dom inte på något sätt mätas i pengar,i detta fallet köpesumman.

14, Ja gissa om vi skrattade åt det där när jag berättade den på klubben jag normalt gick på inom skkSkrattande.

15,SantFlört

Naiz
0

En hund är från början inte till för sällskap heller.

Men nu är det ju så att männisan har tagit fram raser som är lämpade för olika aktiviteter. Det kan man ju inte göra nåt åt.

Om X antal år finns det nog många fler renraser, dom vi idag kallar blandraser. Jag säger inte emot att "alla" hundar en gång i tiden va blandraser. Men som det ser ut idag finns det raser som är "rena" och då vet man precis hur hunden fungerar (finns självklart undantag). Köper man sej en blandras vet man inte vilka egenskaper dom får från varje ras.

Och har man otur köper man en hund som kanske har andra raser i sej än vad "uppfödaren" säger.

Vad får man för säkerhet när man köper en blandra?

Vad ska man med en bra hund till, om man inte kan fortsätta på dom linjerna?

[Forest]
0

17, En snabb fråga eftersom du snackar vidare ang blandrasavel mm

Om jag skaffar mig en tax för att jaga jag har köpt en renrasig med bra jaktanlag men så visar det sig att denna tax inte är ett dugg intresserad av jaga. Lagt ut 13 000 kr för denna hund men totalt värdelös till det ändamål jag vill. Detta har hänt min syster 2 gånger^^ Vad är då garantin för att man får en hund till det ändamålet trots avel o arbeta så spelar det ingen roll dessa hundar har inte något intresse för jaga. Har fler renrasiga hundar som köps för att andvända till olika aktiveteter o visar sig att dessa hundar inte alls har det intresset som köparen hade hoppas på. Kan oxå medela dig en massa sjukdomar trots bra avel har det gått åt fanders.

MEN så vet jag en stor baksida oxå om blandrasavel men anser det är alltid upp till köparen att kolla upp sin "uppfödare" och dess avel. Men som sakt det är OT detta^^ Starta du en egen tråd så kan vi spinna vidare där :)

Kalli
0

#18: Det är levande djur vi pratar om, det finns inga garantier. Men om du får välja mellan en taxvalp med bra jaktanlag och en blandras mellan papillion, tax och pudel. Vilken tror du har störst chans att utvecklas till en duktig jakthund? Om du får välja mellan en renrasig BC där föräldrarna gjort vallprov eller en blandning mellan BC, Dalmatiner och Golden Retriver. Vem tror du har störst chans att bli en bra vallhund? Det handlar om sannolikhet, att det är lättare att förutse vilka egenskaper man får om det är en renrasig hund.

Workingdog
0

Tycker det är lite tråkigt att blandraser inte får ta championat. Jag menar man går ju inte direkt efter utseéndet i Agility ;)

Vissa brukshundsklubbar är ju helt emot blandraser och tycker att man bara ska ha renrasiga och bruksraser. Men som tur är så är det många som har blandras så ingen ser ner på en för att man har en blandras ;)

Jag tycker inte det är några fel på blandraser, här hemma ser vi dom som individer och inte ras :) Sen skulle jag nog aldrig köpa en blandras mellan tex jakthund och vallhund, då en jagande vallhund kanske inte skulle må så bra psykiskt? För det vill göra 2 olika saker med djuren ;) Men det är olika. Bara man inte blandar hej vilt så :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Elega
0

Jag är faktiskt väldigt kluven i frågan.. men jag tycker om renraser så länge det inte avlas på någon defekt som är skadlig för hunden. Men nu råkar det vara så att jag har en blandras (jag valde aldrig själv, utan tog över min systers hund eftersom hon inte tog väl hand om henne). Så jag var mest nyfiken över vad vi kunde delta i. Synd att hon inte får tävla i bruks och kanske inte ens kommer med i kursen. Vi tänkte anmäla oss till en spårkurs men nu blev jag väldigt besviken över att hon kanske inte kommer med bara för att hon råkar vara blandras. Hon är väldigt duktig och det är något av det roligaste hon vet.

spikes
0

17,Så då menar du att en blandis kan man inte ha till olika aktiviteter?,det handlar om att vända sig till en bra blandis uppfödare,till det så tar man reda på fakta om raserna den har,inget konstigt i det,och dom liksom sk renras är individer,det gäller att lära känna sin hund och kunne se vad den har för kvaliteer.

Det finns idag lika många oseriösa sk"renras uppfödare",som till och med SKK stöttar,trots att dom avlar fram raser som inte kan andas som inte kan gå på bakbenen,som dom försöker förändra genetiskt så dom blir levande nervvrak,eftersom det genetiska ligger så djupt så det går inte att avla bort osv osv…så jag är nog den sista att hålla med dig om att det skulle vara bättre att ha en "renras",jag har bägge delarna och inte sjutton har jag några problem att se vad jag kan använda mina hundar till.

Ska man få bort något så är det den dåliga renras aveln som SKK stöttar,och även dåliga uppfödare på bägge sidorna.

Workingdog
0

#22 håller helt med dig :) Min blandis kommer från en uppfödare som föder upp just Cavalier/Cocker, vi har fått härstamningsbevis och där står det även vad hennes mål med uppfödningen är, och vad hon vill ha ut från raserna osv.. :) Det kallar jag seriös blandrasuppfödare :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

AnneN
0

Avel och annat som inte hör till trådens ursprungliga ämne får ni mer än gärna starta egna trådar om, nu vill jag se att denna återgår till att handla om vad man får och inte får tävla i med sin blandras!

/Mvh Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

svarar i nya tråden Fortsättning om avel där kan vi forsätta prata vidare.