Skvallerträning funkar!
Nu har Dobby o jag skvallertränat i över ett år, främst då på hundar, men även på tex. katter. Och det har hela tiden gått frammåt - långsamt. När han får syn på ett annat djur så vill han gärna kolla in det först innan han kollar på mig, men för det mesta så klarar han tillslut att släppa det med blicken, vilket jag ser som ett framsteg.
Men igår blev jag riktigt överraskad. Var ute med Dobby när jag såg någonting som rörde sig kanske två meter framför honom. Det var en igelkott som sprang förbi (eller snarare gick). Dobbys omedelbara reaktion var att han kastade sig runt och tittade på mig med en blick som frågade "godis?". hans normala reaktion hade varit att kasta sig efter igelkotten och skälla 
Det tyckte jag var ganska bra gjort, med tanke på att igelkottar inte precis är någonting vi tränar på i vanliga fall 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Grattis :)
Åh vad kul o höra att det funkar o sånt framsteg. Ser det framför mig :D haha sött ! jag har med tänkt träna detta på Chanel då framförallt katter som hon blir helt galen i. Hon gillar dom men är ju kul om de springer med
men även hundar o sånt som hon igentligen inte är ett dugg intresserad av att häsla på men funkar ju säga till dom kom inte hit Skäll sällan men ibland.
#1 tack :D
#2 Ja det är jättebra träning, även om man egentlgen inte behöver det, man får bättre kontakt också. Dobby "frågar" mig mer nu, istället för att fatta egna beslut (=skälla) 

Jätteroligt att höra!
Skoj att det går framåt
Jag ska läsa ang Skvallerträning sen köra på det även med daghunden som får lite egen tid-promenad han behöver se vem som går bakom lite tror jag :)

Vad roligt att det gått så mycket framåt för er 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jätteroligt för er
Tack 
jag märkte idag också att han skvallrar på när fåglar lyfter. Det är lite kul att han skvallrar på en speciell situation istället för ett djur
när dom lyfter brukar han spring efter och skälla, men nu springer han till mig istället