Nu har vi bestämt oss...
…ja nu har vi verkligen det. Till sommaren drar jag och Ludde igång med Frisbee och Freestyle. Det är dags att göra någonting med denna lata jycke
. Vi båda ser verkligen framemot att börja träna i båda sporterna, det ska bli riktigt kul. Jag ska se vilken utav dessa två grenar han snappar upp först och sedan plocka bort den mindre roliga och fortsätta på den han verkligen älskar.
Har en fråga dock, kan man tävla i Freestyle och Frisbee med en blandrashund?

Vad roligt, hoppas allt går bra för er 
Ja man får tävla i både Freestyle och frisbee med blandraser, man ska dock ha Tävlingslicens för hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Hur skaffar man Tävlingslicens?
Ska läsa lite artiklar och inlägg här inne hos er om Freestyle. Om frisbee vet jag inte om ni har. Vi kommer åka iväg och köpa två frisbeen redan idag för vi tycker det är bra att börja redan nu och småträna än att vänta till sommaren.

#2 Tävlingslicens skaffar man via skk, du hittar info om det här.
Tyvärr har vi ingen artikel om frisbee ännu, men det kommer med tiden.
Jag tränar lite frisbee med min hund, jag rekomenderar verkligen inte att använda vanliga frisbees eller de som köps i djurbutik, de går sönder snabbt och blir vassa så hunden kan skära sig i munnen på dem. Köp istället hundfrisbees från http://www.discsport.se/, de är super bra och håller även får hårdhänta hundar, värda vartenda öre.
_**/Mvh Anne
#3 Vi har en hundbutik här som inriktar sig på hundsporter. De ska ha sådana. Får gå dit och fråga.

#4 Ok, då kanske de har bättre saker än det som finns i de vanliga djurbutikerna 
_**/Mvh Anne
Nu har vi köpt två frisbeen + lite grisöron. Hitta frisbeen som heter Dog-O-Soar gjorda i samma material som hans aktiveringsboll. Det blev en röd och en orange och han har redan testat på frisbee kastning. Han är lite seg i vändningarna och inte så snabb på att plocka dem men det ska vi nog träna upp.
Skit kul är det i alla fall.
Läste om tävlingslicensen och har två frågor.
Vad kostar tävlingslicensen?
Och
Måste hunden vara reggad i SKK? Ludde är bara reggad i JBV.

#7 För att en Tävlingslicens ska utfärdas krävs att hunden är id-märkt och ägarregistrerad hos SKK.
Är din hund inte ägarregistrerad hos SKK har du möjlighet att göra detta i samband med ansökan genom att följa instruktionerna i webbtjänsten.
Vad jag kan hitta på nätet så kostar tävlingslicensen 450kr.
Ägarregistreringen är en engångskostnad (per hund) och kostar 65kr.
_**/Mvh Anne
#8 Kan man ägarregistrera hunden på två ställen? Jag måste väll inte ta ur honom ur JBV?
Vet du om man måste tillhöra någon klubb för att få licensen?

#9 Ja de kan vara reggade både skk och jbv. Jbv´s register är det lag på att alla hundar i Sverige måste vara reggade, med SKK´s är frivilligt, men ett måste för att få Tävlingslicens.
_**/Mvh Anne