Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 5629 ggr
spikes
0

Vad tycker du om Fredrik Steens metoder?

Här tänkte jag att vi kan diskutera Fredrik Steens hund choaching…..det är ett hett ämne så jag hoppas vi kan hålla en bra nivå på detFlört.

MVH
                      Lena Medis

AnneN
0

Jag såg bara de 2 första avsnitten sen gav jag upp för jag kokade av ilska efter att ha sett dem.

Han är inte det minsta lugn med hunden, redan då han kommer till deras hem så beter han sig otroligt osäkert och nervöst. Inte alls förvånande då om hundarna biter och river och dessutom försöker "rida" på han!

Sen att han rycker, sliter, och låter arg mot en hund som faktiskt redan gör det han bett den om, en sådan männsika ska inte få vara hundcoach/instruktör/tränare ja kalla det vad som hellst.

Han skulle i alla fall aldrig någonsin få komma i närheten av min hund!

Tror han skulle behöva gå några kurser i hur man tränar en hund!

(OBS allt i detta inlägg är min åsikt som grundar sig i det jag har sett)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

de e samma här,skulle aldrig låta en sådan människa lägga en hand på mina hundar…det är så tråkigt att dom inte kan visa ett bra hundprogram någon gång….samtidigt så tänker jag lite kring detta med klubbar och annat,har man verkligen sådana instruktörer där så lär man ju ut lydnad på helt fel sätt, och då kan man alltså inte vända trenden med nervösa kuvade hundar…och det gör mig ont att tänka på det…

AnneN
0

#2 tyvärr finns det nog fortfarande klubbar där instruktörerna använder sig av onödigt hårda metoder =/

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

Jag har inte sett mycket, men efter det jag sett har jag i mitt huvud döpt honom till Herr slit och ryck. Jag höll på bli tokig när jag såg honom stå och skrika SITT till en hund som redan satt ner! Nej, jag gillar honom inte alls.

AnneN
0

#4 hihi Herr slit och ryck var ett passande namn

_**/Mvh Anne

Hundvalp
0

Jag har sett alla HundChoaching. Jag tycker han är bra. Inget fel tycker jag.

Är likadan..

spikes
0

6, nehe så du tycker att det är helt ok att rycka och slita i din lilla valps koppel för att få den att lyda?….bara en undranFlört

Cerrolyn
0

Ännu en FS tråd…

Som jag sagt i flera andra så gillar jag honom och hans metoder. Han ska även vara en super bra skydds/IPO-figge och IPO/Bruks-domare och bra schäferdomare. Tyvärr så har jag inte haft möjligheten att tävla för honom så jag kan inte bilda min egna uppfattning om det.

**MVH Cerrolyn

empan-hampus
0

Han skakade om en rottweiler riktigt ordentligt i ett avsnitt… Han bara tog tag i den och skakade den och blev skit arg =O

AnneN
0

#8 jag har själv aldrig haft "nöjet" att ställa någon schäfer för honom, men av vad jag hört och sett så visst kan man se honom som en bra schäferdomare om man tycker att extrema "räkstjärtar" följer rasstandarden =/

_**/Mvh Anne

skogs-tolva
0

# 10  ----         Skrattande

håller med om räkstjärten…he he he…

därför har jag en vit schäfer, den är än så länge inte sönderavlad som ras…

apropå hundcoachen…suck…nä tacka vet jag cesar millan!

spikes
0

Startade en ny tråd om Ceasar M för dom som vill diskutera honom ocksåGlad.

MVH

Lena

empan-hampus
0

#12 Jag startade en tråd om Cesar här förut.. Tungan ute

blackangel
0

Jag tyckte han var så irriterande så jag såg bara ett program haha

Mischa
0

#11 men vit schäfer/herdehund härstammar från rena schäfrar så rent genetiskt borde dom vara lika "sönderavlade".

Men andra ord påvisar det hur fort man kan ändra utseende.

till trådens ämne:

vad kan man gilla med människan som tränare? han är inte konsekvent, verkar hellre vilja slösa programtid på att glida i sin bil än att visa varför han gör vad han gör, han är allmänt våldsam och gapig och förlitar sig på sin råstyrka, han begriper inte varför hundarna gör som dom gör eller kan läsa av dom, han provocerar medvetet för att skapa reaktioner.

Något av det mest förbryllade jag någonsin sätt var när han lyfte rottweilerhanen från backen och bar runt honom i famnen med komentaren att "man får akta ansiktet"….

hunden såg enbart snopen ut.

≧◔◡◔≦

spikes
0

13 oj det såg inte jag…skyller på att jag är en ny medisFlört,hoppas du vill skriva i minFlört

AnneN
0

Länk till Fredrik Steens kennel för den som är nyfiken =) http://www.ziegerkamp.com/

_**/Mvh Anne

Freke
0

Ja vad ska man säga??

Utan att begå några större överträdelser mot någon lagstiftning.

FS han kan säkert något? vad vet jag då inte? Hundar är han då inte duktig på, för om han skulle försöka något av sina metoder på min hund så vet jag att samma sak som hänt Tzar´s äldre släktingar skulle hända då 99% av hans släktingar har blivit avlivade, pga att dom hoppat på sina ägare för att dom gjort fel med dessa hundar.. Skulle FS få Tzar i kopplet, så  var det väl en avlivning till i protokollet.

Sen om man anser FS vara så kunnig? ja ja.. ryck dra sitt, sitt SITT SITT SA JAG… Sen DRAR VI LITE för att se om Hunden sitter samtidigt som vi skriker SITT!!

Ja vad ska man säga?? Detta dragande i hunden?? Kan bara tänka mig vad som skulle hända om FS jobbade som OrdningsVakt! Ojoj tror inte han skulle överleva en natt? om du drog i folk på det sättet så skulle nog vem som som inte är helt rudis bita ifrån eller slå!

Men TV4+ gör en serie med honom???? Tror att om dom gick ut på gatan och tog en vanlig hund ägare som inte har någon skolning om hundar bakom sig så skulle nog det sunda förnuftet lyckas lika bra som FS.

Skulle säkert ta lite längre tid att få önskat resultat, men minst lika effektivt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

skogs-tolva
0

FÖRLÅT! LITE OT!

# 15

Den vita schäfern var den ickekomersiella dominanta grenen från början i just Tyskland som, just det, vallhund. Sen visade sig den färgade vara lämpligare för terräng, pga sin förmåga att smälta in så den steg snabbt i popularitet… Gissa varför den de facto är sönder avlad och inte den vita, än…

Mischa
0

#19 fast tecknade schäfrar har ju inte bara ett anlag för samma färg, dom har ju flertalet olika färger.

Du får gärna utveckla ditt svar, för jag fattar inte vad pälsfärgen skulle ha med det övriga genetiska att göra.

schäfern om något har väl en större genbas än vit HH som är baserad på en mindre skara, att man sen kanske inte gillar showschäfrar har ju inget med saken att göra.

≧◔◡◔≦

skogs-tolva
0

Snälla du, Mischa, den vita schäfern har inte ingått i de populära raserna så därför har de ej heller blivit sönderavlade, så som den idag typiska färgade schäfern är. Det var "räkstjärt" som det pratades om som en början, detta ett resultat av sönderavling.

AnneN
0

Nu vill jag att vi återgår till det tråden handlar om, diskussionen om vita schäfrar får ni mer än gärna skapa en egen tråd om för det är utan tvekan ett intressant ämne, men det har inget med denna tråds inriktning att göra.

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne

Hundvalp
0

#7 När, den inte lyssnar på mig jag gör det inte annars

spikes
0

23,det tycker inte jag låter speciellt sunt,du har en valp det är bara en bebis…men nu återgår vi till tråden som ane säger,vi kan starta en annan tråd om huruvida man ska rycka i koppel i stället….

Madness
0

Med risk för att bli halshuggen här så tycker jag att Fredrik Steen har många bra metoder för att få vardagslydnad på sin hund och för att få den att tycka det är roligt att umgås med människan.

Jag har träffat honom personligen idag faktiskt, och jag hade med min valp på 6 månader. FS tycker jag är en väldigt trevlig kille, sympatisk och verkar inte ha fördomar. Valpen har jag "tränat" enligt en del av FS metoder, jag har även hans bok, och min valp är bland dom finaste i min umgängeskrets. Vi brukar vara mellan 6-7 hundar som är ute och umgås samtidigt. Om man sedan tycker en tränare är perfekt lr inte kan man ju tolka in själv.

Han kan då bra mycket mer än vad jag kan iaf. Min vardaliga tränare kör efter liknande metoder och vi anpassar detta efter mina två hundar. Dom tränas inte på samma sätt, vissa kommandon är dessutom olika till mina båda hundar.

Det känns fel att sitta och läsa att människor totalt kapar vissa träningsmetoder utan att förmodligen ha provat dom. Jag vet mycket väl att när jag tränar min äldre hund (som är lite hanilsk och har haft stora problem med det) så kan det se mer eller mindre creepy ut. Men det har gett resultat, den träning som jag gjort på den hunden och som är enligt FS metoder. Han kan gå fint brevid mig vid ett hundmöte, utan att skälla eller göra utfall som han gjort för 1,5 år sedan när jag köpte hunden. Han var 3,5 år vid inköpet så han hade redan olater, som jag mer lr mindre fått bort helt.

Jag skulle vilja se den tränare som kan träna sin hund att klara av vardagslydnad, eller att träna bort oönskade beteenden utan att någonsin ta ett litet ryck eller korrigera hunden med fysisk kraft.

Madness
0

Upptäckte för övrigt nyss att det var en gammal tråd men intressant ändå =)

[jakke94]
0

jag gillar ej fredrik steen och hans metoder…

LinnSam
0

Har träffat honom, och aldrig att han rör mina hundar.

Karizma
0

Man kan få bra tips men behöver inte göra som han, så upplever jag det slita tag o trycka ner en hund ne tack…

spikes
0

25,Om du vill se det så är du välkommen att komma hit en dag när jag tränar,eller ta en kurs genom immi så får du också se att problem inte löses med quick fix.

Det har inte så mycket med trevliga tränaren att göra,utan allt handlar om hans metoder.

Madness
0

# 30

Jag kan av naturliga skäl inte komma och titta när du tränar. Det jag sysslar med är absolut inte quick fix, utan jag tränar mina hundar så att dom håller i längden.

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag använde en DEL av hans metoder, absolut inte och långt ifrån alla. Jag plockar delar från olika tränare, olika synpukter behandlas och jag bildar en egen uppfattning om hur jag själv tycker är lämpligt att jag tränar mina hundar. Jag ville bara mena på att det är många, kanske inte här inne men på andra ställen, som kapar vissa metoder utan att ens ha provat dom själv.

Jag tror säkert att du tränar dina hundar på det sätt du anser vara bäst för dina, jag kan ju bara utgå ifrån mina egna erfarenheter. Och jag har hittills aldrig varit med om nån som lyckats träna sin hund utan att röra den alls. Kan inte du filma när du tränar dina hundar så man får se det då det trots allt är nästan 200 mil mellan oss?

FiaLi
0

Jag såg ett avsnitt en gång för längesen och när han började skrika och ha sig blev jag arg och stängde av tv:n. Så.. jag har ingen direkt uppfattning om vad han har för "metoder". Anser att man ska vara lugn, observant, bestämd och konsekvent och iaf de två första egenskaperna saknade han om man ser till det lilla jag såg.

Hunduppfostran, precis som barnuppfostran osv är ju ingen exakt vetenskap. Han har säkert vissa knep som är bra, precis som cesar millan har. Det är viktigt att använda sitt sunda förnuft när man ska lära sig av hur andra gör.

spikes
0

31,"Jag skulle vilja se den tränare som kan träna sin hund att klara av vardagslydnad, eller att träna bort oönskade beteenden utan att någonsin ta ett litet ryck eller korrigera hunden med fysisk kraft."

Detta var det jag svarade på i ditt inlägg 25,fortfarande så är det emot mina principer att rycka oavsett om det är ett litet eller stort ryck i kopplet eller ens att ta i onödigt hårt,för mig är mina hundar en familjemedlem och det går mycket väl att träna bort oönskade beteenden med andra sätt,klicker Skvallerträning you name it.

32,Jag såg också några avsnitt av honom och han blev ju huggen i en del av dem,alltså visste han inte ens hur man närmar sig en aggressiv hund,han talade heller aldrig om att all sådan aggressivitet bottnar i något nämligen osäkerhet eller annat.

Men det blir ju som sagt så när dom plockar i de billigaste hundprogrammen,jag vet även flera som träffat denna person live,och inte har det varit något positivt han tillfört dem.

Likeabug
0

*dålig på namn*
Är det han den typ blonda svensken som dom har visat ibland på 4+ reklam? eller är jag helt vilsen? :P

AnneN
0

#34 Ja det är han "Hundcoachen" kallas programmet.

_**/Mvh Anne

Likeabug
0

#35 tack, då hänger jag med :)

Maja2
0

Jag blir stressad av att se honom. Han är ju allt annat än lugn.

hittadjur-se
0

Har skrivit detta tidigare så jag citerar mig själv

"Ska man debattera hundcoacher som finns så håller jag med Fredrik Steen just i detta uttalande…"Det finns inget rätt eller fel (så länge hunden inte far illa), metoden ska passa dig, den ska passa den hund du arbetar med -plocka godbitar från alla håll, lägg resten i din "ryggsäck av kunskap"."

Kul att hitta en annan formulering på det jag alltid försöker framhålla, man tar av det man tycker kan passa sig själv och sin egen hund. Det andra kan men spara i minnet eller slänga direkt.

Att ifrågasätta olika hundtränare är en sak men när de som snackar mest skit, själva inte ens har en hundradel av den BRA kunskapen just den coachen har så börjar man ju undra ibland. Självklart ska man skrika ifrån när det gäller när hunden far illa tex elhalsband, stackel osv.

Kom ihåg, en hundägare blir aldrig fullärd…. ;-) "

spikes
0

38,En undran angående det du skriver,hur menar du angående att folk i ditt tycke snackar skit själva…förklara gärna.En Choach kan ha bra saker,men det kan även en vanlig instruktör och en helt vanlig hundförare utan utbildning också,och många ggr ännu bättre metoder (min erfarenhet).

Sant dock att man aldrig blir fullärd….

Denna kommentar har tagits bort.
spikes
0

Till er andra som följer tråden och gör vad ni kan med era hundar med eller utan choach,vill jag ge en eloge för att många av er är duktigare än en utbildad hundinstruktör eller annat,detta ska inte glömmas bort,finns ingen här som anser att någon snackar skit i det fallet.

Maja2
0

Bra skrivet spikes!

Jag läser massor med böcker i ämnet, försöker ta till mig det JAG tycker verkar vettigt, utifrån den JAG är. Jag gillar ceasar Milans lugn, anders hallgrens mjuka metoder, mickie gustafssons resonemang kring naturligt ledarskap,  kerstin malms ideér…. finns många att plocka godbitar ifrån.

Jag vill tro att jag genom åren av hundägande blivit ganska bra, men lär mig ständigt nya saker, tillsammans med min hund.

spikes
0

42,TackGlad,samtidigt vill jag ju poängtera att det är viktigt att ta upp metoder som är käpprätt åt fanders,för det finns ju nybörjare som inte alls konstigt tror att detta är rätt,och då är det viktigt att kunna förklara varför,vi vill ju alla samma sak,det bästa för våra vovvarFlört

[Mariaaaaaa]
0

Jag har aldrig gått en lydnadskurs i hela mitt liv och min hund tycker jag sköter sig alldeles utmärkt.

Kan tycka att hans metoder inte känns speciellt lämpliga. Att rycka i koppel hejvilt känns inte alls bra.
Att han nästintill skriker sig röd mot en hund skulle min hund när hon var liten inte tåla. Då kissade hon på sig.

Jag vet inte riktigt men jag känner att CM's program är ett mer naturligt sätt att förstå och lära sin hund saker på… :S

Naiz
0

Det jag har sett av honom så tycker jag INTE om hans metoder. Vem som helst skulle kunna kalla sej för hundcoach om man beter sej som Fredrik gör. Han verkar osäker och kan inte tyda hundens språk säskillt bra.

Han var med i grannfejden förut.. Och hehe ja.. Vad säger man. Kan han verkligen ta betalt för sånt??

Tacka vet jag Ceasar som många andra säger. :)

Gingo
0

Jag har provat en metod av dom som han använder och min hund blev bara stressad och visste inte vad hon skulle göra, Visst det kan vara en individ sak också.Sen att han proppade en hund full med godis för att han skulle vara lugn med han tycker jag bara är dumt.

I ett avsnitt var det en hund som inte tycker promenaderna var roliga, Det han gjorde var faktist en bra lösning. Så nån sak han gör kan väl vara bra men det ska vääldigt långt för att han ska ha med min hund att göra.

Lillan7704
0

Jag gillar inte hans sätt, attityd, som man sett i väldigt många av programmen. Att skrika och gapa på sin hund är verkligen inget man ska göra.

Höja rösten/ändra tonläge…javisst! Men att skrika, gapa och slita i hunden? Nej tack! Den metoden skulle ingen få använda på min hund i alla fall.

Hon har aldrig gått en lydnadskurs, har tränat henne själv och hon är bra mycket lydigare än många andra "utbildade" hundar som vi har mött. Jag håller med dig Spikes. Det spelar ingen roll om man är utbildad tränare eller inte. Har man lite vett i skallen och känner sin hund så kan man träna den precis lika bra själv UTAN att skrika och slita i den!

Och att tillämpa detta sätt på en liten valp….? Gör man det bör man inte ha hund, anser jag.

Pälsbollarna i Höganäs

NaimaG
0

Han lever kvar på 1800-talet i sin "lydnadsträning". Han är ingen hundexpert, snarare cykelrepparatör. Det har stått en del om han i tidningar bland annat att en del ägare blivit tvugna att avliva sina hundar efter att han varit hos dem och "hjälpt till" pga att hunden blivit för instabil mot vad den redan var.

Maja2
0

#48, hahahahaha cykelreparatör, hahahahaha

[Sharp]
0

Tycker inte om honom av vad jag har sett.

I något avsnitt skulle han "lära känna hunden" genom att ta ut den på en äng och hårdhänt leka med den. Vad jag såg blev den hunden redan ännu mer stressad och helt stirrig.
Och om han hade gjort det mot t ex min tik här, så skulle hon blivit livrädd. Hon skulle för det första INTE känna sig trygg hos honom, och försökt trava därifrån med svansen mellan benen.