Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettklicker-träning-trix
Läst 1548 ggr
ms-mee
2010-01-18 20:53
0

Kattproblem

Ja, det är så att Hubert är lite väl glad i katter, ser han nån så är han borta på två röda eller sliter av mig armen.

Har provat med Skvallerträning men det går inte! Så fort han ser något som kan vara en katt, det kan vara nånting långt långt borta, så får man ingen kontakt med honom. Han ser bara katten.
Han har aldrig riktigt fått träffa någon heller, aldrig fått nosa och se vad det är. Dom han har kommit nära är såna som blivit intryckta i ett hörn och inte är så snälla av sig.  

Känner att jag är tvungen att ta tag i det här nu. Det höll på sluta riktigt illa igår när vi hade lös fotträning. Han såg en katt och stack, och just då kom det en bil! Och hade bilen bara åkt lite snabbare så hade jag inte haft honom här nu.. :( (Nej, jag gick inte vid någon väg utan på området. Och just där han sprang åker det inga bilar alls annars)

Problemet är att jag inte vet hur jag ska göra, behöver hjälp.
Har ni något tips?

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Prenses
2010-01-18 21:23
0

Ev. att jobba i flexikoppel. Hunden har ju stor frihet då iaf att gå runt dig fast den är kopplad. Om en katt kommer så har du ju hunden kopplad iaf, springer den så mittiallt tar det stopp. Och ett hastit stopp.

scth
2010-01-18 21:58
0

måste ju bli jobbigt med flexikoppel då det alltid är spänt, hunder känner sig nog inte lös på samma sätt, men långlina kanske vore bra.

Kanske fungerar det att stoppa med dig nått litet gosedjur eller likn som han ej sätt innan, smeta in den med nått gott ( läs äckligt ) :P typ kött/blod? och sedan kasta iväg den  så att han blir fokuserad åt andra hållet?

Haha låter säkert helknäppt men det måste provas och testas ;P

spikes
2010-01-18 22:06
0

Föreslår absolut inte flexi,det ger endast nackskador om det tar hastigt stopp!.

Däremot kan du använda lång lina och träna mycket inkallning ett tag,gå och göm dig i skogen ofta låt hunden leta reda på dig(okopplad),testa om du inte redan gjort det med sele,bara det kan göra att hunden lyssnar på dig på ett annat sätt då,det är ju en ny grej för den…

Träna och åter träna kontaktövningar,ta med kokt lever mums gott för dem och använd enbart det då du tränar,allting handlar om eran kontakt det går inte att komma ifrån…

ms-mee
2010-01-18 23:50
0

Nej flexi tänker jag inte ta till. Och det av anledningen att jag inte tycker om dom.

#3 Inkallning kör vi mycket när han är lös och direkt jag får ett tillfälle att gömma mig så gör jag det. Han har koll på mig hela tiden när han är lös, och vänder jag åt ett annat håll kommer han på stört.

Jag har torkad blodpudding när jag tränar, för det älskar han och skulle säkert gå genom eld för :P

Men lina ska inskaffas iaf, får testa det :)

//Helene

spikes
2010-01-19 07:47
0

4,En annan grej jag kom att tänka på…har han någon favvo leksak som du kan kasta åt honom?.Om du kastar den långt och precis när han sätter efter det så springer du åt motsatt håll och kallar på honom,kolla då om han avbryter att hämta leksaken,när han kommer till dig utan den så skickar du honom igen att hämta den så han får slutföra sin uppgift…

Ja börja med lina och berätta hur det går sen.

Freke
2010-01-19 12:54
0

Reagerar han vid bara åsynen av katt eller bara om katten är i rörelse?

Min hund, är synjägare ut varje hårstrå, använder sällan nosen utom efter andra hundar.

Och vill gärna jaga katter han oxå, men om dom bara trycker.

Då märker han dom inte ens, så fick tag en en person som har en relativt hundvan katt, men han lärde sig rätt snart att dom är inte så roliga.. Speciellt inte när husse håller en på svstånd så att katten kan nå hanses nos men han kunde inte bita katten.

Så nu bryr han sig inte nämnvärt.. men det var nära med ett par klor i nosen.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

scth
2010-01-19 15:42
0

#5 Var som dig jag menade men tog det ett steg längre ;) har han en favvoleksak är ju det toppen :) Men om inte tänkte jag att det kunde bli än mer intressant med ngt helt nytt :)

spikes
2010-01-19 15:48
0

7,Jo jag förstod detFlört

NaimaG
2010-01-19 16:28
0

Det bästa du egentligen kan göra är att låta honom träffa en katt. Har du någon du känner som äger en hundvänlig katt så bestäm träff, då hemma hos katten. Det du måste göra är att få honom att acceptera katter och lära honom bli van vid dem.

Jag har två katter och när jag skaffa min hund var han precis likadan som din men jag släpte honom i lägenheten och medan han försökte nosa på katterna så fräste dem men efter 24 timmar var dem bästa vänner.

Innan dess kunde jag inte ha honom lös för såg han en katt ja då var han borta med vinden. idag om han ser en katt så vill han ju gå dit men det räker att jag säger nej och han stannar, vänder om och ignorerar katten. han är inte ett dugg ivrig gentemot katter längre i och med att han är van vid dem nu.

spikes
2010-01-19 16:48
0

9,Låter som en ett bra möteFlört,men det är inte alltid det funkar.

Jag har ju haft både hund och katt ett par ggr genom livet,och dessa har gått bra ihop hemma,men så fort det handlade om en katt utifrån så skulle den jagas bort till vilket pris som helst.

Min Snodden som jag har nu gillar inte alls katter(blev riven som vappis), om han kommer hem till någon med katt så gör han allt för att hålla sig undan dem,oavsett om katten är hundvan och struntar i honom,och kommer katter in på tomten i vårat hem så ska dom väck….så det är inte alltid så lätt.

Är vi ute och går och det springer en katt förbi,eller för den delen sitter och trycker,så ska den också väck,men jag har så pass bra lydnad på honom så han inte jagar dem annat än på tomten…

Allting hänger ju kontakten mellan förare och hundenFlört.

NaimaG
2010-01-19 16:53
0

#10 Allt är olika från hund till hund. Bästa ägaren i detta fall kan göra är att analysera sin egen hund och se vad den klarar och inte klarar. Gör den utfall mog katter ja då är ett möte uteslutet och träning det enda alternativet. Enbart ägaren vet vilken metod som fungerar bäst då hon är den enda i detta fall som vet hur hunden ter sig bland katter.

Jag gav ett förslag men som sagt är det svårt att säga "gör så" när jag inte sätt hur hunden reagerar på en katt.

spikes
2010-01-19 17:00
0

11,Ja precisFlört

ms-mee
2010-01-20 16:37
0

#5 Leksak tror jag inte kommer funka, jag provade det när han såg hundar (han reagerar inte lika mycket på dom som på katter), men han såg den inte ens! Brydde sig inte om den. Jag kastade mig på backen och va så rolig jag kunde, men ingen reaktion alls.

#6 Han reagerar både direkt han ser den, bara han ser nått som Kan vara en katt, och ännu mer om den är i rörelse.

#9 Jo, jag har tänkt så också, men ingen jag känner har nån hundvänlug katt :/ Jag har tagit med honom till min mormor, hon har en hundhatande katt, för att han skulle se att katter är inte snälla. Men en arg katt gör honom bara mer uppspelt :/

//Helene

NaimaG
2010-01-20 16:41
0

#13 Klart han blir mer uppspelt av en arg katt, han vet inte att när katten fräser och ser stor ut så varnar den utan tror att den vill leka tills katten tar till klorna.