Rangordning?
Jag skulle vilja ha tips på hur man man ställer sig själv högst i rang.
Jag har en bordercollie/jämthund på 7 månader som jag har lite problem med.
Inomhus vet han oftast att jag bestämmer, men så fort vi kommer utanför dörren är det som att rangordningen ändras (även om jag alltid går ut först). Han drar dit han vill och lyssnar inte alls.
Är så trött på att alltid få ont i händerna när han helt plötsligt bara rycker iväg.
Hur ska jag få honom att inse att jag är högst i rang även utomhus?
Tips…gå in under artiklar här och läs Frekes domins eller dominanta begrepp,läs även min artikel om vargen och tamhunden.
Detta med rang är borta för länge sedan,din hund lever i en familj precis som vargen,den är 7 månader nu och börjar komma upp i en spökålder och ju mera du trycker ner hunden i tron att du ska vara högst i rang ju värre blir den,man behöver inte trycka ner den handgripligen det räcker med röst ryck i koppel osv osv det gör det hela värre…..
Anders Hallgren har skrivit åtskilliga böcker om ledarskap,finns på bibblan.
Vill tipsa om kontaktövningar det är A och O. Sen gav #1 bra tips om att läsa, lite klurig ålder din hund är i nu med :)

Det är ett vanligt fenomen som du och många andra hundägare genom lever..
men i mångt och mycket är det mest att låta tiden gå så löser det sig..
Visst känns det frustrerande att man kan ha hur mycket koll som helst hemma och sen kommer man ut och allt är bort blåst?!
Men i grund och botten är det lättast att inte säga något till hunden utan mer visa vad du vill, använd dig själv stället för tal och tillrättavisningar.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Har nog inte med rangordningen att göra utan alla stimuli ni möter på utomhus, du måste vara roligare än alla dessa stimuli.
Träna, lek, busa, beröm. . . Så löser ni det nog. . .

#4 men hur tänker du då??
Med tanke på vad du skrev i "Dominant valp… hjälp"
där du gav rådet att vara sten hår mot hunden??
Tycker det verkar gå stick istäv mot vad du säger nu??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Det där handlar snarare om "olydnad" än om någon rangordning.
En hund vet inte per automatik att den ska gå fint i koppel, den går bara. Du får lära den och lägga om motiveringen.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Är det mer som hunden gör fel ute än att den drar i kopplet? För om det bara är att hunden drar så är det koppelträning som gäller, speciellt i den åldern
Vi kämpar fortfarande med våran som är 11mån, ibland går det bra, men ibland är det för mycket kul ute och då drar han helt enkelt. det vi gör är att vi låter honom aldrig komma någonstans genom att dra, dvs så fort han drar stannar vi tills han slutar dra. Det tar rejält med tid, men det är värt det 
Sen mot att han inte lyssnar, så är kontaktövningar, som någon skrev, jättebra.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

#5 Det kan du få tycka men det är ju så att när man går ut med en hund som är olydig utomhus men duktig inomhus då tror jag det handlar om att den har så mkt nya stimuli som är roligare än den som håller i kopplet, men inomhus är det samma saker varje dag och då är matte roligare och hunden kan lyssna på matte.
Tycker inte att det som skrevs i dominant valp… hjälp
och det som skrivs här är samma problem, tycker du ?
och när jag anser att det inte är samma problem tycker inte jag att det ska ha samma lösning. . .
Ibland behövs hårdträning och att man är väldigt hård mot hundarna under en period speciellt om de kan bli en fara för någon annan.
Men här tycker jag inte hon behöver vara hård mot hunden som jag skrev i "dominant valp, hjälp" för jag tror inte det är ett stort problem som finns här, men vad vet jag inte träffat någon av dem . . .Jag hoppas att folk som skriver här, tar de råden som de vill och sållar ut resten.
Tack för alla svar!
Han drar oftast väldigt mycket och när han inte gör det så går han lugnt och helt plötsligt gör han "utfall" mot något. Dessutom hoppar han väldigt mycket på människor ute. Inte alls roligt.
#9 okej, då skulle jag börja med koppelträning (vet ju inte hur du tränat innan) det finns ju endel olika metoder, men den jag föredrar är som sagt att stanna varje gång hunden drar, vänta ut, och börja gå när kopplet blir slakt. Man måste vara väldigt, väldigt konsekvent, om hunden får dra ibland och ibland inte blir det ju lite förvirrande. Vi fick korta rundorna när vi koppeltränade, eftersom det tar tid, och så blir det ju som träning för hunden. sedan när vi inte orkade/orkar koppelträna, eller inte har tid så fick vi tips av en instruktör att man kan ha sele på hunden då (under inlärnings perioden) så att den känner skillnad på när matte är konsekvent och inte lika konsekvent 
Mycket kontktövningar tror jag skulle vara bra också, att börja inne utan störning, sedan lägga på lite i taget så att ni tillslut tränar kontakt när det är mycket människor eller annat han brukar dra mot runtomkring, så att han lär sig att hålla kontakt med dig trots att det är mycket kul runtomkring. Passivitetsträning kanske kunde vara nåt också, först på lite lugnare platser, sedan med mer människor/hundar.
Är det bara människor han drar mot? eller hundar, andra saker? (våran kastar sig mot rönnbär, av nån anledning, så vi tränar kontakt där det är mycket bär
så att han ska välja matte istället.) Artikeln här på blandrashundar om Skvallerträning kanske kunde vara nåt också
Lycka till, väldigt fin vovve 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Jo rönnbär drar han mot också. Människor men inte hundar. Han tittar bara på dem.
Just nu använder jag en nosgrimma på honom och det funkar jättebra. Minsta lilla "drag" jag gör i kopplet så tittar han på mig.
Men jag vill att det ska funka utan nosgrimman. Den använder jag bara nu för jag är en jäkel på att halka omkull utomhus just nu.

Turid Ruggas har skrivit en jättebra bok om koppelträning. Enkla steg och en bit i taget. Den heter "vad gör jag när min hund drar i kopplet" och finns på canis.se
Jag vet tränare som lär sina elever att gå med hundar i sytråd för kopplat ska inte dras i alls.