Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: lydnad-bruks
Läst 8812 ggr
Linnda
0

Tävla med blandras?

Satt och läste i tråden "blandraser och lydnad". Nu vill jag inte starta en ny disskusion men jag hade helt klart för mig att man visst får tävla med blandras, dock måste denna ha licens(?) Jag vet att jag läst detta någonstans, men har jag fel eller?

(sen undrar jag varför ni plocckar bort otrevliga inlägg för, räcker det inte med en tillsägelse?)

sagalisa
0

Jag vet att man får tävla i Agility med blandras men det krävs att man skaffar nån licens ja…

spikes
0

Ibland räcker det inte med en tillsägelse,utan det fortsätter….

Nu hoppas jag vi kan ha en trevlig diskussion kring detta i den här tråden.

MVH

Lena medis på bif

[Billan]
0

Finns det platser över på en brukstävling som SBK tex.  annordnar kan man få vara med utom tävlan. Om inte reglerna ändrats.

Blandisfantast
0

Jag skriver likadant som jag gjorde i slutet av tråden "Blandraser och lydnad".

Man får tävla i Agility med blandisar, men from år 2008 måste hunden ha licens i skk (kostar 400 kr, om det inte har ändrats).

Jag är inte helt säker hur det är med lydnad (att bladisar får tävla där vet jag), men jag antar att det är samma licens som gäller där oxå!

Mischa
1

Skulle gissa att det är Tävlingslicens som gäller oavsett gren.

≧◔◡◔≦

[Billan]
0

Ja visst ska alla som startar i officiella tävllingar ha licens, även om de deltager utom tävlan.

spikes
0

Men jag som aldrig tävlat med en blandis undrar då….vad är det för licens man måste ha?,för det enda jag visste om var att i en del grenar får dom vara med men kan då aldrig få meriter…

Mischa
0

#7 numera är det krav på att man skulle skaffa Tävlingslicens för oreggat för att få sina resultat registrerade.

Jag slutade med agilityn för ett antal år sedan så jag har inte riktigt hängt med vad som krävs, tyder jag det rätt kan då hunden bli "meriterad" men inte få championat.

http://www.skk.se/tavlingslicens/tavlingslicens.htm

≧◔◡◔≦

spikes
0

Aha tack för svar…Glad

Tina-A
0

I Freestyle får du tävla med blandras men hunden måste vara reggad i en klubb innan ni tävlar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Catlover65
0

Och jag har fått reda på att man inte får tävla i spår med blandras Rynkar på näsan jätte tråkigt tycker jag, har själv en blandras hund

AnneN
0

#11 vilken typ av spår syftar du på?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Catlover65
0

vad jag fatta min kurs ledare så kvittar det vilket spår, för jag sa att jag såg framimot att tävla oxå, men det var då han sa att det fick man inte göra med blandras :(

Linda-A
1

#13 Viltspår ska man få tävla med blandras.

kajsa_karin
0

Viltspår måste man få tävla

Catlover65
0

#14,#15 Tack Cool ska förhöra mej på hundskolan om det genastFlört

TinaH
0

jag har en kompis som har tävlat i viltspår med sin blandis.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lunalia
1

Man får, innom det vedertagna etablisimanget, tävla och avge prov och göra utbildningar i så gott som allt med hunden oavsett släkt:

Lydnad, Agility, viltspår, Vallhundsprov, räddningshund, bevakningshund mm. T.o.m L-test får man göra med icke SKKreg hund. Det man ofta hör "man kan inte göra någonting med en blandras" är ett stort kollektivt missförstånd i grunden kanske skapat av människor som ÖNSKAR att man inte kan "göra någonting" med en flerrashund.

Vad gäller de 4 bruksgrenarna så får man ej avge prov i SBK´s regi.

Men…..

(person) Spåret kan man dock göra hos SHK (Svenska hundklubben) oavsett släktbakgrund

Vad gäller samtliga bruksgrenar (Spår, sök, rapport, skydd) kommer jag se till att det finns möjlighet att avge prov på exakt samma vis som inom SBK:specialmoment+ budföring/ uppletande (beroende på klass) och lydnadsmomenten riktat till den typ av hundar jag föder upp men alla hundar är givetvis välkomna. Så man får gärna anmäla sitt intresse om i vad och när man vill avge provet så får vi ordna det efter behov.

Det är VIKTIGT att förstå att INGEN äger patent på att anordna provtillfällen.

ildiko

ildiko

Fridaaaa
0

I Lydnadsklasserna får man inte tävla blandras, det sa min lärare på gymnasiet (gick naturbruk - djur/hund) och hon har tävlat SM mm.

I Agility får du tävla vilken ras man vill =) (kan inget om det med licens så uttalar mig ingenting om det).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2

#19 I lydnad får man visst tävla med blandras (kanske inte i de stora tävlingarna typ SM) men däremot får man inte tävla i bruksklasserna med blandraser.

_**/Mvh Anne

Fridaaaa
0

#20 Okej hon sa kanske fel till mig =) lätt hänt.

AnneN
0

#21 Hon kanske menade Brukslydnaden? för brukset har ju en egen lydnadsgren.

_**/Mvh Anne

Fridaaaa
0

#22 Ja det är nog den hon menade :)

Visste inte att det fanns olika lydnader?

AnneN
0

#23 Ja det finns den lydnad de har inom bruksgrenarna och sedan finns det den vanliga tävlingslydnaden Glad

_**/Mvh Anne

Fridaaaa
0

ok trodde att det bara fanns tävlingslydnad =) Man lär sig någonting nytt varje dagSkrattande