Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: lydnad-bruks
Läst 2445 ggr
PillanN
0

Tid för träning av er hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det skulle vara kul att veta hur mkt tid ni lägger ned per dag/vecka för träning av era hundar.En del har sina enbart för sällskap medan andra tävlar i olika grenar.

Oavsett vad man har för ändamål min sin hund så behöver ju alla träna vardagslydnad om man vill ha en välmående och inte "förvirrad" och ouppfostrad hund.

Vår hund är enbart till för att vakta men han är såklart även en familjemedlem.Han motioneras dagligen och så måste man så klart underhålla det han är tränad till att göra vilket vi gör dagligen.

TinaH
0

Hur kan en hund vakta som står fastbunden vid ett träd är han där jämt när han är ute? =)

Vi har 2 stycken hundar.
Tyson en blandis på 6 år, som husse tränar på utbildning 1 gång i veckan.

Sedan så har vi en Renrasig Golden retriever, Boy, 14 månader.
Som jag tränar på lektion 2 dagar i veckan, en gång på lydnadslektion, och en gång på Tävlingslydnad.
Samt så ska vi inom dem närmsta månaderna göra vår debut på Lydnadsbanan och tävla i LK 1.
Han har gått en spårkurs, då han var mellan 4- 6 månader.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

PillanN
0

Han är verkligen inte fastbunden vid ett träd!Han går fritt på gården hela dagarna.Antar att det var repet du såg på kortet,det ska förklaras att det tillhör en nedfallen repgunga och INTE hunden.

Mvh/Pillan

spikes
0

1,det gäller att inte dra förhastade slutsatser….

2,klart att hunden ska aktiveras och det bästa är ju om den får utöva vad den är ämnad för….mina hundar gör det mesta,just för att få det så intressant som möjligt:-)

TinaH
0

hahaha…vad det kan förvilla på ett kort! =)

Har sagt det till Anne innan, att han är skit-söt! :-)

Mvh TinaH

Tina-A
0

Vardagslydnadsträningen kommer in i vardagen och vi tränar lite hela tiden på att gå fint på prommenader, passera hundar snyggt, lösträning, inkallning, inte ta mat för än varsågod osv.

Speciella övningar så som freestyleövningar, kontaktövningar eller andra lydnadsövningar som vi aktivt tränar med klicker och hela köret gör vi ca 10-20 minuter varje eller varannan dag.

Går lydnadskurser och liknande kurser med honom så ofta jag kan för aktiveringens skull främst.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

TinaH
0

#3  du behöver INTE komentera det jag skriver!

Det har du hört förrut…och inte bara från mig….

Mvh TinaH

AnneN
0

Velvet tränas dagligen med vardagslydnaden eftersom att den används dagligen, i övrigt så tränas det lite mer allmänlydnad, rallylydnad, stadsagility, sök och trix flera gånger per vecka, hur mycket det blir är väldigt olika.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

alphinna
0

Jag lägger lite tid varje dag på träning…..Kali för att underhålla det hon redan kan, och Leo blir det sådan träning som är bra för honom eftersom han är en mycket stressad hund……Sen gör vi lite roliga saker ett par gånger i veckan. Eftersom jag går hemma så kan ju jag planera på ett helt annat sätt än mot den som jobbar…Mitt mål med Leo är att gå Spårkurs med honom någon gång i framtiden när han är en fysisk och psykiskt stabil hund. Målet med Kali är att hon ska ha det så bra som möjligt och att hon får den aktivering mentalt hon behöver……..

Gluskap
0

Vi tränar varje dag, vardagslydnad, sen tränar vi wp 3ggr i veckan.
1 dag i veckan går hela wp-gänget milen ute i skogen (endast motionsträning, alltså utan vikter) jätte bra socialträning =)

AnnL
0

Jag tränar lydnad varje dag. Sen tränar jag igenom trixen han redan kan några ggr. i veckan. Väntar på att forsättnigskursen i bruks ska börja så vi kan gå den. Sen har jag börjat träna lite agillity så smått hemma på gräsmattan. Gör lite av varje för hunden ska tycka det är roligt. Är ocksa hemma varje dag så jag kan träna när jag vill.Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Bekarim
0

Träning/uppfostran pågår ju dagligen men på kurs går vi 1-2 ggr/v. Idag har vi varit på socialträning i stan med Wilma och hon fick mycket beröm, sköter sig bra och har äntligen förstått att man inte behöver hälsa på ALLA som man möter :)

Sedan dag 1 har hon fått lära sig att inte börja äta innan jag säger varsågod, hon får vänta tills jag har gått ut först från lgh osv.

Hon är blott 15 v men lyssnar bra, givetvis finns det massor av tid till lek också så en lagom blanding av allt Glad

Karizma
0

Jg har inte tagit tid men varje dag gör enkla övningar för att lära henne saker så som sitt stanna kom sitt ute, sen kör vi balansövningar ute 2 dagar i veckan.

Royalz
0

Jag brukar gå en prommenad per dag till skogen där jag har honom lös och kör lite sök övningar. Alltså binder fast honom och går och gömmer en leksak sen går jag tillbaka till honom och ger honom kommando att leta :) Det tycker han är super skoj och är duktig på det.

Sen tränar vi även endel trick. Sen underhåller jag tricken han redan kan för att han inte ska glömma bort dom.

Sen brukar jag även gömma godis i huset som han får leta upp varje dag.

I januari ska vi börja på en kurs igen :)

[Hilo]
0

Ja, jag har bara mina hundar till sällskap, och hanen till delvis vakt.
Nu råkar jag, enligt mig själv har väldigt lätta hundar, speciellt tiken.

På tiken är det språkträning som gäller.
Hennes svenska alltså, då hon är från polen.

Det blir lite vardagskommandon dagligen, i situationer där de behövs.
Sitt, hit/kom, stanna, deck.. o.s.v.
Vi har inget schema så, utan det sker på promenader och i hushållet när situationen uppstår.

Min hane tränas i spår, väldigt sällan.
Det är bara på skog och sker inte alls ofta. Så när man är ute mitt i skogen och leta spår.
Annars blir det ju som med tiken, fast bara uppehållande av de kommandon han redan kan, samt vaktandet av lägenheten..
Han är ju en svensk hund så språket behövs inte övas på här Flört

Svårt att säga hur mycket tid.
Då dessa hundar, inte kräver den typen av träning, plus att de är enbart till sällskap.

Alla hundar, förutom vår rottweilertik har vart sällskap.

Crazzysazza
0

jag tränar vardagslydnad varje dag. Freestyle 2 ggr i veckan och Agility 1 gång i veckan.. men ibland kan det ju bli mer eller mindre.

iita
0

Utöver vardagslydnaden som vi har varje dag, så försöker jag minst en gång i veckan komma ut och lägga spår. Lite godis sök nån gång i veckan. Sen på kvällarna brukar vi träna lite trix på kul. Har precis börjat med Skvallerträning.

MoaW
0

Dobby och jag tränar rätt mycket varje dag, fast lite åt gången. Samanlagt kanske det blir 30min om dagen. Det handlar väldigt mkt om träning för att han ska sluta vara så aggressiv, så nu kör vi tex dagligen: hålla i tassarna, hålla i halsbandet, "dra" i halsbandet, hålla under magen (lyfta), att det knackar på dörren, hundmöten mm. Vet inte om det räknas som träning, men det blir ju mkt tid som går åt. Dessutom blir det ju vardagslydnad varje dag på promenaderna, fot, stanna, inkallning osv och lite sökövningar brukar vi göra ca. varannan dag på promenaden. Utöver det tränar vi varje eller varannan dag trix, ett nytt som vi lär in och så brukar jag köra igenom några gamla. I våras/somras tränade vi dessutom Agility kanske ca. 2tim i veckan, men har ställt in hindren nu.
Hihi kanske märks att jag börjar få en tjockis till hund Tungan ute Därför har vi förlängt promenaderna också.

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

LinaK
0

Lite varje dag! I Somras blev det mer eftersom jag tränade mycket utomhus med honom, men nu gillar varken han eller jag att vara ute Tungan ute

Men vi tränar lite trix och allmän lydnad lite varje dag. Oftast varje dag, finns ju dagar vi inte tränar alls.
Till våren tänkte vi börja på agilitykurs.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Vargnatt-]
0

ALlmänlydnad blir det väl varje dag då det blir att använda det varje dag, så blir ju automatiskt :).

Sedan tränar vi trix också nästan varje dag, ibland går vi igenom gamla, ibland nya, ibland gamla på nytt sätt :P. Som igår på promenaden hittade vi nya grejer som var perfekt att testa slalom med, lite nytt när det inte var på agilitybanan eller mellan benen på någon.

Freke
0

Dygnet runt.. Tror jag.. haha, med en vakthund som min är det ingen vila? haha

Nä men som Vargnatt, allmänt = jämt, all vistelse ute bland folk.

Ska börja träna skydd nu, när han gått över tre år, innan för den typen jag har är det ingen idé att ens försöka lägga ner någon större tid på det, nu vid tre år börjar även det mödosamma jobbet med att jobba bort hanhundsaggressiviteten, vilket kommer att ge resultat om ca: ½året, då ham måste gör jätte fel för att kunna göra rätt.

Ska berätta vidare om vad jag inväntar, men gör det nog i en artikel

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus