Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2000 ggr
amorosa
0

En viktig fråga

Vi har rådjur som går alldeles inpå stugknuten här , bor intill skogen, Min hund 1 år har jagat dem några gånger, Nu kommer min fråga, När hon stannar och kommer tillbaka till mig , ska man fya för hon jagat dem eller berömma för att hon kom tillbaka, Jag ahr ju inte en chans att hinna efter henne och banna henne i jakten, Hon stannar när jag ropar och vänder och kommer till mig, Jag har berömt henne för att hon kommit, men någon sa till mig att jag gör fel, Ska banna för att hon stack,,,snälla om ni vet, berätta så jag gör rätt

rulda
0

Du ska alltid berömma när hunden gör någonting som du vill att den ska göra.
Om du skäller på hunden när hon kommer tillbaka till dig så tror hunden att du skäller för att hon kommer tillbaka.
Hon förstår inte att du skäller för något som hände innan hon vände tillbaka till dig.

Tycker själv att det är jättesvårt.
Hu ska man förklara för en hund vad som är fel om den springer iväg?

AnneN
0

Håller med #1 fya inte då hunden kommer tillbaka till dig för då är risken stor att den tror att felet den gjort var att komma tillbaka, du gör helt rätt som berömmer hunden då den kommer tillbaka till dig då du ropar.

Måste även tillägga att jag tycker det låter som att du har ganska bra lydnad på din hund då den avbryter jagandet för att återvända till dig då du ropar Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anders 50
0

Du ska inte fya hunden när den kommer till dig.

Jag använder mina hundar till jakt, och de hundar som inte ska användas till rådjursjakt måste jag lära som unga att inte bry sig om rådjur.

Men i början händer det att den ändå jagar dessa, och då är det ett stort fel att fya den när den kommer tillbaks. Då ska den ha beröm!

Inte bra att din hund jagar rådjuren, jag vet inte vad för hund du har, men stora snabba hundar är en fara för rådjuren. Och finns det jägare i skogen där du bor, så kan det bli problem med din hunds "hobby".

Pröva att gå med hunden i koppel, och när den visar intresse för rådjursspåren, då ska du fya den och visa att du är missnöjd, och gå därifrån direkt. Efter en stund, på väg bort från spåren, kan du visa att allt är ok mellan er igen. Detta får upprepas många gånger.

Har hunden normalt förstånd så brukar detta fungera, har alltid gjort det för mig och mina hundar.  

Lycka till !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Zabbio
0

Bra att du berömmer :)

Det eda jag kan komma på är att vara uppmärksam och kalla på hunden så fort du ser ett rådjur, eller rättare när den ser det inan den springer iväg. Så lär den sig ''rådjur = sprig till matte''. Ge godis :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

amorosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De två gånger hon har sprungit efter rådjuren har vi varit ute på gården här,Hon har varit lös och vi har lekt med barnen på gården den ene gången den andra var vi på väg in från skogen, var inne på gården. så jag släppte henne o sa hon skulle gå hem, Det brukar hon alltid göra, Men så kom rådjuren springande runt husknuten och hon såg dem före mig, och sprang efter dem, Rådjuren  är ju så nära inpå oss,  Vi ser dem flera gånger om dagen när vi är i skogen och då får hon sätta sig och vi tittar på dem och börjar hon skälla går vi åt andra hållet, Vill att hon ska kunna se dem utan att varken försöka springa efter dem eller skälla på dem, Vill kunna se dem själv på nära håll utan att hunden skrämmer dem.. Men vill kunna ha min hund lös och lära henne att hon inte får jaga något annat djur, Men hon är bara 1 år än, så vi tränar så gott vi kan, Därför ville jag fråga så det blir rätt ,Det kom  en kille som har schäfrar och sa att han tränar hundar och han sa till mig sa att jag gjorde helt fel när jag berömde henne att hon stannade när jag ropade på henne och hon vände o kom till mig, eftersom hon hade gjort fel som stack,, jag gav henne godis och jätteberöm,

spikes
0

5,fortsätt berömma varje gång hon abryter och kommer du gör helt rätt, det bästa är om man ser rådjuret och direkt får en inkallning på henne, men det e som sagt inte så lätt alla ggr.

säg till chäferägaren att läsa anders hallgrens bok och lär om,jag vet hur det är jag har en sådan chäfer ägare hemma, hunden gör allt för att den är kuvad och får aldrig göra något med glädje i;-)

Zabbio
0

#5 att hunden kommer när du ropar istället för att bli tillfälligt döv och jaga vidare är väl bevis nog att du är på rätt spår? ;)

Vi har det likadant, fast Ceddie lyssnar inte alltid på mig (dockpå pappa). Det vi gjort förutom beröm när hon kom, är att när hon var liten och stack (och inte kom) lämnade vi henne ute om vi lyckades ta oss hem före henne (eler smög in bakvägen). Låter kanskr grymt, men det fungerade väldigt bra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anders 50
0

#5  Jag missuppfattade dig lite, trodde hon följde efter dem en längre sträcka.

Rusar hon efter dem en kort sträcka inom synhåll för dig och kommer tillbaks, så är jag tveksam till om hon ska ha beröm när hon kommer tillbaks.

Visst är det värt beröm att hon stannar och kommer tillbaks, men berömmet kan också uppfattas som belöning för att hon rusade efter rådjuren. Då kan det kan bli svårt att få henne att låta bli att rusa efter.

Lägg istället mer energi på att få henne att inse att rådjur ska man överhuvud taget inte springa efter alls. Det får man genom att lära hunden att lukten och synen av rådjur är fy.

Men avbryter hon så snabbt som du säger, så löser du säkert detta.

amorosa
0

*8 Hon hann säkert 50-60 meter innan hon stannade, Hon är ganska bra på kommandot stanna, men det bar iväg som sjutton , allt hände ju så fort när hon drog iväg,

Anders 50
0

#9 Då gäller det bara för dig att träna henne på att inte rusa efter. Men det fixar du säkert, när du har så bra "pli" på henne. Och hon är ju bara barnet.

amorosa
0

Men frågan kvarstår, om det händer igen, banna eller berömma, med det avståndet, hon försvinner alltså inte så jag inte ser henen, Men når henne inte på det avståndet eller med den hastigheten om det skulle hända igen, Måste ju ha henne lös ibland för att kunna träna vissa saker

AnneN
0

#11 jag skulle sattsa på berömma inte banna!

Kanske Skvallerträning kan var nått för er?

_**/Mvh Anne

amorosa
0

*12 Har läst här i något inlägg om Skvallerträning, Verkar intressant, Kan du berätta exkt hur man gör , vore kul att prova,  Jag tycker också det känns obekvämt banna när hon trots allt kommer när jag ropar stanna och att hon ska komma, Är rädd förstöra det vi lärt in

AnneN
0

#13 jag är själv ny på skvallrandet, men på denna sida så finns en bra beskrivning http://www.hundkonsulten.se/artikelsida.asp?intArticleID=9

_**/Mvh Anne

amorosa
0

*14 Tack för tipset

amorosa
0

*14 det ska jag verkligen prova, för hon är verkligen skvallrande när vi är i skogen, Hon stannar upp och står stilla, sen kollar hon på mig, Jag har ju då förstått att hon känner av att det är något som är i  närheten eller kommer , men inte vetat hur jag skulle ta tillvara på det beteendet Nu ska här tränas skvaller,

AnneN
0

#16 härligt då har du ju som början gratis =)

_**/Mvh Anne

Friida
0

Mitt tips är att du när hon sticker så använder du ett argt NEJ (om du har det intränat) när hon då avbryter, kallar du in henne och berömmer i vanlig ordning. Då "straffar" du det felaktiga och berömmer det rätta!

amorosa
0

*18 Du det arga nejet hjälpte föga,  hon var långt bort på ett ögonblick, , Hon är snabb som attan, jag VRÅLADE stanna, Då gjorde hon det, om det var ordet hon lyssnade på eller om hon stannade ändå och vände o kom tillbaka, vet jag ju inte, Men , det är DÅ jag ville veta om det ska berömmas eller fyas

Friida
0

#19 ok, bra att du kan vråla iallafall Skrattande! Jag tänker ju att man inte ska skrika nåt kommando utan utrycka sin ilska, och när hon stannar upp då kallar man in och berömmer om du förstår. Du berömmer alltså bara det kommandot du gett efter att hon avbrutit jakten . Du får VRÅLA  FY FY FY JÄKLA RÅTTA , när hon stannar (av förvåning om inte annat) då kallar du in och sen berömmer du. Tror säkert att du fixar detta när du redan har så fin lydnad på henne, hon är ju också i lite trotsålder nu.

Sen kan jag ju säga att när jag har haft vuxna hundar som trotsat mig på liknande sätt ( har en som rymmer ibland) , då har jag skällt på henne även när hon kommit. Men då är det en hund som är sju år och som naturligtvis VET att hon inte får göra så. Hon sticker när jag inte ser det så där har jag ju ingen möjlighet att NEJA henne när hon gör det (då hade hon inte gjort det) men det är som sagt en sju år gammal hund, när hon gjorde så i yngre dar så berömde jag när hon behagade komma… då stack hon titt som tätt! När jag slutade med berömmet och visade att jag var ARG så avtog det betydligt. Men visst hon kan forfarande ta sina turer… Hon är dock en fd gatuhund så jag tror att det påverkar henne då hon ju levt på egen tass det första året i sitt liv.

spikes
0

19, har du testat ropa hennes namn och springa åt rakt motsatta hållet när hon gör så?

amorosa
0

*21 Ja du, det fungerar inte, Hon ser inte ens att jag springer åt andra hållet, ,

[[Blandrasen]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du ska berömma när hunden kommer man ska ldrig vara arg på den när den kommer till dig berömm och ännu mer berömm'!

spikes
0

22,helt klart är att du behöver jobba upp kontakten med hunden….och det finns många sätt att göra det,kolla under boktipset finns massor med bra litteratur där anders hallgren tex…..

Denna kommentar har tagits bort.