Ställ frågor om avel/uppfödning
Jag ska skriva en artikel om avel/uppfödning men behöver lite hjälp med att komma på vad som behöver vara med.
Ställ gärna frågor i denna tråd så sammanställer jag senare frågorna och tar reda på svaren som då kommer i en artikel
Ingen fråga är för dum, knäpp eller konstig =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Frågorna kan gälla allt från val av tik/hane, själva parningen, valpningen, valpens tid hos mamman/uppfödare till försäljningen
_**/Mvh Anne

Kära andra hälft!….
Du får inte komma med sånna här konstigheter en söndags kväll så här *S* Man är snurrig nog i huvvet i alla fall =PP
Men ajg ska nog hitta på något så du får något och skriva om. Var så saker! =P
//Tina

Haha det låter bra =)
_**/Mvh Anne
Vikten av att kolla upp föräldrarna & uppfödare kan vara bra att ha med tycker jag.
**MVH Cerrolyn
Är det viktigt att föräldrarna är utställda och MH testade?
Jag tycker att det är viktigt att man håller kontakten med uppfödaren, o att dom har återträffar så man får träffa uppfödaren o dom andra kullsyskonen.

*putt*
_**/Mvh Anne

Jag vill ha massor med frågor så överös mig med dem även om du själv redan vet svaret!
_**/Mvh Anne
Hur länge löper en tik och hur länge av dessa dagar kan hon bli dräktig? När är den "bästa" tiden att para henne? Hur länge gång hon dräktig? Bestämmer storleken på hanen eller tiken storleken på valparna? Hur länge är valparna blinda/döva?
orkar inte komma på mer nu, men det kommer nog.
**MVH Cerrolyn

#8. Ställ den frågan till kennelklubben o de får nippran, de vill ju inte att det fins blandras.
För min del fins det många lyckade tjuvparningar, som det i verkligheten är. För de är i regel friskare hundar o tåligare.
"10
Jag stormdiggar din bild :D:D:D
**MVH Cerrolyn

Vill ha ännu mer frågor =)
_**/Mvh Anne
Här kommer några! 
Genetik, hur stor chans är det att vad blir vad?
Är tiken frisk nog, vad bör man kolla upp?
Är hanen frisk nog, vad bör man kolla upp?
Kan jag avla om tikens farfars pappa har dysplasi, hur stor är chansen att valparna kan ärva?
Bra val av raser, kan jag para min lilla Berner Sennen-flicka med Grannens supersöta Border collie eller går det för långt då?
Hur mycket kostar en veterinärundersökning som ögonlysning, röntgen m.m. på ett ungefär?
Om min stora hund råkar få Valpar med grannens lilla, hur stor är chansen att ett eller två av benen blir mindre/längre än de andra?
Vad finns det för vanliga sjukdommar/missbildningar och kan jag göra något åt det om jag får en sådan valp?
Vad ska min tik få för mat?
Ska jag motionera tiken som vanligt, eller?
Får hon träffa andra hundar som vanligt, eller?
När ska min hund få sina Valpar, när kommer det tecken och vad är det för tecken?
En eller flera Valpar är dödfödda, vad ska jag göra av den/dom?
Valpar som föds gröna? Vad är detta?
Hur ska jag utfodra mina Valpar?
Behöver tiken få vara ifred ibland och hur länge?
En eller flera Valpar äter mindre och är svaga, vad ska jag göra? Ska jag mata dom själv och med vad?
Valpköpare, när för dom se valparna för första gången?
Hur ska jag veta att min valpköpare är seriösa?
Grannarna klagar på ljudet valparna för, vad ska jag göra?
När valparna ska flytta, vad ska jag tänka på? Och vad ska valpen ha med sig? Snuttefilt med mammas lukt, en påse välkänt hundfoder, något mer?
Valparna har flyttat, vad ska jag som uppfödare göra efter det?

Tazzar tack det var många bra frågor =)
_**/Mvh Anne

Vill ha ännu mera frågor…
Kom igen nu, ingen fråga är för dum för att ställas!
_**/Mvh Anne
jag tycker att du ska fundera ut och skriva om allt från att välja tik och hane till försäljningen.
**MVH Cerrolyn
jag tycker att du ska fundera ut och skriva om allt från att välja tik och hane till försäljningen.
**MVH Cerrolyn

Jo det är det jag har tänkt, men måste ju veta lite mer om vad folk vill/behöver veta, är så lätt att man blir lite hemmablind och kanske missar en massa som man själv tycker är självklarheter men som inte alls är så självklart för andra
_**/Mvh Anne
Skriv så kan jag läsa sedan ;)
**MVH Cerrolyn

Vad skulle du själv vilja ha reda på?
om du nu inte kunde allt? =)

Och jo… Vad finns det för försäkringar för tiken och valparna?

om det visar sig vara någon defekt på valpen, hur är det då?
Tex om valpen blir krypt..
Kostnader ALLA kostnader.
**MVH Cerrolyn
Om tiken verkar parningsvillig och inte släpper till utan bara fräser ifrån, ska jag tvunget para då? ( har själv en tik som beter sig så, inte tvunget att ta valpar)
Ska jag testa en annan hanne?
Beror det på att jag är med? ( kan ofta vara så)
Är det något fel på henne?(kolla henne. kan det vara)
Om inte, ska jag tvinga?( finns nog dom som gör, skulle aldrig själv komma på tanken)
Hur vanligt är det med inseminering? Var när hur går det till?
När har SKK någonsin uttalat sig om att dom inte vill att blandraser ska finnas?
Om dom inte ville att blandraser skulle finnas så skulle dom väl för guds skull inte införa en Tävlingslicens så att vi med blandraser kan offentliggöra våra resultat? :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Jag skrev ingenting om blandraser… Tror att du skrev fel nummer ;)
**MVH Cerrolyn
Ursäkta, menade #10. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Eftersom den uppfödare som ska hjälpa mig att besvara frågor om avel/uppfödning har haft väldigt fullt upp med sin uppfödning och hundträning har personen inte hunnit med detta ännu så det finns tid kvar att ställa fler frågor för den som vill
_**/Mvh Anne