tja jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag tycker det är bra med blandras mellan sunda hälsosamma hundar och inte några konstigheter bra för att det är gulligt eller testa sig fram. Så jag antar väl att jag tycker det är bra med seriös blandisavel. Men precis som vilken avel som helst så kan det också gå snett. Jag tycker också det är spännande att alla kan se så olika hur, här visar jag en bild på min hunds syskon. Blandningen var dalmatin/schablador/golden/flatte
#1 Hur ser din hund ut idag? 🙂
Jag tycker det är ok med blandisavel då man "gör som en riktig uppfödare" altså kollar upp sjukdomar hos de hundar man tänkt para och deras släkt. Självklart skall man även ha ett mål med aveln tex om man tar två friska, bra jakthundar.
#3 Vad vacker hon är, man ser i blicken att det är labrador i henne. Har själv en blandis med labrador, border collie och Cocker spaniel.
Jag är emot oseriös avel vilket blandrasavel ofta är. De har oftast inget mål med aveln förutom att få fram "små-söta-dvärghundsblandningar". Man ska alltid ha ett mål med aveln och ha kollat upp sjukdomsbilden hos föräldradjuren och de övriga hundarna längre bak i leden. De kan vara väldigt svårt att veta vilka sjukdomar som döljer sig längre bak i leden hos sin blandrashund då de inte finns en stamtavla/hunddata att titta på.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#6 håller med, tycker det är fel om man inte är seriös. Men sen så kan man ju ta renrasiga av olika raser och para tsm. På så sätt så vet man sjukdomarna som finns. Själv så vill jag avla fram med blandraser med från renrasiga först, dock förstår jag att detta kräver stor kunskap och erfarenhet. Detta kommer inte vara något jag kommer hålla på i första hand då det är liv man håller på med.
Prestationsinriktad är jag absolut för ex. jakt/drag.
Därför då är hundens arbetande egenskaper i fokus och hunden skall vara funktionsduglig, inte pga den har fin färg eller är snäll.
Annat är det med all typ av sällskap/utseendeinriktad avel (detta gäller oavsett härstamning) eftersom prioriteringarna verkar vara lite skeva och kunskapen är sällan hög.
≧◔◡◔≦
Jag tycker inte att blandrasavel är negativt i sig eller sämre än renrasig avel. Sålänge aveln är genomtänkt och uppfödaren tar ansvar för sina Valpar. Jag har medvetet valt att köpa blandrashund trots att jag hade råd och möjlighet att köpa en renrasig.