Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 21160 ggr
Ella
0

Allergivänliga

Hejsan!

Jag och min mamma undrar om det är någon här som har Valpar, som inte fäller päls och är medel stora?

skriv här eller Pm:a mig så kan jag berätta mer om mig och min familj.

joheck
0

Ni behöver nog ha större krav på hunden än att den är allergivänlig för att få "rätt" hund. Du kan ju förklara lite mer vad det är du och din mamma har att erbjuda en hund och vad ni vill att hunden ska leva upp till.

[Forest]
0

kan rek att ni kollar på pudel mellanpudel låter som en storlek nu letar efter :) läs på om rasen och kolla in rasidan http://www.pudelklubben.se/

Ella
0

#1 Okej hade lite bråttom i går, men vi är fyra stycken i den här familjen som bor hemma annars är vi fem, min mamma, jag (13), pappa och min store syster (18)

Vi bor i Nykvarn dom ligger utanför Stockholm, vi har ganska stor tomt plus att vi har ett litet "berg" bakom oss och en skog, vi har också ett hus på öland med JÄTTE stor tomt där hunden i sånna fall kommer få springa mycket fritt.

Vi älskar att aktivera hunden, efter som att båda, jag, min mamma och syster trännar och gillar att springa, det är därför vi vill ha lite större hund, och för stt det inte ska ta för mycket plats vill vi ha en lite mindre hund också :P så en blandras med mellan pudel skulle vara toppen!

Vi skulle ha våran hund mest som familje hund, men jag kommer nog träna det ganska mycket i lydnat och satt det kan göra några roliga trix, eller kanske lite i Agility eller nått ^^

Något mer? fråga på då ^^

joheck
0

#3 Ok. Då tror jag som #2 skrev att ni borde ta er en titt på pudel.

[Forest]
0

3 varför just blandras?

idaah
0

Har för mig att labrador/pudel är en allergi vänlig blandras :) Men är inte 100% säker! :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Ella
1

#5 Vi gillar blandraser och eftersom att jag inte vill ha en renrasig pudel så tycker vi det är bäst med blandras :)

#6 ladradoodle x) dom är jätte fina, vi funderar faktiskt på en sån i mellan storlek

joheck
0

#7 Ni får tänka på att blandras inte är lika homogena som renraserna. Bara för att ni gillar en individ som är blandras är det inget som säger att ni kommer gilla en annan. Bara nått att tänka påFlört.

Ella
0

#7 vi vet, har träffat många olika blandras hundar :) bland annat cockerpoo och labradoodle som vi tycker om väldigt mycket ^^

joheck
0

#9 Ok, bra! Ville bara påpeka detFlört. Dessa designer hundar vet jag inte så mycket om tyvärr. Det kan väl bli olika päls typer i dessa blandningar tror jag mig ha sett i alla fall. Men pudel ska ju var allergivänligt i alla fall.

Ella
0

#9 våran kompis fick Valpar som vart cockerpoo så grym söta, ena valpen såg ut som en tollare, men ingen utav dom fäller ^^

Och min morbror har två jätte fina Labradoodlar :)

[Forest]
0

7 Bara en tanke de är som sakt var inte så jätte allergivänliga min son tål ingen av dom blaningarna. Men eftersom du har träffat dom antar jag rätt ofta så antar jag du inte märkt av, sen är det skillnad på dom oxå vissa kan man tåla vissa inte. Köp inte valp utan att fäderdjuren genomgått de rastypiska testerna. Sen vad är det du gillar just med blandrashundar mer än renrasiga hundar? du ser långt bak i ledet på renras, det missar du helt på blandras. Du får i grunden så frisk valp du kan givetvis får man rensa ut många valpar/uppfödare med på renras men utbudet på att fäderdjuren o släkten genomgått rastypiska testerna är mycket hög då de har det som krav :) .

Ella
0

Min morbor har amrekansk Labradoodle, och har ju blivit en egen ras i danmark, Norge, england osv.. så om dom parar sin hund så kommer jag nog få en valp från dom, men det blir inte förens om någon år..

Jag älskar renrasiga hundar, men vill ha av olika själ en blandras hund :)

[Forest]
2

13 är rasen godkänd o stamboksförs i Danmark,Norge,England mef? det tror jag inte. Men de har väl som som med coockerpoo här i Svergie kanske en "rasida" ? som denna http://www.cockerpoosverige.se/

vallhund
4

Länder godkänner inte raser, det gör hundklubbar.

Vem som helst kan starta en stambokförande klubb, t ex vavva/KO blandisar o kalla det för en ras.

Fö finns det inga allergivänliga raser, det är inte pälsen man är/blir allergisk emot, det är hudceller som flyger omkring, saliv eller andra kroppsvätskor man reagerar på.

Att man tolererar en individ av en ras/rasblandning betyder inte att man tolererar abdra individer av samma ursprung.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

15 Men vissa utsöndrar minde. Bra skrivet :)

Ella
0

Men labradoodle är ras skriven i vissa länder, men eftersom att det inte finns någon som föder upp amrekans labradoodle i svergie så är den inte ras här än, min morbror fick åka ända till damark för att hämta sina hundar, och den här labradoodlen är mycket väl igenom tänkt och är som sagt ras i vissa länder men inte i sverige än :)

Kalli
2

#17: I vilken kennelklubb regristeras labradoodle? DKK är väl också ansluten till FCI och FCI erkänner inte labradoodle som en egen ras.

Ella
0

#18 har ingen anning men dom sa att Amrikans Labradoodle är det :)

Kalli
2

#19: Jag skulle tro att de har helt fel. Glad

Ella
0

#20 men det har dom inte, jag har för mig att dom har intyg på det :) och om mina morbor och hans tjej säger det så tror jag på dom

Kalli
2

#21: Det är möjligt att de har en slags stamtavla, en stamtavla är ju egentligen bara en papper som visar hundens bakgrund. Det betyder inte att Labradoodle är en erkänd ras enligt någon större erkänd kennelorganisation. Men vill du tro istället för att veta är det ju upp till var och en.

[Forest]
0

Kan inte hitta att den är regestrerad i norska kennelklubben heller. Obestämd

Fridaaaa
1

#21 Jo dem har fel,  då det ej är godkänd som ras, kan inte ha stamtavla osv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
1

Det kan vara att de har en "rasklubb" även om de inte är godkända som ras i FCI ansluten kennelklubb och att den "rasklubben" har någon typ av stambokföring för det har inte kennelklubbarna ensamrätt på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vallhund
3

# 17 labradoodle, cockerpoo, schabrador, shitbull, bullboxer etc in absurdum kommer aldrig att bli erkända raser av SKK, oavsett hur många som föds upp i Sverige. SKK registrerar/stambokför bara renrasiga hundar, o inte ens alla raser. det finns raser som står utanför som har egna organisationer. T ex APBT o JRTs of GB.

Ella
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26 jo där har du fel, eftersom att så himla många hundraser förstörs på grund utav för hårda avlingar ska dom avla fram andra hundraser som Labradoodle och Cockerpoo osv.

Och den Amrikanska Labradoodlen är inte bara en blanding utav Pudel och Labrador utan dom innerhåller massa andra hundar men pudel och Labrador är huvud rasen :)

Vissar en bild på min morbrors hund Hagrid och om ni söker meredith norlindh på googel kommer massor av bilder på Hagrid och bronte upp :P

bilden är på Hagrid som valp

vallhund
2

# 27

Återkom när du vet vad du pratar om, vilka raser är sönderavlade, o vilka dom skall avla fram nya raser? Visst finns det raser med diverse hälsoproblem, främst utställningsavlade sällskapshundar, men det finns knappast raser där den totala, globala avelsbasen är kass.

Det är ett långt o mödosamt arbete att avla fram nya raser, det tar decennier o man måste ha koll på alla individer som används o all avkomma.

De senaste exempeln på nya raser som jag känner till är Dogo Argentino, dess utveckling kan du läsa om här: http://www.dak.nu/rasinfo/omrasen.html

Eurasier, http://www.eurasierklubben.se/index.php?option=com_content&view=article&id=86:rasens-historia&catid=25:aboute-the-eurasier&Itemid=74

Silken Windhound väntar ff på godkännande, bakgrund: http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=110

Ella
2

#28 jag vet precis vad jag pratar om, dom kanske inte är godkända men i sånna fall väntar dom på gonkänande..

Dom har hållt på i ganska många år att försökta få fram en renrasig Labradoodle och det finns inte så många utav den sorten..

När kom vi företsen in på det här? jag undrade bara om någon vet några blandras Valpar som inte fäller :/

vallhund
1

# 29 Vi kom in på det eftersom du hävdade att blandningen var godkänd som ras i diverse länder, vilket den inte är. Dom har inte hållit på i flera år eftersom det inte finns några som aktivt avlar o har koll på alla individer o avkommor, dom kanske väntar på att bli godkända av labradoodelklubben?

För att återgå till ursprungsfrågan, oavsett bland eller renras så är det inte pälsen man är allergisk emot, det är döda hudpartiklar som flyger omkring, saliv o andra kroppsvätskor.

lycka till med att hitta den perfekta hunden för er!

Ella
0

#30 den är de i alla fall..

aja Tack så mycket

tuvab
6

Alltså herregud! TS är 13 år och ni hackar på hen angående om hen vill ha blandras eller ej? Elsmen - vill du ha en blandras så är det fritt fram, men jag råder dig att vända dig till en seriös uppfödare och att kolla upp rasen du köper, något jag inte har några tvivel alls om att du redan vet:) lycka till!

Det är så himla synd att alla inlägg på blandrashundar.ifokus alltid ska resultera i att "ååh blandrasavel är djurplågeri" - men gå inte in här då? Sluta hacka på alla andra?

tuvab
4

Vet att det är ett gammalt inlägg men blir så himla irriterad bara.

Ella
2

jag förstår dig, jag hittade en underbar hund som passar mig perfekt. hon är blandras mellan Pudel, Cockerspaniel och bordercollie :) världens bästa hund! så jag kommer från och med nu alltid köra på blandraser, det är mycket roligare :) och ibland kan faktiskt jag tycka att renrasiga hundar är sönderavlade…

Fridaaaa
3

#34 Dock stämmer ju inte det, men tyvärr är flertal hundraser sönderavlade eller felavlade ja.
Dock kan det bli galet fel med blandraser med, om man parar hejvilt, och Valpar i samma kull kan bli helt olika varandra trots samma föräldrar pga de olika raserna. Så man får även tänka noga när man väljer blandras 🙂
Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ella
0

#35 inte alla men väldigt många.. tyvärr… tycker att det är synd eftersom att renrasiga är så fina..

ja men det är det som gör det så kul, då vet man aldrig vad man får för hund :)

fast det är hemskt om man gör alldeles för stora skillnader på blandningen… hörde att det var en som parade en tax med en labrador… och det vart u vääääääldigt stört

HokusPokusLisa
2

Hej! :)
Jag har ett syskon som är allergisk emot päls-djur..
Vill skriva det här för lite "varning" om du inte redan vet det.. <3

Jag har hela mitt liv älskat djur och passat hundar sedan jag var sex år ena i 7år och två andra i ca 2år. Så summan av detta är att jag lärt mig väldigt mycket, tävlat och tränat och det är verkligen super kul! :)

Men för två år sedan fick jag min egna hund och jag vill bara ge lite tips innan ni skaffar hund.

Passa gärna en sk : allergivänlig hund låt den sova över hos er om ni har möjlighet (kanske om ni får kontakt med uppfödare/kennel kan ni få testa?) . Jag fick nämligen lämna tillbaka min lilla valp efter 4v och det var såklart inte roligt. Men efter ett tag gick mitt "liv" vidare fortsatte jobba med hundarna jag passat och vi märkte att mitt syskon tålde dem "vanliga" raserna bättre…? - Så mitt tips är att testa O.R.D.E.N.T.L.I.G.T.!. det finns inga allergivänliga hundar tyvärr.. Man är helt enkelt allergisk emot olika saker päls, mjäll, saliv etc. Men om man har tur tål man vissa hundraser som allergivänliga eller inte bättre!

Kan tillägga att idag sitter jag här med en 14v Pumi valp med namn Millan  och så en delad Aussie på 7år. Så ingenting är omöjligt, Lycka till och hoppas du hittar DIN ras! :) Pumi är också en allergivänlig ras, en härlig ras om man har tid att lägga en bra grund, träning och glädje i hela hundens liv (12-15år?) Men jätte trevlig KRAM! :)

Ella
7

ja jag hittade ju som sagt min ras :) haft henne i snart ett år och ingen i min familj känner av henne. Hon är perfekt för våran familj, och jag tränar henne varje dag. just nu går vi på allmänlydnad och i höst ska vi anmäla oss till Agility och rally lydnads kurser :)

[Tilde]
0

#38 Gud vad söt! Vad är det för ras/blandning? :)

Ella
1

#39 ja hon är helt underbar :D hon är blandning mellan Pudel, cockerspaniel och så har hon ungefär 12% bordercollie i sig också :) hennes pappa var hel pudel :)

[Tilde]
0

#40 Jaha okej, toksöt är hon i alla fall 😃

HokusPokusLisa
0

Meeen åh gud vad söt!! :)

vallhund
0

#38 hundnappsvarning på den 😍

Ella
1

hahaha ja hon är galet söt ^^ men det är galet hur hennes päls förändras så snabbt :O

så här såg hon ut när vi köpte henne

Ella
0

och nu ser hon ut såhär xD

tuvab
0

Gud vad roligt att du fick din vovve tillslut! Låter helt perfekt och var ju otroligt söt!!!:)

Ella
0

#46 ja hon är min största Lycka :D hon har ett passade namn för hon heter Lycka xD

tuvab
0

Haha vad fint!!:)

Ella
0

#48 haha japp :)

Cahira
1

#29 vet att ditt inlägg är gammalt, men här är en lista på raserna som väntar på att accepteras in i AKC (amerikanska kennel klubben) http://www.akc.org/breeds/miscellaneous_class.cfm

Och labradoodle är dessvärre inte godkänd som ras. Känner en tjej som köpte en "renrasig" dvärgschnauzer och fick med stamtavla och allt. Visade sig vara en stamtavla för en strävhårig foxterrier som var kopierad och ändrad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ella
0

#50 å okej, det är bara vad jag har hört av min morbrorsfru hon har sagt att den ska bli godkänd :)

fy vad hemskt :O

[TeamGolden]
3

Men sån liten söt rackarunge! 😍 Ser ut att ha så mycket bus i görningen! Blir alldeles varm i hjärtat att se att det gick så bra för er, att ni hittade er hund verkligen! All lycka till er i framtiden! 🙂

Ella
0

#52 jadu, hon är vääääldigt busig xD och jag har fått mig en alldeles egna lilla svans ^^ hon hänger efter mig hela tiden :) men det är ju klart, jag tränar henne och sköter om henne mest x) Men hon är en fantastisk hund, ibland tror jag att hon inte vet att hon är en hund för hon gör lite konstiga saker ibland ^^ men tyvärr så är hon rädd för andra hundar… hon har blivit påhoppad tre gånger så hon är väldigt rädd för andra hundar vilket är synd eftersom att hon är så galet snäll..

smidi
0

En liten hund är en Pamaranian den är hyffsat allergivänlig ;)