Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3897 ggr
Emelieso
0

Hund som bits

Jag har en valp på 6 månader och jag vet att det är normalt att Valpar bits men på senaste tiden har han varit extrem med bitandet. Han hoppar på mig och hugger tag så nu har jag blåmärken över hela kroppen. Eftersom han börjar bli könsmogen så antar jag att det har med makt att göra men eftersom han är en blandning mellan rottweiler och labrador, cockerspaniel och flat så blir han en stor hund. Men skulle behöva tips på hur jag kan göra för han håller på nästan hela dagarna med det och bara mot mig. Mot andra både hundar och människor är han hur glad och snäll som helst. Vi ska ta kontakt med några som är duktiga med just detta men har inte fått tag på dom så undrar om det är någon som har något tips?

[Timantis]
5

Själv skulle jag markera starkt att jag inte tillåter sånt. Vad hade mamman gjort i det läget?

Men annars kan man köra byteshandel o ge något tuggbart när dom bits.

pv60
3

Visa att det är du som är flockledaren. Ta tag i nackskinnet och tryck ner hunden, morra lite samtidigt. Fungerar!

vallhund
11

Vill du få en hund som blir farlig så skall du göra som #2 föreslår, ett garanterat bra sätt att förstöra en hund!                  http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen           http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sofy
0

I vilka situationer biter han? Lek, när han blir uppspelt på något vis eller helt oprovocerat eller vad?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Karmatarerskanise
3

#2 Förkastligt råd.

Min hund gjorde så mot mig också, och nu i efterhand förstår jag att han kände av mig. Jag mådde inte bra den perioden och det fördes väl över till honom på något vis och gjorde honom nervös eller osäker.

Han var en blandning av schäfer och Newfoundland, så han var ganska stor och det var hemskt jobbigt. Men jag körde med ignorera metoden och gick ifrån honom så fort han började med det beteendet. Belönade de gånger han var lugn.

Antingen fungerade min metod eller så växte han upp, eller så mådda jag bättre. För det slutade.

Fridaaaa
4

#2 Nej det är inte ett lämpligt sätt gällande hunduppfostran! Usch :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emelieso
0

#4 han börjar oftast när vi är ute. Förut va det bara lite bitande i hälsenan som om han ville att vi skulle leka med honom men nu hoppar han istället på mig utan att det finns någon anledning till det. #5 jag har faktiskt mått dåligt ett tag. Egentligen är Alvin som han heter min systers hund men eftersom jag bor med henne och är ledig väldigt mycket så tar jag hand om honom 99% av tiden. Blev sjuk där ett tag och kunde inte ta hand om honom alls så jag var från början ledaren men nu tror jag mer min syster har den rollen vilket kan va bra. Fast kan ju va så att han är osäker nu eftersom jag mår bättre att han inte riktigt vet vart hans roll är. Har försökt med det mesta och förstår att det bästa är nog att ignorera för då tycker han väl inte att det är roligt längre men är verkligen inte lätt att bara stå där och ta smärtan. Ni kan ju tänka er själv att han bitts så hårt att det blir stora blåmärken.

Karmatarerskanise
2

#7 Vet hur det är. Min hund hoppade upp och bet i armar och händerna. I jackan och benen. Det är inte lätt.

Blir det för jobbigt råder jag dig att ta hjälp av en instruktör som kanske kan se vad som går fel.

vallhund
0

#7 Tror du att du är ensam om att ha/haft en bitande hund? Läser du noga ser du att man skall ignorera o gå därifrån, vem har påstått att man skall stå o ta emot smärtan?

Skippa tänket om rang o ledare.

Karmatarerskanise
0

#9 Gå ifrån är inte speciellt lätt eller smart då man är ute på promenad.

Sofy
1

Din hund försöker förmodligen söka någon sorts uppmärksamhet vilket har eller kan bli en dålig vana helt enkelt. Både negativ och positiv uppmärksamhet är uppmärksamhet för din hund så ge den inte det helt enkelt och fokusera på de gånger han inte biter och naffsar.

Nu vet jag inte hur Du reagerar när din hund gör detta men inte ska du stå och ta smärtan men du ska inte heller ge din hund det som den söker i dessa situationer utan jag personligen har bara motat bort hunden och fortsätt gå i rätt rask takt vilket är vanligt för mig och helt enkelt vara tråkig. Även haft en leksak som en kamptrasa eller annat roligt som jag kan trycka in i munnen på hunden när den laddar för hopp eller liknande som avleder. Detta är vad jag har gjort och det har fungerat utmärkt för mig och bekanta, även på tuffare och större hundar.

Rang och ledarskap-tänkandet är inget att rekommendera av flera anledningar.

Edit: Detta är vad jag har gjort under koppel promenader då det är svårt att gå ifrån hunden och ignorera i koppel. Hera har gett dig väldigt bra råd annars. Och så glömde jag såklart att belöna när hunden är lugn och gör vad den ska göra. Blir det för jobbigt att ta itu med själv, ta hjälp av en bra instruktör.

Emelieso
1

#8 jag har fått en tid med en instruktör på torsdag tänkte bara om någon hade nått bra tips som jag kan använda nu. #9 precis som jag skrev i första inlägget så vet jag att det är vanligt att Valpar bits. Men det har gått så långt att jag kan inte ens ta en promenad med honom utan att jag får ett nytt blåmärke så ursäkta om jag ville ha lite hjälp. Och ska jag lämna hunden när jag är på promenad låter ju väldigt lätt..

[Forest]
1

Hundar ser inte oss som hundar så jag fattar inte varför man ska morra. Deras mor skulle inte trycka ner dom heller, att säga vad skulle deras mor gjort? Tja antagligen ryt i, funka inte det o valpen forsätter så skulle hon tror jag nafsa till i samma veva som hon säger ifrån.

1 det verkar som att han gör det under promenad, går du rätt upp o ner? eller är det vid lek? Jag fick lära in nu är leken slut, just för att jag inte ville ha en hund som hoppa o får efter kopplet. I denna ålder kan man oxå sätta lite mer krav träna mer men ta det ändå soft :) Jag har alltid kört med spåra, lite vardagslydnad o annat smått. Att sen ge olika belöningar är bra, nu har du en unghund som antar är rätt så aktiv och blir lätt uppstrissad så belöna med gott. Klickerträna super bra men som sagt ställ inte för höga krav, kör lite o sen är det bra.

Har du skapligt varmt ute? varför inte träna med bara sitta o njuta på en parkbänk utan att valpen ska göra något den ska allså lära sig att ta det soft :)

Emelieso
0

#13 det händer så fort vi går utanför dörren och när jag är ensam. Det är alltså inte vid lek. Blir ofta att vi sitter ute när vädret är bra speciellt roligt tycker han att det är att få titta på ankorna :) Men han är väldigt lättlärd så han kan en massa konster men ska se om vi ska börja spåra lite med honom :) roligt med lite nya aktiviteter synd bara att vi bor väldigt centralt men det ska nog gå att lägga ett spår i all fall :)

[Forest]
1

14, Spår är kanon jag la ofta inne först för att lära in just "börja spåra" o kör med ordet spår tycker det räcker med det ordet. Är det leksak jag gömnt så är det leta "leksakens namn" 😉 

Att han gör det så fort ni kommer ut så kan det vara så att han är uppspelt redan när du sätter på kopplet, att han sen börjar hoppa när ni kommer utanför dörren pga uppspelt o glad.
Jag hoppas att ni får bra hjälp på torsdag med detta ändå och kanske lite andra bra tips med :) Jag skulle annars tips dig om gå på unghundskurs :)

Emelieso
0

#15 men det är konstigt egentligen att han bara gör så när jag är själv med honom och bara på mig. Vi går valpkurs med honom nu men får inte ut så mycket av den tyvärr. Och någon annan kurs finns det inte antingen är det fullt eller så är han för ung.

Karmatarerskanise
2

16 tränar du något med honom? Mental träning?

[Forest]
0

16 nja valpkurs har jag inte gått på själv eftersom jag tyckt att sociala biten samt inkallning,gå fint osv klarar jag själv. Unghundskurs brukar ge lite mer iaf dom jag har gått på då det vart lite provapå spår,enkla övningar samt problem som kan uppkommit då unghunden är något äldre.

Att han gör detta när du är själv kan vara så att antigen ser han dig som en lekompis du är rolig att busa med o säger kanske inte ifrån. Har du tränat med att han ska koppla av  med dig? Tränat på kontakt och se till att du blir den som man verkligen tjänar på att ha kontakt med? Mentalträning han är så pass gammal att man kan höja ribban från leka till kräva lite mer.

Spåra tröttar ut de flesta hundarna, att spåra efter märgbenet isf för att få det från handen är nyttigt :)

Ove-D
0

Leker han något med andra hundar? Ibland kan andra hundar också uppfostra varandra…

tvättäkta bybo
3

jag har uppfostrat totalt 19 hundar under mina år som hundägare, tagit mig an endel "problemhundar" som folk påstått vara aggressiva osv, har använt samma sätt att uppfostra dem alla, som fungerar UTMÄRKT, bete dig som en annan hund skulle ha gjort, det enligt mig absolut bästa sättet, gäller att läsa av individen, säger som #2 visa att du är flockledaren, säg ifrån, olika "hårt" beroende på individ, som sagt, att läsa av är a&o, att ignorera och "fly" själv när hunden visar ett felbeteende är nog det mest idiotiska man kan göra.

Karmatarerskanise
2

20 och jag säger tvärt om.

Fridaaaa
1

#20 Jag håller med Hera, det sätter som #2 förespråkar och även du då, tycker jag absolut inte är lämpligtpå en hund

tvättäkta bybo
2

#22 #21 så ni menar att hundar uppfostrar varandra fel oxå? Det sätt som tiken uppfostrar sina Valpar är fel? Knappast troligt! Har ni aldrig sett hundar i flock och hur de beter sins emellan, hur äldre hundar talar om för yngre vad som är acceptabelt och vad som inte är det? Deras naturliga beteende kan omöjligt vara fel.

Fridaaaa
2

#23 Nej en tik uppfostrar inte sina Valpar på det viset.
Det är så mycket mer som jag tror att vi människor inte riktigt förstår. Vi kan aldrig göra på samma sätt som en tik.

Vi har bara sagt våran åsikt ang det. Sedan får andra göra som de vill men vi har inte sagt något om enskild person eller så.

Jo jag har mycket väl sett det och vet hur våran tik är mot unghundar/valpar, hon fostrar. Men blir ändå inte på samma vis som om vi människor försöker göra samma sak, enligt mig.

Karmatarerskanise
3

Efter som både jag och mina hundar är på det klara med att jag inte är en hund, och eftersom jag aldrig kan härma eller reagera lika snabbt som en hund så förkastar jag metoden du förespråkar. Den metoden är idiotisk i min värld.

UlrikaD
3

Bara för att man gjort på ett sätt väldigt länge, behöver ju inte betyda att man gjort saken rätt;)

Sofy
0

#23 Människan är en annan art än hundar, vi kan därför inte använda deras språk och det syns tydligt då det du skriver är en misstolkad version av hundspråket. Vi är olika arter, vi kan lära oss att förstå men kan inte prata varandras språk.

Jag har då aldrig sett friska hundar uppfostra varandra på det viset som du förespråkar.😮

vallhund
1

Bland det mest idiotiska man kan göra är att tro på sagor om ledarskap o dominans.

Äldre hundar/tikar dänger inte valpar/unghudar i backen i uppfostringssyfte. En skribents trovärdighet är inte beroende på hur många hundar man haft.

[daytona]
0

Det här kanske kan hjälpa till på traven?

http://www.youtube.com/watch?v=v4rGHN71fpE

finns massor av bra tips på tuben att titta på. Känn efter själv vad som känns bäst för din hund och för dig. Är det en tuff hund måste du ta tag i det så fort som möjligt. Har själv en omplacering som inte varit SÅ trevlig i sin ungdom o hans första bett var när han var 8 månader, sen eskalerade det!! han bet mot allt o alla!!!  Värsta är om du backar när han biter, eller blir rädd!
Då får hunden vinning/fördel av det och kommer fortsätta att skrämmas för att det är så jääääääkla skoj!! Ta gärna hjälp av en duktig tränare annars som hjälper dig innan det gått för långt.

Lycka till.