Olika pappor i samma kull.....
Har en fråga som jag gott och funderat på en tid. Kan det vara så att valparna i en kull kan ha olika pappor? Alltså att honan har parat sig med två hanar och att det föds en kull med Valpar där alla inte har samma pappa.
Varför jag undrar det är för att Milou är helt olik sina syskon och är lik en annan hund som är border collie/ aussier blandning och misstänker att pappan till Milou då kan vara border collie och inte den som vi trodde först. Skulle förklara hans intresse för att valla barn och getter samt att han har många andra beteenden som påminner om border collie. Vad tror ni?
Japp.
≧◔◡◔≦
Ja dom kan ha flera pappor men ovanligt. Mkt slarvig hundägare
Tycker inte din hund ser ut som en BC alls.
Sen kan kullsyskon ha helt olika utseende då de har två gener en från mamman o en från pappan. Så genetiskt sett behöver inte två helsyskon från samma kull ha samma genuppsättning dvs dom kan se helt olika ut.
en lätt förklaring. Finns massor annat man kan lägga till med tex hårlag, svanslängd osv men här en enkel
Mamma har genuppsättningen Aa pappa har Bb
valp 1 får genuppsättning AB = A från mamma o B från pappa
valp 2 får genuppsättning Ab = A från mamma o b från pappa
valp 3 får genuppsättning ab = a från mamma o b från pappa
osv
Ja.
2 Bra svar :)
Aha ok är ju bara lite funderingar eftersom det är taget 3-4 kullar på Milous mamma med samma pappa och det är bara Milou som har fått rak päls och riktigt mjuk medans dom andra har pudelpäls och andra färger än Milou men ändå lik varann dom andra alltså men Milou är helt olik dom och större, Milou är 42 i manken och större än både sin mamma och pappa samt sina syskon. Men det är det som är lite kul med blandisar att dom är så olika.
Han ska ju ha raserna Bischon Frische, dvärg pudel, phalaneer(stavning?),Cavalier king charles.
Vad tycker ni att ni ser för raser i honom?
#4 Det är ju lite det som är med blandraser, variationen även med samma föräldradjur och i samma kull kan vara stor när det är många raser inblandade.
Jag tycker hunden ser ut att ha många drag från phalene och cavalier.
≧◔◡◔≦
Helt OT men hur tänkte "uppfödaren" när man blandar så många raser. blir lite mörkrädd speciellt när det äv Cavalier i den oxå.
Men gillar att ni kommer aktivera honom. Tror det är jättebra med agillity.
Tänk på att alltid värma upp före agilityn och varva ner efteråt för att minska skador och förslitningar :)
Jo det blir en mjukstart när det gäller agillityn för honom eftersom han skadade sitt knä ganska illa när han var ca 6 mån (korsbandskada) så vi ska prova på lite försiktigt. Han har under lång tid efter skadan visat tecken på att bli lite stel efter för mycket motion så vi har fått backa många gånger men nu kan man tom. cykla med honom i lugn takt då ganska långa sträckor och lite massage efteråt så har han inte visat några som helst tecken på hälta eller stelhet men vi kommer att börja försiktigt så vi inte får något bakslag:)
Hans blandning kan man diskutera men det är inget jag ger mig in på, vi är medvetna om just cavalier och hjärtfelen just hos den rasen och hittills har veterinären inte hittat några konstigheter på hans hjärta.
Phalene ser man tycker jag men som sagt blandraser kan se ganska olika ut även i kullen med samma fäderdjur. Och en blandras som parar annan blandras kan ha en annan ras bakomsig flera led som visar sig mycket senare på avkommer. Jätte fin är han jag skulle väl tro phalene,shetland sheepdog och cavalier i honom.
Man kan ta dna test om man vill få reda på raserna som finns i hunden.
#10 Tack jo han är en snygging;) Det skulle ju vara lite coolt att dna testa honom men det är säkert dyrt:)
#11 Runt 700-1500kr tror jag det kostar att skicka iväg och se vilka raser som finns i ens hund 🙂
DNA-test kommer jag ej ihåg ungefär vad det ligger på
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Det var ju inte så fasligt dyrt ändå. Får klura på det:)
"Vi kommer nu att på begäran göra en stor beställning av tester till alla som vill veta vad deras hund är för mix. Priset är 700 kr och ni skickar ett mail till vår info@hundrondellen.se och gör en beställning och sedan sätter ni in pengarna på vårt bankgiro 5580-3951 och märker insättningen "DNA XXXX" (er hunds namn)" länk http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/4f0d96fad4ebea6c9f003670-dnatest
Jo hittade den sidan när jag googlade och är ju jätte sugen på att ta reda på raserna men sambon tycker det är onödigt att sätta pengar på det:/ men och andra sidan behöver han ju inte veta allt*asg*;)
15 jag tycker väl lite som han med, man vet redan vad man har för hund oavsett raserna i den :) Men så är vi nyfikna av våran natur o därmed förstår jag dig helt klart med, var själv inne på kolla raserna i våran fd hund men hon vart sjuk o därmed la jag ner intresset på ta testet.