Så det kan gå (freestyle)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har under många år letat intensivt efter en perfekt freestylehund. En hund som har bra arbetsstorlek, lättlärd, följsam, högt tempo utan att slå över i stress, men ändå är mjuk då jag blir knäpp på hårda hundar. Och såklart ett intressant utseende som koms ihåg.
Jag var nära att ge upp. Border collie var högt på listan av och till men jag gillade inte att "alla" hade border collie. Beardis har mer pälsvård än jag vill lägga ned, pudel kan bli för flamsig, aussie och kelpie är för hårda…. jag var nära att ge upp.
Jag hamnade i USA för att hjälpa till på en farm och vi fick för oss att ta en rescuehund. Vi tänkte skaffa en aussie för att träna vallning på korna men såklart blev vi blixtförälskade i en blandras. Normalt är jag skeptisk mot att själv skaffa blandras så blandningarna oftast är så motsatta att jag blir i princip rädd för att leva med resultatet. Men i detta fallet var det en väldigt intressant blandning. Border collie/corgi. En mjuk fårhund och en hård kohund med mycket vilja.
Vi adopterade honom. Han var rädd för sin egna svans i princip och satt bara och tryckte i hörnet på soffan och var rädd för ytterdörrar, män, ja allt i princip. Fanns dagar vi undrade vad vi gett oss in på, men han är unghund med ljusglimtar av stort hopp.
Jag märkte snabbt att han var OTROLIGT smart. Du kan inte lura honom med samma sak två gånger. Vi kallar honom grävlingsräv (badgerfox) för att han är snabb och vig som en räv men hårdhudad och envis som en grävling. Hans mjuka insida passar mig perfekt då jag klickar bäst med osäkra hundar. Han är lite för lågställd för min smak men han är utöver det allt jag letat efter i en tävlingshund.
Han kommer troligen bli en stor hjälp här bland korna då han mognat lite, men jag har aldrig känt sån inre glöd och hopp över att äntligen ha hittat den hund jag sökt! Och trots att han stundvis driver mig till vansinne så är han lika följsam som mitt egna ben.
Vi får se hur det går med honom i framtiden. 😉 Vi kommer ha så KUL! Det är ett som är säkert! 😃❤️
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vilken vacker hund. Lycka till med träningen. Ser på videon att ni har kommti en bit.
Tack! :) Ja eftersom han var livrädd för allt så har vi hunnit en liten bit, han lär sig otroligt fort och älskar klickern! Han börjar äntligen få lite självförtroende :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.