Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 6353 ggr
gickan87
0

Foder för känslig mage?

Min tjej är tyvärr uppväxt på doggy vuxenfoder. Har gett royal canine men det tålde hon inte, så böt till brit Care som hon vägrade åta. Idag äter hon orijen adult med fisk. Hon är alltid lite lös i magen och det luktar riktigt illa om det som kommer ut. Har fått rådet från bekanta om eukanuba, deras hund blrv stenhård i magen av det så de fick byta men kandke passar min dam. Då är frågan, vanligt vuxenfoder eller det för känsliga hundar (vet ej vilka problem det är riktat mot) någon som har tips på annat foder?

MVH Erika :)

[Madlene]
2

testa Färskfoder.

twinkime
2

Nordic färskfoder tror jag du bör prova :)

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

gickan87
0

Är det inte väldigt svårt att dosera så hon får i sig rätt mängd foder per dag. Också det här med nödvändiga vitaminer osv? Och blir det inte fasligt dyrt med färskfoder till stor hund?

MVH Erika :)

[Forest]
1

3 nordic är inte dyrt att ge stor hund, men du behöver plats i frysen. Dosering nej du väger maten o sen delar du upp detta om du ger 2 mål. det rek jag att man gör om man har en hund med känslig mage gärna delar upp det tillomed 3 gånger. Jag kan oxå rek VoH som är utan spannmål helt.

Har nu kollat om det är något hon inte tål?

dermot
0

Vi ger vår tik rått kött numera. Blir till och med billigare än att köpa ett torrfoder. :)

Annars har jag hört att Precept och Sam's Field som är utan spannmål är bra av torrfoderna som finns.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

AnneN
0

#5 Har Sam's Field något foder som inte finns med på deras hemsida? Blev nyfiken då du skrev att det är utan spannmål, men vad jag kan se på hemsidan så de foder de presenterar där innehåller alla majs som också är ett spannmål.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

5 så långt jag hittade lite info om detta så är det iaf majs i sams field här hitta jag en blogg som tog med lite innehållet http://alltomdinhund.bloggplatsen.se/2012/06/18/8109274-sams-field/

[Forest]
2

Eftersom inte TS vet vad som hunden nu inte tål så kan hunden vara allergisk mot kanske kyckling fisk eller annat så det är jätte svårt o veta vad magen reagerar på. Har hunden nu någon allergi eller kännslig tarm så tar inte kroppen upp alls en fråga då TS har du haft strul med att hålla henne i vikt är hon tunn eller lätt att bli tunn? detta är vad jag har hört från olika personer då syrras hund var allergiker men där var det spannmål och konstaterades efter 1år ålder. Så jag har inga "bevis" men så sa även barnläkaren om min son som är mjölkallergiker Flört

dermot
2

#6-7 Jag har bara hört att det är utan spannmål. Har inte testat själv och inte kollat särskilt noga på det mer än när vi packade upp i butiken där jag praoade. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

vallhund
0

# 7

Dessutom påstår dom att deras foder inte kan framkalla foderallergier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
1

10 haha ja du det kan man säkert garantera Flört

Elin-Li
1

Jag jobbar själv i djuraffär och har gjort det i några år nu. Jag har jobbat med sam´s field sedan det lanserades i sverige. Det är ju bara Arken zoo som har fodet i sina butiker. När vårat huvudkontoret informerade oss butiker om fodret så har det aldrig sagts någonting om att fodret INTE 100% riskfritt om man har en allergisk hund. Det står absolut att det är ett såkallat "hypo-allergenicfoder" Och det står det för att det är ett så rent, utan massa kontiska tillsatser och E-ämnen som många andra har. Det är oftast inte majset i sig som hundarna reagerar på utan just e-ämnena.

Det har inte heller sagts att fodret är HELT sannmålsfritt. Läser du på påsen är det ett "low-grainfoder" inte ett "no-grainfoder" så det är ingen som har nämnt att det är HELt spannmålsfritt. Om det är någon i en butik som påstått detta så är det bara ett missförstånd. Dock kommer det att komma ut en variant på marknaden som är helt sopannmålsfri i februari 2013.

Jag har låst runt i forumen här och sett att du kommenterat en del negativa saker angående fodret. Har då några frågor ang foder så är du välkommen att ringa till min chef som har jobbat i zoo-banchen i över 30 år och kan det mesta som är värt att veta ang foder. Han finns oftast att nå på nummer 08-35 25 25 eller 08-92 92 09. Fråga efter Peter.

Ha det bra!

// Elin-li, 

[Forest]
0

12 finns det någon bra sida ang fodret där man kan läsa om det på svenska? som sagt jag hitta bara en blogg.

Michaela-N
0

Vill du ge "färskis" en chans så kan jag varmt rekommendera Vom og hundemat, även fast det helt klart är dyrare än att utfodra med torrfoder.

Elin-Li
0

#13 http://arkenzoo.se/hund/hundfoder-tillbehor/torrfoder/vuxenfoder/sam-s-field-chicken-potato-adult-medium-13-kg.html Där har du medium adult fodret. Annars kan du klicka runt och hitta alla andra sorter där:) Annars så kan du tings till nummrrna jag skrev i nr12 om du har foderfrågor. Det kan vara vilka frågor som helst.

// Elin-li, 

vallhund
1

# 12

Varför skulle jag? Nu har dom ändrat på hemsidan, förut stod det grain free.

Men ff står det "NO RISK OF FOOD INTOLERANCE" http://www.samsfield.com/

Elin-Li
1

#16 varför utalar du dig om saker du inte vet någonting om. Har du testat sams field? Det är absolut inget dåligt foder.

Att de  skriver "no risk of food intolerance" är någonting de får stå för. När vi lanserade fodert i butik fick vi veta att det är ett HYPO-ALEGRGENICFODER. Detta innebär att risken för foderallergi minskar. Oftast när man pratar allergier är det inte själva fodret i sig som är allergiframkallande utan någonting i omgivningen. t.ex. kvalster eller damm.

// Elin-li, 

vallhund
1

# 17

Varför skulle jag testa ett foder som dels sysslar med falsk marknadsföring o vars innehåll jag inte gillar.

Jag tar mig friiheten att svara på trådar här o på andra fora. Huruvida Sams Field är bra eller inte har jag inte uttalat mig om, jag har skrivit det som står på deras hemsida, så vad är ditt problem?

Men du menar att man inte får uttala sig i foderfrågor om man inte har använt fodret själv? Intressant tankegång.

http://nyheter999.se/a/1064130/%C3%A4nnu_ett_nytt_foder_p%C3%A5_marknaden

[Forest]
1

17 Om man nu har hund med dålig mage så tror jag väldigt många antar det är något med fodret hunden är känslig gör eller så är hunden sjuk. Jag kopplar inte ihop pollenallergi när folk startar trådar som denna. Jag har själv fått lusläsa på massor med foder då min syster hund hade foderallergi mot spannmål dit räknas även majs. Majs i sin tur är en sak man ska passa sig för att ge till sin hund, har man en hund som tar upp  dopamin och noradrenalin ur majsen så kan man tro hunden har olater. Vi kan inte ge det til lvåran ena hund då ser hon spöken,blir helt uppspedad och inte alls så trevlig hund som hon är. 

18 intresant läsning :)

pv60
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har prövat många olika foder innan vi hittade en kombination som gav bra mage och dessutom tog bort klådan. Amstaffblandningar får ju ofta och lätt klåda av foder och diverse andra hudutslag..

Började med bl a Acana som visade sig vara "för bra"…

Nu äter vår tik Precept Sensicare, 12 kg 540 Kr.

Lycka till med hunden

lillvilda
0

För vår kille fungerade James wellbeloved kalkon och ris foder. Det verkar vara snällt mot magen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Susanna_w
0

Har en väldigt känslig hund här hemma också, vi har provat det mesta, allt från Doggy till Euckanuba till veterinärfoder (pga utredning) till Orijen (som skulle vara så himla bra!) Vi har testat så himla mycket men sen provade vi Magnussons Meat and Biscuit och han har inte varit dålig en enda gång! Avföringen har varit fast sen vi började med fodret och det är 6 månader sen. Innan vi testade detta var han dålig var och varannan dag.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_