Vilket valpfoder?
Hej!
Jag ska få Valpar på min tik och nu börjar de närma sig för henne att byta kost och gå över på ett foder för dräktiga tikar.
Jag står och väljer mellan två olika foder som jag har hört mycket gott om. Det ena är "Doggy professional Extra Valp" och "Precept plus puppy formula".
På min senaste kull hade jag precept plus puppy formula, men jag hör mycket mer positivt om doggy professional Extra Valp.
Tänkte därför höra med er om någon av er har någon erfarenhet av DESSA två olika sorters valpfoder.
Just nu lutar de åt Doggy professional, men vill även höra er åsikt om fodret :)
Tack!
Doggy professional Extra Valp är sådär foder. Inget toppenbra foder innehållsmässigt.
Det andra har jag ej hört talas om 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade satsat på precepten. Absolut ett utav dom bättre foderna!
Kollar man innehållsförteckningen kommer man hitta kycklingköttmjöl som första ingrediens, och förutom det även en viss procentandel färskt kyckling kött. Sen har dom använt sig av ris som kolhydrat (spannmål, för att binda ihopa fodret), vilket är relativt lättsmält för en hund (om man jämför med andra typer av spannmål).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Kollar man sen innehållsförteckningen på doggy så stor spannmål som första ingrediens, tycker det säger allt. Sen efter det kommer det kött och biprodukter (och det skulle igentligen kunna vara vad som helst.. ) och dessutom står det inte om det är mätt i torkad eller färsk form… Och dessutom mycket mer spannmål i detta fodret.
står spannmål som första*
Tack så mycket! Jag tar Precept denna gången också. Valparna jag har haft som har ätit precept har haft en fin växt- och viktkurva och utvecklats bra! :) Så nu när jag tänker efter är de kanske lite dumt att byta foder när de fodret jag hade sist funkade så himla bra ^^ Tack igen! 🙂
Precept. Det är ett lite ovanligare foder därför finns det mindre åsikter om det men det är bättre än Doggyn.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#6 Precept finns i dom flesta välsorterade zoobutiker så det är varken svårt att få tag på eller ovanligt, utan det är nog snarare så att få känner till det skulle jag säga :)
#6 Har inte skrivit någonstans att det är svårt att få tag på utan med ovanligt menar jag att färre människor utfodrar sina hundar med Precept jämfört med Doggy. Precis som du säger, få känner till det.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag använder Precept till både våran valp och 8åring :)
Jag är hel nöjd och då vår äldre inte tål ägg, majs och vete är precept det ända foder vi provat han inte reagerat på!
Därför också det är naturligt att våra valp får äta samma sort vilket han har reagerat väldigt bra på :D
^_^ / Martiina
Orijen fick Enja som liten valp och det smaka gott enligt henne ett tag, men då hon fick ett mål med färskfoder så vart det ganska så snabbt övergång helt till färskfoder :) Så där har du två till foder man kan kolla på färskfoder och orijen.