De tror min hund är aggressiv!
Igår hände en incident orkar inte gå in på detaljer men jag blev slagen och min underbara hund räddade mig verkligen!<3
Han morrade när dom närmade sig och sen fick jag en käftsmäll så läppen sprack och min hund Rupert vrålade och gjorde utfall men bet ingen, han skrämde dock iväg dom. så dom sprang dit pepparn växer, nu är problemet att när polisen kom så var Rupert fortfarande väldigt stressad och beskyddande ingen fick komma nära mig, han gjorde inga utfall men markerade med ett morr, idag är han helt normal och snäll som alltid. Morrar inte längre och är lugn precis som vanligt, Problemet är att alla tror min vovve är aggressiv sedan han morrade åt polisen, men jag tycker inte det är konstigt när det blev en sådan situation… Hur ska jag kunna förklara att han inte är aggressiv, utan att det bara var igår då detta hade hänt…? Tack för svar!
Kan även tillägga att han kom till Sverige i förrgår… klart han är lite orolig. han blev inte bra behandlad i sitt förra hem…
Att förklara att en hund inte är aggressiv kan bli svårt, då du inte känner hunden själv efter så kort tid. Däremot så skulle den bitit om den varit aggressiv kan jag tänka. Att en hund morrar betyder inte att den är arg ens, utan att den vill ha utrymme, att den inte vill bli närmad.
Det tar tid innan en hund landat i sitt nya hem, särskilt om den kommer från ett annat land. Det är mycket för den att smälta, och det var synd att en incident hände när den så nyss kommit till dig.
Lycka till!
Du fick han i förr går. Du har ju inte ens lärt känna han. Eftersom han inte landat än så visar han inte kanske sin personlighet riktigt. Han kanske är aggresiv egentligen? Man vet ju aldrig de med en hund förens om några veckor eller månader? Så du vet ju inte ifall han är eggresiv eller inte :)
"Morrar inte längre och är lugn precis som vanligt"
Dessvärre känner du inte till hans vanliga beteende ännu. Det kan ta veckor och till och med månader innan det visar sig. Innan han kommit till ro i det nya hemmet.
Och det du såg som skydd var antagligen rädsla från hunden. Den kände sig trängd.
Jag hoppas ni slipper fler sådana incidenter så hunden kan slappna av och komma till ro.
Det vore ju synd om du fått en aggresiv hund nu. Inte konstigt ifall han blivit bahandlad illa innan. Då kanske inte han kan lite på människor heller. Så ta de lugnt med han. Va inte för på eller ge komando m.m först. Låt han landa :)
tack alla för era svar! han morrar inte åt folk längre, och jag känner honom inte ännu det har ni rätt i, men jag ska göra allt för att han ska få förtroende för mig :)
Att hundar fattar tycke för en snabbt det kan dom göra och ja de kan faktist beskydda en som din nu gjorde. Jag har vart med om en helt okänd hund skydda mig vid ett tillfälle.
Jag hoppas att din hund slipper skydda dig igen och att du inte hamnar i samma sits igen. Låt han landa sen hade jag någ gått någon trevlig hundkurs :)
#6 tack för svar :3 ja jag ska gå en hundkurs med honom :) Ska kolla upp vilka som är närmast osv :)
#7 Hur är han i personlighet? Förstår han vad du menar när du pratar med han och så? :P