Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 2252 ggr
Miidaz
0

Alaskan husky?

Jag har suttit och läst lite till och från nu om Alaskan Husky, och har kommit fram till att det är alltså en blandras med bl.a. siberian husky. Dem avlas endast fram för att få så bra dragförmåga som möjligt, stämmer det? :) 

Då satt jag och funderade vidare lite, jag har en liten pojk på 3 månader som är blandning mellan siberian husky och amstaff, kan jag då säga att han är Alaskan Husky om folk ute på stan etc. frågar vilken ras han är(vilken händer väldigt ofta)? Eller är jag helt ute och cyklar? I papprena står det självklart blandras siberian husky/amstaff men det är jobbigt att säga plus jag får bara massor av negativa kommentarer när jag nämner amstaff (vilken är otroligt synd för det är en otroligt härlig ras!). :(
Lite halvflummigt inlägg men det får väl va. :)

VildaVittra
1

Det finns olika bud på det där, en del säger att Alaskan Husky inte är en Alaskan Husky om det blandats in en ny ras, så det är en stängd stambok så att säga.

Andra säger att en Alaskan Husky är en dragavlad hund där minst en av föräldrarna är av polarras/draghundstyp och använts aktivt till drag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sofy
0

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Miidaz
0

#1 Aah ungefär det jag tänkte.
#2 Har läst den artikeln och var den som fick mig börja fundera lite.. :)

Sofy
2

#3 - Rent allmänt är en Alaskan Husky en blandras mellan siberian husky, pointer, vorsteh, border collie och olika vinthundar alltså hundar som avlas fram för bättre drag förmåga så jag hade inte kallat din hund för en Alaskan Husky.

Blandras, huskyblandis eller bara att rycka på axlarna när folk som inte har någon kunskap om rasen tycker illa om amstaff är nog mer korrekt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

VildaVittra
0

Jag tycker du kan kalla din hund för en Alaskan Husky, speciellt om du börjar med den underbara hundsporten drag. Det är dags att börja träna honom nu för det med ex kommandon.

Amstaff passar också för drag, mitt spann består just av två AH och en pussmördarhund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Karmatarerskanise
0

Du kan kalla din hund vad du vill 😉
Ska ni börja med drag?

Miidaz
0

Tack för alla trevliga svar! :)
Jag är absolut sugen på att iaf prova på drag av något slag senare! Har dock inte så stor kunskap om det just nu men håller på och läser på om det för fullt. Då min pojke har huskyn som dominerande så har han otroligt mycket energi och redan nu märker man av en liten del av dragviljan så. :)