Kastrera sin hanhund...
Jag undrar varför man gör det?.
Är det för att man inte har ork/lust att jobba med sin hane så den fungerar trots löptikar?
Eller är det för att den kanske inte äter på några dygn?.
Varför tror man att alla bekymmer försvinner med en kastraktion?.
Tycker ni att människan har rätt att göra så?,om det inte är absolut nödvändigt! i medicinskt syfte….
Tror ni att en hane mår dåligt av att vara okastrerad i hela sitt liv?.

Jag har haft 2 hanar och båda blev jag mer eller mindre tvungen att ge kemisk kastrering då de båda drabbades av förstorad prostata på äldre dagar, så för min del var det endast av medicinska skäl.
Den ena hanen var ganska ointresserad av löptikar överhuvudtaget, han brydde sig inte ens om tiken jag hade hemma då hon löpte (lämnades ej obevakade), den andra hanen matvägrade och låg vid dörren och pep så fort någon tik i området löpte, men var i övrigt inga problem med, han lyssnade precis lika bra på prommenaderna ändå.
Jag tror inte att hanar lider för att de är okastrerade hela livet även om de inte avlas på.
Jag tror däremot att de flesta hanhundsproblemen uppstår pga ägarens okunnighet, att de inte vet hur de ska träna hanen på rätt sätt för att slippa eventuella problem när tikarna löper.
Om man planerar att skaffa en hane och kastrera han bara för att slippa de vanligaste hanhundsproblemen, då tycker jag att man bör tänka om och skaffa en tik istället, eller lära sig att hantera en okastrerad hane.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag måste kastrera min han hund sen även om jag int vill för han är kryptorkid. vilket innebär att ena kulan inte har ramlat ner. En vetrinär har känt efter om de har känt den men hon gjorde inte de så den ligger långt uppe i magen och det inebär att den kan bli en stor cysta eller cancer tror jag et var de kunde få också och det har jag ingen lust me.. men jag ska höra runt med flera veterinärer innan jag bestämmer mig för att göra det.
varför jag skulle kastrera är för 2 orsaker. 1) hans ägare vill att han ska kastreras eftersom han inte ska vara avelshund. 2) det är en ompleceringshund=jag har inte jobbat med den från grunden och att isf skulle han komma rätt nära inpå våran tiks löp nån mån imellan bara. Jag tänker inte ställa en massa krav på honom OM vi tar han direkt. Men än vet vi inte om vi gillar honom o tvärtom :) hundarna ska gå bra ihop oxå, meningen med det hela är att alla ska trivas annars får det kvitta.
En fråga till då…tycker ni att det är rätt mot hanen ni skaffade före tiken,att ändå skaffa en tik och behöva kastrera sin hane?.
Själv har jag väldigt svårt för den tanken…så länge det inte rör sig om en kennel vill säga….

Jag tycker inte om att kastrera överhuvudtaget. Tycker det är fel mot hunden. Blev dock tvungen att göra det då min hund, precis som #2, då han hade kunnat få cancer.
5,jomen som jag skriver i första inlägget,så räknar jag inte med om det är absolut i medicinskt syfte,utan ur alla andra aspekter
så länge en hund funkar normalt hade jag valt att ha den okastrerad. Vet flera som har både tik o hane de avlar inte o blir inga olyckor heller. Har mött många lyckade kastrerade hanar men många lyckade hundar som är okastrerade med. Är uppväxt med en hanhund han funka normalt vid löp visst vart han lite extra påhittig när grannens tik löpte o hon hitta väl på lika mycket hon :) men han levde fint med sin kulor i behåll.
Jag tror ingen hund lider av att vara kastrerad, faktiskt. Däremot tror jag att vissa kan tycka det är jobbigt att vara okastrerade just på grund av att när det är så mycket löptikar blir de stressade, kanske inte vill äta, rymmer (inte jobbigt för hunden men för ägaren såklart) och så vidare.
Nu har jag aldrig haft dom problemen med min egen hund, men han är ändå kastrerad. Jag kastrerade honom när han var runt året, och jag ser faktiskt många fördelar med kastration.
Jag tror som sagt ingen hund lider av det. Oliver är också som ni vet pudel, och många pudlar är väldigt dåliga på att äta hela sina liv. Att kastrering gör att aptiten ofta ökar ser jag därför som ett jättestort plus! Att vissa blir lugnare spelar mig ingen större roll. Jag vill ha mycket fart och fläkt i min hund och det har jag så det räcker och blir över :) Hur lugn skulle han möjligtvis kunna bli? Jag tror absolut inte att han kommer bli en soffpotatis, det skulle jag aldrig tillåta heller ;)
När han inte har kvar sina testiklar kan han inte heller få testikelcancer, vilket såklart är bra.
Angående löptikar.. Oliver hade inga egentliga problem med löptikar innan jag kastrerade honom, och att han skulle bli jobbig när tikarna löpte (bor hundratals hundar i mitt område, ett område som för övrigt är JÄTTELITET) var egentligen inget jag var orolig för, även fast vi ofta träffar på säkert 10 hundar varje promenad, och då flera av dom skulle kunna vara löptikar.
Däremot så är det 2 personer som passar Oliver när jag åker bort, och båda dessa har tikar. Det blir besvärligt för oss alla om båda tikarna löper och jag måste åka bort, då antingen det skulle bli jättejobbigt för de att ha oliver + löptik tillsammans ,eller att jag inte kunde åka bort eller kanske till och med gå till skolan! Att inte kunna gå till skolan var ju såklart något jag vägde in, men inget som egentligen var avgörande tycker jag ändå..
Att veta dock att vissa hundar helt slutar bry sig om löptikar efter kastrering var ju förstås ett plus också, då vi kunde träna obehindrat oberoende av löptikar. Nu är ju vissa fortfarande väldigt intresserade av löptikar även efter kastrering.
Jag såg helt enkelt inga nackdelar med kastrering. Alls. Vilka skulle nackdelarna vara? Jag såg däremot många positiva saker med kastrering, och kastrering blev det. Nu ungefär ett halvår senare ser jag fortfarnade inga nackdelar med det, utan bara positiva saker.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Som jag ser det så tar man ifrån hanen en viktig del i sitt liv…framförallt när det gäller dofter för andra hundar och då sänds ofta fel signaler ut…sedan har du detta med soffpotatis som du nämner själv.
En kastrat lägger då sin energi på något annat som kan vara långt mycket jobbigare att stävja som tex jakt eller annat,eftersom den inte riktigt vet var den ska göra av sina känslor,som trots kastraktion ändå finns där.
Allt handlar om kontakten med sin hane och hur mycket man vill jobba med sin hund utan detta,jag vill kalla det ofog och det vet jag många vettar som gör också…..nu ska ingen ta åt sig av det jag skriver utan detta är min bestämda åsikt i frågan,jag tycker helt enkelt synd om hanar som måste kastreras utan någon till synes anledning.
Jag hoppas detta kan ge någon annan syn på just att ta till kastrering på sina hanar,det var därför jag tog upp saken härinne.

En sak jag var med om förra hösten:
Jag gick på rallylydnadskurs och Velvet började löpa, jag frågade instruktören om jag skulle hoppa av kursen då eller fortsätta trots löp? Vi kunde fortsätta på kursen trots att där var hanar med, hon resonerade som så att om ägarna inte kunde kontrollera sina hundar med löptik på kursen, hur ska de då klara av det på hemmaplan?
Det var en enda hane som överhuvvudtaget brydde sig om Velvet vid löpet och det var också den enda hanen på kursen som var kastrerad (var 3 hanar till med).
Vad jag vill ha sagt med detta är att det går att ha bra kontakt med sin hanhund kring löptikar även om han är okastrerad om man bara jobbar på kontakten redan från det man får hem hunden, och har man inte den rätta kontakten med hunden så hjälper det knappast med en kastrering.
_**/Mvh Anne
Jag har inget emot att jobba med jakt, eller att inte springa efter löptikar, eller att se till att inte få en soffpotatis. Jag tycker det finns så mycket fördelar med kastrering så att jobba för att hunden inte ska jaga vilt eller vad det nu är lägger jag gärna tid och energi på. Det skulle jag såklart göra om hunden var okastrerad också, men det var ju som sagt inte därför jag kastrerade. Jag kastrerade inte för att "komma undan" träning för att få min hund att bete sig ordentligt kring löptikar.
Jag tänkte på det där med dofterna och därför väntade jag att kastrera tills han var runt året :) Vi möter ju säkert en 10 hundar per promenad i mitt hundtäta område och hundmöten går kanon och har alltid gjort.
Jag tycker inte alls det är något fel att kastrera en hund.
Min hund kastrera jag pga av att han slutade äta helt..ingenting gick ner tillslut och då tog jag de beslutet.
Han är precis på pricken samma energirika tok som innan fast han äter. Träning blev bättre efterssom att träna en hund som vägrar äta är ganska orimligt. Han går och luktar och beter sig som vilken han hund som helst.
Han har alltid varit jaktintresserad så de är inget som kom efter då han också är avlad på jaktlinjer.
Jag förstår faktiskt inte varför de skulle vara fel att kastrera en hund om den faktiskt mår bättre av de? Men hästar och katter då? Katter är ju också revirmarkerande. Då borde alla som har katter gå med dom i koppel så de inte behöver kastreras.
#10: Absolut! Jag håller med :) Kastrering löser inte eventuella problem med löptikar, i alla fall inte för alla. Vissa tappar intresset, vissa är lika intresserade som förut. Med god kontakt och mycket träning bör det fungera med både kastrerad och okastrerad hund.
Jag kan tänka mig att kastrera min kommande hund (om det nu råkar bli en hane), just för att dom flesta hundar jag träffar är tikar, och dessutom har vi redan en tik här hemma. Jag vill inte tvingas vara som en hök vid hundarna så fort tiken löper.
Om jag dessutom ska ha med hunden på gymnasiet (hundprofil, Säbyholm), så är det nog lite bättre att ha kastrerad än okastrerad.
Visst finns det både för- och nackdelar, men det gör det ju i allt. Och visst, jag kan säkert jobba med hunden som okastrerad att inte bry sig. Men samtidigt så är det ju ändå ett dilemma med tiken.
10,helt rätt jag båse tränade och tävlade med löptikar kring mig,och mina hanar har inte ens pinkat på hindren på en träning,dom har helt andra saker i huvudet då…..
14,Det är just det jag och min vet har pratat om,varför skaffar man en hane om man vill ta ifrån den en viktig könsdel som hunden är i stort behov av på andra sätt?.
Och jag återkommer då till mitt inlägg 4?
10,helt rätt jag både tränade och tävlade med löptikar kring mig,och mina hanar har inte ens pinkat på hindren på en träning,dom har helt andra saker i huvudet då…..
14,Det är just det jag och min vet har pratat om,varför skaffar man en hane om man vill ta ifrån den en viktig könsdel som hunden är i stort behov av på andra sätt?.
Och jag återkommer då till mitt inlägg 4?
Förstår inte riktigt grejen.
Katter,hästar kastreras på löpande band ingen som gnäller.
Men gäller det hundar då jäklar skall det gnällas.
Varje ägare fär göra so dom vill.
18,det är väl inte så svårt att förstå?,och just härinne pratar vi om hundar och inte andra djur…..
Jo men när det gäller hundar så e det så känsligt.
20,Jasså jag är inte så insatt i vad det gäller andra djur faktiskt,jag är glad om du svarar på frågorna jag ställde i stället för att dra in något annat i min tråd…
Jag har tik som e snippad.
För hun blödde nästan ihjäl när hun löpte.
Har inte hafft hanne själv.
Men du har kanske hafft turen att få enkla hanar.
Vet hundar som ylan nätterna igenom.
Sånt funkar inte om man bor i lägenhet.
Så länge folk inte är elaka med sina hundar så bryr jag mig inte vad dom gör med sina hundar.
I USA kastrera nästan alla "vanliga" hundägare sina hundar som inte skall gå i avel.
I sverige e det lite tabu att kastrera.
Har många kastrerade hanar och tikar i närheten.
Dom jagar inte mer än en annan hund.
Dom överäter inte och är inga soffpotatisar.
Fixar man inte sin hanne så bättre att kastrera än att omplacera.
Är emot kastrering om det inte är av medecinska skäl. Har själv en liten hane på snart ett år. För mig är sista utvägen en kastrering. Det är mycket jobb men det är det värt.
Han hade en period vid 7 mån. att han skulle markera när vi kom bort. Det har han slutat med. Jag föjde honom som en lus varje gång vi kom bort var han än gick. Så nu tittar han på mig precis som, ja jag vet att jag inte får. 
Känner dom som bestämt sig för att kastrera sin hanhund innan dom fått hem valpen. Varför skaffa hanhund då undrar jag?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Vi ska kastrera Elvis. Det gör vi endast för att han kommer nog att må så mycket bättre då. Han har väldigt svårt att slappna av och är väldigt nervös av sig osv, så då väljer vi kastrering. Vi har provat p-spruta och han blev så bra då! Han kunde koppla av, strunta i saker och ting och blev en snällare hund :P
Och ja, vi har jobbat på honom men inget tycks vilja hjälpa. Sen är han mellanpudel, och då säger jag som Tina-A, det gör ingenting om han äter lite mer! :P För i nuläget äter han väl en ½ dagsdos av vad som ska ätas.
Så nej, jag har absolut inget emot att folk kastrerar sina vovvar :) Eller ja, de beror ju på anledningen. Men har man en bra anledning att göra det så säger jag inget om det.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Jag kommer att vara tvungen att kastrera min hane sen när han blir äldre, eftersom han bara har en kula nere.
Men om kulan trillar ner så kastreras han nog bara om han blir för jobbig.
#21 På de flesta andra djur ses kastrering som en rutin om man inte ska avla på dem och många blir förundrade varför de ska ses annorlunda när de gäller hundar.

Att man i USA kastrerar nästan alla hundar som inte ska gå i avel är egentligen inte så konstigt.
Eftersom hundar i USA knappt får någon motion och bara får gå hemma på bakgården, de som inte kastreras är hundar som arbetar eller avlas på.
Så där är det endast av lathet som kastration sker, inte av kunskap.
Sen att en Häst kastreras är det en viss skillnad på, för om 3-800kg reser sig för att bestiga dig är det en viss skillnad och det blir lite större skador när dom sparkar eller springer igenom stängsel eller boxväggar.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Ser ingen större skillnad på om det är häst eller hund.
Har självt ägt 2 hingstar

Ser du ingen skillnad? Då måste du ha mycket små hingstar.. 
Eller mycket större hundar än vad jag har? och jag behöver inte kastrera min hund?!
Hälsn. Freke
1 va travare och en andra en nordsvensk

Är det altså en myt att kastrering/sterilisering förebygger sjukdomar, såsom prostata besvär, livmoderinflammation etc?

#31 nej det är ingen myt, men då är frågan om man kastrerar för att förebygga vanliga sjukdomar, eller om man kastrerar för att man inte klarar av att hantera hunden?
_**/Mvh Anne
Spelar det igentliger roll?
#31 Jag läste på någon försäkringssida om att de finns studier på att kastrerade hundar håller sig friskare längre.
Det är mycket "skit" dom slipper få
22.Av alla dessa hundar jag haft sedan barnsben,så är det 1 som varit lätt och det var en omplaceringen jag hade som var 4 år,och som således kommit över den mest hormonstinna perioden.Dom 10 egna hundarna jag har haft genom åren,har varit jobbiga allihopa,annars skulle jag inte ge mig in i denna diskussion.
Dom har varit lomhörda dragit i koppel,ylat på nätterna startat slagsmål markerat om dom fått, men jag har jobbat med det i tid,vilket gjort att jag alltid haft hanar som fungerar bra även då det är löptik.
33,det är klart att det spelar roll????,man skaffar väl inte en hane och redan innan bestämmer sig för att kastrera den?,det är ju ett ingrepp som tar bort mycket viktiga signaler och dofter för en hund….och varför köper man en hane och förutsätter att den ska få sjukdomar?,för det gör man ju om man kastrerar innan det ens kommit hem.
I min värld köper man inte en hund alls om man inte kan ta hela paketet som följer med,om det inte är medicinskt.
34,kan du länka till den sidan?,för detta har jag aldrig hört enligt mitt försäkringsbolag så är det ingen skillnad på det.
Vissa hunddagis kräver ju att man har kastrerad hund. Bor man väldigt illa, enbart hittar dagmatte som redan har tikar, dagiset kräver kastrering och så plötsligt står man där och kan inte gå till jobbet på 2 veckor för att dagmattens tik löper och du får inte lämna hunden på dagis för att den inte är kastrerad.. Ditt arbete lär inte vara speciellt överseende med det ;-)
Dock var det inte bara därför jag kastrerade såklart, jag såg många positiva sidor och inga egentligt negativa, men givetvis underlättar det nu när jag vet att jag kan gå till skolan varje dag även om dagmattes tik löper. Vetskapen om att jag kan gå till skolan varje dag känns jättebra!
37,skulle aldrig släppa min hund på ett sånt dagis,det är ju sjukt!.med lite förströstan och positiv anda går det mesta att fixa ändå…
sedan skulle jag nog ta reda på sånt innan jag överhuvudtaget skaffar hund i så fall
#38: Jag tycker också det är lite konstigt, och här i stockholm finns det ju flera dagis att välja på tack och lov. Men bor man illa som jag skrev kanske man inte har något annat dagis att välja på.
39,själv skulle jag sätta upp lappar och fråga runt om någon vän eller annat skulle kunna hjälpa till…och det skulle jag gjort innan jag ens skaffar en hund.Mest troligt åkte jag säkert hem både på lunch och frukost
#40: Tyvärr kan jag inte lämna min hund ensam mer än kanske en halvtimme, så dagmatte är det som gäller här :) Och även om jag kunde skulle jag inte kunna åka hem på lunchen, för den är bara 1 timme. Tar en timme att komma hem. Typiskt stockholm ;) Så långt överallt!
Det är lagligt så jag har inga problem med det.
Finns för och nackdelar med allt.
Men det är upp till ägarna vad dom vill göra.
Har inte sett något negativt med det och jag har många kastrerade hundar i min närhet
42,skriv siffran så man vet vem du svarar….du verkar ju heller inte vilja ta in för och nackdelar med det….sedan har du ju inte en hane och då kanske man inte kan tänka sig in i vad vi skriver riktigt heller…
42 Jag skall ha en hanne när min gammeltant gått bort.
Har inget imot att kastrera den.
44,lite ot då i och med att du själv drog in andra djur tidigare i tråden,ska vi kastrera killar också då när dom kommer upp i tonåren och börjar bli jobbiga?….vad ger dig för rätt att avgöra om din hanhund mår bra av att vara kastrerad eller okastrerad utan att ens försöka jobba med din hund?…….jag får uppfattningen att du tror att problemen med hanhunden inte finns pgr av kastreringen då.
#45: Det finns ju mycket andra anledningar att kastrera än att man tror att de kommer bli jobbiga. Jag tror och hoppas att de som kastrerar övervägande har flera anledningar än att "min hund kommer bli jobbig, jag orkar inte".
44 Jag har bara sett bar saker med att kastrera.
Har ägt en hane innan han va okastrerad.
Sen e det väll skillnad på husdjur och ens son.
Ser inga problem med att ha en hanhund.
Men låter varje ägare avgöra vad dom vill
46,precis
47,ja du har sett ja….men hur var det nu med din egna hane?,var han för jobbig okastrerad eller?.
Vad är skillnaden?,att du är människa och hunden en hund?,har inte hunden rätt till sin intregitet precis som människan,eller tycker du att du står långt över djuren i stort?
48 han va inte jobbig.
Då skall vi helt sluta kastrera alla djur.
Jag tror nte dom förstår att något fattasVvad som hänt.

Om man ska se krasst på det här med kastration när det gäller hundar inget annat djur just nu.
En hund som av ägare tycker att det är rätt att kastrera hunden, så visst kastrera den det är upp till var och en ägare även om det kan och är en genväg. Då man får en hund som blir avtrubbad till sig och sin omgivning, då den inte ger signaler som en hund som inte är kastrat.
I vissa fall befogat om hunden lider eller har i genetiskt följd eller risk för att få sjukdom.
Lidandet: om den när det är löptider, bara gnyr, inte äter inte kan föra eller uppföra sig genom skvättande och likande.
Sjukdomar: Genetiska sjukdomar ska inte föras vidare eller om cancer eller andra problem i samma genre så är kastration att föredra.
Men att hoppas på att man ska få en lugnare hund är ett risktagande som allt annat, då det kan slå åt båda hållen om man kastrerar efter könsmognad så finns inga garantier att hunden blir lugnare eftersom testograden redan har ökat.
Och en hund som inte avger någon doft kan likaväl trigga annan hund och inte veta hur den ska uppföra sig för i dennes värld är den ju den samme som tidigare fast så är det inte i resterande hundvärld där den är "könslös".
Så det är som i allt annat ett strikt hundägar ansvar och lära sig sin hund är bättre än att försöka hitta genvägar iform av kastration.
Om man tycker det är för mycket eller för jobbigt, kanske man skulle ha tänkt till innan man skaffade hund och då skaffat en porslinshund eller ett mjukisdjur som ser ut som en hund.. Bästa med det är ju att man slipper att gå ut när det regnar eller är för varmt.
Hälsn. Freke

Med risk att få alla på mig när jag nu sticker ut näsan…
Jag anser att om man kastrerade hanar och honor hos hundar och katter så slipper många djur lida!
Då skulle det inte födas inte så många oplanerad ungar som sedan skänks bort eller säljs till en billig penning, ovaccinerade ochipade och utan minsta uppföljning hur de får det…!!
Hur ser hundhemmen resp katthemmen ut….de är överfulla av djur som djurägare har tröttnat på, eller bara slängt ut…
eller i värsta fall skyller på allergi….vilket inte är rätt mot dom som VERKLIGEN har pälsallergi.
Om vi tar vårt ansvar och kastrerar djur som inte ska gå i avel så höjer vi statusen hos våra kära husdjur, och när antalet minskar så höjs efterfrågan och man kan då ha bättre urskiljning till vem man säljer djuret till.
Om alla som tar en kull Valpar eller kattungar avmaskade, vaccinerade och chipade dom innan de levererade dom vore en större välgärning mot djuren än att låta bli att kasterera dom…
Jag tycker inte att kastrering av hund handlar om hurvida jag har pli på min hund gentemot tikar eller inte, jag tycker att det handlar om en massa oplanerade Valpar!

# 51 Glömde skriva namnet….
Yvonne som ägs av en blandhund och två skogisar
49,näe dom är ju bara hundar och kan ju inte känna sånt,är det så du resonerar?.
50,Håller helt med dig Freke.
51,varför skulle du få någon på dig,man ska ju kunna diskutera sånt här ändå
.
Fortfarande håller jag inte med dig,varför kastrera i stället för att ta sitt ansvar som hundägare?,kan aldrig tänka mig att tjuvparningar skulle bli mindre bara för att det kanske skulle kommit en lag på kastraktion på hundar som inte ska i avel,snarare tvärtom….
En okastrerad frisk hane mår hur bra som helst med rätt hantering från början,jag anser heller inte att det har att göra med någon status när man berövar en hund deras genetalier och allt som medför efter en sådan grej,det är i mina ögon ett snabbt sätt att försöka komma undan jobbet…och då tycker jag att man som Freke säger,ska fundera på en plychhund eller nått i stället.
#36 --->Länk<---
34,Tack,kunde tänka mig att det var agria…som du själv ser så drar dom paralellen till usa,läs Frekes inlägg i 27…
Och vad jag kan se så drar dom bara upp eventuella fördelar om sjukdomar med det,alltså inte fördelarna med en okastrerad hund….dom skulle skrivit statistik om stressen för en hane då tycker jag om jag ens skulle tro lite på vad dom skriver,för mina har då inte varit stressade när jag jobbat klar med dem
.
Jag bytte agria av flera anledningar denna är en av dem….

# 53
En motfråga….varför inte kastrering?
# 54
Jag googlade igår ang kastrering och hittade den sidan som din länk är..vilken jag tycker skriver mycket bra.
Att jag googlade ang kastrering var att jag ville ta reda på mer om kastrering!
Vi kommer att kastrera vår lilla pojke när han har åldern inne och det gör jag INTE av bekvämlighetsskäl…utan för att jag tror att de mår bättre av att inte hela tiden läääääääängt efter söta flickor.
Yvonne
56,Har jag redan besvarat om och om igen i mina inlägg….
54,du skriver att du ska kastrera din pojke,men inte av bekvämlighetsskäl…..och i nästa mening skriver du att du "tror" att de mår bättre av att hela tiden längta efter söta flickor…..det tycker jag är bekvämt
#55 Jag tycker inte Frekes inlägg i 27 säger mig något. Min erfarenheter säger annorlunda då jag känner en del hundmänniskor i Usa via min mamma. Statistiken gäller knappast enbart sällskapshundar som rastas på baksidan av huset.
Jag ser inget negativt att ha en okastrerad hane eller en kastrerad. Jag tycker de är helt upp till var och en. Alla kanske inte vill låta sin hund gå igenom all stress som hunden får ta innan man får ordning på de. De fick jag göra fast jag kastrerade och de finns fortf brister i de som jag jobbar på. De enda, absolut de enda jag fick i att kastrera de var en hund som inte gick ner 1.5 kilo i löptider(vilket är väldigt mycket för en liten hund) och som orkade jobba hårt året om. Och de vart de verkligen värt.
Jag kommer inte skaffa en mjukishund i mitt kommande köp utan en till hanhund. Och jag planerar absolut ingen kastrering före köp.

#54 detta är om ksatration sker innan 6månader, dvs innan könsmognad, vad händer sen efter könsmognad?
Inte så att testo nivån höjts och den kan bibehålla beteendet av den förhöjda testo nivån? och om nu hunden visar ha kvaliteér för avel när i hundens ålder ser du det? speciellt om du kastrerat den innan 6månader?!
Är det då inte bättre att ta ett ägaransvar för sitt och andra djur?!
Jag kan inte låta bli att tänka på om hur det skulle se ut om någon bestämde över oss som människor.. Men tack och lov är det inte så! eller tyvärr så kanske det borde finns en överhet över oss oxå som ska bestämma vem och vad som ska föras vidare..
Tror ändå på att lära sig att ta vara på sina djur kastrerade eller inte.. Litar du inte på din hund? är du kanske inte rätt ägare för din hund!
Sen visst tycker jag det är fel att det finns en massa omplaceringar pga av att ägare tror sig kunna hunden men det visar sig att så var det inte. Vi som ägare måste lära oss våra djur annars ska man inte ha dessa.
Hälsn. Freke
58,men fortfarande förstår jag inte vad det är för stress du pratar om?,jobbar man redan från början med sin hund så behöver det inte bli någon stress att prata om?..
Lycka till med hundköpet sen(ej ironisk nu)

Nej det är INTE av bekvämlighetsskäl från min sida….utan jag tror att HAN mår bättre…hoppas jag
Jag har ju två skogkatter varav hanen är kastrerad sedan 10 månaders ålder därför att jag visste att jag aldrig skulle använda honom i avel…honan däremot har varit vår avelshona….och nu när vi inte ska ta några kattungar på henne så kommer vi att kastrera henne så att hon slipper att gå på p-piller resten av sitt liv!
Yvonne
61,ja du hoppas det jag,men varför skulle han inte må bra om du i stället jobbade med det från början?
.
Jag kan tänka mig att det skiljer sig en hel del mellan katt och hund,eftersom katten går inte att jobba med på samma sätt som en hund
#60 Citerar dig; ",för mina har då inte varit stressade när jag jobbat klar med dem
." Jag uppfatta de som att hunden var stressad innan du jobbat klart.
För de går väl olika snabbt att få bort stressen för olika individer?
Min hund har fortf lite brister kring tikar men efter mycket jobb så lyssnar han. Kastreringen förändrade inte honom på den fronten och de var jag inte ute efter heller. Han är 7 år nu och jag hade ett jättejobb tills han var 5 år med tikar.
Tack!:)
63,aha då förstår jag,mina har inte varit stressade så att jag inte fått kontakt med dem, och då är det en balansgång mellan stress och kontakt i mina ögon…vilket gjort att jag lagt ner min själ på kontakten vid dom tillfällena…javisst är det individuellt,men till största delen hänger det på ägaren hur snabbt det går
,kan ju säga att jag har inte haft en enda hund som kommit över trotset mellan 1-3 år som haft jobbigt i löptider efteråt…men det gäller ju också att uppdatera träningen och kanske lite extra när det är löptikar nära…
Jag lägger ner detta nu.
Man FÅR göra vad man vill med sina hundar snippa eller inte.
Tycker det finns bättre saker att tjafsa om.
Men så fort hundkastrering hamnar på tapeten så går vissa i taket.
Sen andra djur e ok enligt dom tycker jag e löjligt.
Har inte katten/hunden lika rätt till sina kulor?
Så hejdå tråd frör mig nu
#64 Okey då är jag med:)
Jo självklart är de så, jag kan säga att jag knappast är nöjd att de tog så lång tid. Men att jag vet att jag haft en väldigt svår hund som gett mig många sömlösa nätter, som jag tillslut fick ordning på och att jag försöker se de som ett lyckat resultat och att jag nu har mer redskap med mig till nästa hanhund:).
65,varför tjafsa alls?,det tycker jag är ett bevis på att man inte kan föra en diskussion på rätt sätt….men jag accepterar gärna ditt val av att avsluta i denna tråden…
#65 Ot. Jag ser heller ingen skillnad på olika djur då de gäller kastrering. De har samma saker med dofter osv. oavsett om de är tex. en hingst, katt el hund. Har man erfarenhet av mycket olika handjur så ser man likheterna.
Tycker man de är okej att ta bort de för tex en katt el hingst och inte en hund förstår jag inte hur man resonerar.
En vidare fråga då, hur jobbar man bäst med en okastrerad hanhund för att han inte ska bry sig om löptikar? Rent generellt, liksom. Mer än med "vanligt", då.
65,nej det är just det dom inte har,för en kastrerad hane sänder inte ut samma dofter som en okastrerad….ingen diskuterar katt eller häst nu utan hund….skillnad på dessa djur
69,massor!!!! med roliga kontaktövningar och konstant uppdatering när man ser att hunden börjar bli lomhörd,och en hel massa extra gott godis,så fort man ser minsta aning till att det är löptik i närheten…träna lydnad se till att just du alltid är den mest intressanta personen i världen…hunden ska absolut inte "fastna" på fläckar som luktar gott ute osv osv…träna gärna med någon som har löptik…men släpp inte ihop dem.
#70 Ja menar att en okastrerad häst eller katt går miste om dofter osv om de kastreras likaväl som en hund. Jag vet att de diskuteras hund, men jag menade bara att jag tycker inte de är konstigare att kastrera en hund än nått annat djur. Det är en åsikt jag har ang. kastrering och på sätt å vis är de ju inte så mkt ot.
Speciellt inte då då jag sett i inlägg att hunden jämförs med människan.
71,då ber jag genast om ursäkt för att jag läste fel…..
#72 De gör inget, de brukar jag med göra:)
73,ja det är lätt hänt ibland;-)
Nu återgår vi till ursprunget
…..
#74 Du är min mentor när det gäller min liile vilding. Och det mesta har fungerat. Jag är så glad att ha dig som bollblank. 
Att jag tar upp detta offentligt är att det kanske kan vara till hjälp för andra.
Jag försöker med allt du sagt och det mesta funkar. MEN när jag försöker ge Silver extra godis när han är som mest distraherad av andra hundar vägrar han att ta någon form av godis. Vad gör jag då? 
#75: Vad har du provat för godis? Har du provat något JÄTTEJÄTTEgott? Kött, pizza?
Att backa en bit ifrån störningen brukar underlätta, då blir störningen inte lika svårt och det blir lättare att fokusera ju längre bort man är. När det funkar på det avståndet slutar man att backa bort ifrån störningen utan provat på lite närmare avstånd.
Nu var det kanske inte mig du vill ha svar från :) Men så skulle jag gjort.
# 76 I stort sett allt godis som finns, inget passar. Och det som normalt är hans favoritgodis rör han inte om han är distraherad. 
#77: Vad är normalt hans favoritgodis? Har du provat kött och pizza som jag skrev? De båda brukar slå riktigt högt. Högt över korv och köttbullar i alla fall :)
Normalt är hans godis hemma gjorda oxköttbullar utan lök, bara oxkött, ägg, buljong, grädde och lite skorpmjöl.. Han rör inte pitzza. Han är det kräsnaste hund jag vet.
#79: Okej. Du hittar nog något :) Men när störningarna blir för stora, när hunden inte är redo för det än, så måste man öka avståndet till störningen och sedan sakta minska avståndet allt med att hunden blir redo för det. Man gör det lätt så att hunden lyckas, och sedan försvårar långsamt så att hunden hela tiden klarar av det och plötsligt är man tillbaka på avståndet där man började, det som först var för svårt, men nu klarar hunden det galant :)

AnnL om inte godis hjälper, har du testat med leksaker, hoppa tjoa och spela pajjas så att du avleder uppmärksamheten från den andra hunden?
_**/Mvh Anne
# 81 Pajas är jag som du vet, men spela det inför hunden känns jätte svårt.
Leksaker bryr han sig heller inte om.

#82 jo jag vet att det är svårt att spela pajjas inför hunden, men det är något som man snabbt vänjer sig vid om det får önskad effekt 
_**/Mvh Anne
Jag ser inga problem med att kastrera en hund. Det enda negativa jag kan se är isåfall risker med att söva hunden eller att såret blir inflamerat på ngt vis.
Jag har själv en okastrerad hane på 1½ år, som vi ska kastrera.
Anledningen till detta är att han blir hyperstressad när våran eller grannens tik löper. Vi särar ju givetvis på dom under löp, men han blir riktigt stressad, kan inte varva ner för fem öre.
DET tycker jag är värre, då mår hunden inte bra!
Ser inget fel i att operera bort en drift som dom iaf inte kommer få användning av.
Jag vill defenintift inte klaga på någon och dess uppfattningar. Alla har sin uppfattning och det är OK. Men jag förstår inte när man har en bestämd uppfattning att kastrera sin hane innan man ens vet hur han kommer att bete sig. Och varför skaffa en hane när man redan har en tik.
Jag är ganska grön vad det gäller hundar, men så mycket fattar jag utan att behöva läsa eller ha mycket erfarenhet att man skaffar sig inte både tikar och hanar utan att tro det blir problem. Om man har en tik fattar jag inte varför man skaffar sig en hane o sen gnäller.
Tack Ann L du e go du
,men jag är bara glad att jag kan hjälpa till…
Kan lugna dig med att spela pajas kan man göra på många sätt till och med enbart med rösten
,annars är det jätte bra förslag du fått av både Tina.A och Anne…dock skulle jag inte ge mig i kast med pizza eller sånt,utan rekommenderar hellre att man köper en liten bit färsk lever(inte av gris),och kokar det ordentligt,skär det i små pyttebitar och fryser in i småpaket…mums säger dom om det.
Har du någon leksak Silver gillar så är det ypperligt det med..
I övrigt har vi samma uppfattning du och jag i 85
En del kastrerar sina vuxna hanar för att få dem lugnare. Detta gäller då när hanen är alldeles för vild. Men kanske lite utbildning på husse och matte vore bättre.
Fast ibland är det okey att kastrera hanen. Är han alldeles ostyrig, så brukar de lugna ner sig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
87,det är just det jag vill poängtera också i detta…"brukar lugna ner sig",det slår oftare fel och blir tvärtom eller lika,eller så får dom ökad jaktlust matlust osv osv…..men jag håller med dig det behövs verkligen information om detta för hundägare…
#88 Jag har varit med om vänner som kastrerat sina hanar, bara för att de ska bli lugnare och att de inte ville få kullar med sina andra rasrena honor. Då undrar jag varför man skaffar en blandras.
Sen finns det de som märkte att hanhunden blev värre än förut. Så man kan aldrig förutspå hur han blir.
Det är fel av en del veterinärer när de förespråkar att hunden blir lugnare vid kastrering.
Väl mött, Tatsja
89,antingen är jag morgontrög eller så kanske jag sover ännu
,men kan du förklara vad du menar när du skriver "och då undrar jag varför man skaffar en blandras"….menar du att dom ändå parar med andra raser eller?
#90 De fördummer blandraser men skaffar en själv. Jag får inte den ekvationen att gå ihop. Sen vill de bara ha rasrena Valpar. Är trög själv idag.
Väl mött, Tatsja
91,ne det håller jag med om
#85 Jadu, hade jag velat ha en till tik så hade jag ju skaffat mig en till tik ;) Nu var det just en hanne vi ville ha.
En hanne och en tik behöver inte alls betyda bekymmer… Vi har haft tik och okastrerad hanne förr utan problem.
Men med just denna hanne så blir det ett problem.
Därför har vi nu bestämt oss för att kastrera, för hundens skull ;)
Om man har en tik fattar jag inte varför man skaffar sig en hane o sen gnäller.
Vet inte om det är mig du menar, men jag gnäller absolut inte, varför ska jag göra det? Det var ju mitt beslut att skaffa en hanne medans vi hade en tik, så nej här gnälls inte.
Kastrering gör jag för hundens skull inte för min egen.
93,vad bra att du inte tycker det är ett problem,men jag kan ändå inte låta bli att undra varför man skaffar en hund av motsatt kön,och pgr av det utsätta hanen (i ditt fall) för en kastrering…jag tycker inte människan har rätt att styra över deras liv och vad det medför på det sättet…min åsikt!
#94 förstår inte riktigt vad du menar ed att "utsätta" hunden för kastrering… Du får det nästan att låta som om djuret på ngt vis skulle må dåligt av att inte få ha kulorna i behåll.
De flesta djuren är faktiskt kastrat, om vi bortser från hund nu.
Jag har en kastrerad hankatt också är det fel?
Du säger att människan inte har rätt att styra över deras liv, lite motsägelsefullt kan jag tycka, då du tidigare skrivit om vikten av att träna sin hanhund på ett riktigt sätt.
Skulle vi låta våra hundar leva ett normalt hundliv utan att lägga oss i, så skulle världen svämmas över av blandraser.
En hanhund VILL para sig, det är en drift dom har, att inte få göra det är onaturligt för hunden.
Så JA, jag anser mig ha rätt att bestämma över dess liv såpass att det undviker en massa oönskade valpkullar.
95.jag syftar på allt hunden tappar i och med en kastrering dofter möten med andra raser osv osv,läs andra inlägg så ser du min ståndpunkt i det…
En katt är en katt och den kan du väl inte träna med på samma sätt eller?.
Världens svämmar redan över av blandisar eftersom ALLA hundar är blandisar i grunden,utom vargen då…
Vad skulle vara motsägelsefullt med det?,det är väl i så fall motsägelsefullt att bestämma över om hanen ska få behålla sina kulor bara för att man får för sig att vilja ha en tik,när man vet sedan innan att det kan bli jobbigt för hanen?,eller bara för att man inte vill jobba med den.
Jadu en hanhund vill para sig liksom alla andra djur,men kastrerar man ALLA andra djur för det?,att få behålla sina drifter är var och ens privilegie och vi står inte över huvudet på djuren bara för att vi råkar vara homosapiens….mina hanar har aldrig mått dåligt av att inte få para sig,utom en som fick para sig en gång,vilket gjorde att jag fick jobba extra med den hunden,för att kunna återgå till det normala…..det gick det med.
Jag förstår om du inte vill ha oönskade valpkullar,men i min värld skulle jag då heller inte skaffa en tik om jag redan innan hade en hane….eller jo det skulle jag om jag hade en kennel
Ja, jag kastrerar ALLA mina handjur som INTE ska verka i avel ;)
Katter, kaniner, hästar… You name it. Särbehandlar inte ngn djurtyp.
Nu har jag läst igenom tråden ordentligt.
Att jämföra hund med människa tyckte jag var ganska okunnigt, det går inte att jämföra ;)
Hittills har jag då aldrig blivit påhoppad av en man, när jag har ägglossning, bara jag gått över torgt liksom. Hundar avger helt olika signaler jämfört med människan.
Till skillnad från hunden, så har vi sex betydligt oftare än endast när vi vill bli gravida, finns inte en tik som släpper till om hon inte löper.
Enda anledningen till att djur parar sig är för att få avkommor, det är en drift dom har, dom parar sig inte för att dom har långtråkigt.
Eftersom min hanne ALDRIG kommer få para sig så ser jag det som ngt i all välmenin från min sida att kastrera honom.
Han ska inte behöva gå omkring med denna drift om han inte behöver.
Visst kan du arbeta med din hane så den blint lyder dig även om det finns löptikar, men du kan aldrig träna bort driften.
Så hur mycket du än arbetar med den, så finns det alltid i bakhuvudet på din hund att han ska para när han känner doften av en tik i höglöp
*redigerat av sajtvärden*

Som tikägare (numera är hon kastrerad av medicinska skäl) så är min erfarenhet att det finns många hanhundsägare som anser att de har kontroll på sin hanhund i alla lägen. De låter hunden gå lös i stan, visst det funkar någorlunda eller kanske jättebra tills det kommer en löptik. Har fått stoppa dessa hanhundar med alla medel när deras ägare står skrikande en bra bit bort. (Tiken vill ju gärna hon också, så hon är ingen hjälp). Inte bara det, hanhunden springer över trafikerade gator och riskerar sitt liv. Ändå gick vi alltid lite vid sidan om när tiken löpte.
Det finns säker några få som har sådan total disciplin att de kan låta sin hanhund gå förbi en höglöpande tik, men de flesta har inte det i verkligheten. Det är i alla fall min erfarenhet.
97,vilken tur att du hittade just den jämförelsen om man nu kan kalla den för det
….det var snarare ett ifrågasättande
.
En hunds alla drifter försvinner inte genom en kastraktion heller trodde jag du visste…
Haha jag tror inte så många är intresserade av om du blir påhoppad vid ägglossning eller inte…..kul jämförelse :-)))))
98,det finns flera än ett fåtal,kan jag lova….men det du beskriver är ju rent slarv vid löptik tid…..
#98 vad är det för ras du har? tror jag såg en sån hund idag Curly coated retriver? sorry utanför ämnet men var rätt kul o träffa den och de hade 2 krulltottar :)

Jo, det är en Curly Coated Retriever.

De flesta tror för övrigt att det är en storpudelblandis 
Åsså återgår vi till huvudämnet!

Jag känner bara få kastrerade hanar (förr var det ju inte tillåtet) men varke de, eller min tik har tappat signalintresset. Min tik markeringskissar hej vilt, speciellt på landet där hon har eget revir. Jätteintresserad av att lukta och att "kissa över" när vi är i mer tättbefolkade områden. Bajset ska läggas på rätt ställen så att det maärks att hon varit där. Min förra tik som också kastrerades pga livmoderinflammation, blev tuffare och utvecklades till ledare över hundkompisarna.

Man kan väl jämföra en intresserad hane i löptider med en jakthund. Min lydiga och lyhörda (jo) hund hör inget alls när jaktnerven slår på. Total koncentration på bytet. Och då är det inte jakt som hon är avlad till eller dresserad för utan eget påhitt. Det var en iller i bur på djursjukhuset - vi fick bära ut en döv, dallrande hund som kunde slå till när som helst. Illern var säkert det mest spännande hon sett i sitt liv. Är inte många hanar likadana när det gäller löptikar? Fast under hela löptiden.
106,vilken toka
,och på din fråga så nej inte om man har jobbat med dem från början….men en dåligt upplärd hane kan vara det
#107 Vissa hanar spelr det ingen roll hur mycket du än tränar, deras instinkt att para sig när dom känner lukten av en löptik, tar över ändå.
Men jaja, du tror ju på det du vill och vi som inte gör det är inte sämre hundägare för det
Bara att acceptera att vi tycker olika, finns inget rätt eller fel i den här frågan tycker jag, allt beror på hunden ifråga, ägaren samt miljön vi lever i.

Jag vill be alla att angripa sakfrågan inte personer!
/Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne
Angripa? Jaja… Ber om ursäkt om det var ett angrepp, det var inte min mening, kanske uttryckte mig klumpigt.

Hur tar du bort instinkten genom kastration? Det är ju inte så att du kapar nosen på den! Den kommer fortfarande att känna lukten och den kommer högst troligt att vilja försöka även om det bara kommer "blårök".
Du kommer likväl att vara tvungen att träna en del.. framför allt lära dig förstå din hund och dess beteenden
Hälsn. Freke
108….ja vi tycker olika,vill bara inflika att jag har jobbat med detta i så många herrans år att jag inte tror något utan har det svart på vitt i mina erfarenheter
.
111,så sant.
Rent ut sakt..
De går bra att vissa får jämnföra människor med hundar i sina inlägg men helt plötsligt är de löjligt när någon annan gör de?
Ursäkta OT men jag tycker de är störande och dumt.
113,rent ut sagt så var det ett ifrågasättande och ingen jämförelse,pm gärna mig eller sajt värden om det stör dig så kan vi ta det den vägen…
Nu återgår vi till trådens ursprung!
#114 Nej de behövs verkligen inte.
Har inget imot att alla här ser att jag tycker de är en aning kränkande att påstå att folk som kastrerar sina hundar borde införskaffa sig ett mjukisdjur istället.
ÅTERGÅ TILL ÄMNET TACK!
Diskutera och ha olika åsikter är en sak tjafs, en annan!….
Spikes du har ju haft stora o små hundar :) är småhundar mer ettriga/envisa? För jag var hos en bekant med våran tik (hon löper inte) iaf hon fick kastrera honom för han vart helt tossig vid tikar o fick andnöd. Vetrinären upplevde det innan, med då där på kliniken fanns en tik där o han vart sån. Han är iaf kastrerad pga detta 8 månd sen, ändå jucka han o visa stort intresse för henne. Hon är duktig o sa ifrån på snällt sätt o han märke att det är ingen ide att jucka på henne utan han luftjucka. Otroligt. Hon har innan bara haft stora hundar både hane o tik okastrerade de klarade av löptikar o parade inte alls. Hon har haft hundar så länge jag kan minnas o har bra hand o tränar dom från början. Denna tok är lärd o tränas en del på hemma plan och går väl rätt bra med grannens 2 tikar, de tränar ofta ihop. Men hur kan hanar vara så olika är små hundar mer energi o envisa? :)
117,ja det kan du skriva upp att dom är
,man får banne mig ligga i som en rem efter dom när det vill sig…sedan blir dom ju oftast tidigare könsmogna än stora hanar också,mina yorkar hade jag väldig nära mig alltid dagtid,det fanns inte en chans att jag skulle hinna med annars….men dom funkade bra okastrerade sen
#111 kapa nosen? hm nej det hade jag inte tänkt.
Men nu är det så att en del av driften försvinner vid kastration.
Vissa hanhundar är fortfarande intresserade av tikar medans en del (de flesta) helt tappar intresset för att para sig.
Jag har haft både tikar och hanar. Vi har även haft kastrerade hanar och de har blivit som helt andra hundar efter kastreringen. Snälla, lugna. lät bli tikarna. Men vaktinstinkten satt kvar.
Väl mött, Tatsja
120,jamen man får i alla fall aldrig bort allt på dem,och blev dina vaktiga så berodde mest troligt på kastraktionen,för annars går det ju att jobba med vaktinstingten också…
Sedan som jag sagt i andra inlägg,det är långt ifrån alla det blir så för,så i mina ögon,varför chansa innan man gjort vad man kan och mer därtill…

Till de som funderar och tror att en kastrering hjälper mot alla de problem som en kastration nu hjälper?!
Varför testar ni inte då? Då idag man kan göra en kemisk kastrering vilket du kan göra 3(tre) gånger utan att hunden ska ta skada av medicinerna, på så sätt får ni en för aning om det hjälper eller inte samt att om hunden nu visar sådana kvaliteér så att ni kanske skulle vilja avla på denne bara för att den har visat ett bra och trevligt lynne.
För det är ju trots allt så att om man nu klipper honom så är det kört för all tid och det är lite sent att ångra sig då!
men men det är ju upp till var och en att veta bäst för sitt djur eller hur!
och alla har vi olika erfarenheter och kunskaper samt olika vanor av stora och små hundar samt att vissa är villiga att jobba mer och andra vill inte lägga ner fullt så mycket tid som andra kan eller vill!
Hälsn. Freke
#122 det är precis så vi hade tänkt göra med vår hane, prova med kemisk kastrering för att se om det sker ngn förändring.
Dock kan det vara svårt att pricka in det till tikes löp, för det är ju just vid den tiden man vill se en förändring.
Går ju inte att beställa löpet på tiken liksom…
Våran hund kommer aldrig avlas på, han skulle inte tillföra aveln ngt alls. Så ångra mig pga det, kommer jag inte göra!

Ni som väljer kemisk kastrering, glöm inte att iallafall en del varianter av den inte gör att hanen slutar producera spermier så se upp så ni inte får oönskade Valpar trots den kemiska kastreringen.
_**/Mvh Anne
#118 tack för svaret :)
#123 du har ju hästar med? en del valacker blir ju gladare i brunstiga ston med :) de kan ju utföra det hela. även katter som är kastrerade blir tossiga i löpande honor. Det är väl lika dant med hanhundar antar jag. Det är ju mycket därför jag skulle kastrera slippa tänka på tänk OM…
#125 självfallet finns det undantag =) Men de flesta hankatter eller valacker bryr sig inte alls om brunstiga/löpande honor.
Man får ju inte glömma att e kastrring innebär en förändring av hormoner.
Det finns ju en anledning till att man kastrerar tex hingstar, som valacker blir dom mycket lugnare i närheten av ston.
Likaså med hund.
Men som sagt, det finns alltid undantag, vissa tror att dom "kan" och vill ändå.
Det är precis som du säger, OM ngt skulle inträffa så finns det iaf inte risk för oplanerade avkommor.
126,man kan inte räkna med att hästar och katter reagerar på samma sätt som en hund,det är helt olika djurarter…kan vi nu återgå till han-hunden?….
Jo de flesta hanhundar reagerar på exakt samma vis som övriga djurarter vid kastrering. Dom blir lugnare, bryr sig inte nämnvärt om löpande tikar, minskad aggresivitet mot andra handjur mm mm…
Som sagt, det finns dom som inte visar ngn som helst effekt av kastrering, men de flesta gör det.
Varför fortsätta driva diskussionen? Acceptera att folk tycker olika. Huruvida man väljer att kastrera sin hund har ingenting med hur bra husse/matte man är, som vissa vill få det till!
128…kan du diskutera hundar och inte andra djur i denna tråd tack!,och vill du inte vara med i denna tråd mera så fine!….men jag diskuterar gärna vidare i en tråd jag tycker är intressant!,ingen har sagt att någon är en sämre husse eller matte för det.
Nu räcker det! vi återgår till ämnet igen för dom som vill!.
128# Håller med.
129# Du undrar ju varför man gör en kastrering? Då folk säger att de inte ser nån skillnad på att kastrera en hund en något annat djur och jämnför skillnaderna är de väl knappast att kringå ämnet utan hur de ser i saken. För många är det faktiskt så.
130,vem har skrivit något om att kringgå ämnet?,det enda jag har sagt är att jag vill att man håller sig till hundar för det är det vi diskuterar,sen om ni vill jämföra dessa med andra djuarter kan ni starta en egen tråd om det….
Vari ligger problemet egentligen?,varför tar man åt sig kan man ju undra?….tycker man själv att man är sämre ägare för att man har kastrerat?om inte varför då tjafsa?….starta hellre en egen tråd om det ni vill diskutera och låt denna återgå till vettiga diskussioner i stället….
#131 jag har inte tagit åt mig på ngt vis. Jag gör vad JAG anser är bäst för MINA hundar, du gör vad du anser är bäst för dina hundar.
Olika hundar behöver olika saker och olika hundägare gör på olika vis, inget mer med det.
Vi tycker olika bara, det är väl bara att acceptera =)
132,vad bra
131#
Skulle man anse sig själv vara en sämre ägare för att man försvarar sina åsikter i en diskussionstråd? Ne knappast.
134,jamen då så….då kan vi kanske sluta tjafsa i onödan nu?

Åter till trådens huvvudämne!
_**/Mvh Anne
Jag kastrerade min hane i onsdags enbart för att han kissade inne hos folk som har hund! Oxå för hans "dominans beteende" var extremt! Det är Bara 3 dagar sen operationen och nu är han sitt vanliga spalliga ja igen och beteendena har inte märkts av! Har man en väldigt tik intresserad hund tror jag det är snällast att kastrera den om man inte tänkt lånta han bli pappa! Tänk er själva vilken frustration det måste vara att gå runt och känna så och inte få göra utlopp!
Jag kastrerade min hund när han var 8 månader då jag ville slippa det där med att det kunde bli tjuvparningar och eftersom många sagt till mig att det är snällast mot hunden. Men nu har jag helt ändrat uppfattning än för tre årsen och tycker inte alls att det är nödvändigt om det inte är ett måste pga skada eller liknande. Om man får en hund som är helt omöjlig att ha bland andra hanar tex, så kanske det kan vara en sista utväg att testa med en kastrering. Men efter att min hund blev aggresiv efter kastreringen så har det gjort att jag står emot kastrering och aldrig skulle göra det "friviligt" igen :) Bara om han blev sjuk som i tex cancer, som vissa skrivit innan.
Jag tror verkligen inte att en hund är olycklig av att gå okastrerad, snarare tvärtom. Då kan hunden vara säker på sig själv och inte bli en det enligt andra hundar. När hanen är kastrerad så är den ju verken en hane eller hona och det kan bara göra det jobbigt för hunden!
Hej! Nu har jag inte läst alla inläggen men.
Har alltid haft killar och skulle absolut inte få för mig att kastrera dom om det inte var ett absolut måste, vilket jag fått göra med en pga sjukdom. Det bar mig emot men för hundens bästa så var det nödvändligt.
Men jag skaffar ju hanhundar för jag vill ha just en hanhund.
Blir tokig när jag hör talas om folk som kastrerar sina hundar om i fall att……….. Det är en sån dålig motivering tycker jag.
Nä låt hanhundar vara just HANHUNDAR!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har inte haft någon kastrerad hanhund, bara okastrerade. Däremot både katt och hästar. Det jag upplever är att de fungerar bättre i flock.
Jag föredrar visserligen både okastrerad hanhund och okastrerad hingst att jobba med då jag upplever dem som mer att jobba med och mer arbetsvilliga. Men om jag bara även hade en tik och ett sto skulle det vara enklare att kastrera om jag inte villa ha avkommor.
En av de hingstar jag haft var okej att ha i både stohage och hingsthage som ung, men vid 6-årsåldern blev så stressad av grannens ston som rymde (men inte han) och stressade upp honom och dåvarande ägare valda att kastrera honom.
Sedan jag flyttade från landet har jag "passat" fd min hundhane ett par gånger. Han blir stressad av alla lukter som finns i bostadsområdet med många (20-50) hundar i området. Efter två-tre dagar blev hans avföring lös av all stress.
Om djuret blir så stressad av sina hormoner så tycker jag det är bättre för djuret att kastreras, oavsett om det är en hund, katt eller häst.
Jag har en kastrerad och en okastrerad. Den okastrerade är min egna och den kastrerade syrran/familjens.
Dom valde att kastrera då han är extremt lätt stressad och jagar upp sig för ingenting, svår att få kontakt med och allmänt orolig. Han åt extreeemt dåligt och låg o pep i veckor vid ytterdörren när en tik löpte. Han bråkade även mycket med den okastrerade innan, svårt att komma överens.
Sen tänkte dom inte avla på honom heller så dom såg det som en utväg att få honom lugnare och mer kontaktbar.
Det funkade, men inte till 100%, han är fortfarande lätt stressad men inte lika mycket som förr och löptikar vet han inte ens vad det är + att dom inte bråkar lika mycket längre.
Jag valde att inte kastrera min då jag inte ser någon anledning till att göra det. Han äter som han skall (oftast), han märker inte av löptikar om han inte då måste umgås med dom på nära håll, han ogillar dock hanhundar/främmande hundar vi möter men det jobbar jag på! Jag är rädd att han, som redan är väldigt "cool" i sig blir liksom För lugn eller ointresserad.
Min faster har en chihuahuahane som är extremt lugn, han ligger mest i famnen o sover. Han är okastrerad och avelshane, hon funderade dock på kastrering (kommer inte ihåg anledning) men veterinären sa helst inte då han kommer tappa hela sin livslust. Han skulle blivit apatisk eftersom han redan är så..aa lugn eller vad man skall säga.
#139: Min hanhund är fortfarande en hanhund, bara en kastrerad sådan. Min tik är fortfarande en tik, bara en kastrerad sådan.
Min hund kastrerades för sitt eget bästa, han är inte olycklig, han har inte blivit mer aggressiv, inte blivit mer osäker och han kommer överens med andra hundar lika bra som innan. Samt att andra hundar kommer lika bra överens med honom som innan, men så umgås vi också bara med mentalt stabila hundar som inte får spatt bara för att hunden är kastrerad.
Jag tycker att jag är en bra och ansvarstagande ägare som valde att kastrera, vill inte se att hanhunden bidrar till fler blandrasvalpar. Därmed inte sagt att man inte är en bra och ansvarstagande ägare om man inte kastrerar, förhoppningsvis gör vi alla vad vi tror är bäst för våra djur.
#139 En kastrerad hanhund är likväl en hanhund, bara utan kulor.
För att bli annat skulle det krävas ett könsbyte 
puttar till denna!
Jag tycker att det bästa är när man tar beslutet från individ till individ. Vissa tycker att ett djur inte ska behöva gå igenom denna behandling samtidgt som en okastrerad individ kanske inte klarar av ett socialt liv. Hur mycket är det livet då värt?
Jag har varit med om hingstar som blivit piggare som valacker och även tvärt om. Ett ingrepp som att ta bort kulorna eller ta bort äggstockarna går inte att ångra men frågan är vad som är bäst för djuret!!?
Jag är varken motståndare eller föresprågare till något av alternativen. Jag tycker det är ägarens ansvar. Men sedan kan jag ju tycka att det innebär ett större ansvar att ha en okastrat då den kan orsaka "olyckor". Samtidigt så kan man inte avla på den OM man kanske skulle vilja det…
En hundägare är (ska vara iaf) dominant över sin hund, tik eller hane. Som dominant ledare över sin hund styr man dess beteende. DET ligger i deras drift. Har haft två större hundar, hane och tik utan direkta problem vid löp.. visst, man fick passa på dem. Ingen kastrat. Inga Valpar.
Tycker INTE man ska kastrera för att man inte klarar sin hanhunds beteende, endast av ev. medecinska skäl.
Nu är det ju inte så i samhället att alla är dominanta över sin hund. Inte heller att de har kontroll över hunden och tränar den och dresserar den så den kan kommunicera med ägaren på ett bra sätt. Flera ägare hanterar hunden så den inte längre beter sig som en hund.
Jag har bara haft medel-/större hundar (55-65 cm i manke). Ingen av dem har varit kastrerade eller steriliserade. Men det räcker att titta ut genom fönstret så ser jag dagligen hundägare som inte behärskar sina hundar…
Har en omplacerings hund här som kom till mig för ett år sedan, då blev vi hans 5:e för att han lyssnade inte och var "omöjlig" att träna trots att en av ägaren hade kastrerat honom..
Varför ska man inte få ta beslutet att kastrera sin hund när man får ta beslutet att avliva hunden? Oavsett vad anledningen är. Du får liksom avliva din hund för vilken orsak som helst.
Om man ändå inte vill/kan avla på sin hund, varför inte kastrera? Är många sjuksommar osv hunden inte kan få, speciellt tikar.
Sen så är det ju inte en lösning för ev problem tycker jag inte.
Vi kastrerade vår tik igår för att hon inte alls mådde bra under sitt löp, sen var hon skendräktig också. Hon var väldigt nere under hela perioden, inte alls kul.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Har bara läst #0 Och kan inte se varför man INTE ska kastrera sin blandis hane. Att sedan vissa blandras-han hundar är mer eller mindre lämpade att vara hanar är en annan sak. Om ägaren är det minsta intresserad av att kastrera så, självklart ska blandrashanen kastreras! Speciellt då det fortsatta avelsvärdet i blandrashundar bara sitter i ägarnas plånböcker.
Är själv ägare till en kastrerad förstagenerations blandis. Var aldrig en tanke hos mig att INTE kastrera honom, Men jag tillhör de som även kastrerar hankatter.
#149 Håller med! Oavsett om det är blandras eller rensrasig hund!
#151 Skönt att någon håller med mig ;)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
kl
Finns gott om nackdelar med att kastrera hanhund:
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Oj vad gammal tråd du hittade
#154 ja jag hittar dom under sista inläggen i trådar, inte alltid jag kollar datum! 😇
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#155 Alla inlägg som kommer fram där är äldre inlägg :)
Vet att det är en gammal tråd, men diskussionen känns fortfarande aktuell så :)
Jag ser ingen anledning till att INTE kastrera min hanhund, han blir oerhört påverkad av löptikar och eftersom vi bor i ett hundtätt område så löps det nästan ständigt här. Dessutom ska han självklart inte gå i avel eftersom jag inte har något som helst intresse av blandrasavel.