Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1171 ggr
[dogloverr]
0

Skaffa en till hund ?

Hej jag funderar på att skaffa en liten kompis till min 19 månaders hane. Funderar på att skaffa någon han eller tik hund som är äldre än honom. Kanske runt 4 år. Min hund är kastrerad och funkar bra ihop med dom flesta hundar.

Han kan dock vara lite osäker ibland och det är därför jag tänkt köpa någon som är lite äldre än honom och som är trygg i sig själv. Så att hans osäkerhet inte förs över till den andra hunden.

Skulle vara kul att höra om det funkat för andra att skaffa en äldre hund till deras yngre hund. Vad ska man tänka på m.m?

Josse5233
0

Har själv inte skaffat en till hund utan har endast en men planerar däremot att skaffa en till (valp dock) när jag har flyttat hemifrån. :)
Däremot så vet jag att min granne skaffade en till hund.
Han har en Border Collie hane på 6 år och i somras så skaffade han en liten hundvalp. Det har gått jättebra. :)
Dock så kan den vuxna hunden bli lite trött på den yngre ibland då den blir alldeles för pigg och hoppig när jag är ute och går med dem på promenader. Men annars så har det funkat bra. :)

Ha en trevlig dag! 

[Forest]
0

Hur har du tränat för att få upp självförtroendet, jag fick träna balans och ägen skogsagility + vardagslydnad endast positiv-träning med fd hunden. Jag tror säkert det kan funka med en äldre hund men tänk på att omplaceringshundar kan ha en del i sitt bagage o därmed kommer kräva en del jobb för detta. Jag vet flera här inne som haft osäkra hundar som skaffat ny hund (yngre o äldre) och det har gått jätte bra fast sin egna hund vart lite osäker. Det verkar ju vara så att en kompis stärker självkänslan på dom :)

Vi har två hundar o ser bara positivt på att ha två vovvar :)

Välj hund som din hund gillar är mitt tips, givetvis ska du med gilla den nya hunden med :D  lycka till :)

[dogloverr]
0

Jag låter honom balansera/köra tricks på stenar, stockar m.m. Han verkar tycka det är kul, efterssom att han självmant ibland brukar hoppa upp på stenar och sätta sig och kolla på mig ^^ Sedan vardagslydnad också. 

Ska dock börja lägga lite mer spår till honom nu, kan det hjälpa att få bättre självförtroende tro?

Ja jag hoppas att min vovve kommer att trivas med en till vovve sen. Då har han någon att leka med och så kanske han blir lite säkrare i sig själv också :)