Halt adopterad hund
Jag fick i söndags hem två hundar som jag adopterat från Ungern. De har bott på en inhängnad bakgård de senaste månaderna och inte fått mer motion än den de själva valt att få.
Båda hundarna är magra (har fått väldigt knappt med mat) och rätt omusklade.
Idag upptäckte jag att ena hunden haltar rätt mycket på sitt vänstra framben och kom genast att tänka på att det kanske kan vara överansträngning? Vi har gått halvlånga promenader, på kanske en halvtimme åt gången, rätt mycket i skog och mark där det varit upp och ner. Dessutom har de fått gå mycket i trappor, då vi bor uppe på ett berg (med trappor som leder upp och ner) samt att vi bor på andra våningen i ett trapphus.
Nu är min fråga om det är så att hundar kan halta om de exempelvis har träningsvärk? Om inte, kan det vara så att han helt enkelt blivit överansträngd i muskel/led då han inte är van att röra på sig flera ggr per dag?
Han haltar inte lika mycket när han rört på sig en liten stund, och haltar som mest när han legat och vilat. Detta kom som sagt idag, så jag tänkte avvakta och se om det blir bättre innan jag tar honom till vet.
Tips, råd, synpunkter någon?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Hur gammal är hunden?
Kan det vara förslitning?
Men det som spontant slår mig, är "slagsmålskador" från sitt liv på bakgården.
Kanske ett brott som inte fått läka ordentligt?? Eller avbitna senor som inte fått växa ihop ordentligt?
Gör man en hälsoundersökning på importerade hundar?? Om inte, så tycker jag att du ska göra det.
En röntgen och en allmän undersökning är väl värt.
Det kan Mycket väl vara överansträngning.
#1 Ingen vet riktigt, men han ser ut att vara strax under året.
Han vet besiktades strax innan import hit, av ungersk veterinär. Dock har jag ingen som helst koll på hur kompetenta de är där, men det var utan anmärkning på allt.
En gammal slagsmålsskada kan det mycket väl vara, från tiden innan de bodde på gården (det var deras "jourhem" under en längre tid), innan var de bara gatuhundar.
Jag tänkte avvakta några dagar och se vart det bär av med detta iallafall :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#3 På veterinärkliniken jag är på här i Sverige, är dem utbildade i Ungern, några svenskar och några Ungerska :) Och dem är mycket bra! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Ja det var nästan det jag trodde! :) Vet att läkare från Ungern är mycket proffessionella så jag antog att det är likadant med veterinärerna.
Dock röntgade de ju inte på vet besiktningen i Ungern, utan det var väl mer en allmän koll så det är lätt att missa om det är en förslitning eller liknande i leden/muskeln/skelettet. Så det blir röntgen om problemet fortsätter :)
Jag tror helt klart att hunden kan vara överansträngd då denna nu får varierande marker att gå på, hundgårdar är inte så varierande.
Jag skulle först kontakta föreningen du kanske har en kontaktperson som kan föra din frågan lite bättre ang varför båda var så magra, sen att ena är halt.
Efter detta OM hunden inte blir bättre efter lite vila ta den till vetrinär för närmare koll kanske göra egen vetbesiktning.
dancehall, jag skulle nog rekommendera en hälsoundersökning här i Sverige. Bara för att vara på den säkra sidan. Och för att uppdaga eventuella, tidigare skador. Kan kanske vara bra att veta om hunden är fysiskt kapabel till vissa aktiviteter eller inte.
Även om Ungerska veterinärer är duktiga, så förekommer det oärlighet även i dom kretsarna.
Den vetten som godkänner en hund för export, får säkert en liten summa för besväret.
Tack för svaren!
Nu har den andra rackarn gått och blivit halt istället för Guszti som jag först berättade om. Min egen teori är att de är överansträngda, men vet besiktning skall bokas till båda vovvarna för att vi ska kunna vara på den säkra sidan! :)
8 innan besiktning så bör dom vila för fått rätt omdömme. Lycka till o håller tummarna för det bästa :)
#8 Lycka till! :)
Ha en trevlig dag!
Hej,
Jag har en adopterad liten blandis från Spanien, Pipo. Han var i fint skick när han kom, mycket pigg och levnadsglad. Vi fick hem honom i höstas.
Jag tog första dagen en "lång" promenad med honom på ca 1 timme - inte fort eller så men för att få lära känna omgivningen lite. Hade hört att adoptionshundar vanligtvis är lite sköra och otränade.
När vi kom in så fick han som kramper i bakbenen och kunde inte slappna av och när han skulle gå så haltade han. Detta gick över efter ett dygn ca.
Jag "började" om med kortare promenader som funkade bra. Och nu kan han springa och gå hur långt och länge som hest!
Tilläggas ska också att jag direkt tog en svensk vetrinärsbesiktning på honom, kändes tryggt tycker jag. Hittade en knöl på honom som jag förstås trodde var cancer så vi tog prov på den också. Tack och lov så visade sig det vara "trauma" dvs från ett slagsmål el liknande.
Ta dina vovvar till vetrinären och ta det lungt med promenaderna en ganska lång tid och låt dem få bygga upp sina muskler igen.
Lycka till med dina nya familjemedlemmar :-) - min lilla Pipo är en underbar liten vovve med härligt temprament och han har ett mycket bra hundspråk vilket jag också hört att är vanligt bland adoptionsvovvar. De lär sig på gatan. :-)
Kram
Marie & Pipo
mi1973, vilken sötnos ❤️