lösa hundar
Hur är det med lagar och hundar som får springa lösa? Häromkring låter folk hundarna gå lösa. Och jag har en hund som är lite smånervös bland andra hundar och jag själv är jätterädd för lösa hundar.
För någon vecka sen så flög min grannes 2 hundar på min hund, och nu vågar jag knappt gå kvällspromenaden utan att kolla så att dom inte är utanför.
Jag pratade med kvinnan som äger hundarna och hon svarade bara " dom var väl leksugna. men det händer inte igen, dom är så snäll så!" Men när dom hoppar på min hund, som skriker och får panik, och jag som inte blir lugnare av det direkt… Min mamma har också pratat med henne, men hon verkar inte lyssna. "Snart vänjer du dig vid att den går lös" typ.
Det är inte dom första hundarna jag sett gått lös och hoppar på mig eller min hund, tycker det är jättejobbigt. Det är som om de släpper ut hunden, låter den springa lös och sedan ropar in dom igen efter någon timma.
Hur är det hos er?
Behövde bara få ösa ur mig lite..
Huruvida det är koppeltvång eller inte beror på vart du bor. Sen är såklart avsaknad av koppeltvång inte samma sak som att det är tillåtet att ha sina hundar springandes vind för våg på det sätt din granne verkar ägna sig åt.
Det är verkligen jätte tråkigt när folk inte kan ha kontroll över sina djur, vill du inte ha hundar framspringandes till din hund borde det respekteras oavsett om det handlar om rädsla eller bara att du inte vill. Förstår verkligen att det inte alls känns kul.

Man ska enligt lag alltid ha sådan uppsyn över sin hund att den inte kan orsaka olägenhet för omgivningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En hund som inte är lydig får inte gå lös någon gång på hela året :)

Om hundarna hoppar på dig o din hund och ägaren inte tar till sig av en tillsägelse hade jag gjort en polisanmälan på det. Man får ha hundar lösa under uppsikt o din hund ska vara så pass lydig att den kommer på inkallning. Orsakar den lösa hunden skada så är det hundägaren som står ansvarig för detta. Eftersom dessa lösa hundar skrämmer dig o säkert fler i området hade jag utan tvekan polisanmält
har faktiskt funderat på att polisanmäla't, både min mamma och jag har ju försökt prata med henne.
Inte bara jag som känt obehag för att gå utanför dörren och mötas av lösa hundar som ska hoppa på en.