Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 3338 ggr
[rebecaanderson]
0

fyrvägskorsning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en blandis kille på 4,5 månader. han är en salig blandning mellan

Alaska Husky, Dobermann, Rottweiler och Schäfer.

pappan är alaska husky & mamman är dobermann-rottweiler-schäfer.

men han liknar mest en ljus dobermann med öronen på halv sju..

men en jag känner frågade mig hur han är till sättet. och jag berätta att han är väldigt vild, envis och ganska bestämd, dvs att om jag säger åt honom kan han bita tillbaka.(får alltid sådana hundar av någon anledning). men att han älskar alla människor och är annars snäll.

så säger hon att eftersom han är mest dobermann, med tanke på att alaska husky är en blandras. så är det dobermannen som lyser igenom mest på hur han kommer bete sig osv.

så nu tänkte jag höra om det verkligen kan stämma?

bara för att alaska husky inte är renrasig är det väl inte så att den inte har ett eget temperament?

liksom, parar du två alaska husky och de inte har något temperament(enligt den som sa detta till mig) så borde det bli en hund utan temperament osv!

ahaha! nån som kan ge en bättre förklaring?

VildaVittra
2

Min erfrenhet är att det blir väldigt mycket AH om denne ingår. Men det är helt omöjligt att svara på, det kommer du först veta när hunden är fullvuxen.

Ska du dra med vovven sen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[rebecaanderson]
0

#1 Jo, han har ju ändå mest alaska husky i sig. det är iaf så jag tänkte.. men eftersom nån kommer och säger att eftersom AH inte är renrasig så är det den rena rasen det finns mest av, som framträder.. blev bara lite fundersam.. kändes inte helt rätt :P

min plan är att börja dra med honom, ja :) jag har lärt in höger och vänster så jag ska kunna svänga honom sen :) (vi har en samojed också, dock är hon fullständigt ontresserad av att dra. medan mitt vilddjur verkar passa för det. han använder kroppen rätt när han springer!)

jobbar med slädhundar, så umgås med ett 50tal alaska husky hela dagarna :) därav mitt intresse för drag :)

vallhund
4

Hur en blandras blir kan man aldrig veta, du kan para en Schäfer med en Rottis o få en valp som ser ut som en Rottis men beter sig som en Schäfer, o tvärtom.

Anlag kan ligga dolda i generationer för att sen plötsligt dyka upp o ge en hund som både ser ut o beter sig som en renrasigg hund från 6 generationer tidigare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[rebecaanderson]
0

#3 Jo, jag vet.. med en blandras står allt skrivet i sand.

men nu sa en jag känner att hunden inte kan få sitt temprament från en AH, för att AH är en blandras i sig.. vilket jag tyckte lät VÄLDIGT konstigt!

lillalycka
1

Alaskan Husky är ingen blandras i sig? elr missförstår jag :P

VildaVittra
0

AH är en hundtyp där man avlar främst på dragegenskaper. Det är ingen homogen ras, utan man kan blanda med rashundar. Dock är det inte att jämställa med blandrasavel, då avelsarbetet har ett mål.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
0

#2 AH är en komplicerad ras vad gäller avelsfronten.

Från början togs AH fram genom att korsa olika raser, raser som kan spåras i blodet är oftast vorsteh, pointer och/eller greyhound. Om AH är homogen eller inte beror på hur respektive uppfödares avel sett ut/hur långt den kommit.

De flesta slädhundsuppfödare använder enbart AH vid avel av den rasen dvs AH paras med AH speciellt i alaska där majoriteten hundar i ett slädhundspann oftast är AH då det anses vara den bästa draghunden, då blir rasen också homogen genom generationerna. Parar de AH med låt säga Siberian Husky så blir det en korsning mellan AH och SH.

Sen har vi ju också en ras som tagits fram ur AH (Scandianavian Hound, homogen ras) samt en annan draghundsras som tagits fram genom korsningar utan AH (Greyster) men det är ett annat kapitel dock brukar folk som inte är sådär jätte insatta kalla även de raserna för AH vilket är lite fel. ;)

[Timantis]
0

rottis dobberman o schäfer hur tänkte man där? helt OT ja jag vet

En till OT attans så söt hunden var.

[rebecaanderson]
0

#8 jaadu, det vet jag inte.. :) dock finns de ju många såna blandningar.. Jo, han är söt. När han sover ;) hehe :)

[rebecaanderson]
0

ju mer min kille växer tvivlar jag mer och mer på att "uppfödaren" har varit helt ärlig när han uppgav vilka raser det är i min grabb.. Jag ser mer och mer schäfer i honom. Han liknar numera vår gamla schäfer hane! Har såklart färgerna som en dobermann men går som en schäfer. Har liknande bakbensställning, tassar och rygg.. Vad som finns i min herre lär nog alltid vara en gåta! Eftersom jag inte fick träffa någon av hans föräldrar. Dumt jag vet. Men nu handlar det inte om det..

[RMSLiners]
0

#10 Saken är väll den att man aldrig kan säga att en blandras kommer se ut eller vara på ett speciellt sätt lika lite som man kan säga vilken ras den har mest av då de kan bli och se ut precis hur som helst. Hade han syskon kanske de syskonen ser mer ut som doberman när han ser mer ut som schäfer tex. Blandraser har ingen "standard". Men hur som haver så njut av din goding oavsett vad han mest ser ut som. ;)

[rebecaanderson]
0

#11 har bara sett hans syster. Och hon är ännu mer lik en schäfer än vad min är.. :) Jag vet.. Det är liksom det som är grejen med en blandras. Man vet aldrig vad man får. Men när den väl är där är den ju ändå bara en hund, om man säger så :)

vallhund
0

Prestationsavel heter det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[rebecaanderson]
0

Fotade mitt vilddjur idag.. Såhär ser han ut när han står vanligt.. : )

[rebecaanderson]
0

och såhär ser han ut när jag sträckt ut hans ben lite..