Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1606 ggr
kayutak
0

Rätt raser?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min blandras Boss. På pappret står det att han är schäfer och rottweiler. Men jag undrar om han verkligen har rottweiler i sig? Det syns att han är en blandras. Som ni kan se på öronen. Fler bilder kan läggas upp om det behövs. Ps. Gissa hur gammal han är! ;)

AnneN
0

Har du någon bild där man ser hela kroppen i profil (stående)?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Frida B
0

det kan mycket möjligt vara rottis i honom, blandraser kan se ut hur som helst. En schäfer/bordercollie kan se ut som en labrador, men inte vara en gnutta labbe. Men om ni vill så kan ni ju göra ett DNA test

Jag gissar på sju år gammal :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

kayutak
0

#1 Måste han vara stående? Enda bilden jag har för tillfället är profil när han ligger. #2 Nja, undrar mest bara. Funderat på det massor. Han fyller 9 år i sommar! :))

Frida B
0

#3 men om man kollar huvudet ser man ganska mycket rottis iaf på nospartiet och skallen tycker jag :) lägg gärna ut den bilden där han ligger ner!

fin var han iaf :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

Men du tror att det iaf är schäfer i han? Jag tycker det ser lite ut som labbe i han men hur stor o skulle oxå vilja se en stående bild i profil på han :) Jätte söt verkligen, han har otroligt snälla fina ögon det gillar jag Kyss

kayutak
0

Schäfer vet jag att han är, det syns otroligt tydligt! :) Slänger upp flera bilder!

kayutak
0

Såhär har han öronen.

Så som han har dom på översta bilden, så har han bara när han ska få godis.

kayutak
0

Ligger ned.

kayutak
0

Ligger ned.

kayutak
0

Här ser man huvudet lite mer i profil.

Frida B
1

på sista bilden tycker jag man ser ganska tydligt på öronen att han har rottweiler i sig :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

kayutak
0

Hittade två bilder när han står upp. :)

kayutak
0

Den andra.

kayutak
0

Jag tycker inte att han har rottweiler. Kanske bara är jag som tycker det. :O

Frida B
0

Ts tittar du framför allt på bild 1 och 2 så ser man ganska tydligt tycker jag att det finns rottis :) Men hur är han i sättet? En hund som är schäfer/rottis kan se ut som en renrasig schäfer, men bete sig som en rottis

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

AnneN
1

Undrar vart han kan ha fått det vita på bröstet från för vad jag vet så har varken schäfer eller rottis något vitt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kayutak
0

#15 Han är busig, vaktig och sover jämt. ^^ han vill vara med överallt, är nyfiken på allt som dom flesta hundar, tror ibland att han är mindre än vad han är. Älskar att leka, men hatar hanhundar.

#16 Det har jag också undrat över.

[Forest]
0

Någon strövar, kanske finsk strövare eller liknande jakthund-strövare? Det kan vara flera raser kanske rottis-strövare,schäfer

[TheMiko]
0

Pratar han mycket? Det gör ju iofs både rottisar och schäfrar men inte riktigt på samma sätt. Rottis kan jag uppleva som väldigt pratiga.

exitingsvillemo
1

det vita kan uppkomma oavsett hur mamman eller pappan ser ut =)

Om uppfödaren säger schäfer/rottis så är det nog det. Jag tycker man ser både schäfern och råttan, men som ngn redan skrivit, en blandis kan se ut hur som helst =) Mkt trevlig uppsyn på din vovve iaf!

#18 Antar att det är stövare du menar? =)

kayutak
0

#19 han är otroligt pratig när han leker med tikar. Annars inte. ^^

[Forest]
0

20 ja, som du ser så skrev jag det efter även rastips även finsk strövare :P

För att en hund ska få vitt bör det finnas i generna hos någon av raserna, så vitt jag vet så finns det inte på rottis eller schäfer därmed är det säkert någon mer ras inblandad. Vi skaffa oss en blandis som sas vara softis-Irish glen of imaal terrier men hon hade vitt, så enligt ufd av dessa raser tala om att det inte stämmer då ingen av dessa bär på vitt.

exitingsvillemo
0

Vår tik har lite vitt på bröstet (schäfer/terv) så visst kan det komma! Finns väl även rottisar med vitt? Har jag för mig att jag läst ngnstans iaf, men det är väl inte önskvärt . Ang stövare så skriver du strövare, därför jag undrade om det var samma ras vi pratade om :-)

Frida B
0

jodå, rottis kan ha lite vitt, men det är lite det :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

exitingsvillemo
0

Läser man rottisens rasstandard så står det under; diskvalificerande fel, att vita tecken förekommer i rasen.

Så det vita på TS hund kan mkt väl komma från rottan!

Många rottiskorsningar har större eller mindre vita fält på bröstet, verkar vara ett ganska vanligt förekommande fenomen faktiskt =)