Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettpresentation-av-hundar-medlemmar
Läst 3441 ggr
[madelaine]
4

Välkommen Harry!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att har drömt om detta hur länge som helst, hämtade jag äntligen min alldeles egna lilla rumän på Arlanda nu ikväll.

Vår nya lille familjemedlem heter Harry, är 3 år gammal och även om allt är lite läskigt just nu verkar han känna sig riktigt hemma bredvid oss i soffan :)

Bättre bilder kommer om någon dag :)

UlrikaD
1

Grattis!!Skrattande

[Forest]
1

Grattis Kyss

Fridaaaa
1

Grattis :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[madelaine]
1

Tack :)

Första natten avklarad och jag måste säga att Harry är en rätt cool liten kille, sov på ett täcke på golvet större delen av natten men kröp upp till oss mot morgonen. Ovan att gå i koppel, men med Lily i täten gick det hur bra som helst. Har inte kissat inne något än även om blomman var nära att få sig en extra dusch tidigare :P
Lily tycker såklart att det är lite jobbigt, först vill han inte leka med henne och sen snor han uppmärksamhet från husse och matte Flört
Nu ligger de bredvid varandra i soffan och tuggar på varsitt ben, ska kila ut en sväng snart igen, får se om jag lyckas få med mig kameran då.

[madelaine]
1

Husse kom just och tog just en bild:

[Forest]
0

Skönt att natten har gått bra :) Jag tror säkert de kommer leka o bli bra kompisar så fort han fått sett sig lite om o landat :) Det är säkert en fördel att ha en förebild som Lily som visar han hur bra det kan vara Flört

mi1973
2

Hej,

Grattis till er nya familjemedlem Glad . Han ser helmysig ut!

Jag har en liten spanjor sedan två månader. Pipo.

Jag bloggar också lite om du vill veta mer om oss och vårt liv.

http://livetpaparkvagen.bloggplatsen.se/

Lycka till med Harry och God Jul!

Mvh

Marie å Pipo

[madelaine]
0

#7:
Tack!
Och vilken liten sötnos :D

[madelaine]
2

En vecka har gått, och Harry vet nu att om man stannar efter varje "halvtrappa" (vi bor på 3e våningen) så får man en godis ;)

Har tagit en vilodag idag efter en vecka med mycket nytt för oss allihopa, men han är riktigt duktig och har börjat leka med Lily och vi har även börjat träna smått på "sitt", "vänta" och "stanna". En liten klapp är väldigt uppskattat och räcker gott som belöning, även om godis såklart alltid är trevligt det med.
En supermysig liten kille som viftar på svansen precis hela tiden :)

LindaBlue
0

Vad fin han var! Var/ vem i rumänien kommer han ifrån? Här bor en rumänska, som varit här sedan i januari. :)

[madelaine]
0

#10: Visst är han :)
Han kommer från Hundhjälpen

LindaBlue
0

Grattis till en sötnos, och grattis till Harry, som har fått ett nytt liv och ett hem i julklapp! :)

[madelaine]
2

Här ser man lite mer av hur han faktiskt ser ut.

[Forest]
0

13 så himmla söt Kyss

Sigriiid
0

Åh så härlig han ser ut! =) Riktigt ruffs-tuffs! Hur stor är han?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

[madelaine]
0

#15: Visst är han :)
Han är ca 35 cm hög, fortfaranda lite mager och omusklad men det ska vi nog få ordning på :)

linda88
2

bara en liten fråga o de är inte något illa menat utan bara ren nyfikenhet ifrån min sida.

Varför en hund ifrån rumänien när de finns så många hundar i sverige som behöver nya hem?

Har själv gjort ett stort projektarbete om hundar ifrån spanien och gissar att de går ungefär lika dant till med hundar ifrån rumänien.

LindaBlue
5

Jag kan svara! Därför att hundarna som sitter och väntar på hem iSsverige inte på något sätt har det lika fruktansvärt som hundarna i dödshägnen därnere. För varje hund som räddas därifrån får en ny en chans att komma ut, och slippa svälta och törsta ihjäl. :)

[madelaine]
1

#17: Tar absolut inte illa upp, klart man måste få fråga! Fråga gärna om du undrar nånting mer så svarar jag så gott jag kan :)
Tycker att #18 ger ett bra svar; även om det finns hundar i Sverige som behöver nya hem så är situationen i Sverige knappt jämförbar med hur gatuhundarna i exempelvis Rumänien har det.
Jag har drömt om att adoptera en hund från ett annat land sen jag fick veta att den typen av organisationer finns. Har suttit i väldigt många år och följt flertalet organisationer, på senare tid främst irländska sådana då jag även bodde där i några år. För ungefär 2 år sedan fick jag upp ögonen för Hundhjälpen, och förra året bestämde jag mig för att det var just därifrån jag ville hjälpa en hund. Nu, när vår irländska lilla tjej blivit lite mer "vuxen" och jag själv hade/har en längre ledighet planerad, var det äntligen dags - och Harry flyttade hit :)

linda88
1

Fast smittorisken finns ju fortfarande kvar. Jag med fler tillåter tex inte gatuhundar ifrån andra länder umgås med mina hundar.

Dessutom kan jag tycka att de kan vara elakt att fånga in en "vild" hund för att göra den tam. Det vore bättre att avliva de hundarna som strövar omkring på gatorna, precis som vi gör med förvildade katter här i sverige.

På sos animals i spanien där jag volontärarbetade hade hundarna mat och vatten samt fick gå ut på promenader. I mitt tycke skall de spanska hundarna omplaceras till spanska hem. Rumänska hundar till rumänska hem och svenska hundar till svenska hem. Men som sakt de "vilda" hundarna borde avlivas.

Men som sakt va detta är inget påhopp emot någon utan bara en undran och fundering där jag talat om hur jag ser på det :)

[madelaine]
1

Skapa gärna en tråd om det så kan vi diskutera det vidare i den, så att denna förblir just Harrys :)
Det finns nog många här på iFokus med olika tankar kring att adoptera hundar från andra länder.

[madelaine]
3

Här ser man mustaschen lite bättre ;)

Imasy
0

Åh men gud SÅ SÖT Kyss

(Vill du ha min adress? Oskyldig)

[Forest]
1

Tycker tråden kan rensas då denna ska tillhöra Harrys egna lilla tråd.

22 vilken bra bild på Harry han ser verkligen ut att vara en rolig liten filur på mycket sött sätt :)

vallhund
4

O vad tror ni de Svennska hundstallarna gör när de inte hittar hem till alla inlämnade/upphittade hundarna?

Svenska omplaceringsorganisationer av Svenska hundar har oftast mycket nogranna intervjuer o hembesök innan de lämnar ifrån sig hundar.

Det är ett ofog utan dess lika att massimportera hundar hit innan man ens vet om det går att hitta ett hem dem, men det kanske vägs upp av svinnet som uppstår när jyckarna rymmer redan på flygplatsen o måste skjutas, eller rymmer första veckan för att folk inte förstår att de skall ha ordentliga koppel.

Är det ett humanare sätt att avliva dessa hundar, dvs frysa eller stressas ihjäl?

Träffar ni en hund utomlands som ni vill ta med er hem så gör det, men massimportera dem inte!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[madelaine]
0

Haha, om han skulle råka komma vilse menar du? ;)

Han är en rolig filur, så otroligt sällskaplig, glad, snäll och även väldigt lättlärd har jag börjat märka allt mer :)

[madelaine]
1

Tar en paus på soffan med lillsyrran Lily:

Imasy
1

Japp, han får jättegärna komma "vilse". Gärna i Falun Oskyldig

TjockaBerta
1

Vad söt han är. Gratulerar till den nye familjemedlemmen.

Hairy Harry,

>>>Malum domesticum<<<

lodjuret
1

Vilken sötnos! Kyss

LindaBlue
1

*Nyfiken* Hur går det med harry? Är han rumsren, och hur klarade han nyår? Vår  rumänska var inte rumsren när hon kom, men fattade snabbt.

[madelaine]
4

#31:
Det har gått över förväntan sen dag ett faktiskt!
Han har inte kissat inne på 2 veckor nu, kan vara på väg att lyfta benet ibland men då räcker det med ett "nähä!" så gör han nåt annat istället.
Nyår gick bra även det, vi hade tre hundar här och satt med fördragna persienner och såg på film vid tolvslaget :P
Mina två var lite oroliga hela dagen och just vid tolv morrades det en del då husse gick ut på balkongen men inte värre än så. :)
Han tyr sig till både mig och husse, går bra i koppel, har fattat vad vi menar med "sitt" och att man inte får vara på bordet.
Vi ska till veterinären på fredag, så då ska vi åka ett par stationer med tunnelbana. Får se vad han tycker om det.
Han och Lily har blivit superbra kompisar, går gärna nära varandra på promenaden, leker och ligger gärna på soffan och myser.
Annars så jobbar vi vidare med diverse olika kontaktövningar och lite vardagsgrejer som "vänta", "stanna", "ligg" och så vidare.
Här har ni en bild från nyårsafton på Harry, kompisen Ari och så Lily uppe på pallen.
(oerhört glammig nyårsoutfit på mig va;))

[Forest]
1

32 himmla skönt o höra att allt går så bra, har ni tre hundar är en tillfällig kanske? för jag trode du/ni hade bara Lilly och Harry, du ser ut att ha på dig sköna kläder perfekt för filmys i soffan Flört

[madelaine]
0

#33: Det var en vän till mig som "flydde" festerna i Dalarna och kom hit över nyår tillsammans med sin hund :)

Michaela-N
1

Vilken charmknutt!

[madelaine]
2

Idag har Harry varit hos veterinären, allt ua och han fick beröm för att han var så lugn och glad ;)
Att åka tunnelbana gick bra även det, och på vägen hem stannade vi till hos en av husses vänner där husse och Lily var. Promenerade hem därifrån och nu har jag 2 väldigt nöjda hundar som ligger och sover bredvid mig på soffan :)

[madelaine]
2

Harry har nu bott hos oss i drygt en månad och allt går bara bra.
Det känns som att han har varit här bra mycket längre än så, och han och Lily har verkligen blivit bästisar.
Han har fått vara en del på dagis och även det går hur bra som helst, han charmar alla han träffar med sin mustasch och coola attityd :)
Har börjat ensamhetsträna lite smått och till och med det tar han med ro.
Han kan "sitt" och "ligg". "Vänta", "tass" & "stanna" börjar sätta sig bättre och bättre. Tror nog att han lär sig snabbt av Lily som med glädje visar vad alla dessa ord betyder ;)
Det är med andra ord en riktig liten guldklimp vi har fått hem Skrattande

[madelaine]
1

På morgonpromenad

[madelaine]
1

"Sitt" funkar finemang även när man är ute :)

[Forest]
0

Det är så roligt o lära om honom o syster Lilly som är en klippa på hjälpa med visa han allt oxå. Extra sött är det att de sover så fint ihop det är kärlek Kyss Bra bilder du tagit Kyss

lodjuret
0

Otroligt söt hund alltså! Kul att allt går så bra!

[Forest]
0

skulle vara Läsa inte lära Flört inlägg 40