Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2132 ggr
Zorro_Tiger
0

Blöder ur munnen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har ett problem med min hund:

När vi är ute och leker med henne så kanske vi kastar en tennisboll eller en tuggknut (Inte sådan dem kan käka på då) och efter ett tag (10 min lek) går alltid (Iaf tennisbollarna) isönder och det är lite blodfläcka på dem och om man tittar i Vichys (hunden) munn så är det lite blodd på tänderna! Jag oroar mig för at hon har problem med tänderna! Hon får en Dentastick om dagen och tänderna borstas ca varannan vecka. Vad kan blödandet bero på?

Om det är növändigtt att veta är hon en tik på 7 år. Blanding mellan border collie, Labrador och New founland.

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Maja2
1

Det kanske är mer troligt att hon får sår i munnen när tennisbollen går sönder?

Zorro_Tiger
0

Bra tänkt men vi tar bort bollen direkt när den gått sönder och det är blod på den innan det också, Orolig om det har något med att det är fel på tänderna? :/

Maja2
0

Blöder det aldrig annars? När hunden tuggar på ben tex?

Zorro_Tiger
0

Nej aldrig annars, Bara när hon är ute och leker :/

Maja2
0

Om hon kan tugga på ben utan att det blöder, låter det inte som att det kan vara tänderna i alla fall.

Zorro_Tiger
0

Nej men jag vet inte alls vad det är, Hon irriteras eller lider ju inte av det och det är ju inte så att det forsar blod eller ens droppar. Bara små röda prickar på tänderna och lite blod prickar på bollen.

Maja2
4

Då är det nog ingen fara för tänderna, men ni kanske inte ska kasta tennisbollar?

[Forest]
0

Jag skulle först gissa på att hon har känsligt tandkött men då brukar men mer se att de blöder vid bentugg får hon andra hårdare ben att tugga på än dentasticks? Jag tänker på vanliga hårda hudben. Om hunden tar sönder tenniskobbar så skulle jag undvika skaffa mer såna bollar o mer rikta in mig på hårdare bollar som inte kan tas sönder eller bättre leksaker som tål mer :)

Zorro_Tiger
0

Okej tack så mycket för tipsen! :)