Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 4791 ggr
[ILJ69]
4

Seriös och oseriös avel på blandras.

Ny tråd från "Ensam valp i kullen". Fick mkt dåligt bemötande då jag sade att jag vill har Valpar nångång från min schäfer-collie.

Sista frågan löd:

Vad säger vad som är oseriöst och seriöst när det gäller avel? Jag är enligt mig själv mkt seriös ifall jag skulle ta Valpar från min älskade tik.

[ILJ69]
7

För min egen del tycker jag att alltför många hundägare tror sig veta bäst om allting och har mycket att säga till om, om allting. Har mött på det jätteofta. Fler?

Frida B
1

fast, jag har aldrig sett att du lagt upp en sådan tråd, kan du länka?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
4

men ang. seriös avel då. Oseriös avel för mig innebär någon som säger "jag vill ha Valpar från min hund för h*n är så snäll och söt", och sen letar upp första bästa hane och parar. Seriös avel för mig innebär någon som säger "Jag vill ta Valpar efter min blandrashund för jag tror det skulle bli jättebra jakthundar/brukshundar/dylikt." Och sedan genomgår de olika tester av rasbundna sjukdomar, är väldigt påläst om hur det är att ha Valpar, är medveten om att det kan vara svårt att sälja alla Valpar, vad man gör om någonting går snett under dräktighet/valpningen.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ILJ69]
2

Jag hade annat nick då.

"Jag vill ta Valpar efter min blandrashund för jag tror det skulle bli jättebra jakthundar/brukshundar/dylikt." Och sedan genomgår de olika tester av rasbundna sjukdomar, är väldigt påläst om hur det är att ha Valpar, är medveten om att det kan vara svårt att sälja alla Valpar, vad man gör om någonting går snett under dräktighet/valpningen.

Min hund är brukshundblandning och väldigt bra mentalt. Om jag ska Valpar efter henne, så skulle jag kolla upp hennes bakgrund, sjukdomar, välja en hane noga, kolla upp där också. Spara pengar, ha en rejäl buffert att satsa på hunden, dräktigheten, valparna och all vård.

Om något går snett förhindrar man genom att ha veterinärkontroller och om det ändå inte skulle hjälpa och nån av valparna dör.. då har man ändå gjort sitt bästa.

Jag skulle så klart kolla upp allting mycket noga. Men jag fick ändå motstånd av besserwissrar. Obestämd Inte första gången det hänt, och vad jag hört så är inte jag den enda som det har drabbat…

fridaas
4

Oseriös avel är enligt mig när man blandar hej vilt och enbart för att hunden är snäll och söt, man blandar tex en jakthund med Vallhund, min omplaceringstik är ett exempel på oseriös avel enligt mig, hon kom till för att "uppfödaren" ville ha en valp efter hennes fina och snälla tik, resultaten blev en kull med jätterädda vakt-, jakt- och vallblandningar dom ingen ville ha utan de hamnade i hundgård de 6första månaderna och sen omplacering på omplacering. I en oseriös avel tänker man heller inte på hundens psyke, hur den reagerar på saker och ting, jag skulle aldrig få för mig att avla på någon hund som har massa rädslor eller som är aggresiv. Seriös avel enligt mig är när "uppfödaren" tänkt till först, vad är syftet med kullen? Och ska man blanda så håller man sig till att para jakthund med jakthund, Vallhund med Vallhund, vakt med vakt osv, man kollar även upp höfter och rasbundna sjukdomar. Så jag ser hellre en laika/gråhund/jämte än dalmatiner/bordercollie/engelsk setter tex.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
1

håller med #5!

För mig är seriös:
Blandar inte hejvilt utan tar lika raser som t.ex golden med labbe.
Man följer alla regler
Chippar, vaccinerar,veterinärkontroll av Valpar innan försäljning
Har kollat föräldrarna, alltså hälsokoll, kollat de ev sjukdomar de raserna har.

**oseriösa:
**Blandar alla möjliga blandningar
Ej följer regler
Tar kull bara för att det är kul och för att hundarna är "trevliga" osv.
Skiter i vaccinering osv
Inte kollat föräldrarnas hälsostatus.
Avlar för att försöka tjäna pengar på det. (hör ihop med det ovan)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

Jag anser man ska hålla sig till rastypiska raser allså ska man blanda raser så ta snarlika raser för att man då som ufd vet lite mer vad man får samt valpköare vet vad man skaffar. Blanda inte olika pälstyper.

För mig är seriösblandrasavel:

* Hälsokollade på båda fäderdjur här ska givetvis resultaten vara bra

* Man följer jbv regler, det vill säga bla man parar inte sjukda djur eller för unga/gammla

* Man skaffar doldafelförsäkring i 3 år för slippa sviterna efter kanske dolt fel på någon valp eller flera, valpköpare har rätt annars att kräva varje kr tillbaka eller ny valp.

* Alla Valpar ska vara vetbesiktade,vacc och chippade vid försäljning

Oseriös är om man skippar något av det jag tog upp i seriösblandrasavel.

Frida B
1

#4 jag har då väldigt svårt att tro att folk här skulle avråda dig bara för att, jag tror det fanns en anledning till varför folk reagerade som du säger. Jag vill gärna se den tråden, kan du länka?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ILJ69]
1

Håller med dig #5 också. Tyvärr råkar man som hundägare på andra hundägare som tror att dom är bäst i världen på allt som har med hund att göra. Det var väl egentligen det jag ville huvudsakligen ta upp.

Men det är intressant med diskussionen om avel på blandras. Jag tycker det finns framavlade "renraser" där hunden plågas av en hel massa problem och det tycker jag är djurplågeri. Obestämd

[Timantis]
5

lite OT då

En blandrashund kan aldrig bli en bra brukshund då man inte får starta i bruks med en blandras.

Frida B
1

TS har du lust att länka till din förra tråd där du säger att du blivit behandlad orättvist?

#10 det var bara exempel ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ILJ69]
3

#10 Visst kan en blandras bli en bra brukshund! Absolut. Man behöver ju inte vara med i nån klubb för det.

Denna kommentar har tagits bort.
Frida B
2

#12 man får inte tävla i bruks med en blandras menar hon. men kan du svara på min fråga?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ILJ69]
0

#14 Tråden är borttagen för länge sen. Men du kan läsa mitt inlägg i början ang hur hundägare ibland/ofta blir bemötta och ang blandras-avel osv.

Frida B
2

#15 jag har läst det, men undrar starkt vad som skrevs i förra tråden då alla reagerade starkt som du säger. För det måste funnits en anledning.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ILJ69]
0

Nu har jag sagt vad jag vill iallafall. GOD JUL!

[Bolten]
3

Lagom klockrent #10 Enligt mig är oseriös avel samma sak som blandras avel. Jag har inga problem att äga en blandras (omplacering) men skulle aldrig kunna få för mig att ta en kull som ör blandraser eller köpa en blandras valp.

Frida B
2

#18 varför inte? om det till exempel är en blandras med lajka och karelare, och du vill ha en jakthund, och uppfödaren är som en seriös renrasuppf., skulle du då kunna ta en valp där?

Jag tycker att så länge det är raser som är relativt lika varandra och uppf. är seriös, så har jag inget emot blandrasavel där. Vad är det som skilljer en blandras från en renras? att blandrasen har fler raser i sig ja, men vad mer? den går till och med att ställa ut

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Bolten]
3

#19 nepp de skulle jag inte, skulle jag köpa valp skulle jag valt den perfekta rasen för mig istället för en blandras. De som skiljer sig är att jag aldrig har sett någon mening med blandras kullar. De finns massa hundar som letar hem och tycker de är viktigare att de får hem än att folk tycker de är kul att avla på blandraser (räknar självklart inte oseriösa renrasiga uppfödare som seriösa utan utgår från de seriösa)

[Forest]
1

Jag skulle inte heller köpa oreggad valp men det hör inte till tråden^^

19 vet flera renrasiga ufd som jag valt bort pga deras avel är helt åt galet, ändå så är Valpar o fäderdjuren reggade så man ska även rensa på renrasiga ufd

Frida B
2

#20 okej, det är din åsikt och jag respekterar det men jag håller inte alls med, för då kan man tänka samma med renrasavel, det finns redan så många som behöver hem så varför avla vidare? man avlar en renras för dess syfte, vilket seriösa blandrasuppf. också gör

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Timantis]
3

JAG kan nog sträcka mej så långt tillomed att jag anser rasavel med hundar som inte har några meriter är oseriöst.

Altför många avlar bara de  har gjort de tester o röntgen som behövs. VAD säger det igentligen.

Det minsta man kan kräva är att de är utställda eller har någon jobbmerit. Annars så har man inget att föra vidare. O man vet inte alls vad man avlar på.

Vad jag tycker om blandrasavel kan ni kanske räkna ut.

[Timantis]
0

Att bara avla på sin hund för att den är söt o snäll är extremt oseriöst i mina ögon

Själv skulle jag hellre välja en blandras där föräldrarna är har någon arbetsmerit samt är röntgade för HD o ED samt ögonlysta än en renras som enbart är röntgad för HD ED o ögonlyst.

Jobb meriter är viktigt för mej. Sen må det vara lätta viltspåret eller svåra jakt prov.

[Bolten]
1

Jag skulle inte köpt en renrasig hund heller utan att den har föräldrar med meriter och då avlar man för ett syfte, bra brukshundsklubb, utställningshundar osv. Så där finns det en mening, enligt min finns det aldrig en mening med blandras, ser inget syfte med en blandras kull. De flesta hundar på blocket tex är blandraser och inte renrasiga, dessutom säljs blandraserna för Max 5000:- och de visar ju bara vilket överskott de redan finns på dem.

[ILJ69]
5

Tänk om det var människor ni pratade om… Förvånad

Fridaaaa
4

#26 Vad hade det haft för betydelse?
Människor har inte olika egenskapade och är avlade till olika saker? Vi har bara annorlunda hudfärg och religioner inget mer. Så det är inte samma sak…

[TrollKvinnan_66]
7

Funderar steget längre då…alla hundar är i grunden en blandras, för att avla fram just olika saker man "tycke om" hos hunden från början…det kan ha varit allt från utseende, mentalitet eller syfte (jakt, vakta)

Även många så kallade renrasiga blandar in annan ras ibland för att stärka sin ras eller få "nytt blod" med godkännade av SKK. Och då blir avkomman 50/50 blandras men regade och godkända!

Schäfer/Malle tex. och även olika jakt raser och inom spaniel för att avelsbasen är för snäv och liten - hundarna börjar bli inavlade i varann…

Så inte tycker jag man skall "se ner" på blandraser, utan dessa hade vi inga renrasiga hundar alls i den utsträckning som finns idag, sen vad som är seriöst eller oseriöst spelar nog ingen roll om man har en ren eller blandras, kan nog vara lika på båda sidorna och har ingen åsikt kring det mer än att man skall sköta allt som krävs enligt jordbruksverket - med Vaccination, regat, avmaskat och veterinärsundersökt - friska föräldrardjur och gärna ett "hum" om vars dessa kommer ifrån och eventuella rasrelaterade sjukdomar!

Sen att kanske hålla sig till så få inblandade raser som möjligt och i samma storlek och ev. yrke, sällskap eller så…

Frida B
0

#28 precis, bra skrivet

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[ILJ69]
0

#28 bra skrivet

[Timantis]
1

Men då är det KONTROLLERAT o har ett syfte.

Har du några exempel när du nämner Schäfer/malle eller inom spanieln?

Kalli
2

#28: Fast innan det fanns renraser kan det ju inte finnas blandraser eller hur? Blandras = En blandning av raser. Snarare så avlade man fram hundtyper som sedan blev raser. Däremot stämmer det att man ibland blandat in en ras/individ i en redan existerande ras för att utavla, men då har det förhoppningvis ett klart syfte.

För att återknytta till TS tycker jag att all avel ska ha en klart syfte, utöver att hunden är vettig både psykiskt och fysiskt. När det gäller just brukshundsblandningar har jag nog lite svårt att se det syftet. Nu vet jag visserligen inte vad det planerats för hane men vad är det tänkt att valparna ska användas till? De flesta som är seriöst intresserade av bruksarbete vill ha renraser och möjlighet att tävla. Och avlar man istället mer på sällskapssidan så vad är tanken med att sälja en sällskapshund som kanske kräver mer åt brukshundshållet? Vad ska blandningen bidra med? Finns det en marknad med seriösa intressenter? Vad har den som inte redan finns hos dagens renraser?

vallhund
3

# 28

Utan raser så kan ju blandraser inte bli till, många som missaat det där med att i begynnelsen fans hundtyper, vilket inte är liktydligt med blandraser.

För mig är all avel på hundar oseriös, om man inte har målsättningar o syfte med avkomman i flera led. I o med det så är all blandrasavel oseriös, om man inte t ex avlar på prestation, som med slädhundar.

# 31

Det var en uppfödare som fick dispans för att göra en Schämall blandning, med syfte att få fram bra tjänstehundar, huruvida kullen är utvärderad har jag ingen aning om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[ILJ69]
3

Finns så många renraser idag, där jag, bara av att titta på dom, tycker synd om dom Rynkar på näsan (Hur ska då inte djuren känna?)  Raser där dom föds med en massa hälsoproblem och så åtgärdar man dom avelsfelen med operationer och annat. Djurplågeri tycker jag.

vallhund
6

# 34

O andra sidan finns det gott om sunda renraser, att en hund är blandis säger i sig ingenting om dess hälsa.

Avlar man på skit så föds det skit, oavsett bland eller renrass.

[Timantis]
2

# 34

Men att det finns felaktig avel bland renrasiga hundar gör det väl inte rätt att avla oseriöst på blandras? (vilket ändå den största blandrasaveln är då det avlas utan tester o någon koll alls. )

Hur det än är så är den renrasiga aveln ändå kontrollerad. Sen må det vara lite snett här o var. Men SKK jobbar ju här i Sverige med att få det bättre. Men SKK är tyvärr bara en liten liten bricka i ett stort spel där dom inte har så mycket att säga till om. Sen är alla organisationer underställda EU.

[TrollKvinnan_66]
5

Intressant disskution i ett blandras forum =) tycker då jag…tar förgivet att alla här har eller har haft blandras…

För min del som haft både och spelar det ingen roll ras på hunden, jag går efter mentaliteten på föräldradjuren, sunda (friska) och att den som säljer följer alla regler kring Vaccination, avmaskning, regat osv.

För mig är det en hund…helt enkelt!

Människans bästa vän =)

(såg att andra svarat kring schäfer/malle…det går annars att googla!)

Alla tycker vi ju olika och så länge man följer reglerna (lagarna) och använder sunt förnuft så tycker jag det är okej att ta kull på sin blandras! Samma gäller renrasigt också - såklart!

[ILJ69]
1

#35 ja å andra sidan finns det ju även gott om sunda blandraser också Flört

Sharpei och och den rynkigaste formen av bulldogg borde inte existera inom avel tycker jag.

[Forest]
2

38 fast hur vet du att du skaffar så sund valp du kan om du har inget att gå efter?

[ILJ69]
0

#39 Min hund är ett bra exempel på bra blandras absolut Flört Perfekt mentalt. Och fullt frisk.

vallhund
1

# 40

O vad säger protokollet från BPH/MH? Förutom din egen hund, hur ser det ut hos föräldrar o syskon?

Är ED/HD resultat avlästa av SKK, o samma för hennes föräldrar o din tiks syskon osv…

Finns några tävlingsmeriter?

[Timantis]
0

Jag skulle fortfarande vilja ha en länk där man kan läsa om dessa schäfer/malle blandningen som SKK godkännt.

[ILJ69]
4

Fast grundpoängen med denna diskussion, för mig, är att återigen se hur många tror sig veta så mycket  Gladoch hur otrevlig stämning det blir!

Detta är ju ett forum för BLANDRASHUNDAR. Hur många av er, som har blandras hund här inne, har en riktig stamtavla på den? (nyfiken)

[ILJ69]
1

ED/HD är UA, BPH är inte gjord. Bettet är också korrekt.  Men man märker direkt hur stabil hon är, så skulle jag göra nåt sånt, så skulle hon klara det galant. Och nu har jag inte sagt att jag ska avla på henne heller.. och OM jag skulle göra det så skulle jag kolla upp AAALLLT. Så det så.Tungan ute

vallhund
1

# 43

Du startar mao en tråd enkom för att provvocera? Strider nog mot sajtens o iFokus regler.

[TrollKvinnan_66]
0

Googlade och fann detta…

http://www.aktivhund.se/hundforum/viewtopic.php?f=7&t=1471

en del att läsa, kanske!?!

[ILJ69]
3

#45 Behövs inte har jag märkt. Man kan diskutera vad som helst och hundägare har massor att säga till om på otrevligt sätt.

Fridaaaa
1

#47 Man kan inte dra alla hundägare över en kant.
Sedan är just hundämnet så stort med och via nätet kan saker upplevas som otrevliga ect utan att det kanske inte är det :)

vallhund
1

# 46, fel tråd.

För er som kan logga in: http://alltforhundar.se/hundforum/search.php?keywords=sch%C3%A4mall&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k

Eller sök på schämall, hur går det nu. Det var ett projekt från RPS 2009, ett citat från tråden:

"Fast jag är inte förvånad om nu 70 % utav dessa Valpar har blivit ngt inom polisen då dessa Valpar endast skulle ut till poliser som avser att ha en hund i tjänst.
Hundförare är duktiga på att träna sina hundar :)
_Sedan att de använde två bra mentalt starka hundar, gör ju inte saken sämre ;-)" Ytterligare 10 % är tjänstehundar.
_

Se även
http://www.polishund.se/images/stories/pdf/3-11.pdf

Kalli
2

#43: Ingen av mina har stamtavla. Gissningsvis är det inte många blandraser som har det just för att en majoritet av blandrasaveln är oseriös utan någon större koll på föräldrarnas bakbrund och samma sak gäller säkert mina två.

Det betyder inte att jag älskar mina hundar mindre än om de varit renrasiga, eller om de haft stamtavla. Det betyder bara att jag aldrig skulle få för mig att avla på dem. Jag skulle heller aldrig få för mig att stödja den aveln, därför är både hundarna vuxna omplaceringar och skulle det i framtiden blir en valp blir den såklart från en seriös renrasuppfödare.

linda88
3

Fast varför är de otrevligt att fråga om du verkligen kollat upp allt om du planerar att avla?

[Timantis]
1

Det går inte att få en stamtavla ( sóm är godkänd) till en blandrashund. En stamtavla är något man bara får från renrasiga hundar.

[TrollKvinnan_66]
5

Lite fundersam, känns lite konstigt…varför det verkar "okej" att skaffa en omplacering blandras, som om man inte "köpt" den eller att den inte "gills" utan skall man ha en valp/hund skall man ha renrasigt…vad är det för nått?

Sett några som skriver liknande tänk…lite här och där och jag förstår det inte, varför? Är inte en blandras en hund lika mycket som en renrasig oavsett ålder liksom…

Tar man en omplacering så stödjer man ju i alla fall blandras handeln, vill man inte stödja det skall man ju inte alls ha med blandraser att göra, ta avstånd och köpa renrasigt endast och kämpa för det man då tror på liksom…och inte säga en sak och göra nått annat!

Känns lite som hyckleri i brist på ord! [ej illa menat]

[Forest]
0

43, vad menar du med Detta är ju ett forum för BLANDRASHUNDAR ? Alla är välkommna här renras som blandras, avel som du drar upp flaggar verkligen inte alla blandrasägare för fast man äger en blandrashund. Och stamtavla kan man skriva en själv men vem är det som kontrolerar att det stämmer, vart kan jag se bakåt i ledet med med alla rastypiska tester som gjorts?

Fridaaaa
1

#43 Här är alla hundar välkomna, blandraser som renrasiga :D

Kalli
4

#53: Om man köper en valp stödjer man direkt uppfödaren, dels med pengar men också genom att visa att det finns en marknad för blandningen. Det gör man inte på samma sätt när man köper en omplacering, uppfödaren får varken mer eller mindre pengar eller fler eller färre Valpar kvar för att jag i min tur tar hand om den vuxna hunden hen redan sålt.

Det handlar överhuvudtaget inte om värdet på hunden, det handlar inte om att hunden är mer eller mindre hund. Det handlar om vilken slags avel och vilken djursyn man vill stödja. Jag vill inte bidra med pengar till personer  som medverkar till att djur far illa, vilket jag tycker att oseriösa blandrasuppfödare gör.

För att ta några fler ex. kan man kolla på Hittekatter där många äger och jobbar aktivt för att hjälpa hemlösa katter. De brinner helt enkelt för Hittekatter och älskar garanterat sina katter urskiljningslöst. Men nästan ingen av dem vill att det ska avlas och sättas fler huskatter till världen.

Inom råttvärlden är det samma sak, man rekommenderar inte att stödja försäljning av djur i affär genom att köpa råttor på Zoo utan tycker att avel ska skötas av seriösa uppfödare i hemmiljö. Men det betyder inte att man tycker att alla djur med okänd bakgrund  är mindre värda eller att de som måste omplaceras ska avlivas eftersom alla "måste" köpa av uppfödare.

Jag förstår ärligt talat inte varför vissa har så svårt att skilja på aveln och på individen [ej illa menat]. Man ser det om och om igen när det diskuteras just blandrasavel, att ägare tar det som något slags angrepp mot sina egna blandraser vilket inte är fallet. Självklart behöver man inte ta avstånd från individen för att fördöma aveln. Det är ganska logiskt om man bara tänker efter. :)

[TrollKvinnan_66]
2

=) ej illa taget…

Då jag själv haft både och, omplaceringar, renrasigt, blandras, valp eller vuxen =) och även så kallade misstag (tjuvparning) spelar som ingen roll, jag kasterar alltid oavsett, utom en gång (fodervärd)

Tycker bara att disskutionen kring det hela alltid innebär att renrasiga *belivers* blir så himla "argsinta" och "vet bäst" själv så är en hund en hund oavsett ras för mig och då jag även kastrerar trots att jag även kan känna en lust att ha en kull eller valp efter en fin hund, så kastrerar jag fast den är renrasig eller blandras, för vi har alldeles för många hemlösa djur, misshandlade djur, djur som omplaceras plus tar in från andra länder också!

Tycker det är upp till personen som parar att följa lagar och regler, använda sunt förnuft sen om den är seriös eller oseriös har inte med rasen att göra utan personen/individen i fråga…om den är ute efter pengar, en valp efter sin hund eller för att föra en bra hund vidare och då kan man ha renrasigt eller blandras och vara lika seriös eller oseriös!

Önskar en fortsatt trevlig kväll…

vallhund
0

+1 på det # 56!

Offerkoftan kommer på o alla blir så snarstuckna bara för att man inte kan skilja på äpplen o päron, ytterst sällan någon blir anklagad eller mobbad för att man har en blandis, däremot om man avlar på blandisar eller stödjer oseriös avel genom att köpa Valpar.

[ILJ69]
3

#56 Detta forum heter ju blandrashundar. Inte går jag och blir medlem i rashundar om jag har en blandras, men kan tänka mig att det är tvärtom.

Om jag nångång skulle ta Valpar (en gång) så skulle jag kolla upp allt och jag skulle behålla 1-2 Valpar själv, blir det fler så måste jag ju sälja dom. Men vi får se hur det blir med det, det krävs noga planering osv.

Kan förresten hålla med Trollkvinnan i #53

God fortsättning.

Silvestris
4

Men hur testar du en brukshunds arbetsförmåga om den inte får vara med i relevanta prov? Är du så erfaren och välutbildad att du själv kan bedöma om en brukshund är av "bra virke" eller inte?

Vad skulle du har för mål med att para din schäfer/collie-tik? Vad är det för arbete du tänker dig att valparna ska utföra i vuxen ålder och var hittar du de seriösa köparna som kommer träna hundarna och sätta dem i lämpligt arbete? Vad är det för köpare du riktar dig till, vilken målgrupp?

Jag motsätter mig inte alls all blandrasavel (ägnar mig åt kontrollavel på kattsidan dvs. godkänt blandrasavel för att få in genetisk variation). Det finns gott om slädhundsfolk och jägare som ägnar sig åt blandrasavel, men de har ju väldigt tydliga mål med sin avel. De föder upp hundar för en specifik arbetsuppgift och avlar därefter. De är generellt sett också väldigt noga med att de Valpar som säljs hamnar i rätt händer. De kan ju "tyvärr" även vara så nitiska att de helt sonika avlivar Valpar de inte har användning av själv och inte får sålda till bra folk, hellre än att bara slumpa iväg dem.

[Timantis]
2

Jag har renrasiga hundar har alltid haft. O ser inte att jag någonsin skulle skaffa en blandras. MEN jag gillar hundar o därför är jag med i blandrasforumet.

vallhund
3

# 61

Samma här,, men jag har haft en blandis, en  Schä/Terv herre som behövde seniorboende o somm jag kände väl.

Jag är medlem på flera olika hundsajter här på iFokus, för jag är intresserad av hund.

[TrollKvinnan_66]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*hehe* och jag är med här för att vi har en blandras och så på hundar iFokus för att det är om hundar inte en specifik ras…

Men jag är inte med i Chihuahua eller Tax forum bara för att det är raserna på vår blandras, eller rottis, samojed, borderterrier för att jag gillar dom raserna eller har haft såna…

Och det skulle aldrig falla mig in att vara med i ett forum om tex. schäfer och där skriva och bry mig i rasen som jag inte har en aning om fast jag tycker mycket om den tyska gamla modellen av schäfer som hund - fin, mörk med rak rygg…men skulle aldrig skaffa en!

*hihi* =)

Jag håller mig här under "blandras" sidan, där trivs jag bäst och där hör jag hemma…Vovven vår hälsar *voff* gott slut och gott nytt år!

[Timantis]
2

kan säga att jag även är med i BRUKSHUNDAR fast jag inte har någon brukshund. Varken rasmässigt eller tävlingsmässigt.

[ILJ69]
3

Den ödmjukaste och bästa svaren ger Trollkvinnan! Hon har bara fötterna rätt på jorden helt enkelt och har inte tappat fotfästet.

*sugkaramell till trollis* Kyss kram

Jag har precis samma inställning som trollis. Och är avlslutar jag också med en underbar bild på en underbar hund.

Så klok, så lugn och så smart! (+ frisk)

(Här väntar hon på tillåtelse att springa efter Husse i skogen)

[ILJ69]
3

En till..

När vi var på västkusten. Hon var så lugn, full av insikt, klok. Har ni sett en hund som njuter mera än detta?

[ILJ69]
3

Sista nr 1 ! Glad (får ju inte nog av henne)

[ILJ69]
3

Sista nummer 2.

Oj, hon är så vaksam, lättlärd och lojal. Och idag var vi ute och dom smällde smällare. Hon lystrade (som man ska) men ett par sekunder senare sänkte hon öronen och svansen och ville fortsätta leka.

Fick ju henne efter nyår,detta år, så jag vet ju inte hur hon reagerar på nyårsaftona.. men ganska naturligt är det nog.. att få svansen mellan benen och  fly och man både ser och hör konstiga saker som låter högt.

Hon är så underbar min VITA. Hon är både klok, lugn, stabil (Ostabil med orätt ägare.. typiskt schäfer + i brist på motion och mental träning)

Jag brukar kalla henne för Fröken Flärpöra, för hennes höger öra hängerGlad

[ILJ69]
3

Sista numero 3 Här är hon fin…

[ILJ69]
3

"Drottning Vita på sin tron" Glad Full av själv förtroende, självinsikt, ödmjukhet (Hon är följare) och lekfullhet. Blandras eller ej, men hon är fruktansvärt älskad och har en superförsäkring hos Agria. (För att slippa onödiga kommentarer)

[ILJ69]
0

Hon är 75% schäfer och 25% Collie. Hon är den enda i kullen som blev vit, efter sin morfar som var Herdehund. Alla andra i kullen ser ut som vanlig schäfer.

[Bolten]
1

#75 hur kan hon va schäfer och Colli om hennes morfar är herdehund?

[ILJ69]
1

#72 Hennes morfar var Vit schäfer av naturligt vita gener. (Inte den renavlade vita herdehunden som finns idag) Alltså har hon lite albino gener genom sin morfar. (Därav också hennes rosa nos)

Alla andra i kullen ser ut som helt vanligt schäfer. Pappan var 50% vanlig schäfer och 50% Collie. Lite komplicerat med andra ord…  Schäfer… collie… och … eh albino?

Jag har haft så svårt att förklara det för folk som kommer fram och säger:

-Åh är hon vit schäfer/.. herdehund..

jag säger:

-eh..nä.. hon är blandras.

Och hundägare har trots detta sagt till mig: - eh.. nej. det kallas numera herdehund.

-Ja, men hon är inte…

-Ja, men så är det. Hon är herdehund. Vad trevligt. (jättemånga kommer fram och säger.. åh vad fin vit herdehund du har.. men dom glömmer att hon har rosa nos.. och när jag förklarar att hon egentligen inte är herdehund utan blandras.. ja då lyssnar dom inte mer)

[ILJ69]
2

Men visst är hon fin min sötis? Glad Skulle inte vilja byta bort henne mot den renaste dalmatiner!

[ILJ69]
0

Jag tog henne som omplaceringshund. Tydligen har hon bott hon en man som skiljt sig (jag fick till mig, enligt efter vad jag hört att hon bott hos en familj som haft problem med alkohol) Därav hennes ständiga sökande efter uppmärksamhet.

Därför gav dom också bort henne för att hon sökte mer uppmärksamhet och bekräftelse (undrar varför) Idag kan hon fortfarande vara så att hon söker kärlek hela tiden. (puffar och knuffar) Men jag lär henne när hon ska få det… inte att hon ska hämta det hela tiden.

Hon är hemskt klok. Jag har lärt henne trix på 4 minuter som hon fortfarande kan och då har jag inte ens ansträngt mig, utan bara på lek!

Hon är enormt hungrig efter att lära sig mera hela tiden, just för att hon söker bekräftelse på nåt sätt, men ändå är hon lugn och bestämd. Jag kan lämna henne hemma helt utan problem i ett par timmar. När jag kommer hem, sitter hon så lugnt och stilla med högt huvud när jag kommer hem. Hon luktar på mig och kollar var jag har varit. Jag berömmer henne och ger henne godis när vi tillsammans går in i köket.

Hon är fortfarande väldigt lugn.( Hon har alltid ögonkontakt med mig)  Hon äter och sen går hon och lägger sig. Vi förstår varandra som ler och långhalm.Glad

Sen väcker hon mig på morgonen, alltid samma tid. Klockan 8 med en puff med nosen och så går hon till hallen.

-Trött stiger jag upp och säger… ja, snart, vänta lite. Mamma måste klä på sig, borsta håret och borsta tänderna. Hon sitter så lugnt och fint med högt huvud och väntar. Hon vet proceduren. Ibland kan hon nysa till av frustration att jag tar så lång tid på mig.

Väl ute, så hoppar hon gärna till extra om hon märker att det kommit mera snö. Då blir hon så glad och ska leka grävskopa med munnen.

Och kommer det en hund, så vill hon gärna puffa upp sig av ren trots och skälla på den av ren .. jag vet inte glädje/tidigtpåmorgon/intelydamatte.

Flera gånger nu har vi träffat på en lös JR.. och matte ser man knappt, för hon går så långsamt ( Hon måste vara runt 85 år) men den håller sig runt henne, men en dag kom vi i hennes och hans (JR) väg.

Då puffade JR:en till sig, skällde och kom modigt fram till min hund och gav ett varningsbett (om att han minsann vaktade sin matte)

Min hund vart rent av förnärmad av att en hund bara kom fram så där och tänkte ge ett bett rakt av. Min hund backade och gnällde.. som om hon ville säga:

-Hur kan du göra så.. jag har ju inte gjort nåt. Jag går ju bara här.

Sen gick JR iväg till sin matte igen för att hon ropade argt på honom.

Men min Vita gick hem förbryllad över varför någon skulle vilja bita henne på nosen. Likadant var det en annan gång vi träffade på en hel skock JR, en hel familj. ( Jag kände dom)

Min hund var så hänsynsfull och gick fram till valparna och förstod att det bara var Valpar.. och dom bet henne på nosen så det bara droppade blod. Men hon gjorde ingenting. Hon höll kvar nosen i deras höjd och lät dom bita.

Jag var desto mer skärrad, för jag hade som tur var papper i fickan, så jag försökte stoppa blödningen. Men jag vart så förvånad över hur tålmodig hon var min hund.

Hon kan skälla, puffa upp sig idag, med möte med hund.. men det är som att hon gör det för skojs skull.. för att hon kan och vill. Och sen när hon får tillåtelse att gå fram och hälsa, så är hon hur go som helst.

Ja, kom av mig lite där från tråden kanske. Men vad gör det om 100 år.

[TrollKvinnan_66]
0

Tjusig vovve =)

[Timantis]
4

Ser fortfarande inte några kriterier som skulle göra att jag tycker hon är värd att avla på…..

Fina söta o trevliga hundar finns det en uppsjö av.

Fridaaaa
1

#75 Jättesöt! :D

[dynamitella]
1

För att svara på själva trådfrågan och inte på inläggen, så anser jag att större delen av alla som avlar på blandraser är oseriösa.

Vid de tillfällen då det är okej är i mitt tycke följande:

För att förbättra en arbetande hund. Exempelvis för jakt, vallning eller drag.

Tjuvparning

Tveksamt/acceptabelt:

Om man har kommit fram till en väldigt lyckad och frisk blandras som är mentalt stabil OCH har köpare redan innan man låter parningen ske. Exempelvis vid vissa parningar mellan labbe och pudel eller mellan två små raser.

Exempel på sjuka korsningar som jag sett den senaste tiden:

Husky/amstaff

Leonberger/border collie

Shar pei/tax

Husky/tax/doberman

Det tåls att nämna att jag avskyr när folk blandar huskys och diverse annat trams. Det är verkligen ingen ras att chansa på att det blir bra. Själv har jag haft två huskykorsningar (husky/rottis och husky/pointer), och det hade lätt gått åt skogen i en familj som inte var van vid sådana raser.

linda88
1

Varför tycker du att tjuvparning är en godkänd blandrasparning?

Skulle min renrasiga tik para sig med en annan hund oavsett ras eller blandning eller för den delen en hund av samma ras som inte passar skulle jag ge henne abortspruta.

Dessutom är de fruktansvärt oansvarigt utav hundägare att inte hålla koll på sina löpande tikar.

Blandrasavel både inom katt och hundvärlden bör enbart ske utav utbildade erfarna uppfödare för att förbättra rasen och då skall de ske kontrollerat.

Trevliga söta hundar finns det gott om därför är "svensson" blandrasaveln helt onödig.

[dynamitella]
2

Du har helt rätt :) Jag kom inte ens att tänka på att det går att göra abort. Det är ett nytt koncept för mig.

[TrollKvinnan_66]
5

Jag behöver fråga: Varför har man ens blandras själv om man är så emot konceptet, varför ens ta hand om en omplacering eller köpa en blandras oavsett ålder, om man säger sig vara så emot blandrasavel?

Jag bara undrar för det är så motsägelsefullt, tycker jag…skulle jag vara emot blandrasavel skulle jag ej skaffa en själv oavsett!

Konstigt tänk…att skaffa en blandras, omplacering (rädda en) köpa en eller what ever sen vara emot blandrasavel eller blandras konceptet…*hm* hur går det ihop?

Vill man bara rädda djur och vara duktig kan man ju stödja olika föreningar eller aktivt kämpa för sånt genom att skänka till kastreringar, vaccinationer mm. och köpa sig en renrasig hund eller katt!

Om man då ändå mot förmodan skaffar en blandras och skall "stå upp" för att ändå vara emot blandrasavel/blandras konceptet så hoppas jag verkligen att man drar sitt strå till stacken och kastrera sin hund/katt och sätter stopp för det på sånt sätt…och visar att man inte "hycklar" säger en sak men gör en annan!

Jag tycker om blandraser, tycker oseriösa/seriösa finns hos både och, som sagt var det är ju individen det handlar om som parar inte hunden…djurägaransvar! Och så länge man följer lagar och regler, regar, vaccinerar och sköter det hela rätt, kollar upp kring föräldrardjuren, inte blandra helt galet…så tycker jag det är okej! Detsamma gäller renrasigt också, såklart…Och skall man inte avla så anser jag att man kastrerar oavset renrasigt eller blandras!

Ni som är emot blandrasavel men har blandraser, är dom kastrerade?

[dynamitella]
1

Bra frågeställning.

För att försvara mig själv lite så kan jag nämna att jag var 6 och 7 år gammal när vi skaffade vovvarna, så det var inte mitt val. Idag skulle jag inte tänka tanken att köpa en blocketblandras sådär.

Fridaaaa
2

#83 Vem säger att en "blocketblandras" är mindre seriös än en "blocketrenras"? Beror ju på HUR man avlat, raserna, vilka tester man gjort och mycket annat. Finns många oseriösa som avlar på renrasiga med.

[dynamitella]
0

Ingenstans har jag väl sagt att jag ska köpa en renrasig hund på blocket?

Faktum är att jag tror att jag inte kommer köpa djur på blocket alls. Det är en för stor jungel att navigera rätt i.

Båda våra vovvar kom från blocket och var blandraser, och därför skrev jag som jag gjorde.

Fridaaaa
0

#85 Det sa jag inte att du hade skrivit heller. Det var ett exempel.

[dynamitella]
0

Varför då rätta mig? :) Jag påstod till att börja med aldrig att "blocketrenras" är bättre än en blandis.

Fridaaaa
1

#87 Jag har inte rättat dig?

[dynamitella]
0

Det var ju precis det du gjorde nyss? Menade att jag påstått på något vis att renrasiga är bättre än blandisar.

"Vem säger att en "blocketblandras" är mindre seriös än en "blocketrenras"? Beror ju på HUR man avlat, raserna, vilka tester man gjort och mycket annat. Finns många oseriösa som avlar på renrasiga med."

"vem säger.." indikerar på att du är irriterad mitt inlägg.

Fridaaaa
1

#89 Nej det är fortfarande ett exempel. Jag har inte rättat dig.
Nog med OT.

[dynamitella]
1

Det är lätt att missuppfatta om man får det riktat till sitt inlägg. Bättre att skriva generellt i så fall till nästa gång.

linda88
0

Jag har inga blandraser men tycker detta är intressanta diskutioner.

Kalli
4

#82: Ja, båda mina hundar är kastrerade. Däremot ser jag inte varför man ska behöva göra det för att bevisa något. Bara för att man har en fertil hund behöver man ju inte nödvändigtvis använda den i avel. De flesta fertila hundar får ju aldrig Valpar.

I övrigt kan jag väl bara säga att du inte skiljer på äpplen och päron. Jag tycker också om individen(blandras eller renras), jag tycker inte att blandraser är mindre värda, automatiskt är sämre hundar eller inte lika mycket hund som du uttrycker det. Jag tycker bara inte att bör gå i avel. Att inte avla på en hund betyder inte att man tycker sämre om den, eller att den är mindre hund, oavsett om det är en blandras eller renras.

Däremot tycker jag inte om den oseriösa aveln som en majoritet av blandrasaveln faktiskt är i mina ögon. Undantaget är som tidigare nämnts ren prestationsavel, ex. släd eller jakthundar och om det var hundar som tilltalade mig skulle jag kunna köpa en sån blandrasvalp. Sen har ingen sagt att all renrasavel är seriös heller och jag skulle ex. inte köpa en valp från en oseriös renrasuppfödare, men väl kunna ta en renrasig omplacering, men nu var det ju trots allt blandraser som var ämnet.

Alltså, jag är emot oseriös avel på blandraser därför avlar jag inte på blandraser eller stödjer människor som gör det med mina pengar. Jag har däremot inget emot hundarna, individerna, jag tycker till och med att alla hundar förtjänar ett bra hem. Men jag tycker inte att vi ska sätta fler oseriösa kullar till världen och det enda sättet man som köpare kan påverka är att inte köpa från dessa kullar.

Om vi tar avel på Amstaffblandningar som ex. så finns det heller (i min värld) ingenting en sån uppfödare kan göra i mina ögon för att bli seriös. Det spelar faktiskt ingen roll om hunden är helt underbar och frisk som en nötkärna. Det finns ingen marknad, det finns inte tillräckligt med seriösa köpare för de stora antal Amstaffmixar som produceras idag. Det är inte för intet som runt 1/3 av alla hundar på Hundstallet är Amstaffblandningar. Som vissa organisationer inte ens tar emot dem för att de är så svårt att hitta bra bra hem.

Då räcker det helt enkelt inte att man vaccinerar och kollar upp föräldrardjuren och inte tar kullen för tidigt (det är väl typ de regler och lagar som finns för blandraskullar), man blir ändå inte en seriös uppfödare. Tyvärr. Jag kan till och med sträcka mig så långt som att man inte är en seriös djurvän. För självklart är det uppfödarens ansvar, ingen har väl någonsin påstått motsatsen.

#74: Hon är jättefin. Precis som mina hundar är underbara och de bästa som hänt mig. Jag skulle inte byta bort dem mot alla pengar i världen. Det är dock inte samma sak som att de nödvändigtvis behöver gå i avel och som jag tidigare nämnt är de inte mindre värda för det.

[Timantis]
3

Själv tycker jag inte att en blocket annons behöver vara oseriös över huvud taget. VART ska uppfödarna annonsera? Jo där det finns mest folk som tittar. Då menar ni altså att blocket köpare är oserösa?

Vart tittar oftast första hundsköparen? jo troligen på blocket. Min golden köpte jag på annonsdirekt o jag anser mej inte vara ett dugg oserös för det. ( även om kanske säljaren var det i detta fallet. )En omplacering på 9 månader. Vart ska skulle den hunden annonserats ut istället? Jo visst på rasklubben som omplacering kanske men hur stor blev då antalet som skulle sett henne? Tillbaka till uppfödaren ja kanske men det är jag glad för inte hände för då hade hon inte varit tillsalu.

Nej blocket är inte oseriöst. Men man kanske som uppfödare behöver sålla lite.

[dynamitella]
1

Jag menar nu framför allt byb som spottar ut kull på kull med "söta blandningar" eller ej reggade påstådda renrasiga vovvar. Generaliserade lite för mycket utan att förklara.

Självklart är omplaceringar undantag. Dessa hundar kan ju knappast hjälpa att de är oönskade av någon anledning.

Också tänkte jag för övrigt på katter också. Hundarna är det inte så illa med som med alla dessa påstådda renrasiga katter (som i själva verket är huskatter som avlas på rullande band).

[Forest]
0

65 jätte fin hund o bra bilder du tagit, men för mig säger inte bilder mycket om hon är avelsduglig eller inte.

94 håller helt med dig, alla vet inte om att många raser har sina egna rasförmedling av anonnser eller ufd så jag ser verkligen inget oseriöst på att ufd visar sina anonnser på blocket. Det är man själv som hund/valpletare som får sålla ut vad man vill ha och ufd klart dom får sålla ut en massa svar mm Flört

95, mjo det finns en massa renrasiga oreggade hundar o visst är de renrasiga trots att de inte är inreggade i skk men jag anser inte att dom är i samma prisklass iaf eller änds inärheten av renrasiga då jag vet hur mycket en regestrerad ufd får lägga ut för att få sin hund avelsgodkänd o det är klart en trygghet jag väljer.

[TrollKvinnan_66]
2

skilja på äppel och päron =) förstår inte alls vars du får det ifrån och jag har ej påstått att en blandras skulle vara mindre värd eller mindre hund…(lägg inte ord i min mun) *hehe*

Jag har blandras och alla hundar är lika värda - det är själva diskussionen där man är motsägelsfull och säger stenhårt nej till blandras avel men själv skaffat en blandras och samtidigt påstår att man inte deltar i blandrasaveln…Vill man få ett stopp på det som kan uppfattas som oseriös blandrasavel så bör man ju visa att man står för det och jobba för det på annat sätt, som man tex. gör i katthem och kattföreingar: kastrera, vaccinera, id-märk

Att ha en fertil hund (blandras) och tycka att det inte spelar någon roll så länge man inte avlar på den, kan ju också sluta i olycka - tjuvparningar, livmoderinflammation mm. varför inte då stå upp för det man tycker: nej till blandras avel och kastrera sin blandras - precis som man gör med katter för att minska antalet…?

Det är ju vi konsumenter som styr marknande…och ja, jag har ju hjälpt till genom att ta hand om en blandras men är inte emot aveln i sig (om man följer regler och lagar) men kommer ändå kastrera så inte jag i min tur fortsätter avlen och då mest i syftet att det kan ske en olycka, tänk om han smiter någon gång och parar sig!?

Och då det gäller alla djur så har vi ett djurägaransvar i landet, så istället borde man se över detta och vill man inte bidra till blandrasavel tänka till 2 gånger innan man köper en av dom "små söta" hundarna, alternativ kastrera och inte fortsätta aveln…

Vill man däremot avla gör det seriöst och rätt oavsett rent eller blandblod, nått jag skulle kolla upp är efterfrågan så man ej står där med en drös Valpar, för det är gode mycket djur på blocket, ibland undrar jag om det ens finns hem för alla, sen även dom som tas in i landet från andra länder och så som du skrev överflödet av tex. amstaff på olika hundhem…

Är ju vi människor och konsumenter som styr detta i slutändan, vill vi då ändå ha en blandras men inte avla - kastrera, vill man avla gör det ordentligt enligt konstens alla regler och lagar, tänk noga igenom det både som renras och blandras ägare…

*voff, voff*

nosgos
4

Ny här på sidan och lite sen med mina komentarer. Tycker att Trollkvinna 66 har massor av bra att säga. Tack för dina tankar.

Det skrivs massor här om syfte med avel. Samtidigt pratar man om jakt, vakt draghund osv. Om diverse arbetsprov och utbildningar, utsällningar och undersökningar osv. Samtidigt skulle det då vara oseriöst att vilja ta Valpar för att dom blir söta. Blandraser är fy fy för en del men ta hand om en omplaseringsblandis är ok. Konstaterar att åsikterna går vida isär. Det är väll bra på sitt vis.

Anledningen till att jag läser trådar som denna (och många liknande)är att jag håller på med just blandras avel. Man får mångas infallsvinklar och lär sig en del.

Har bara haft en kull än men det ska bli en till. Resultatet var mycket lyckat. Alla bor kvar hos den jag sålde valpen till. Jag var mycket petig med till vem jag sålde. Jag har bra kontakt med mina valpköpare. Veterinären som besiktade valparna sa att det är inte ofta som man ser så friska Valpar både kroppsligen och mentalt. Bara rosor och låvord hela vägen. Det var inget hastigt påkommet beslut. Noga övervägt och genomtänkt. Ja, jag kallar mej för seriös. Syftet med förra kullen var: Liten trevlig, Lugn harmonisk, Sälskapshund.

Frida B
0

#98 lite nyfiken blev jag allt nu, vilka raser håller du på med? :) för övrigt, bra skrivet!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[dynamitella]
0

jag är också nyfiken :) Du förklarar ju bra.

nosgos
0

Den kullen var en blandning mellan pekingese (gamla stammen)och en tibetansk spaniel. Tibben har stamtavla men är en blandras gissar jag. Förmodligen shih tzu i den.

Frida B
0

#101 men i en av dina trådar skrev du nyss mops..? nu förstår jag inte riktigt

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[dynamitella]
1

Jag menar inget illa, men det låter inte seriöst mer.

Nu vet jag inte hur olika stamtavlor ser ut. Men så som jag tänker så kan blandisar väl inte ha en "riktig" stamtavla (?). Och om de kan det, så måste det ju stå raserna i den, eller hur?

nosgos
0

# 103 Hanens ägare blev lurad av oseriös uppfödare. Hunden är det inget fel på.

#101 Nu prata vi om olika saker. Första kullen var den blandning som jag skriver om här. Har planer på en ny kull men den är något annat. har inte med denna tråden att göra. Där är inget bestämt ännu. Jo. Jag är mycket seriös.

[dynamitella]
2

Så han har stamtavla? Vad står det i den?

Min tanke är varför i hela fridens namn du avlar på en hane som du inte vet ett dyft om. Du säger ju själv att uppfödaren själv var oseriös och lurades. Det kan ju finnas vad som helst i hunden som du inte känner till.

(Berättade du detta för alla köpare? Och de ville ändå ha valparna?).

vallhund
3

# 98

Hur avgör veterinärer valpars mentala egenskaper? Huruvida de är friska fysiskt eller inte kan oxå vara svårt att se på en valpbesiktning.

De flesta genetiska deffekter som hundar kan ha syns inte vid 8 v. ålder.

Dina inlägg här visar på just hur oseriös blandrasavel är.

nosgos
0

#104 Givetvis berättade jag för mina valpköpare. Jag sa som det var. Å som sagt bara rosor och låvord hela vägen av både veterinär och köpare

Som sagt: En liten, trevlig, lugn, harmonisk sälskapshund. Frisk och mentalt stabil

Inget för; Utställning, vallning, bruks eller vakt osv

[dynamitella]
2

Testade ägaren vovven för sjukdomar och genetiska defekter också?

[Timantis]
1

Själv så är jag i tron om att över 90% av alla Valpar som veterinär besiktigas är både friska kroppsligt o mentalt. i alla fall de ca 2 minuter en besikting tar. Men vad finns inuti genetiskt.

Tråkigt för din veterinär #98 att han/hon bara ser sjuka o ilskana Valpar.

nosgos
0

#109 Oj vad du låter ilsken och bitter.

# 107 Av veterinär undersökta och konstaterat mycket friska hundar.

[dynamitella]
2

Du svarar igen på ditt eget meddelande. Antar att du menade mig, 108.

Svaret är alltså nej. Föräldrardjuren är inte sjukdomstestade. Jag menade inte vet. besiktigade, utan blodprovstestade alt. röntgade. Jag är inte insatt i dessa raser och vet därmed inte exakt vad som bör testas. Men samtliga raser har något fel som rasen i regel ligger i riskzon för.

nosgos
0

# 110 ops, förlåt. Slant lite på tangenterna där. Peke = diskbråck hjärtfel och andningsproblem ( då pratar vi om den "Nya Peken)Inget sådant hittades. Tibbe. Frisk. Lystes dock för PRA. Inget fel hittades

[Timantis]
0

#110 ? vart var jag ilsken o bitter i inl 109? O Nej varken ilsken eller bitter…..

nosgos
0

#113. Det verkade så. Men ber givetvis om ursäkt.

#98 Valparnas ägare har jag bra kontakt med och vet att samtliga är mentalt stabila och friska fortfarande. Samtliga har varit på ett års kontroll och några av mina köpare ville göra egen kontroll utöver de jag hade gjort. Ja, som sagt bara låvord och rosor, från flera olika veterinärer i både Sverige och Norge.

Jag är petig, nogrann och mycket seriös.

[dynamitella]
0

Nu svarade du dig själv igen.

nosgos
0

#115. Får sätta på mej glasögonen. Detta blir ju pinsamt.  Jag menade #106

vallhund
0

Och hur harde presterat på BPH/MH?

[Zorita]
3

Nu har jag inte läst allt än för tråden var väldigt lång. Jag tycker seriös avel är när man har testat föräldradjuren flera generationer bakåt och har ett tydligt mål med uppfödningen. All blandrasavel är oseriös om det inte har till syfte att stärka en ras eller skapa en ny ras. Uppfödaren ska ha en tydlig målsättning om bra hälsa på avkomman och ha gjort en utredning om efterfrågan på dessa hundar.

Tex skapades en ny rysk sniffarhund för flygplatser genom att använda en salig blandning där varje steg utvärderades och man avlade in raser med de dragen man ville ha.

Jag har endast blandisar men de är adopterade. Min utgångspunkt är att alla uppfödare är oseriösa, sen får de bevisa motsatsen. Tusentals hundar avlivas varje år för att de inte har ett hem. Ska man sätta nya hundar till världen ska det vara för ett bättre ändamål än att ens egen hund är söt eller till synes hälsosam.

nosgos
1

#117 De testerna är kanske mer av intresse för de som har "vassare" hundraser. Inget jag ens har funderat på att göra

[dynamitella]
4

Att du avfärdar det sådär direkt är lite oroande. Hundens mentalitet är ju lika viktig oavsett ras.

[Zorita]
0

Jag vet inte hur stor effekt det har, men hunddjur generellt har en kromosom som gör att genetiska avvikelser får större utslag än normalt. Det är därför det kan finnas så många hundraser och att de kan uppkomma så snabbt medan tex katter är relativt lika. Därför tycker jag det är viktigt att man kollar det genetiska underlaget hunden för över till valparna.

Silvestris
1

Skulle jag köpa en blandras skulle det vara från ett djurhem och då stödjer du ingen avelsverksamhet öht. Du stödjer då en verksamhet som tar hand om de djur som blir dumpade, övergivna, vanvårdade etc. Det är hundar som blivit utvärderade och där ägare väljs med omsorg. Det är dock högst osannoligt att jag skulle köpa en blandras då det antagligen kommer bli en jakthund när det blir hundköp.

nosgos
2

#120 Jag lever med mina hundar varje dag i ALLA situationer. Nyårsraketer är lite läskigt. I övrigt ingenting.

[dynamitella]
2

Det gör i stort sett alla uppfödare.

[Zorita]
1

#82 Min ena blandras föddes hos en narkoman som hade 16 hundar. Hade jag inte adopterat henne hade hon blivit gammal på hundgården. Den andra kommer från gatan och skulle suttit hela sitt liv på hundgården. Självklart är de båda kastrerade. De andra tusentals hundar som sitter på hundgårdar eller dör för att de inte får hem är resultat av oseriösa uppfödare och slarviga ägare. Jag älskar blandraser men det betyder inte att jag stödjer de människor som föder upp dom.

#123 Men det där låter ju precis som "min hund är söt så jag tar en kull på den"… Tänkte du klona hunden? Annars blir väl valparna inte exakt som din hund är just nu…

[ILJ69]
3

*skakar bara på huvudet och går ut igen*

nosgos
3

#125 svaret till #123?

#126 Instämmer till fullo

[Timantis]
1

Nu är det väl så att inte alla renrasuppfödare testar sina avelsdjur för absolut mer än vad dom behöver. Hur många papillon chiuauua(?) uppfödare gör MH med sina hundar?

Nu försvarar jag inte blandrasaveln men ibland verkar det som om man är oseriös för att man inte testar för varje sjukdom som finns eller gör alla prov som finns. Men det som är helt fel är dessa blandras "uppfödare" som spottar ut Valpar o endast har runt hörnet garanti.

Om man köper valp från en renrasuppfödare så har man lite krav som uppfödaren måste följa o i det flesta fall har man en uppfödare som hjälper en om man får problem.

Denna kommentar har tagits bort.
Susanna_w
2

Har inte läst alla inlägg, men nej, jag kan inte få blandrasaveln seriös om det är så att man vill få fram drag/jakt egenskaper ändå kan jag väll inte säga att den aveln är jätte seriös heller eftersom man fortf inte kan kolla upp saker.. För som så många gånger nämnda - Du kan inte se bakåt i ledet vilket jag anser är jätte viktigt- bland det viktigaste! Du kan inte göra MH vilket jag också tycker är viktigt. Du kan inte vara 100% säker vilka raser som finns i hunden och hur ska du då kunna kolla upp rastypiska sukdommar m.m? Hur säker kan man vara då? Dessutom så brukar det snackas en hel del om att blandraser är friskare än renras, bs! Finns det statistik på det? Jag sitter här med en jätte allergisk/sjuk hund och han är blandras, har 2 till blandraser på min gård som också är sjuka medans min bästa vän som är rottisuppf har tre renrasiga hundar som inte är sjuka och har aldrig vart (nu menar jag allvarliga/kroniska sjukdomar, ska jag då gå runt och säga att renraser är friskare än blandraser?!

Visst här sitter jag också med en blandras (omplacering) och jag är också av det tänket att jag faktiskt inte stödjer blandrasaveln när jag tog hand om en omplacering sen får man väll då tycka att jag har dubbelmoral och ja tycka får man gör vad man vill. Skulle jag köpa valp så kommer det inte bli en blandras men mitt hjärta slår för omplaceringar för jag vill ge djur en andra chans.

Och klart att renrasägare får komma hit, varför inte?! Jag sitter och läser på Sheltie iFokus utan att ha den rasen men rasen intresserar mig väldigt mycket så varför inte? Allt här på blandras iFokus handlar ju inte enbart om blandraser ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

polgara
1

Jag har 2 blandrashundar, Pyret 8månader o Rasmus 3,5år

När jag fick ta bort min BC i våras pga livmoderinflammation skulle jag inte ha ny hund hade jag bestämt mig för, men när jag stötte på Pyret, blott 9v gammal, vart jag såld, henne ville jag bara ha, men hon var inte till salu, men jag kunde få henne på foder, självklart nappade jag på det, ville ju ha hunden, även om jag ogillar att hon ska gå i aveln, när uppfödaren tagit sina 2 kullar på henne kommer hon att kastreras. Några månader efter att Pyter kommit in i vår familj behövde stallägarens son omplacera sin hund, det var så Rasmus kom in i bilden, eftersom jag själv är emot blandrasavel så är han idag kastrerad.

För mig som enbart vill ha ren sällskapshund passar dessa hundar perfekt, jag har tidigare haft renrasigt, gått på brukshundsklubben, utställningar mm mm men är trött på den biten, min hälsa sviker mig dessutom för sådana aktiviteter idag. Jag har helt enkelt ingen lust att lägga ut 10 000-15 000kr för en ren sällskapshund, visst man kan ta en på foder kanske, men då måste man ändå hålla den i utställningsform

Min livssituation idag kräver inget mer än en blandis att mysa med

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.